K KTM950 skrev:
ajdå, där gick den bort.
Men då fyller en RAV4 dina behov.
Också snål på soppan då den har samma drivlina som Camry

Rav4 sägs dra klart mer än Camry pga högre luftmotstånd, 4wd och högre vikt.
Jagar man förbrukning och kupeutrymmen till vettiga priser går i princip SUV bort.

Bekant har just avverkat 12.000 i en Optima som tjänstebil under 3 år. Snittförbrukningen blev 0,307.
På långa resor utan laddning drog den 0.6.

• Gilla
KTM950
  • Laddar…
Själv så blev jag satt på att hitta en pendelbil åt frugan för tre år sedan. Då var det tio mil per väg och helst så billigt inköp/drift/underhåll som gällde. Valet föll på en sju år gammal Ford Focus i ecovarianten med dieselmotor. Drog 0,4 l/m med två vuxna. Fullastad blev det 0,5 istället. Två nackdelar med den: 1, kass ljudisolering. 2, turbon gav upp för ett tag sedan så nu är den seg. Fördelar då? Man får in mycket i skuffen. Den är platt på vägen. Den har krok. Är i mångt och mycket en V50. Ingen värdeminskning att tala om heller. Och just ja, vi har kört kusinbarn i barnstolar i den och det gick bra. Dubbla stolar och tvillingvagn.
Största tipset om du vill titta på begagnad bil är att leta upp serviceintervaller och se om det är en dyr som släpar eller om det är gjort redan. En "plötslig" kostnad på 10-20.000 kr som går att komma undan med lite grundarbete.

Arnmark
Lägg 50k på en nybesiktad V70, då har ni plats med allt ni kan tänka er behöva lasta. Sen lägger ni in resten av pengarna på någon relativt riskfri indexfond. Avkastningen från den täcker både försäkring och bensinkostnaden.
Billigare driftkostnaden än så är svår att slå.
Sen som bonus så slipper ni ett värdetapp på 50k per år.

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Arnmark Arnmark skrev:
Lägg 50k på en nybesiktad V70
Om man behöver tänka på om en bil är nybesiktigad eller ej, är man då inte i ett läge i en bils livscykel där vad som helst kan rasa när som helst?

Jag har själv varit där, och säger inte att det måste vara ett dåligt val, men man ska vara medveten om att värdeminskningen då inte är problemet, utan reparationsbugeten – och att det mycket väl kan komma ett fel som är så dyrt att laga att valet att skrota bilen istället blir högst realistiskt.

Bilar kostar alltid att äga, på ena eller andra sättet.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
S Stekpanna skrev:
Det är nu dags att köpa första bilen som familj. Vi är i dagsläget utan bil och har levt efter devisen ”vi klarar oss absolut utan”. Vi _klarar oss_ men har nu insett att livet skulle bli mer bekvämt med en bil...

Bor i en förort till Stockholm. Två vuxna och två barn (4 år och 5 mån), inga stora vagnar och inga långa körsträckor. Bilen kommer främst användas till utflykt då och då i Stockholm, samt mer under sommaren.

vi har varit inne på laddhybrid. Kia Niro eller Ceed, 2020 då vi vill ha så underhållsfritt och billigt i drift som möjligt, Jag har nu börjat tveka angående om det är värt att köpa en laddhybrid för oss samt om kupén är för liten för två bilbarnsstolar. Har dock hört att framförallt Niro är oerhört populär bland just barnfamiljer.

Budget är väl Max 350k, men jag skulle gärna landa runt 150k (och det får man ingen laddhybrid för...)

tips, råd och annat mottages tacksamt!
Hej!
Liknande situation som dig men med lite större barn. Vi kände att det var dags att reducera co2-avtrycket.
Jag landade i en Kia optima modell 2018. Perfekt familjebil storleksmässigt. Priset ligger på 270-290 k med 5 års nybilsgaranti kvar. De flesta optimorna har gått som tjänstebil, vilket garanterar bra underhåll. Jag hittade en direkt som gått 3000 mil på 2 år.
Bor också i närförort. Har 1,5 mil till jobbet vilket innebär att jag inte använder bensin förutom när vi åker till landet (20 mil t/r). Jag klarar ungarnas aktiviteter (iofs i närområde) dagligen på el. Optiman tar ca 6 mil på en laddning.
Har aldrig haft Kia tidigare men är väldigt nöjd.

