Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tråden har olika syften för olika skribenter och läsare. Mitt syfte var nog (oklart egentligen, det var ett ögonblicksbeslut, en impuls) att ta en uppriktig diskussion med de enstaka läsare av originaltråden om varför de blev så upprörda över ett begrepp att de var beredda att bryta den etiketten och spåra ur tråden. Hur kan frågan vara så viktigt för dessa individer att de känner sig nödda att skriva passivt aggressiva kommentar utan relevans?
Jag förstod att detta var ditt syfte dock tolkade jag det som enbart en DEL och trodde även att det handlade om att försvara en impuls eller att berättiga användningen av ordet ADHD-byggare.

Jag skulle gissa på att svaret på din fråga om varför det var så viktigt är kopplat till det svaret jag gav i början av mitt förra inlägg. Syftet du använde ADHD-byggare (göra en poäng av den misslyckade planeringen) blev en nedtryckning.
Detta träffade troligen något personligt och för dessa personer var det viktigare att bryta etiketten och stå upp för vad som blev en kränkning (även om detta inte var intentionen) än att tiga.

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Ibruks skrev:
Detta träffade troligen något personligt och för dessa personer var det viktigare att bryta etiketten och stå upp för vad som blev en kränkning (även om detta inte var intentionen) än att tiga.
Jag tror du gissar rätt. Och det säger något om samtiden, det höga värdet som kränktheten upplevs ge moraliskt övertag av vissa. Men befolkningen är nog delad i den värderingsfrågan precis som berördes ovan av andra skribenter. Generellt ser jag i min närmiljö att det inte flyger men att en minoritet tror att det gör det. De blir i praktiken uteslutna från uppriktig diskussion och skapar sig en liten bubbla där de kan existera.

Redigerat:
Sittställning
Jag tror du gissar rätt. Och det säger något om samtiden, det höga värdet som kränktheten upplevs ge moraliskt av vissa. Men befolkningen är nog delad i den värderingsfrågan precis som berördes ovan av andra skribenter. Generellt ser jag i min närmiljö att det inte flyger men att en minoritet tror att det gör det. De blir i praktiken uteslutna från uppriktig diskussion och skapar sig en liten bubbla där de kan existera.

Men hur många av dessa har egentligen med saken att göra, man kan tro och tycka mycket om saker men bilden förändrad allt efter man lär sig mer.

Man får inte bli trångsynt - åt båda hållen.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller inte med. Jag har släkt och vänner med olika variantioner som används/använts som skällsord, exempelvis ADHD/ADD, mörkhyad, jude, personer med CP, personer med Downs Syndrom, homosexuella, transpersoner etc. Det gör ont i mig när jag hör någon säga "jävla CP". Ska jag då inte få reagera om jag själv inte har CP? Ska bara den som själv har en CP-skada få säga ifrån?

Jag tror de allra flesta som använder uttryck som mongo, CP, jävla neger, jävla jude etc, om andra människor, som är något av ovanstående gör det för att trycka ner personen. På samma sätt tror jag att de som använder uttryck som ovan mot andra, som inte har ovanstående, inte avser något illa om någon personer med Downs Syndrom eller liknande, men ett visst mått av förakt uttrycker de trots allt.
Nej, precis, du håller inte med! När du skriver så öppnar du för en konstruktiv diskussion, det tycker jag är bra ;).

Min åsikt är att det finns en betydande gradskillnad mellan att använda ett ord som skällsord/förolämpning, och att använda det som beskrivning av en person eller företeelse. Vad en högstadiemobbare skriker efter sitt mobboffer, är inte samma sak som när en vuxen person på nätet försöker beskriva en byggare som beter sig impulsivt genom att använda sig av en diagnos som innebär bristande impulskontroll.

"J*vla CP" är imho nedvärderande precis som "ADHD-j*vel" skulle vara. Däremot tycker jag att "ADHD-byggare" är likvärdigt med "bonna-smed" t ex, dvs inte nedvärderande.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, precis, du håller inte med! När du skriver så öppnar du för en konstruktiv diskussion, det tycker jag är bra ;).

Min åsikt är att det finns en betydande gradskillnad mellan att använda ett ord som skällsord/förolämpning, och att använda det som beskrivning av en person eller företeelse. Vad en högstadiemobbare skriker efter sitt mobboffer, är inte samma sak som när en vuxen person på nätet försöker beskriva en byggare som beter sig impulsivt genom att använda sig av en diagnos som innebär bristande impulskontroll.

"J*vla CP" är imho nedvärderande precis som "ADHD-j*vel" skulle vara. Däremot tycker jag att "ADHD-byggare" är likvärdigt med "bonna-smed" t ex, dvs inte nedvärderande.
Men det var ju adhd-byggare i negativ mening, det var ju inte för att hen gjort något bra.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nej det mörkret ska inte höjas upp. Känslor ska läggas band på.
Ja, det är normen idag, du värderar det tydligt (och känslomässigt) genom att kalla det mörker. Men min poäng är att trots rådande samhällsnorm är vi fortfarande känslomässiga individer. Att förneka att känslor i hög grad styr våra liv gör det omöjligt att bearbeta dem och fatta andra beslut. I ljuset spricker trollen....

