Isakare Isakare skrev:
[QUOTE="Hep, post: 4873935, member: 269396"

Att någon med ADHD löper större risk att ställa ett hus i någon annans häck är jag rätt tveksam till, men förstår absolut vad som åsyftas och skulle kunna uttrycka mig ungefär likadant/QUOTE]

Nja, säg inte det. Har några personer i min närhet med diagnos, de har svårt att skilja på skämt och allvar.
Det har ställt till en del problem, då de gjort saker de inte skulle göra, för de uppfattade skämtet som allvar.

Skulle man av nån anledning dra till med "Ähh, bygg huset i grannens häck"
Så är det inte omöjligt att det skulle hamna där.

En yngre man hamnade i fängelse, han hade hittat några kompisar som hade rutiner, en del med diagnos älskar ju rutiner. Varför kompisarna hade gröna bomberjackor och polerade skinstövlar var inget han hängde upp sig på, men var glad att få skaffa likadana.
När de gjort nått jävulskap och polisen var på väg drog alla kompisarna utan att han fattade varför och stod kvar.
Du kanske borde googla lite mer om NPF-diagnoser då de skiljer sig från varandra på samma samma sätt som nageltrång, influensa och andra kroppsliga åkommor gör.

Att inte kunna skilja på skämt och allvar har lika lite med ADHD att göra som hosta vid nageltrång.

• Gilla
Fredandel och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
Silly Bear Silly Bear skrev:
Snöflingorna får väl fan ta och lugna ner sig.

Ni som grinar mest kanske borde stänga av telefonen/datorn/tven och krypa djupt ner under offerkoftan

Var gärna med och diskutera istället för att ta på dig tuffing tröjan :heart:

• Gilla
john_heden100 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sittställning Forlowt skrev:
Nja som läsare tappa dig mig fort genom att skriva så.

Lite som du nu öser på med massa saker som kanske känns lite irrelevant. Men kort sagt adhd är inte en personlighet. Man kan vara perfektionist och ha adhd, blir han byggare så brister hela generaliseringen du gjorde.
Jag har aldrig pratat om den kliniska diagnosen ADHD. Diagnosen är irrelevant för sammanhanget, den delar bara ytligt ord med det talspråkliga uttrycket som jag använde.

Det är nog så enkelt att vi har olika referensramar och sociala kontexter och därför är det svårt för mig att kommunicera med dig. Eller så gör du dig bara svår att nå för att göra någon typ av poäng.

Hep Hep skrev:
Du kanske borde googla lite mer om NPF-diagnoser då de skiljer sig från varandra på samma samma sätt som nageltrång, influensa och andra kroppsliga åkommor gör.

Att inte kunna skilja på skämt och allvar har lika lite med ADHD att göra som hosta vid nageltrång.
Varit på Anhörigkurs som berörde hela spektrat. Just nått de tryckte på extra var att man med diagnos kunde uppfatta saker på ett helt annat sätt än oss NT, och att vi måste tänka oss för extra noga när vi säger nått, vara tydliga och enkla. Ska man dra ett skämt, bör man först säga att det är ett skämt tex.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Varit på Anhörigkurs som berörde hela spektrat. Just nått de tryckte på extra var att man med diagnos kunde uppfatta saker på ett helt annat sätt än oss NT, och att vi måste tänka oss för extra noga när vi säger nått, vara tydliga och enkla. Ska man dra ett skämt, bör man först säga att det är ett skämt tex.
Då lyssnade du inte speciellt noga om du inte lyckas hålla isär autism och ADHD. Visst kan man ha båda samtidigt, men man kan ha influensa och nageltrång samtidigt utan att det är samma sak.

• Gilla
Fredandel och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har aldrig pratat om den kliniska diagnosen ADHD. Diagnosen är irrelevant för sammanhanget, den delar bara ytligt ord med det talspråkliga uttrycket som jag använde.

Det är nog så enkelt att vi har olika referensramar och sociala kontexter och därför är det svårt för mig att kommunicera med dig. Eller så gör du dig bara svår att nå för att göra någon typ av poäng.
Måste vara dom där referensramarna, för jag att svårt att skaffa mig en relevant sammanhang från min ursprungliga fråga.

