51 841 läst ·
165 svar
52k läst
165 svar
Familjebil - Kia Niro/Ceed laddhybrid eller ej?
Bästa rådet hitintills!GoC skrev:
Jag uppdaterar mitt råd.
Privatleasa en elbil eller laddhybrid, eller köp en kombi med minsta billigaste bensinmotor.
Utveckling på elektrifierade bilar får så fort nu så det kan bli en dyr affär att köpa en laddhybrid eller elbil som är totalt omodern om tre år. En bensinbil kommer fortfarande vara eftertraktad och så mycket billigare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Om utvecklingen av elbilar går fort framåt tror jag tvärtemot dig att det är bensinbilarna som kommer ta en smäll på andrahandsmarknaden.GoC skrev:
Ju större andel elbilar det finns desto mer kommer politikerna höja bensin- och dieselskatterna och desto oförmånligare kommer det vara att ha en sådan bil.
Fler och bättre elbilar drabbar då främst gamla fossilbilar, inte gamla elbilar.
Där håller jag inte med dig alls, det kommer i åtskilliga år finnas en efterfrågan på fossilbilar. Laddinfrastrukturen kommer ta åtskilliga år att bygga ut i vårt stora land. Alla bor inte i en storstad där möjligheter finns. Samma med dieselbilar, kommer fortsatt finnas en stor efterfrågan för de som har behov av en stor bil utan allt för hög förbrukning. Men ser man det utifrån en storstadsperspektiv så kalarar man sig fint utan en fossilbil. Men vårt land är så mycket mer än det.Nötegårdsgubben skrev:
Om utvecklingen av elbilar går fort framåt tror jag tvärtemot dig att det är bensinbilarna som kommer ta en smäll på andrahandsmarknaden.
Ju större andel elbilar det finns desto mer kommer politikerna höja bensin- och dieselskatterna och desto oförmånligare kommer det vara att ha en sådan bil.
Fler och bättre elbilar drabbar då främst gamla fossilbilar, inte gamla elbilar.
Exakt! Jag hade knappast valt en Seat om jag inte haft en tidigare. Jag har de senaste 10 åren haft Audi A6, Volvo XC60, Seat Leon och VW Tiguan, samtliga fabriksnya. Två som tjänstebil och två privat. Nöjd med allihop. Seaten ägde jag i 3 år, bytte inte ens en glödlampa.H Husgubbe skrev:
Seat Leon är en VW Golf med sämre varumärke så är man det minsta ängslig av sig ska man undvika.
Vill man ha en motorsvag bil ska man inte heller välja Leon Laddhybrid då den har 204hk. Skatten är på 360 kr/år så lite lägre än min Tiguan bensin som är på 1 386 kr.
Om du skall gissa, hur stor andel av peronbilsparken är elbilar om tio år. Kan ge en ledtråd om att snittåldern på Sveriges personbilspark är 17 år.Nötegårdsgubben skrev:
Om utvecklingen av elbilar går fort framåt tror jag tvärtemot dig att det är bensinbilarna som kommer ta en smäll på andrahandsmarknaden.
vill man ha mer motor köper man en CUPRA Leon Laddhybrid 245 hk så är man hemmaB Boende45 skrev:Exakt! Jag hade knappast valt en Seat om jag inte haft en tidigare. Jag har de senaste 10 åren haft Audi A6, Volvo XC60, Seat Leon och VW Tiguan, samtliga fabriksnya. Två som tjänstebil och två privat. Nöjd med allihop. Seaten ägde jag i 3 år, bytte inte ens en glödlampa.
Seat Leon är en VW Golf med sämre varumärke så är man det minsta ängslig av sig ska man undvika.
Vill man ha en motorsvag bil ska man inte heller välja Leon Laddhybrid då den har 204hk. Skatten är på 360 kr/år så lite lägre än min Tiguan bensin som är på 1 386 kr.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Ni kör så lite att det är en riktigt usel idé rent ekonomiskt att köpa en ny bil. Bilarna idag håller riktigt hög kvalitet jämfört med hur det var förr. En bil av god kvalitet är normalt ett tryggt val i över 10 år.
Jag föreslår att ni köper en begagnad Honda eller Toyota för 150' ca 4 år gammal så känns dom fräscha.
Jag föreslår att ni köper en begagnad Honda eller Toyota för 150' ca 4 år gammal så känns dom fräscha.
Beror väl hur många som behåller sin gamla bilar, men mer vägledande är väl lite hur det blir framåt och då lär det öka av den enkla anledningen att flera bilfabrikanter kommer att ha slutat med förbrännings motorer om tio år. Men visst tar det tid för dom att dö ut. Tyvärr är nya tekniken dyr för nybilsköpare och då kommer det väljas bensin diesel en lång tid är min spaning,GoC skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
GoC skrev:
Det är just pga. de skäl du anför som jag tror att andrahandsvärdet på fossilbilar kommer krascha. Det kommer finnas gott om dem eftersom att de håller så länge, men då driftkostnaderna är så höga på dem kommer de stå sig uselt relativt elbilar.GoC skrev:
Sen är det förstås trams att elbilar inte skulle funka på landet*, det finns el där med. Folk kör därtill fler mil per år där än i stan, så ekvationen kommer fortare att tala till elbilarnas ekonomiska fördel på landsbygden jämfört med i stan.