Fairlane
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:

Helt klart förstärker ett jävla/jävel uttrycket så det blir värre. Jag erkänner att jag inte reagerade på ADHD-byggare, men tänker jag till igen känner jag att det är fel. Jag hade garanterat reagerat på negerbyggare, mongobyggare, CP-byggare eller varför inte judebyggare? Med judebyggare kanske man menar någon som är extremt snål eftersom det är ju något som många förknippar med judar, vare sig det är korrekt eller inte. Givetvis får då bara judar klaga?!

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Ja, det är normen idag, du värderar det tydligt (och känslomässigt) genom att kalla det mörker. Men min poäng är att trots rådande samhällsnorm är vi fortfarande känslomässiga individer. Att förneka att känslor i hög grad styr våra liv gör det omöjligt att bearbeta dem och fatta andra beslut. I ljuset spricker trollen....
Klart vi är biologiskt kodade för känslor. Och det är basen för våra samhällen. Men det måste kontrolleras annars hamnar vi i det som jag kallar för mörker. Jag menar att det inte är en värdering utan ett empiriskt fastställt faktum. Mänskliga samhällen har genom historien alltid varit fulla av mörker. Numera har många av oss det lite bättre för att vi genom kultur har lagt band på känslorna.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Det gör ont i mig när jag hör någon säga "jävla CP". Ska jag då inte få reagera om jag själv inte har CP?
Jag tror de allra flesta som använder uttryck som mongo, CP, jävla neger, jävla jude etc, om andra människor, som är något av ovanstående gör det för att trycka ner personen.
Två faktorer som påvärkar enligt mig.

Är personen i närheten och får höra det?
Är personen något av orden?

Brukar ofta använda mig av "Jävla jude", men då är det till någon snål person och har inget med judendomen att göra. Neger använder jag för att beskriva en svart person.

Sen tror jag mycket beror på var man bor. I frispråkliga Skåne är det nog vanligare att använda dom orden, än vad det är för tex 08:or

älskar när folk blir upprörda åt andra utan att dom själva är drabbade.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
älskar när folk blir upprörda åt andra utan att dom själva är drabbade.
Varför ?

Sittställning Forlowt skrev:
Varför ?
Därför

P
MaxHugo skrev:
Två faktorer som påvärkar enligt mig.

Är personen i närheten och får höra det?
Är personen något av orden?

Brukar ofta använda mig av "Jävla jude", men då är det till någon snål person och har inget med judendomen att göra. Neger använder jag för att beskriva en svart person.

Sen tror jag mycket beror på var man bor. I frispråkliga Skåne är det nog vanligare att använda dom orden, än vad det är för tex 08:surprised:r
Taskigt. Du som skåning vet ju om att judarna jagas i malmö fortfarande. Jag blir kränkt att du inte gillar sparsamma människor, nu är hela söndagen förstörd........

nej men lite seriöst. Har inte hört folk säga så på ett par år sen efter de blev attackerade igen och många fick fly från Malmö.
Dock blir de flesta inte kränkta av frispråklighet. Tror att de som blir kränkta inte hade orkat jobba på bygg, industri eller övriga knegarjobb, det är frispråkligt nå jävulskt oftast.

Rkarlsson skrev:
Taskigt. Du som skåning vet ju om att judarna jagas i malmö fortfarande. Jag blir kränkt att du inte gillar sparsamma människor, nu är hela söndagen förstörd........

nej men lite seriöst. Har inte hört folk säga så på ett par år sen efter de blev attackerade igen och många fick fly från Malmö.
Dock blir de flesta inte kränkta av frispråklighet. Tror att de som blir kränkta inte hade orkat jobba på bygg, industri eller övriga knegarjobb, det är frispråkligt nå jävulskt oftast.
Ni bor ju grannar med Skandinaviens judar, och kallas ofta själva halvdanskar vilket då gör er till…
Två kränkningarna i en och samma mening :surprised:, eller kanske tre om danskar, judar och skåningar tar åt sig.

P
P Pin skrev:
Ni bor ju grannar med Skandinaviens judar, och kallas ofta själva halvdanskar vilket då gör er till…
Två kränkningarna i en och samma mening :surprised:, eller kanske tre om danskar, judar och skåningar tar åt sig.
Vad tror du jag känner för det du skrev?

Nähe just det :D jag vet inte vad kränkt är. Skiter fullkomligt i om du kallar mig halvdansk eller något.

Det är väl enda fördelen med danmark att de är lite mer jävlar anamma, liberala.
;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.