Claes Sörmland
E evojenza skrev:
Ursäkta min korkade fråga men vad är det för fel att vara byggare och ha ADHD? Vad har diagnosen med att ta andras tomter i ockupation?
@evojenza Här är tråden där detta diskuteras!

Sittställning Forlowt skrev:
Tror du fler vill träda fram när det målas upp som en negativ sak?

Även medicineringen är ett mycket stigma kring.
I det samhälle vi lever är det svårare att ha ADHD, eller för den delen autism, än vad det är att vara "normalstörd". Det beror till ganska stor del på hur samhället fungerar. Toleransen för annorlunda människor är, vårt förment toleranta samhälle till trots, mycket liten.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I det samhälle vi lever är det svårare att ha ADHD, eller för den delen autism, än vad det är att vara "normalstörd". Det beror till ganska stor del på hur samhället fungerar. Toleransen för annorlunda människor är, vårt förment toleranta samhälle till trots, mycket liten.
Håller med. Det svenska samhället gillar inte olika och toleransen är låg mot det annorlunda. Den sociala kontrollen är stenhård. Det faktum att denna tråd behövs är väl ett utmärkt exempel på det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F
Det förstår man bara genom kunskap, har du träffat och umgåtts med personer som har adhd så förstår man att det inte handlar om dumma beslut och att trampa omvärlden på tårna. Dvs uttrycket var faktiskt dåligt om man är något påläst.
Jag känner flera som är diagnostiserade med ADHD. Jag har ingen ambition alls att delta i nån omfattande ADH D-debatt men det är så att det finns trist statistik som visar på att personer med ADHD har en viss överrepresentation att hamna i vissa bekymmersamma situationer. Det är förvisso inget jag har läst mig till själv utan fått det förklarat av en bekant som jobbar med det, är ytterst påläst och intelligent och som fö själv har ADHD.

Men bara för att man förstår ganska bra vad som menas när nån säger ADHD-byggare så är det inte synonymt med att det öht representerar hur en person med ADHD fungerar och det kanske tom är så att det är mer nersättande för hantverkaren än det är för nån med ADHD. Jag är uppväxt under en tid då man sa negerboll och inte menade nåt nedsättande eller rasistiskt med det öht.

Sittställning
Det pratas mycket om att vara kränkt åt något annan men det faktum att kommentaren som starta detta var från någon som blev upprörd åt någon annan och då uttryckte sig klumpigt vilket direkt gjorde andra kränkta eller ställde sig frågande.

Anmärkningsvärt tycker jag.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Satsuki
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Det svenska samhället gillar inte olika och toleransen är låg mot det annorlunda. Den sociala kontrollen är stenhård. Det faktum att denna tråd behövs är väl ett utmärkt exempel på det.
Vilket naturligtvis också är orsaken till att det används som ”skällsord”….

Jag har under många år försökt få folk att förstå att ADHD inte är konstigare än diabetes. I båda fallen finns det ett fel i signalvägarna. Att det ena sitter i hjärnan och det andra i pankreas är av mindre betydelse. Tyvärr är det inte så lätt att förstå för många i samhället.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
F fsn skrev:
Jag känner flera som är diagnostiserade med ADHD. Jag har ingen ambition alls att delta i nån omfattande ADH D-debatt men det är så att det finns trist statistik som visar på att personer med ADHD har en viss överrepresentation att hamna i vissa bekymmersamma situationer. Det är förvisso inget jag har läst mig till själv utan fått det förklarat av en bekant som jobbar med det, är ytterst påläst och intelligent och som fö själv har ADHD.

Men bara för att man förstår ganska bra vad som menas när nån säger ADHD-byggare så är det inte synonymt med att det öht representerar hur en person med ADHD fungerar och det kanske tom är så att det är mer nersättande för hantverkaren än det är för nån med ADHD. Jag är uppväxt under en tid då man sa negerboll och inte menade nåt nedsättande eller rasistiskt med det öht.