• Gilla
Maggan75
  • Laddar…
Arnmark
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man behöver tänka på om en bil är nybesiktigad eller ej, är man då inte i ett läge i en bils livscykel där vad som helst kan rasa när som helst?

Jag har själv varit där, och säger inte att det måste vara ett dåligt val, men man ska vara medveten om att värdeminskningen då inte är problemet, utan reparationsbugeten – och att det mycket väl kan komma ett fel som är så dyrt att laga att valet att skrota bilen istället blir högst realistiskt.

Bilar kostar alltid att äga, på ena eller andra sättet.
Naturligtvis så är bilen på ålderns höst. Och allt går sönder förr eller senare. Men skulle man ha sån otur så motorn rasar fullständigt så kan man byta den två gånger per år och ändå ha en mindre kostnad än värdetappet.
Men man köper inte en ny elbil för att få låga driftskostnader. Framförallt inte om man inte kör så mycket då kan milmostnad lätt bli flera hundra plus tullar och parkering.
Är det klimatet som gör att man funderar på elbil så är det även mycket bättre att nyttja dom resurser som redan finns dvs begagnat istället för nytillverkat.

Om man kan göra det själv är det kanske så. Knappast annars.

Nu tror inte heller jag att det rimliga för TS är att köpa en ny elbil, men allt bilägande kommer som sagt med sina kostnader, och bara för att vissa bilar når en platå vad gäller värdeminskning, så innebär inte det att man bara har att räkna med bränslekostnaderna på dem. Det är nog få bilar som kostar under 30–40 kr/mil att köra, om man inte har mekandet som hobby och inte räknar sin tid.

K KTM950 skrev:
Kupén är jättebra, rattvärmen underbar. Sköna stolar, värme i baksätet, luftkondition i framsätena. Verkligen bra. Men bagaget är för litet, batteriet tar 1 dm på höjden. Skulle aldrig köpa den om jag hade små barn. Men med större barn är den ok.
Optiman är ju en klass större än Ceed kombi. Stod själv i valet och kvalet mellan Leon och Ceed. De kostar nästan exakt lika mycket. Bagageutrymmet som på Leon är opåverkat av batteriet ovanför lastöppningen, prestandan är som natt och dag i jämförelse. Elektrisk parkeringsvärmare via laddkabeln som standard styrd via mobilen var nog avgörande för mig.

S Stekpanna skrev:
Många som har åsikter och erfarenheter av Niro. Ingen som vet något om Ceed?
Hej!
Vi har en ceed (bensindriven) som vi köpte ny när vi väntade första barnet. Idag har vi en fyraåring och en sexmånaders. Inga problem att få plats med två bilbarnstolar! Just nu har vi en fram och en bak men båda får snart sitta bak. Får också plats med en stor Emmaljunga-vagn i bagaget. Inga negativa/dyra överraskningar med bilens funktion heller. Vi är nöjda hittills!

• Gilla
Stekpanna
  • Laddar…
Arnmark
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man kan göra det själv är det kanske så. Knappast annars.

Nu tror inte heller jag att det rimliga för TS är att köpa en ny elbil, men allt bilägande kommer som sagt med sina kostnader, och bara för att vissa bilar når en platå vad gäller värdeminskning, så innebär inte det att man bara har att räkna med bränslekostnaderna på dem. Det är nog få bilar som kostar under 30–40 kr/mil att köra, om man inte har mekandet som hobby och inte räknar sin tid.
Har en bil som precis fyllt 3år, räknar jag bara försäkring, service, bensin samt värdeminskning så blir milkostnaden drygt 80kr pga att jag kör så lite, har nära till jobbet så det blir bara 6-700 mil per år. Hade jag kört som en normal människa runt 1500 mil så hade milkostnaden blivit närmare 40kr .
Reklamen om att en elbil drar ström för ca 3kr milen kan bli väldigt missvisande eftersom bränslekostnaden har nästan ingen påverkan på milkostnaden om man inte kör mycket.