Hep Hep skrev:
Då lyssnade du inte speciellt noga om du inte lyckas hålla isär autism och ADHD. Visst kan man ha båda samtidigt, men man kan ha influensa och nageltrång samtidigt utan att det är samma sak.
+1

Hep Hep skrev:
Kursen jag var på måste då varit felaktig, för där tog de upp ADHD och andra diagnoser som nått innom autismspektrat.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
För mig som inte har ADHD eller nån i närmaste familjen som har det... så blir uttrycket
ADHD-byggare nån som inte kan fokusera tillräckligt länga på bygget varvid det tar LÅNG tid att få klart.
Och då även gör att typ denna bild är rolig
(även om jag förstår att det måste vara asjobbigt att ha den typen av problematik)

Ekorre i gräs med texten "I don't have a short attention span. I just... Oh look! A squirrel!" humoristiskt om distraktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
and.wei och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kursen jag var på måste då varit felaktig, för där tog de upp ADHD och andra diagnoser som nått innom autismspektrat.
Ja, det finns väldigt många usla kursledare där ute, så det är inte omöjligt. Eftersom det inte är ovanligt att de med autism som är av de mer utagerande slaget också har ADHD, så är det många som blandar ihop det. Fast det är verkligen helt olika diagnoser och de allra flesta inom det som i dag kallas autismspektrumet inte har några myror i brallorna alls.

De som typiskt sett har svårt att skilja på skämt och allvar är de som man tidigare sade hade Asperger. När diagnoserna gjordes om grupperades de ihop med alla andra inom autismspektrumet, vilket många med mig tycker var väldigt olyckligt. Nu försöker man kompromissa genom att kalla det för autism av aspergertyp, vilket blir lite fånigt men funkar bättre.

Att det skämtas om människor med NPF-diagnoser är i mina ögon ett rätt litet problem. Att alla NPF-diagnoser klumpas ihop och de som har dem förväntas ha ungefär samma utmaningar och behov, är ett problem på riktigt.

• Gilla
Fredandel och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
För mig som inte har ADHD eller nån i närmaste familjen som har det... så blir uttrycket
ADHD-byggare nån som inte kan fokusera tillräckligt länga på bygget varvid det tar LÅNG tid att få klart.
(även om jag förstår att det måste vara asjobbigt att ha den typen av problematik)

[bild]
Bitvis jobbigt, men aldrig så jobbigt att jag inte kan tycka att bilden är skitkul.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
:crysmile:
[länk]
Städare
Lokalvårdare
Hygientekniker
[länk]
Piga
Husa
Tjänsteflicka
Ljungfru
Hembiträde
Hemhjälp
Tjänarinna
Men samma arbete utförs då som nu.
Nu kan vi lägga Rut till båda listorna :D

Keiller Keiller skrev:
Märklig kommentar du fick:

Ska man tolka det som att alla som inte har adhd är lata?

Du får väl skriva "A-ordet" i fortsättningen, när du menar "ADHD", så ingen blir kränkt eller proxykränkt :D
Så kallade A-barn :cool::rofl:

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Sittställning
M MrDizzy skrev:

[bild]

Det är också mycket felaktigt.

Adhd kan vara någon som inte vet när det är dags att lägga ner verktygen och sluta jobba, dom bara kör o kör så länge motivationen finns där.

Det kan dock också innebära att det kan ta lång tid, svårt att fokusera på dom saker som är viktigt för färdigställande.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Måste vara dom där referensramarna, för jag att svårt att skaffa mig en relevant sammanhang från min ursprungliga fråga.
Ja, då blir det svårt.

Enklast är nog som vanligt lev och låt leva. D v s vi får försöka läsa varandras inlägg med andra glasögon än de vi är vana vid. Och inte döma för snabbt.

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Det är också mycket felaktigt.

Adhd kan vara någon som inte vet när det är dags att lägga ner verktygen och sluta jobba, dom bara kör o kör så länge motivationen finns där.

Det kan dock också innebära att det kan ta lång tid, svårt att fokusera på dom saker som är viktigt för färdigställande.
Tvivlar inte på att du rätt. Jag har ingen aning.
Vet bara att jag och många med mig har tror att det är rätt.
Och det i sin tur borde nästan vara jobbigare än alla skämt om diagnosen.
Att vi inte vet bättre och de med diagnosen behöver förklara sig gång på gång på gång (iallafall skulle jag tycka att det vore jobbigare än skämten iaf)

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.