51 841 läst ·
165 svar
52k läst
165 svar
Familjebil - Kia Niro/Ceed laddhybrid eller ej?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Håller delvis med, men upplever att TS i sina inledande funderingar tittade på nya bilar och baxnade något över att det var så dyrt. Att det då kom råd som jämförde de nya bilar TS tittat på med mer normala begagnade alternativ tycker jag var klokt.
Sen är det förstås något annat att köpa en gammal dieselhäck än att köpa en sprillans ny bil, men det tror jag att alla* förstår.
*Nej, naturligtvis inte alla, det finns alltid någon som hävdar att det inte går att slå en Opel Astra från 2001 eller vad det nu kan vara, men vi lämnar dem därhän.
Sen är det förstås något annat att köpa en gammal dieselhäck än att köpa en sprillans ny bil, men det tror jag att alla* förstår.
*Nej, naturligtvis inte alla, det finns alltid någon som hävdar att det inte går att slå en Opel Astra från 2001 eller vad det nu kan vara, men vi lämnar dem därhän.
Jag vet inte skillnad i rymlighet mellan Kia e-niro och kia plugin Niro. Men jag har E-niro, tjänstebil, och hade jag kunnat valt så hade inte valt den. Framsätena är okej. Men med äldre barn är inte baksätet roligt. En Skoda Fabia är mer rymlig i baksätet. Sen rymmer inte bagageutrummet mer än en veckohandel. När man åkt lite längre så har vi använt takbox men då blir räckvidden rejält förkortad. Nu är detta leasingbilar men frågan är om detta är vad man får för 450 tusen som dessa kostar nya då krävs det rejäla omtag för att få vanliga Svenssons att ha råd att köpa dessa.
Jag gillar din sista mening. Tvärsäkra påståenden tillhör våra politiker och bör tas med oro.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ungefär som du, men samtidigt måste man anta att fallande batteripriser kommer påverka även andrahandspriset på elbilar.
Om motsvarande VW ID.3 som kostar 450 tkr ny idag kostar 300 tkr ny om fem år kommer förstås även andrahandspriset på de bilar som köptes nya för 450 tkr påverkas av det.
Å andra sidan kommer förstås även fossilbilspriserna påverkas av än det ena, än det andra. Se bara vad som hände med Euro 5-dieslarna när olika stadstrafikbegränsningar diskuterades.
Tvärsäker är väl det enda man inte ska vara – åt någondera håll.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Karossen är exakt samma förutom lite i grillen och stylingtrim och jag tror inte det skiljer något alls i bagaget. Möjligtvis skulle bensinaren ha utrymme under bagagegolvet men jag tvivlar.Silver78 skrev:
Jag vet inte skillnad i rymlighet mellan Kia e-niro och kia plugin Niro. Men jag har E-niro, tjänstebil, och hade jag kunnat valt så hade inte valt den. Framsätena är okej. Men med äldre barn är inte baksätet roligt. En Skoda Fabia är mer rymlig i baksätet. Sen rymmer inte bagageutrummet mer än en veckohandel. När man åkt lite längre så har vi använt takbox men då blir räckvidden rejält förkortad. Nu är detta leasingbilar men frågan är om detta är vad man får för 450 tusen som dessa kostar nya då krävs det rejäla omtag för att få vanliga Svenssons att ha råd att köpa dessa.
Det vi söker efter här är väl ett tryggt och kostnadseffektivt bilägande för någon som inte fixar själv med bilen. Då är det i mitt tycke intressant att analysera många alternativ så man får en tydlig bild över vad man får för sina pengar och vad för risker som finns.
Jag ser ofta många vänner med "tummen mitt i handen" som oroar sig väldigt mycket för att bilar skall gå sönder och kosta 40' att laga. Visst det händer men då skiter dom samtidigt i rådet om vilka bilar man bör köpa och går och köper en "problemmodell" med högt inköpspris där växellådan rasar bara för att det är vad andra har..
