Att räkna hem elbilen som vinnare ur ett ekonomiskt perspektiv är lite väl optimistiskt. Om du ska en rymlig bil med god räckvidd så är mellanskillnaden idag minst 150-200 tusen för att få samma rymlighet. Visst det är ingen omöjlighet att köra igen den kostnaden om drivmedelspriset är högt och man kör minst 3000 mil om året och har bilen i fem år. Förutsatt att man alltid laddar med billig el. Elbilen måste bli mer rymlig överlag och kosta betydligt mindre om den skall ta fart på riktigt. Jag har upp till 45 mil på min bil. Men ska jag nå den räckvidden så är det enbart sommar samt stadstrafik. Den riktiga siffran ligger snarare runt 30 mil. Min personliga åsikt är att man kollar på hur ens körmönster ser ut. Många gånger är det bättre med en plugin-hybrid. Kör man tre mil om dagen 200 dagar om året och 20 mil eller längre vid högst 10 tillfällen så behöver man inte en elbil med 55 mil räckvidd.

• Gilla
Stuff och 3 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Jag har upp till 45 mil på min bil. /.../ Den riktiga siffran ligger snarare runt 30 mil.
Det här är något man kan tycka att de borde behöva redovisa bättre. WLTP-räckvidden är ju helt ointressant som den redovisas nu, ingen kör 40+ mil i stadstrafik utan att kunna ladda. Det borde redovisas räckvidd vid exempelvis 110 km/h vid 20 respektive 0 grader också. Så man får ett hum om faktisk räckvidd. Att denna blir ännu kortare vid strängare kyla eller snömodd förstår nog de flesta, men vad faktisk räckvidd är måste man idag gå till andra källor än biltillverkarna själva för att lista ut.

• Gilla
Ruttenrot och 2 till
  • Laddar…
Instämmer och vill tillägga att förbrukningen i Wh/km borde lyftas fram oftare. Stor skillnad mellan tillverkarna här.

W witten skrev:
Instämmer och vill tillägga att förbrukningen i Wh/km borde lyftas fram oftare. Stor skillnad mellan tillverkarna här.
Jo men då måste man samtidigt få reda på batteriets faktiska uppmätta storlek också, för att själv kunna räkna ut räckvidden.

Räckvidd vid olika hastigheter och vid två olika utomhustemperaturer vore bra nog tycker jag.

• Gilla
ida_j
  • Laddar…
@Nötegårdsgubben
Kan inte annat än att instämma. Det är väldig stor skillnad att kunna åka Stockholm till Göteborg utan att behöva ladda mot att behöva ladda på både till och returresan.
Ska jag ligga på vad på de 1,59 kw/km som Kia anger så blir nog 50 km/h och minst tio plusgrader som gäller. Ligger jag i runt 110 på motorväg så drar den runt 2,1 kw/km. Vinterväglag och kyla runt 2,5 kw/km. Det innebär en skillnad mot uppemot 40 %. Det innebär en räckvidd på som är upp till 15 mil kortare mot angivna 45.5 mil.
Det märkliga är att ingen reagerar mot dessa siffror.
Det man borde ange är vad räckvidden är vid vissa hastigheter och temperaturer.
Man blir ganska lätt vilseledd annars.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla som tagit sig tid att svara! Åsikter om bilägande verkar det finnas lika gott om som bilar Har varit intressant att läsa alla olika åsikter!

Har idag köpt en bil! Är än så länge nöjd, får se hur det känns när vi kört in oss lite. Känns mest skönt att ha tagit ett beslut efter månader av diskussioner och jämförande. Att äga bil är inte billigt, men det är en lyx vi prioriterar just nu. Ännu en gång, varmt tack för engagemang!

Redigerat:
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
S Stekpanna skrev:
Tack för alla som tagit sig tid att svara! Åsikter om bilägande verkar det finnas lika gott om som bilar Har varit intressant att läsa alla olika åsikter!

Har idag köpt en bil! Är än så länge nöjd, får de hur det känns när vi kört in oss lite. Känns mest skönt att ha tagit ett beslut efter månader av diskussioner och jämförande. Att äga bil är inte billigt, men det är en lyx vi prioriterar just nu. Ännu en gång, varmt tack för engagemang!
Men så kan du inte göra! Nu måste du berätta vad det blev för en! Blev den en röd eller en vit? ;)

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men så kan du inte göra! Nu måste du berätta vad det blev för en! Blev den en röd eller en vit? ;)
Svart, till min svärmors förskräckelse ;)

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
S Stekpanna skrev:
Svart, till min svärmors förskräckelse ;)
Så nu blir det till att köpa klippkort på biltvätten! Vita bilar är värdelöst då de blir skitiga med en gång och svarta är ännu värre...

S Stekpanna skrev:

Har idag köpt en bil! Är än så länge nöjd, får se hur det känns när vi kört in oss lite. Känns mest skönt att ha tagit ett beslut efter månader av diskussioner och jämförande. Att äga bil är inte billigt, men det är en lyx vi prioriterar just nu. Ännu en gång, varmt tack för engagemang!
Lycka till. Förstått att det varit ett stort steg för er.

• Gilla
Stekpanna
  • Laddar…
mnils skrev:
Så nu blir det till att köpa klippkort på biltvätten! Vita bilar är värdelöst då de blir skitiga med en gång och svarta är ännu värre...
vad jag har hört blir även röda bilar smutsiga. Finns rykten om att inte heller gröna och blåa är immuna mot smuts ;)

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alla bilar blir smutsiga och måste tvättas. Klara och skarpa färger syns det mer på. Smutsgrå borde vara ett bra val om man inte orkar tvätta bilen.

Silver78 Silver78 skrev:
Alla bilar blir smutsiga och måste tvättas. Klara och skarpa färger syns det mer på. Smutsgrå borde vara ett bra val om man inte orkar tvätta bilen.
Berätta inte det för min bil bara, då kommer den kräva en tvätt omgående.;)

B Boende45 skrev:
Har beställt en Seat Leon kombi laddhybrid som privatleasing. Det är helt fel råd att köpa en treårsbil just nu. Vi är precis inne i en omställning från fossilbil till laddbara bilar. Ska man köpa en begagnad bil nu ska man köpa en riktigt gammal bil inte en hyfsat ny. De är inte prisvärda pga coronan mm. Min Tiguan har tappat ca 80 tkr på 3 år. Begagnatpriserna är skyhöga på nyare bilar just nu.

Mn kommande laddhybrid ska kunna köras upp till 6 mil på enbart el. Det är 95% av alla mina resor. Besparing på ca 1 tkr per månad för bränslet.

Seat Leon Fördelar jämfört med Kia Ceed kombi laddhybrid:
Parkeringsvärmare med el som värmer eller kyler kupen innan avfärd
Förbränningsmotorn startar inte om batteriet är laddat och du kör lugnt
Mycket rymlig i baksätet och större bagageutrymme än Ceed.

Ungefär samma pris men längre räckvidd och en del viktig utrustning som Ceed saknar.

Med det sagt är även Kia Ceed kombi laddhybrid en mycket bra bil.
P
Kommer parkeringsvärme som standard eller extra tillval?
Hur då längre räckvidd? Ceeden har också 6mil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.