Jag kollade kalkylatorn och det var inte imponerande på nåt sätt med en så inneffektiv bil i motorvägsfart.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Puih, har nu läst samtliga kommentarer! Klokare? Knappast. Nästan lika många råd som svar. De flesta verkar "snöat in" på KIA och deras motorsvaga bilar.
Barnfamiljer borde försöka få tag i en bättre begagnad folkabuss ist.!
Lättmekade och lär inte sjunka mycket mer i värde då den närmat sig kultbil. För två vuxna och upp till 4 barn funkar den helt perfekt.
När jag var liten köpte vi en folkabuss på överskottsbolaget, fd militär folkabuss i ljusblått. Ingen motor hade den, men det hittades lätt på annat håll. Det var ingen risk att få fortkörningsböter, så fort det gick snabbare än 90 dånade den och kändes osäker. Men den lastade mycket. Sannolikt inte speciellt säker.

Och hur i h-vete gör man med ljudet? Elbil låter ju inget, var är brölet från en V8? Eller ett eftermonterat sport från turbon? Så trist!! Vilken tråkig framtid :-(

W witten skrev:
En bil som går 50 mil i dag kommer inte att anses föråldrad om 5 år och kommer att ha ett högt andrahandsvärde.
W witten skrev:
Förbättrad batteriteknik kommer att utnyttjas genom att sänka kostnader snarare än öka räckvidder, i alla fall det kommande decenniet.
Jag tror ungefär som du, men samtidigt måste man anta att fallande batteripriser kommer påverka även andrahandspriset på elbilar.

Om motsvarande VW ID.3 som kostar 450 tkr ny idag kostar 300 tkr ny om fem år kommer förstås även andrahandspriset på de bilar som köptes nya för 450 tkr påverkas av det.

Å andra sidan kommer förstås även fossilbilspriserna påverkas av än det ena, än det andra. Se bara vad som hände med Euro 5-dieslarna när olika stadstrafikbegränsningar diskuterades.

Tvärsäker är väl det enda man inte ska vara – åt någondera håll.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ungefär som du, men samtidigt måste man anta att fallande batteripriser kommer påverka även andrahandspriset på elbilar.

Om motsvarande VW ID.3 som kostar 450 tkr ny idag kostar 300 tkr ny om fem år kommer förstås även andrahandspriset på de bilar som köptes nya för 450 tkr påverkas av det.

Å andra sidan kommer förstås även fossilbilspriserna påverkas av än det ena, än det andra. Se bara vad som hände med Euro 5-dieslarna när olika stadstrafikbegränsningar diskuterades.

Tvärsäker är väl det enda man inte ska vara – åt någondera håll.
Vi är inte oense här, jag håller med dig. :)

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Och hur i h-vete gör man med ljudet? Elbil låter ju inget, var är brölet från en V8? Eller ett eftermonterat sport från turbon? Så trist!! Vilken tråkig framtid :(
Tyst och underbart med en lugnare ljudbild längs gatorna.

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Tänk när alla bussar och lastbilar låter så här. Istället för BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL.

• Gilla
  • Haha
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
Motorvrål i all ära, men att trycka på pedalen och tryckas tillbaka i sätet och det samtidigt är tyst tycker jag är häftigare.

• Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Snygg uträkning även om ingen betalar 2 kr/kWh för rörliga el och nätkostnader. Du glömde även den högre försäkringskostnaden för en äldre bil utan vagnskadegaranti. Kan vara ca 200 kr/månad.

Drygt 800 kr i månaden i skillnad i ditt exempel som alltså troligen är ännu lite mindre med ovanstående faktorer. MEN:

Vem jämför en ny ID3 med en 5 år gammal Honda Jazz???

Då kan du ju lika gärna jämföra med lastcykel, då j**lar snackar vi skillnad i kostnad och miljöpåverkan!
Klart man kan jämföra en 5 år gammal Jazz med en ID3. Båda är 2st halvrymliga bilar. Tog Jazz för att det är en väldigt tillförlitlig och ekonomisk bil. Man kan ju köpa en för mindre än 120'.. typ en för 60' och då är det inte mycket värdeminskning kvar

2:- kwh för att man laddar billigare hemma men på en offentlig laddare är det lite dyrare så 2 är väl ett rimlig medelväg. Samtidigt som jag jämfört med ett högre bensinpris än vad vi har nu.

Jag är ändå överraskad över hur billig elbilen blir. Synd att ID3 inte fanns i en variant med förlängt bagage

W witten skrev:
Tyst och underbart med en lugnare ljudbild längs gatorna.
ljudet från vrålet är ju halva nöjet! Smattret när avgaserna antänder i systemet! Magiskt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Motorvrål i all ära, men att trycka på pedalen och tryckas tillbaka i sätet och det samtidigt är tyst tycker jag är häftigare.
Säkert. Men växla ner och trycka plattan i botten och tryckas bakåt samtidigt som man hör det stinna vrålet bakom är ännu häftigare.

Ren Porr för öronen;

Som boende längs med en populär "fint väder nu kör vi en tur"-väg samt att de närliggande bönderna odlar betor så vill jag påstå att klippet från @witten är som porr för öronen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att jämförelserna/kalkylerna "haltar" en hel del om man inte bara jämför el, plugin mot förbränningsmotorbilar. Utan även jämför att köpa en gammal bil mot en ganska ny bil?
Det kommer alltid att vara billigare att köpa en äldre bil.

Men man köper inte en ny eller ganska ny bil för att det ska bli billigare.

En nästan ny elbil borde givetvis jämföras mot en lika ny plugin-bil eller traditionell bil.

• Gilla
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det bara jag som tycker att jämförelserna/kalkylerna "haltar" en hel del om man inte bara jämför el, plugin mot förbränningsmotorbilar. Utan även jämför att köpa en gammal bil mot en ganska ny bil?
Det kommer alltid att vara billigare att köpa en äldre bil.

Men man köper inte en ny eller ganska ny bil för att det ska bli billigare.

En nästan ny elbil borde givetvis jämföras mot en lika ny plugin-bil eller traditionell bil.
Håller med, men det finns några saker som stökar till det:

Om du har en budget på tex 200 000 kan du köpa en ny bensinbil, men inte en ny elbil.

Om du vill köpa en begagnad äldre bil oavsett budget så finns det inte många elbilar att välja på om du tittar på tex sju år gamla bilar. Blir en Tesla S i då fall, men vilken bensinbil ska jag jämföra den med?

Rimligt är nog att inte titta på inköpspriset utan totalkostnaden, samt tillförlitlighet och storlek, prestanda, komfort mm.

Jag tycker att de elbilar som är ”konverterade bensinbilar” är de sämsta, och är elbilen byggd från början med elektrisk drivlina så finns kub ingen bensinbil att jämföra med. Det blir inte äpplen mot äpplen i jämförelsen helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.