"En negerboll tack" och "typiskt adhd-byggare" känns som äpple och päron dock..

Det finns en korrelation mellan trubbel och adhd för att de som hamnar i trubbel är ofta de som behöver hjälp, mörker talet väntas vara större och därför är statistiken inte 100. Det jag menar är att många skaffat sig verktygen för att ta hand om sina trubbel utan hjälp.

Satsuki
F fsn skrev:
Jag känner flera som är diagnostiserade med ADHD. Jag har ingen ambition alls att delta i nån omfattande ADH D-debatt men det är så att det finns trist statistik som visar på att personer med ADHD har en viss överrepresentation att hamna i vissa bekymmersamma situationer. Det är förvisso inget jag har läst mig till själv utan fått det förklarat av en bekant som jobbar med det, är ytterst påläst och intelligent och som fö själv har ADHD..
Sant, men viktigt att veta är att det gäller personer som ej är (adekvat) farmakologiskt behandlade.

Claes Sörmland
Satsuki KristinaRT skrev:
Vilket naturligtvis också är orsaken till att det används som ”skällsord”….

Jag har under många år försökt få folk att förstå att ADHD inte är konstigare än diabetes. I båda fallen finns det ett fel i signalvägarna. Att det ena sitter i hjärnan och det andra i pankreas är av mindre betydelse. Tyvärr är det inte så lätt att förstå för många i samhället.
Jag är inte ens övertygad om de individer som faller inom diagnosen som vi kallar för ADHD har något "fel". Det är bara en del av den biologiska variationen helt enkelt.

• Gilla
Snablis och 6 till
  • Laddar…
F
"En negerboll tack" och "typiskt adhd-byggare" känns som äpple och päron dock..

Det finns en korrelation mellan trubbel och adhd för att de som hamnar i trubbel är ofta de som behöver hjälp, mörker talet väntas vara större och därför är statistiken inte 100. Det jag menar är att många skaffat sig verktygen för att ta hand om sina trubbel utan hjälp.
Det beror lite på, jag håller kanske mer på att det är äpple och äpple faktiskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Jag är inte ens övertygad om de individer som faller inom diagnosen som vi kallar för ADHD har något "fel". Det är bara en del av den biologiska variationen helt enkelt.
Det tror jag med.

Sittställning
F fsn skrev:
Det beror lite på, jag håller kanske mer på att det är äpple och äpple faktiskt. [media]
Jag menar att negerboll inte användes för att beskriva någons tillkortakommanden.

Tittar man på intentionen av användningen så skulle jag säga mer gröna äpple röda äpple.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Men har inte hela samhället ADHD (i samma bemärkelse som tråden handlar om, som byggar-ADHD)? Kortsiktighet premieras över långsiktighet. Kvartalsekonomi även i samhällsplaneringen. SMS lån, snabba lösningar, fuskbyggen, genvägar, fejk news, fejk boobs, angrip symptom och inte sjukdomar i samhället, facebookevents istället för föreningar, snabba cash, respekt genom hot. Medel utan mål.

Underkänt på marshmallowtestet.

Jag är uppriktigt kränkt av detta som introvert odiagnostiserad savant och ofrivillig språkpolis.

• Gilla
  • Haha
16386 och 7 till
  • Laddar…
Jag menar att negerboll inte användes för att beskriva någons tillkortakommanden.

Tittar man på intentionen av användningen så skulle jag säga mer gröna äpple röda äpple.
Ja N-ordet betyder ju svart och är inte i sig en kränkande beskrivning. Sedan blev det ett kränkande uttryck och bör därför undvikas. Färgad däremot indikerar avvikelse (från ofärgat).

F
Satsuki KristinaRT skrev:
Sant, men viktigt att veta är att det gäller personer som ej är (adekvat) farmakologiskt behandlade.
Jag vet inte, jag är inte påläst och inte tillräckligt intresserade för att kunna uttala mig om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.