De här valen gör ju av tillverkarna av rent ekonomiska skäl. Plattformar är fruktansvärt dyra. Att ha flera plattformar i produktion samtidigt kostar också väldigt mycket pengar.P Pin skrev:
Tror man på en omedelbar hög försäljning av elbilar så gynnar kalkylen en ren elbilsplattform eftersom de då blir billigare att tillverka.
Tror man på en mer smygande försäljningsvolym av elbilar så gynnar kalkylen en plattform som kan förses med både eldrivlina och förbränningsdrivlina.
Vad ser du för negativa konsekvenser för en konsument? För en kombinerad plattform?
Testresultaten och prestanda (dvs inte motorstyrka här) borde väl räcka som grund för ett bilval?
Kan man ens köpa den där lastbilen som fristående oberoende fraktföretag som de har pratat om och visat upp i ett antal år? Har de sålt några alls till icke kontrakterade företag eller till företag som delvis kör de på prov?W witten skrev:
I dag går den bara att förboka, den används än så länge bara internt av Tesla. Lanseringen ha blivit uppskjuten flera gånger pga att andra projekt har prioriterats. Nu ser det i alla fall ut som att den kommer att börja serietillverkas under 2021.
Flera företag har förbokat den, bla Pepsi, Wallmart, DHL och UPS.
Vi får väl se om OLW köper den här i Sverige
Flera företag har förbokat den, bla Pepsi, Wallmart, DHL och UPS.
Vi får väl se om OLW köper den här i Sverige
Det "roliga" är ju att många hånade Europeiska lastbilstillverkare för att man låg efter. Mot bättre vetande verkar det som.
Nu ser de ju ut som att man redan idag kan beställa lastbilar från båda våra svenska tillverkare och få levererade efter ett par månader. Enligt info på div truckerforom så har man uppenbarligen utvecklat el-lastbilar i uppemot 10års tid.
El-lastbilar kommer defintivt att kunna ha en del av marknaden, lokal distribution och medel-långa transporter av lättgods. Transportbolagen jag känner till räknar på lastbilsinköp med rent ekonomiska ögon.
Nu ser de ju ut som att man redan idag kan beställa lastbilar från båda våra svenska tillverkare och få levererade efter ett par månader. Enligt info på div truckerforom så har man uppenbarligen utvecklat el-lastbilar i uppemot 10års tid.
El-lastbilar kommer defintivt att kunna ha en del av marknaden, lokal distribution och medel-långa transporter av lättgods. Transportbolagen jag känner till räknar på lastbilsinköp med rent ekonomiska ögon.
Negativt blir att plattformen dras med de egenskaper som behövdes för att ha bensinmotor, växellåda, bensintank mmHuddingebo skrev:
De här valen gör ju av tillverkarna av rent ekonomiska skäl. Plattformar är fruktansvärt dyra. Att ha flera plattformar i produktion samtidigt kostar också väldigt mycket pengar.
Tror man på en omedelbar hög försäljning av elbilar så gynnar kalkylen en ren elbilsplattform eftersom de då blir billigare att tillverka.
Tror man på en mer smygande försäljningsvolym av elbilar så gynnar kalkylen en plattform som kan förses med både eldrivlina och förbränningsdrivlina.
Vad ser du för negativa konsekvenser för en konsument? För en kombinerad plattform?
Testresultaten och prestanda (dvs inte motorstyrka här) borde väl räcka som grund för ett bilval?
Ett argument för elplattformarna är relativt stora innerutrymmen i en kompakt bil, tex VW id3 eller BMW i3.
Hur de hanterar sina plattformar mellan modellerna bryr jag mig ju egentligen inte vom som konsument det håller jag med dig om. Men det får inte skina igenom att det är något som är påklistrat i efterhand.
Sedan blir ett en hönan och ägget diskussion. Jag tror förändringen går långsamt eftersom det är för dåliga och dyra elbilar, delvis beroende på att de silvertejpat elmotorn på en bensinbil. De elbilar som har haft störst framgång är ju byggda som elbilar från första början. Men det kanske finns undantag där man lyckats tillräckligt bra. Omvänt skulle ju Tesla kunnat erbjuda model S med bensinmotor för att nå massmarknad och öka försäljningen initialt om plattformar kan delas utan problem. Eller en id3 med bensinmotor.
