51 837 läst ·
165 svar
52k läst
165 svar
Familjebil - Kia Niro/Ceed laddhybrid eller ej?
Inte omöjligt även om det naturligtvis är väldigt individuellt. Att t ex skada bilens inredning, klädsel mm kommer även att slå hårt på värdeminskningen på en ägd 3-5 års bil.13th Marine skrev:
Så sant. Ett koppling byte på en 5 år gammal bil (VAG) kan lätt kosta 20' +.B Boende45 skrev:Jag har full respekt för att personer i Sverige inte kan räkna, eller mer korrekt, inte orkar bemöda sig.
Det går att leasa en splitterny elbil för 3500 kr i månaden under 36 månader, dvs 3 år. Dyrt, är den första reaktionen från många men då har man inte förstått vad det kostar totalt att ha en bil, ny eller begagnad.
Vid elbilen ovan sparar man ca 1000 kr i månaden i bränslekostnad om man har möjlighet att ladda hemma, kanske 900 kr med det tillfälligt lägre bensinpris som råder just.
Vi är nu nere på 2500 kr per månad i vår kalkyl. Skatten per år är 360 kr, ytterligare någon tusenlapp i årsbesparing. Fri service, kanske värt 3000 kr per år. Fri vagnskadeförsäkring ytterligare ca 3000 kr.
värdeminskningen för den äldre bilen är kanske ytterligare 5-6000 kr per år.
Nu är vi nere omkring 1500 kr i månaden jämfört med den begagnade bensinbilen, dvs ca 18 000 kr per år. Det får inte bli mycket reparationer på den äldre bensinbilen för då äts dessa pengar upp och den kan t o m bli dyrare per år och under kalkylperioden 3 år.
Då åker vi dessutom obekymrat och tryggt i en splitterny bil med hög säkerhet med 204 hk och en massa trevlig utrustning som troligtvis saknas i den äldre bilen.
Visst det är ju jättedyrt, men risken är mycket stor att den äldre bensinbilen kommer att kosta minst lika mycket.
Det är dyrt att ha bil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Hur kör man sönder en koppling på 5 år?
Gör man det så har man antingen fått ett riktigt dåligt exemplar eller så kan man inte använda kopplingen korrekt.
Ungefär som syrrans granne för ett antal år sen. Han tyckte Volvos automatlådor var skräp som gick sönder efter några tusen mil. Sen såg jag hur han körde... Full gas på backen ut från parkeringen (nystartad i minus 10) och innan bilen stannat så i med drive och fullgas...
Gör man det så har man antingen fått ett riktigt dåligt exemplar eller så kan man inte använda kopplingen korrekt.
Ungefär som syrrans granne för ett antal år sen. Han tyckte Volvos automatlådor var skräp som gick sönder efter några tusen mil. Sen såg jag hur han körde... Full gas på backen ut från parkeringen (nystartad i minus 10) och innan bilen stannat så i med drive och fullgas...
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Allt beror på vad man räknar in för kostnader.B Boende45 skrev:Jag har full respekt för att personer i Sverige inte kan räkna, eller mer korrekt, inte orkar bemöda sig.
Det går att leasa en splitterny elbil för 3500 kr i månaden under 36 månader, dvs 3 år. Dyrt, är den första reaktionen från många men då har man inte förstått vad det kostar totalt att ha en bil, ny eller begagnad.
Vid elbilen ovan sparar man ca 1000 kr i månaden i bränslekostnad om man har möjlighet att ladda hemma, kanske 900 kr med det tillfälligt lägre bensinpris som råder just.
Vi är nu nere på 2500 kr per månad i vår kalkyl. Skatten per år är 360 kr, ytterligare någon tusenlapp i årsbesparing. Fri service, kanske värt 3000 kr per år. Fri vagnskadeförsäkring ytterligare ca 3000 kr.
Nu är vi nere omkring 1500 kr i månaden jämfört med den begagnade bensinbilen, dvs ca 18 000 kr per år. Det får inte bli mycket reparationer på den äldre bensinbilen för då äts dessa pengar upp och den kan t o m bli dyrare per år och under kalkylperioden 3 år.
Då åker vi dessutom obekymrat och tryggt i en splitterny bil med hög säkerhet med 204 hk och en massa trevlig utrustning som troligtvis saknas i den äldre bilen.
Visst det är ju jättedyrt, men risken är mycket stor att den äldre bensinbilen kommer att kosta minst lika mycket.
Det är dyrt att ha bil.