Lägger mer på bilvård än bensin men den kostnaden hamnar på hobbykontot istället för milkostnaden :D
Bara vinterhjulen kostar som ett motorbyte på en v70.
Sen ska vi inte snacka om hur ont det gör i själen när man hittar ett nytt stenskott :( Med en gammal v70 hade man sparat mycket hjärtesorg.
Var såklart medveten om kostnaden innan bilköpet men jag sökte inte ett fordon med låga driftkostnader.

Om man som TS ska köra väldigt lite samt vill ha låga driftkostnader så är en bil nyare än 5 år inget alternativ. Vill man ha trygghet i att man kommer fram samt saknar kunskap eller intresse av att skruva så kostar en assistansförsäkring bara ett par hundra per år.
Sen är V70 en tillförlitlig och säker bil, skulle olyckan vara framme så vill man inte att familjen sitter i nån minibil som Toyota Argos eller liknande. Är den nybesiktad och inte har en historik av anmärkningar samt en massa verkstadsbesök samt få ägare så behöver man inte vara mekaniker för att hålla en 10 år gammal volvo i liv.
Tror till och med jag skulle klara det och jag är så slö så jag betalade verkstaden för att byta vindrutetorkare när dom satte på vinterhjul förra veckan :D

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Puih, har nu läst samtliga kommentarer! Klokare? Knappast. Nästan lika många råd som svar. De flesta verkar "snöat in" på KIA och deras motorsvaga bilar.
Barnfamiljer borde försöka få tag i en bättre begagnad folkabuss ist.!
Lättmekade och lär inte sjunka mycket mer i värde då den närmat sig kultbil. För två vuxna och upp till 4 barn funkar den helt perfekt.

E
GoC GoC skrev:
Det ör en klar fördel, köp då en bättre begagnad bil som är eftertraktad bland barnfamiljer. T.ex en Skoda Octavia 1.0 tsi kombi. Stort rymligt bagage, snål på soppan och lättsåld.
Troligen ett av de minst riskfyllda valen.
Har precis en sådan, och två barn. Börjar bli lite trångt nu när båda sitter i rad i bakåtvända stolar men snart är den tiden över. Med era åldrar kommer stora barnet att behöva bältesstol lagomt till minstingen ska sitta i bakåtvänd stol isället för babyskydd.

Hade Volvo fortsatt med 245or så hade de sett ut så här. 1.0tsi på 115 hästar räcker för att köra ansvarsfullt men fixar också att dra upp båten eller vad man nu vill. 1300kg dragvikt är inte super men de biliga hybriderna ligger nog inte så bra till heller.

Jag tror att en snål bensinbil är rätt val för den som kör lite. Ur miljösynpunkt slår inget att köra så lite som möjligt. Har man ändå 100k extra att köpa en hybrid för och vill göra det av klimathänsyn bör man beakta hur stor CO2-reduktion man faktiskt får för investeringen. Kanske solceller på taket eller en bergvärmepump gör betydligt större skillnad?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Puih, har nu läst samtliga kommentarer! Klokare? Knappast. Nästan lika många råd som svar. De flesta verkar "snöat in" på KIA och deras motorsvaga bilar.
Barnfamiljer borde försöka få tag i en bättre begagnad folkabuss ist.!
Lättmekade och lär inte sjunka mycket mer i värde då den närmat sig kultbil. För två vuxna och upp till 4 barn funkar den helt perfekt.
Min Optima har iofs över 200 hk i systemeffekt och är nog inte vad man kan kalla motorsvag. Mig veterligen finns ingen folkabuss med högre effekt...;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.