25 597 läst ·
309 svar
26k läst
309 svar
Får ADHD nämnas och är det kränkande?
ja, kanske. Sen blir det ju nästan dubbel negation med. Det är väl i mångas ögon nog så nedsättande att bara säga byggare.Forlowt skrev:
Är det nu jag ska komma med ett långt utlägg om hjärnan och hårdkodad NASA teorier om språk och annat ?Claes Sörmland skrev:
Ja, jag tycker att alla de benämningarna är ok att använda. De är till och med kul. För till skillnad från många andra olämpliga ämnen och åkommor att skämta om, så är inte de med högt blodtryck en speciellt utsatt grupp i samhället.KristinaRT skrev:
Ni som tycker det är helt ok att säga ADHD-byggare och att det är löjligt att reagera. Tycker ni att det är ok att använda nedanstående benämningar för att beskriva någon i ett negativt ordalag?
Hypertoni-byggare - en som brusar upp hela tiden
struma-elektriker - en som är jättelångsam.
Gå in i väggen-röris - en som påbörjar projekt och sedan blir sjukskriven gång på gång.
Psykos-valftitt yrke - någon som pratar m sig själv.
Hjärtinfarkts-xxx - någon som måste sätta sig och vila hela tiden.
Jag tycker iaf att det är precis lika illa och olämpligt. Men vi har ju alla olika uppfattningar i frågan…
Angående Essence, så är Gillbergs och hans gelikars åsikter inte okontroversiella. Bland annat för att de alltför mycket tar avstamp i det rent intellektuella handikapp som långt ifrån alla har. En högpresterande person med en diagnos har behov som jag tycker att de oftast missar. Fast det hör inte till den här tråden och mängden anhörigutbildningar baserade på det synsättet är nog rätt ovanliga och om de skulle ha lärt ut att ”folk med diagnoser” generellt skulle ha svårt att skilja på skämt och allvar så har de lika fel som någon anna skulle haft.
Nu har jag inte Adhd men om du skulle kalla någon byggare med mitt handikapp så skulle jag känna mig oerhört kränkt.Claes Sörmland skrev:
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.
Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.
Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:
(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: [länk] )
Det är lite av det som det nya begreppet funktionsvariationer försöker beskriva, dvs att det finns skillnader utan att det behöver vara en funktionsnedsättning.Claes Sörmland skrev:
Men då det inte är "spikat" som begrepp används det ibland (rätt eller fel?) även som synonym till funktionsnedsättning.
Det är tvådelat det där.
Ingenting blir bättre av att byta namn på saker. En grundläggningsarbetare är ofta precis det samma som en skyffelkarl och en lokalvårdare städar precis samma skithus (fastän det nu heter toalett) som när hon kallades städerska. En handikappad i rullstol är precis lika ofärdig och lika oförmögen att reda upp vindfällen med motorsåg fastän man kallar det funktionsvariation.
Det blir bara dumheter.
Hellre då satsa tiden och resurserna på att försöka förbättra situationen för personen det gäller. Det är bättre använd tankemöda och energi än att bara byta namn på eländet. Ofta räcker det med obetydliga insatser av tankemöda och energi för att förbättra situationen för den som är i den.
Å andra sidan tycker jag inte om när folk använder diagnoser som skällsord. Det gäller hela vägen från den gamla goda diagnosen "idiot" och framåt. Rätt skall vara rätt och ingen skall behöva klumpas ihop med någonting det inte är. Ingen skall behöva bli hopklumpad med en ansvarslös byggare bara för att man råkar ha fått diagnosen ADHD.
Ingenting blir bättre av att byta namn på saker. En grundläggningsarbetare är ofta precis det samma som en skyffelkarl och en lokalvårdare städar precis samma skithus (fastän det nu heter toalett) som när hon kallades städerska. En handikappad i rullstol är precis lika ofärdig och lika oförmögen att reda upp vindfällen med motorsåg fastän man kallar det funktionsvariation.
Det blir bara dumheter.
Hellre då satsa tiden och resurserna på att försöka förbättra situationen för personen det gäller. Det är bättre använd tankemöda och energi än att bara byta namn på eländet. Ofta räcker det med obetydliga insatser av tankemöda och energi för att förbättra situationen för den som är i den.