Dock finns ett par saker som talar emot: få av dagens elbilar får dra några vettiga mängder och färre på landet köper nya bilar. Båda sakerna talar för att det kommer ta längre tid för elbilar att slå brett på landsbygden jämfört med i stan. Tillgång på el tror jag dock inte är en viktig faktor i ekvationen, laddel är rent av lättare tillgänglig på landet än i stan.
*Jag exkluderar Norrlands inland från var jag tror elbilar snart kommer funka bra för nästan alla. Det är en statistisk outlier som inte är representativ för något annat än sig själv.
Redigerat:
Nu är det inte hemmaladdning jag pratar om, det handlar om snabbladdare. Den infrastrukturen lär ta tid innan den är tillräcklig. Och som du nämner, mångsidigheten med en fossilbil, att kunna dra en släpvagn både det att bilen skall klara det samt den rejält ökade strömförbrukningen om du råkar ha en elbil som får dra något. Till detta kommer alla husvagnsägare. Så jag tror tvärt emot dig att andrahandsvärdet på en välvårdad fyrhjulsdriven dieselbil kommer att stå sig väldigt bra.Nötegårdsgubben skrev:
Det är just pga. de skäl du anför som jag tror att andrahandsvärdet på fossilbilar kommer krascha. Det kommer finnas gott om dem eftersom att de håller så länge, men då driftkostnaderna är så höga på dem kommer de stå sig uselt relativt elbilar.
Sen är det förstås trams att elbilar inte skulle funka på landet*, det finns el där med. Folk kör därtill fler mil per år där än i stan, så ekvationen kommer fortare att tala till elbilarnas ekonomiska fördel på landsbygden jämfört med i stan.
Dock finns ett par saker som talar emot: få av dagens elbilar får dra några vettiga mängder och färre på landet köper nya bilar. Båda sakerna talar för att det kommer ta längre tid för elbilar att slå brett på landsbygden jämfört med i stan. Tillgång på el tror jag dock inte är en viktig faktor i ekvationen, laddel är rent av lättare tillgänglig på landet än i stan.
*Jag exkluderar Norrlands inland från var jag tror elbilar snart kommer funka bra för nästan alla. Det är en statistisk outlier som inte är representativ för något annat än sig själv.
Däremot kommer vis natt få se ett prisras på omoderna elbilar med föråldrad teknik. Där går utvecklingen rasande fort.
För att en laddhybrid skall gå ihop ekonomiskt så bör man köra tomt batteriet två gånger per dag, annars är en bensinbil billigare (beror naturligtvis på bil mm). Jag räknade mycket på detta innan jag skaffade laddhybrid nämligen (två år sedan).
Ju större bil, desto större vinst med laddhybrid. Jag har själv en stor SUV. Jag hade inte kunnat motivera denna för mig själv om jag inte hade kört sex mil på el varje dag.
Ju större bil, desto större vinst med laddhybrid. Jag har själv en stor SUV. Jag hade inte kunnat motivera denna för mig själv om jag inte hade kört sex mil på el varje dag.
Håller med, med max 1000mil per år är en snål bil med förbränningsmotor garanterat billigast.GoC skrev:
Köp en begagnad familjekombi med en liten bensinmotor, om ni inte är miljöfundamnetalister. En Skoda Octavia 1,0tsi kan aldrig gå fel. 360kr/år i skatt och dryga halvlitern i förbrukning. Jättestort bagage och framförallt eftertraktad som begagnad. Skulle gissa att det ger ett villigt bilägande och praktisk om ni vill packa in det ni behöver för en veckas bilsemester. Tråkig och oinspirerande men väl fungerande. En bilmodell som vunnit de flesta tester av C-segment bilar (Golf-klassen). En laddhybrid kan ni aldrig räkna hem ekonomiskt. För 150-200kkr så hittar ni en fin bil. Välj en med dragpaket som innehåller både dragkrok och bränsledriven motorvärmare, och framförallt en Ambition som har riktigt bra LED strålkastare. Att köpa en bil med halogen lyse är helt bortkastat.
Det går att hitta riktigt snåla bilar idag. Och en några år gammal kan man få billigt!
Utnyttja hetsen till att köpa el/laddbilar till att fynda en begagnad traditionell bil.
I familjen har vi en Astra 1,4t 140hk, nu är den 8år gammal och utvecklingen har ju gått framåt sedan dess.
Men jag är förbluffad över förbrukningen sett till att det är en mellanklasskombi med skapliga utrymmen.
Barnvagn och tre barn är inga problem. Vi kör mest till och från pendelparkeringen, affärn och till och från skolan.
En och annan tripp till landet 20mil bort och den ligger i snitt på 0,64l /mil, mycket bra med tanker på de många korta körningarna och närmast stadskörning.
En beggad 2012-13 i fint skick med 12000mil går att få för 50kkr. Vi servar själva och har nu efter 4år lagt under 1000kr per år på service och bromsbelägg och nåt litet som gick sönder.
Kolla upp skadestatistiken för den motorn du funderar på om det lutar mot en bil ur VW koncernen, många bensinmotorer har allvarliga konstruktionfel. Brusta kamkedjor är vanligt. Men de allra nyaste har rem så där är det lugnare med den saken.
Redigerat: