M MrDizzy skrev:
Tvivlar inte på att du rätt. Jag har ingen aning.
Vet bara att jag och många med mig har tror att det är rätt.
Och det i sin tur borde nästan vara jobbigare än alla skämt om diagnosen.
Att vi inte vet bättre och de med diagnosen behöver förklara sig gång på gång på gång (iallafall skulle jag tycka att det vore jobbigare än skämten iaf)
Spot on

F
Det är svårt att bortse från det faktum att det är väldigt lätt att förstå exakt vad du menar med ADHD-byggare, jag har svårt att hur en lika kort beskrivning hade kunnat vara annorlunda men det kanske är mer mitt bekymmer. Precis lika lätt är det att förstå att tex en förälder med ADHD-diagnos på två ungar och den tredje på utredning har taggarna utåt.

Mina två barn har ADHD och det är tufft emellanåt. Jag tar dock inte åt mig eller blir kränkt. Mina barn kan nog bli kränkta däremot att bli sammankopplad med en hantverkare ;)

Däremot så skulle jag själv aldrig använda såna uttryck som ADHD-byggare för det är många som kan bli kränkta och det måste man respektera. Precis som jag aldrig skulle säga CP-.byggare eller mongo-byggare.
Man kan nog förklara vad man menar ändå.

• Gilla
Takfönster och 5 till
  • Laddar…
R Rooney skrev:
Mina barn kan nog bli kränkta däremot att bli sammankopplad med en hantverkare ;)
Aouch!

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Hep Hep skrev:
Då lyssnade du inte speciellt noga om du inte lyckas hålla isär autism och ADHD. Visst kan man ha båda samtidigt, men man kan ha influensa och nageltrång samtidigt utan att det är samma sak.
Eller också behandlade kursen ESSENCE, ett synsätt där autism och ADHD/ADD ses som olika variationer inom samma spektrum?
https://lakartidningen.se/klinik-oc...09/essence-samlar-diagnoserna-till-en-helhet/

Ang ursprungsfrågan skulle jag vilja ställa en motfråga; är det ok att använda olika diagnoser för att på ett nedsättande sätt beskriva någons tillkortakommanden?
När jag var lite användes ord som CP-unge eller DAMP-unge när någon inte klarade skolan. Det är lika ok i så fall..

Jag tycker personligen det är oerhört olämpligt att använda uttrycket ADHD-byggare. Spelar väl ingen roll hur vanlig eller ovanlig en diagnos är eller om den blir vanligare. Sätt in en diagnos ni själv har och testa om ni skulle gilla att det användes nedsättande. Hur skulle alla med tex hypertoni gilla att den diagnosen användes som ett skällsord. Ångest, depression, diabetes…..

• Gilla
Heden71 och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, då blir det svårt.

Enklast är nog som vanligt lev och låt leva. D v s vi får försöka läsa varandras inlägg med andra glasögon än de vi är vana vid. Och inte döma för snabbt.
Du kunde utmärkt uttrycka vad du menar med adhd-byggare i efterhand så det är ju bra. Det finns ju massa positiva aspekter också men i ditt inlägg lät det väldigt dömande.

Allt gott

Sittställning
F fsn skrev:
Det är svårt att bortse från det faktum att det är väldigt lätt att förstå exakt vad du menar med ADHD-byggare, jag har svårt att hur en lika kort beskrivning hade kunnat vara annorlunda men det kanske är mer mitt bekymmer. Precis lika lätt är det att förstå att tex en förälder med ADHD-diagnos på två ungar och den tredje på utredning har taggarna utåt.
Det förstår man bara genom kunskap, har du träffat och umgåtts med personer som har adhd så förstår man att det inte handlar om dumma beslut och att trampa omvärlden på tårna. Dvs uttrycket var faktiskt dåligt om man är något påläst.

• Gilla
bygg_katt och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Ni som tycker det är helt ok att säga ADHD-byggare och att det är löjligt att reagera. Tycker ni att det är ok att använda nedanstående benämningar för att beskriva någon i ett negativt ordalag?
Hypertoni-byggare - en som brusar upp hela tiden
struma-elektriker - en som är jättelångsam.
Gå in i väggen-röris - en som påbörjar projekt och sedan blir sjukskriven gång på gång.
Psykos-valftitt yrke - någon som pratar m sig själv.
Hjärtinfarkts-xxx - någon som måste sätta sig och vila hela tiden.

Jag tycker iaf att det är precis lika illa och olämpligt. Men vi har ju alla olika uppfattningar i frågan…

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Takfönster och 11 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Personligen tycker jag att det är olämpligt att använda ADHD på det sättet, det gäller även andra diagnoser, främst inom psykisk ohälsa.
...
Jag ser, dagligen, i mitt jobb hur svårt det är för alla inblandade när det gäller psykisk ohälsa.
Innan samhället ser på psykiska, på samma sätt som fysiska åkommor, så blir det svårare att arbeta bort stigmatiseringen kring psykisk ohälsa, om vi inte använder diagnoserna på rätt sätt.
Och personligen tycker jag att det är olämpligt att kalla ADHD för "ohälsa". Den som har ADHD är inte sjuk, hen har ett annorlunda sätt att fungera jämfört med neurotypiska.

Däremot blir jag inte proxy-kränkt av uttrycket "ADHD-byggare", det är huvudet på spiken och jag fattade precis!
Vårt språk skulle bli fattigt om vi ägnar oss åt alltför mycket ängslighet över att någon kan bli kränkt, eller snarare just proxy-kränkt. För ärligt talat, jag har inte sett mer än en person i tråden som själv säger sig ha ADHD. Övriga har reagerat å ADHD-diagnostiserades vägnar. Säkert välmenande, men ändå.

• Gilla
Fredandel och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Och personligen tycker jag att det är olämpligt att kalla ADHD för "ohälsa". Den som har ADHD är inte sjuk, hen har ett annorlunda sätt att fungera jämfört med neurotypiska.

Däremot blir jag inte proxy-kränkt av uttrycket "ADHD-byggare", det är huvudet på spiken och jag fattade precis!
Vårt språk skulle bli fattigt om vi ägnar oss åt alltför mycket ängslighet över att någon kan bli kränkt, eller snarare just proxy-kränkt. För ärligt talat, jag har inte sett mer än en person i tråden som själv säger sig ha ADHD. Övriga har reagerat å ADHD-diagnostiserades vägnar. Säkert välmenande, men ändå.
Funktionsvariation, som dock gör livet och vardagen väldigt, väldigt mycket mer ansträngande och svår, samt ökar risken stort för vissa sjukdomar.

Och skall vi vara korrekta finns det som diagnoskod enl ICD…

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det är okej att skämta och raljera om allt och alla.

Där det tar stopp är ju när man håller på att trakassera individer bara för att jävlas. Det är inte okej.

• Älska
  • Gilla
Antemoo och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:

Tror du fler vill träda fram när det målas upp som en negativ sak?

Även medicineringen är ett mycket stigma kring.

• Älska
Satsuki
  • Laddar…
P
Vi lever nu i en tid där man förbjuder ord som vi själva gjort negativa. Började på 2000 talet.
Alla som är lite halvvettiga förstod ju att du inte menade illa mot en person med adhd.
Det är lika självklart att man inte är negativt laddad när man säger att man vill ha en negerboll på fiket, eller kallar någon för dvärg. Eller säger dagisfröken på dagis osv osv.

Om någon blir kränkt för att man använder dessa förbjudna ord eller så idag så är det inget att bry sig om, man behöver bara inte nämna de nära de personerna igen.

• Gilla
Takfönster och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Satsuki KristinaRT skrev:
Ang ursprungsfrågan skulle jag vilja ställa en motfråga; är det ok att använda olika diagnoser för att på ett nedsättande sätt beskriva någons tillkortakommanden?
När jag var lite användes ord som CP-unge eller DAMP-unge när någon inte klarade skolan. Det är lika ok i så fall..
Jag skulle säga att det beror på. Unga människor och särskild killar uppfinner alltid slagkraftiga uttryck för att fånga olika personlighetstyper. De används också som du påpekar inte sällan för att beskriva tillkortakommanden, alltså negativt. Ofta blir de för kontroversiella och fasas ut ur språket, ibland inte.

Vi kan ta termen bög som helt klart har en pejorativ bakgrund. Någon gång där på 2000-talets början tröttnade många yngre homosexuella män på detta och dessutom kände de att ordet "gay" som homofarbröderna använde inte fungerade. Termen homosexuell lät som en sjukdom. Så de gjorde ordet till en neutral term för att beskriva sig själva (till den äldre generationens fasa!). Och termen bög har vunnit och hjälpt till att avdramatisera både homosexualitet och termen. Bög kan idag vara en neutral term för en homosexuell man, särskilt bland yngre. Tänk termen bögkompis. Ordet har dessutom fått en expanderad användning och det går numera att säga "prylbög" utan att bögar tar illa vid sig och det är inte tydligt länkat till den sexuella bakgrunden ordet har.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Funktionsvariation, som dock gör livet och vardagen väldigt, väldigt mycket mer ansträngande och svår, samt ökar risken stort för vissa sjukdomar.
Jag vet vad ADHD är, en av mina familjemedlemmar är diagnosticerad.

Själv hade jag säkert kunnat få en NPF-diagnos, om jag inte varit född i början av 80-talet. När jag gick i skolan ansågs inte utredningar av barn (läs "pojkar", flickorna brydde sig ingen om) behövas om inte barnet rev klassrummet och kallade läraren könsord, då kunde det bli en DAMP-diagnos.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.