Frustrator Frustrator skrev:
Varför då?
Ska uträkningen bli korrekt måste du försöka räkna på den verkliga kostnaden och det där är kostnaden man betalar i snitt.
Nu blir jag lite orolig...

Är det fler som inte förstår att det är marginalkostnaden för el som ska beräknas vid val mellan fossildriven bil och laddbar?

Ja, fast om de fasta kostnaderna för elen inte ändras av att man skaffar elbil blir ju jämförelsen mot en annan bil intressantare om man bara tar med de kostnader som faktiskt tillkommer om man köper en elbil jämfört med en fossilbil.

Å andra sidan tillkommer ju ofta andra kostnader, som en laddbox, som tar ut eller rent av överstiger de fasta elkostnaderna.

Edit: tvåa på den.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Nu blir jag lite orolig...

Är det fler som inte förstår att det är marginalkostnaden för el som ska beräknas vid val mellan fossildriven bil och laddbar?
Dina härskartekniker kan du använda någon annanstans, dina personliga känslor under en diskussion kan du skriva i en bok istället.

Med det argumentet du anger kan jag ju då konstatera att jag tankar gräsklipparen på macken med. Så vi lägger fasta kostnader från Preem där och räknar bara marginalkostnaden på min bensin till bilen?

(Nej jag anser inte att man kan göra så). Kostnaden är vad du betalar , fast eller marginal.

Så om du har en genomsnittlig kostnad på 2,50 kr/kWh och förbrukar 1 kWh extra så kommer det att kosta dig 2,50 kr extra? För det är ju det man säger om man räknar med den genomsnittliga kostnaden.

Även om elen vore gratis är det svårt att räkna hem en elbil eller laddhybrid. De körs väl typiskt 1500 mil respektive 1000 mil på el (TS har angett betydligt lägre årlig sträcka än så) så det handlar bara om någon hundralapp i månaden. Lika liten effekt om bensinen kostar 14 eller 15 kr per liter.

S Strontus skrev:
Så om du har en genomsnittlig kostnad på 2,50 kr/kWh och förbrukar 1 kWh extra så kommer det att kosta dig 2,50 kr extra? För det är ju det man säger om man räknar med den genomsnittliga kostnaden.
Nej men väldigt nära, när vi är uppe på mängderna som förbrukas i en genomsnittlig villa.

Nej men väldigt nära, när vi är uppe på mängderna som förbrukas i en genomsnittlig villa.
Väldigt nära 2,5 kr är det ju inte alls, utan mindre än hälften av det.

P Pin skrev:
Även om elen vore gratis är det svårt att räkna hem en elbil eller laddhybrid. De körs väl typiskt 1500 mil respektive 1000 mil på el (TS har angett betydligt lägre årlig sträcka än så) så det handlar bara om någon hundralapp i månaden. Lika liten effekt om bensinen kostar 14 eller 15 kr per liter.
Det är bara några år bort innan elbilarna går om i den kalkylen. Glöm inte heller att räkna med de höga servicekostnaderna för en bensinbil. Sen får man tänka på hur attraktiv en bensinbil är på marknaden om säg 5 år nu när aktuell och kommande lagstiftning jobbar för att få bort bensinbilarna, samt kraften i när folk upptäcker hur mycket lättare det generellt är med en elbil.

W witten skrev:
Det är bara några år bort innan elbilarna går om i den kalkylen. Glöm inte heller att räkna med de höga servicekostnaderna för en bensinbil. Sen får man tänka på hur attraktiv en bensinbil är på marknaden om säg 5 år nu när aktuell och kommande lagstiftning jobbar för att få bort bensinbilarna, samt kraften i när folk upptäcker hur mycket lättare det generellt är med en elbil.
Det var diskussionen om elpriset är 1, 2 eller 2:50 jag tyckte var onödig.
Jag håller med om elbilens alla fördelar. Hybrider har tyvärr alla bensinbilens nackdelar.

Hur det ser ut om fem år är svårt att säga. Å ena sidan kommer andelen elbilar öka men å andra sidan går utvecklingen snabbt så en fem år gammal elbil kanske anses omodern. Priserna kanske faller, räckvidden ökar. Eller så kommer autonoma fordon på bred front. Kanske ingen privatperson äger sin bil i framtiden. Finns många scenarion.

P Pin skrev:
Det var diskussionen om elpriset är 1, 2 eller 2:50 jag tyckte var onödig.
Jag håller med om elbilens alla fördelar. Hybrider har tyvärr alla bensinbilens nackdelar.