Köpte min v50 för 8 år sen inför första barnet. Vi betalade då 80k, nu sålde vi den för 40k. Den har sedan inköp gått 13000. (Från 8000till 21000)Vi har kört en service för ca 1000kr per år. Etanoldriven historia så skatten vart inte särskilt hög heller.
Inga reparationer behövts göras men nu sjöng den på sista versen om man inte börjar repa(fortfarande chockad över att jag fick 40k av bilhandlaren för den).
Så för mig har det varit billigare att äga min bil.
Man får ju inte heller glömma att om man leasar en bil på 3 år så har man betalt 126k för att hyra en bil, man äger den inte om man inte sen köper ut den. För vissa är det fine, för andra inte
Skulle jag vara i sitsen att jag skulle köpa en bil med två barn hade jag nog återigen tittat på en mindre beg kombi för ok pris. Sen kan man sälja sin bil och leasa en om/när.man vet vad man vill ha. (Eller fortsätta med sin köpta bil).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Hur räknar du här egentligen? Du sparar inget på el, du får bara lägre kostnad för drivmedlet. Så allt får summeras och ställas mot ett alternativB Boende45 skrev:Jag har full respekt för att personer i Sverige inte kan räkna, eller mer korrekt, inte orkar bemöda sig.
Det är dyrt att ha bil.
ID3 1000mil/ år
3495 lease månad = 41940
El 1000mil -> ca 1400kwh 2:- kwh snittpris = 2800/år
Totalt 44740:- per år
Ca 5 år gammal Honda Jazz / Toyota Auris 1000mil/år
Pris ca 120' ränta 2% -> 2400 per år
Värdeminskning ca 18.000 per år
1000mil × 0,5liter milen x15:- litern -> 7500 kr/år
Service 5.000 per år
Skatt 470:-/år
Totalt 34370:- per år
Det blir inte så stor skillnad här men även på en några år gammal bil är värdeminskningen stor. Då t.ex. en Honda Jazz är otroligt driftsäker till skillnad från diverse VAG bilar så kan man köpa en ännu äldre bil. Och normal service kan man lätt sköta själv om man vill.
Exakt. Man kan få ett riktigt dåligt ex. Läste om firman som fick byta kopplingen på sin nya VAGbil efter 350 mil. Skadan troligen orsakad vid av- pålastning, av någon oerfaren förare. Då hade det varit skönt med en leasad.Fairlane skrev:
Hur kör man sönder en koppling på 5 år?
Snygg uträkning även om ingen betalar 2 kr/kWh för rörliga el och nätkostnader. Du glömde även den högre försäkringskostnaden för en äldre bil utan vagnskadegaranti. Kan vara ca 200 kr/månad.Johannes Carlsson skrev:
Hur räknar du här egentligen? Du sparar inget på el, du får bara lägre kostnad för drivmedlet. Så allt får summeras och ställas mot ett alternativ
ID3 1000mil/ år
3495 lease månad = 41940
El 1000mil -> ca 1400kwh 2:- kwh snittpris = 2800/år
Totalt 44740:- per år
Ca 5 år gammal Honda Jazz / Toyota Auris 1000mil/år
Pris ca 120' ränta 2% -> 2400 per år
Värdeminskning ca 18.000 per år
1000mil × 0,5liter milen x15:- litern -> 7500 kr/år
Service 5.000 per år
Skatt 470:-/år
Totalt 34370:- per år
Det blir inte så stor skillnad här men även på en några år gammal bil är värdeminskningen stor. Då t.ex. en Honda Jazz är otroligt driftsäker till skillnad från diverse VAG bilar så kan man köpa en ännu äldre bil. Och normal service kan man lätt sköta själv om man vill.
Drygt 800 kr i månaden i skillnad i ditt exempel som alltså troligen är ännu lite mindre med ovanstående faktorer. MEN:
Vem jämför en ny ID3 med en 5 år gammal Honda Jazz???
Då kan du ju lika gärna jämföra med lastcykel, då j**lar snackar vi skillnad i kostnad och miljöpåverkan!
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Enligt SCB låg snittet per kwh under 2019 på 2,5kr för liten lägenhet, 2,3 för större lägenhet och 1,5 för villa. Så 2 var väl rimligt att räkna med?B Boende45 skrev:Snygg uträkning även om ingen betalar 2 kr/kWh för rörliga el och nätkostnader. Du glömde även den högre försäkringskostnaden för en äldre bil utan vagnskadegaranti. Kan vara ca 200 kr/månad.