Å andra sidan tycker jag inte om när folk använder diagnoser som skällsord. Det gäller hela vägen från den gamla goda diagnosen "idiot" och framåt. Rätt skall vara rätt och ingen skall behöva klumpas ihop med någonting det inte är. Ingen skall behöva bli hopklumpad med en ansvarslös byggare bara för att man råkar ha fått diagnosen ADHD.
Varför använder du då ADHD begreppet? Vad betyder det om det inte syftar på diagnosen?Claes Sörmland skrev:
Jag har aldrig pratat om den kliniska diagnosen ADHD. Diagnosen är irrelevant för sammanhanget, den delar bara ytligt ord med det talspråkliga uttrycket som jag använde.
Det är nog så enkelt att vi har olika referensramar och sociala kontexter och därför är det svårt för mig att kommunicera med dig. Eller så gör du dig bara svår att nå för att göra någon typ av poäng.
Om man tittar på ADHD ur molekylärbiologisk synvinkel finns det skillnader i neuroreceptorer och signalsubstanser. Det är en glidande skala men på gruppnivå finns det skillnader.Claes Sörmland skrev:
På samma sätt finns skillnader tex vid depression. Är det inte heller en ”riktig” sjukdom? Bara en normalvariant?
Har under många år haft tydliga tecken på ADHD men aldrig gjort en utredning. Nu har jag iofs kunnat använda den i mitt yrke och privat är det bara sambon som får bromsa mig då och då.
Att vuxna människor kan bli kränta av ord har jag alltid haft svårt att förstå, speciellt när det oftast inte är illa menat. Både min mamma och min syster jobbar på fritids (pelagoger) och varenda gång jag säger ordet dagis, så ilsknar dom till och säger det är kränkande. Varje gång förklarar jag att om dom tycker det är kränkande, så är problemet hos dom.
För 2 månader sen hade jag aldrig blivit frågad om jag har ADHD eller liknande. Men på kort tid har jag blivit frågad om olika saker. som tex utredning och medecinering. Enda anledningen jag nu funderar på att göra en utredning, är pågrund av att folk pratat om de.
Sen att gå fram till en mamma och säga "Du.. din damp-unge där får du nog kolla upp" kan kännas lite okänsligt.
Försöker någon vara kränkande mot dig, så kvittar det vilka ord dom använder. Utrycker sig någon på felsätt enligt dig, så fundera först om personen värkligen ville vara kränkande eller du bara är lätt kränkt.
Att vuxna människor kan bli kränta av ord har jag alltid haft svårt att förstå, speciellt när det oftast inte är illa menat. Både min mamma och min syster jobbar på fritids (pelagoger) och varenda gång jag säger ordet dagis, så ilsknar dom till och säger det är kränkande. Varje gång förklarar jag att om dom tycker det är kränkande, så är problemet hos dom.
För 2 månader sen hade jag aldrig blivit frågad om jag har ADHD eller liknande. Men på kort tid har jag blivit frågad om olika saker. som tex utredning och medecinering. Enda anledningen jag nu funderar på att göra en utredning, är pågrund av att folk pratat om de.
Sen att gå fram till en mamma och säga "Du.. din damp-unge där får du nog kolla upp" kan kännas lite okänsligt.
Försöker någon vara kränkande mot dig, så kvittar det vilka ord dom använder. Utrycker sig någon på felsätt enligt dig, så fundera först om personen värkligen ville vara kränkande eller du bara är lätt kränkt.
Nu byter du ämne till ett riktigt svårt ett - sjukdomsbegreppet. Att viss biologi går att observera molekylärbiologiskt gör inte variationen inom biologin automatiskt till en sjukdom. Då får du sjukdomsklass nästan alla människor. Jag tror inte du menar detta.KristinaRT skrev:
Jag reagerade över den nedvärderade tanken att det är fel på människor med ADHD-diagnos. Jag tycker tankesättet är lika stötande som att det skulle vara fel på människor som har genetisk predisposition för viss cancer.
Vårt språk fungerar på det sättet. I sammansatta ord kan det deras språkliga komponenter användas i en annan betydelse::D Daniel 109 skrev:
Prylbögen behöver inte vara bög, arbetsnarkomanen använder inte narkotika och besserwissern behöver egentligen inte veta bättre, bara tro sig göra det.