Hur det ser ut om fem år är svårt att säga. Å ena sidan kommer andelen elbilar öka men å andra sidan går utvecklingen snabbt så en fem år gammal elbil kanske anses omodern. Priserna kanske faller, räckvidden ökar. Eller så kommer autonoma fordon på bred front. Kanske ingen privatperson äger sin bil i framtiden. Finns många scenarion.
Okej, då förstår jag var du står. En fem år gammal elbil tror jag kommer prissättas efter sin räckvidd primärt och inte teknologin. En bil som går 50 mil i dag kommer inte att anses föråldrad om 5 år och kommer att ha ett högt andrahandsvärde. Historien är ju redan skriven, kolla tex begagnatpriset på en bra elbil från 2013.

En som går 25 mil är en halvmesyr redan när den rullar ut från fabriken och kommer att tappa i värde vartefter alternativen blir fler och bättre. Jag tror att det kommer att bildas en norm runt 50-60 mil. Förbättrad batteriteknik kommer att utnyttjas genom att sänka kostnader snarare än öka räckvidder, i alla fall det kommande decenniet.

• Gilla
RepJonas och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Väldigt nära 2,5 kr är det ju inte alls, utan mindre än hälften av det.
Tror du missade vilket inlägg jag svarade på. Jag svarade på inlägget om genomsnitt.

Tror du missade vilket inlägg jag svarade på. Jag svarade på inlägget om genomsnitt.
Jag tror inte jag missförstod eftersom du konsekvent hävdat att den fasta kostnaden ska räknas in i driftkostnaden för en elbil. Det kan bara vara sant om du måste skaffa ett eget elabonnemang till bilen.

Om varje extra kWh kostar det genomsnittliga priset, hur kan då genomsnittet sjunka ju mer du förbrukar?

W witten skrev:
Jag tror inte jag missförstod eftersom du konsekvent hävdat att den fasta kostnaden ska räknas in i driftkostnaden för en elbil. Det kan bara vara sant om du måste skaffa ett eget elabonnemang till bilen.
Jag hävdar att man måste ha samma beräkningsmodell för bensinen och elen om man ska kunna jämföra. Det lättaste är att då använda det man de facto betalar. Inte bara delar av kostnaden. Jmf med bensin där en del av kostnaden inte är för bensinen utan du betalar för bensinbolagets struktur/frakt också.

S Strontus skrev:
Om varje extra kWh kostar det genomsnittliga priset, hur kan då genomsnittet sjunka ju mer du förbrukar?
Om genomsnittet är på exv 2kr per kwh på en villa, då kommer att köpa ytterligare 1kwh inte påverka snittet särskilt mycket. Köper du mer på påverkas tillslut snittet betydligt.

Tillägg: håller ni inte med mig kan vi fortsätta diskussionen via PM så håller vi tråden lite mer on topic :)

W witten skrev:
Okej, då förstår jag var du står. En fem år gammal elbil tror jag kommer prissättas efter sin räckvidd primärt och inte teknologin. En bil som går 50 mil i dag kommer inte att anses föråldrad om 5 år och kommer att ha ett högt andrahandsvärde. Historien är ju redan skriven, kolla tex begagnatpriset på en bra elbil från 2013.

En som går 25 mil är en halvmesyr redan när den rullar ut från fabriken och kommer att tappa i värde vartefter alternativen blir fler och bättre. Jag tror att det kommer att bildas en norm runt 50-60 mil. Förbättrad batteriteknik kommer att utnyttjas genom att sänka kostnader snarare än öka räckvidder, i alla fall det kommande decenniet.
De enda elbilarna som är till salu från 2013 är Nissan Leaf för drygt 100 kkr och Tesla S för drygt 400 kkr. Nissan med 24kWh har inte tillräcklig räckvidd. Teslan har bra neg pris dels för att fri laddning ingår, dels för att det har varit bristande konkurrens. Ingen annan elbil hade tillräcklig räckvidd och storlek/komfort/prestanda relaterat till prislappen 2013. Idag är det lite bättre och om fem år tror jag det är helt annorlunda och då kan dessa bilar värderas lägre begagnat. Räckvidd på 50 mil blir snabbt 30 mil i motorvägsfart och om det behövs kyla eller värme. Kolla tex Jaguars räckviddskalkylator. Sedan kan man inte ladda 100% i snabbladdare eller räkna med en laddstation exakt där det blir 0%. Mitt eget krav är att kunna köra Sthlm - Malmö med ett laddstopp, tex i Jönköping.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.