Ja utvecklingen och lanseringen av batteridrivna elektriska lastbilar har verkligen inte uppmärksammats så mycket.
Det är därför jag gråter lite när jag hör politikerna fortfarande 2020 prata om sidospår som elektrifierade vägar och biobränslen, marknaden verkar ha gått även dem förbi.
Det är därför jag gråter lite när jag hör politikerna fortfarande 2020 prata om sidospår som elektrifierade vägar och biobränslen, marknaden verkar ha gått även dem förbi.
Fast de negativa egenskaper du pratar om måste ju märkas/upptäckas för en konsument och inte bara för den tekniskt bevandrade nörden.P Pin skrev:Negativt blir att plattformen dras med de egenskaper som behövdes för att ha bensinmotor, växellåda, bensintank mm
Ett argument för elplattformarna är relativt stora innerutrymmen i en kompakt bil, tex VW id3 eller BMW i3.
Hur de hanterar sina plattformar mellan modellerna bryr jag mig ju egentligen inte vom som konsument det håller jag med dig om. Men det får inte skina igenom att det är något som är påklistrat i efterhand.
Sedan blir ett en hönan och ägget diskussion. Jag tror förändringen går långsamt eftersom det är för dåliga och dyra elbilar, delvis beroende på att de silvertejpat elmotorn på en bensinbil. De elbilar som har haft störst framgång är ju byggda som elbilar från första början. Men det kanske finns undantag där man lyckats tillräckligt bra. Omvänt skulle ju Tesla kunnat erbjuda model S med bensinmotor för att nå massmarknad och öka försäljningen initialt om plattformar kan delas utan problem. Eller en id3 med bensinmotor.
För de flesta är det nog ganska oviktigt om det "skiner igenom" någonting. Så länge bilen är bra.
De flesta väger ändå pris mot prestanda. Så även om de "bästa" elbilarna byggs på nya elplattformar så är de ändå för dyra för att nå ut till de stora massorna.
I framtiden kommer garanterad de billigaste elbilarna att vara byggda på rena el-plattfromar, men så behöver det ju inte alls vara nu med de små volymer det handlar om idag
Ja det märks av en normalt vaken konsument. Nu tycks valet styras dels sv företagens regler för förmånsbilar, bidrag och skatter samt för privatpersoner en vilja att vara miljövänlig som övertrumfar andra egenskaper. Och det är väl helt OK bara man är medveten om det.Huddingebo skrev:
Fast de negativa egenskaper du pratar om måste ju märkas/upptäckas för en konsument och inte bara för den tekniskt bevandrade nörden.
För de flesta är det nog ganska oviktigt om det "skiner igenom" någonting. Så länge bilen är bra.
De flesta väger ändå pris mot prestanda. Så även om de "bästa" elbilarna byggs på nya elplattformar så är de ändå för dyra för att nå ut till de stora massorna.
I framtiden kommer garanterad de billigaste elbilarna att vara byggda på rena el-plattfromar, men så behöver det ju inte alls vara nu med de små volymer det handlar om idag
Nu är väl inte bilköp helt förnuftsstyrt vare sig för elbil eller bensinbil.
Jag är inte så säker på att de lägger märke till vad bilen byggs på för plattform.
Det skulle i så fall vara om batteriet tar upp väldigt mycket av den plats som finns i bilen annars.
Som i tex vissa MB och Ford laddhybrider.
Det måste ju ge uppenbara nackdelar som gör bilen till ett sämre köp jämfört med andra bilar för att en bil byggd på en kombinerad plattform ska vara ett sämre köp.
Det skulle i så fall vara om batteriet tar upp väldigt mycket av den plats som finns i bilen annars.
Som i tex vissa MB och Ford laddhybrider.
Det måste ju ge uppenbara nackdelar som gör bilen till ett sämre köp jämfört med andra bilar för att en bil byggd på en kombinerad plattform ska vara ett sämre köp.