Drygt 800 kr i månaden i skillnad i ditt exempel som alltså troligen är ännu lite mindre med ovanstående faktorer. MEN:
Vem jämför en ny ID3 med en 5 år gammal Honda Jazz???
Då kan du ju lika gärna jämföra med lastcykel, då j**lar snackar vi skillnad i kostnad och miljöpåverkan!
Att överlåta ett leasingkontrakt efter tex 18 månader med 18 månader kvar tror jag är näst intill omöjligt. Varför skulle jag betala samma månadskostnad för en begagnad bil som jag inte valt färg och utrustning på? På blocket finns ett antal annonser om överlåtande av leasingkontrakt och jag har aldrig förstått hur någon kan nappa på det. Första månaden att leasa är ju väldigt förmånligt pris, bilen tappar väl 40000 i värde så fort man köpt den om man ångrar sig efter fem minuter. Sista leasingmånaden är det mindre förmånligt. I snitt över 36 månader blir det ok.B Boende45 skrev:
Att överta leasingkontraktet måste ställas mot att köpa samma bil begagnad och den kalkylen blir ju mer förmånlig för köp än om bilen är ny.
Dina siffror från SCB omfattar även den fasta avgiften både för elenergin och nätkostnaden.Frustrator skrev:
De kostnaderna kan inte räknas med i ovanstående kalkyl, det är endast rörliga kostnader som är relevanta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Tar verkligen leasingfirman den kostnaden om man misskött bilen så?Ruttenrot skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Har du skrivit rätt där, så kan det vara billigare med taxi. Värdeminskning på flera tusen per månad, parkering, försäkring och andra löpande kostnader gör att ni kan räkna dyra kilometrar för frihetenS Stekpanna skrev:
Om du skrivit fel, och menar 1000 mil, så låter det rimligare.
Jag har inte provkört så många laddhybrider men håller med andra att det är en dålig kompromiss. Du ska pendla dagligen och använda det mesta av batteriet till det, samtidigt som du måste till stugan som ligger mitt ute i skogen utan ström 25 mil bort varje helg för att kunna dra nytta av den lilla fördelen med bägge systemen.
Personligen kollar jag efter elbil, tar jag mig 25 mil en kall vinterdag så täcker den 99% av mina resor. Den gången jag behöver längre går det att hyra en bil
Det som begränsar marknaden för mig är att jag vill kunna dra ett släp för husbehov.
Kör ca 1200 mil per år, och elbil kommer bli dyrare för mig än nuvarande bensinbil som drar ca 1 liter per mil.
Ett realistiskt antagande även om det finns personer som är i behov av en tillförlitlig bil under en begränsad tid. Då kan tex 18 månader vara perfekt.P Pin skrev:Att överlåta ett leasingkontrakt efter tex 18 månader med 18 månader kvar tror jag är näst intill omöjligt. Varför skulle jag betala samma månadskostnad för en begagnad bil som jag inte valt färg och utrustning på? På blocket finns ett antal annonser om överlåtande av leasingkontrakt och jag har aldrig förstått hur någon kan nappa på det. Första månaden att leasa är ju väldigt förmånligt pris, bilen tappar väl 40000 i värde så fort man köpt den om man ångrar sig efter fem minuter. Sista leasingmånaden är det mindre förmånligt. I snitt över 36 månader blir det ok.
Att överta leasingkontraktet måste ställas mot att köpa samma bil begagnad och den kalkylen blir ju mer förmånlig för köp än om bilen är ny.
Nu är privatleasingpriserna mycket låga eftersom tillverkarna måste få ut ett stort antal stående bilar. Coronan har påverkat försäljningen av nya bilar i Europa och världen kraftigt.
Om man kan räkna inser man att 125 820 kr i värdeminskning och ränta på 3 år för en bil som kostar 434 900 kr, 374 900 efter bonus, i inköp är väldigt lågt.
Risken vid köp av elbil är att utvecklingen går fort 3 år framåt och att värdet (Blocket eller inbyte)på ovanstående bil är ca 200 tkr. Då skiljer 50 tkr mellan att leasa och köpa.
Biltillverkarna är desperata och tror att det är enklare att få ut mängder av bilar med hjälp av privatleasing (3495kr/månad) än med låg prislapp 434 900 kr.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Varför då?B Boende45 skrev:
Ska uträkningen bli korrekt måste du försöka räkna på den verkliga kostnaden och det där är kostnaden man betalar i snitt.