En kollega plockade ut en Kia Ceed hybrid förra veckan. Hennes man jobbar som servicerådgivare/bokare på kia här i stan. Nöjd än så länge men det har såklart gått väldigt kort tid.
Allra först var de också inne på Niro men valde till slut Ceed istället då den har mycket bättre lastutrymmen.

För övrigt riktigt knepigt läge på begagnatmarknaden nu och det är bonus/Malus som har fuckat till det.
Sitter själv med en Leasad Octavia 2018 som ska lämnas tillbaka nu till våren. Den plockade jag ut som en av de sista med den låga skatten. Betalar drygt 2000:- per år i skatt. De som är från senare delen av 2018 eller 2019 har en skatt på ca 10 000:-.
Skulle gärna slå till på en beggad, årsmodell 2017-2018 med låga mil nu men de är rätt heta på marknaden nu.
Med facit i hand skulle jag ha köpt bilen istället för att leasa den. 2018 var det ändå rätt nice kampanj då handlarna ville ställa på bilar och tömma lagren inför Malus. Nu tre år senare och 3000-5000 mil på mätaren kan de sälja samma bilar "en gång till" med minimalt värdetapp

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Stekpanna skrev:
Det är nu dags att köpa första bilen som familj. Vi är i dagsläget utan bil och har levt efter devisen ”vi klarar oss absolut utan”. Vi _klarar oss_ men har nu insett att livet skulle bli mer bekvämt med en bil...

Bor i en förort till Stockholm. Två vuxna och två barn (4 år och 5 mån), inga stora vagnar och inga långa körsträckor. Bilen kommer främst användas till utflykt då och då i Stockholm, samt mer under sommaren.

vi har varit inne på laddhybrid. Kia Niro eller Ceed, 2020 då vi vill ha så underhållsfritt och billigt i drift som möjligt, Jag har nu börjat tveka angående om det är värt att köpa en laddhybrid för oss samt om kupén är för liten för två bilbarnsstolar. Har dock hört att framförallt Niro är oerhört populär bland just barnfamiljer.

Budget är väl Max 350k, men jag skulle gärna landa runt 150k (och det får man ingen laddhybrid för...)

tips, råd och annat mottages tacksamt!
Har kört en 2019 års Nissan Leaf under sommaren , en vän som köpte en annan elbil för snabbt, och men kör i vanliga falll en SAAB 9-3 SC 2011 biogasvariant.

Och av det jag sett av alla dessa hybrider i sina varianter, ifrån de få Prius som köpts med full pluginladdning osv till de nya smartare Kia och Hyundai osv så håller jag med, antingen en ren elbil med laddning, eller en billigare bensin/diesel/biogas en tid. Hybrid känns som en temporär lösning, med dyr serviceunderhåll.

Och ren elbil så kommer jag själv avvakta, mest av lite andra skäl som inte gäller i ert fall.

Förstår tankegångarna o köpa en "bränslebil" som har tre år på nacken, håller helt med om man kör mycket.

Men skall ni bara köra max 1000 mil och kanske mindre, så varför inte skaffa en lite äldre bränslebil, som kostar mkt mindre men ändå går bra. Jag hade extremt länge en Citroen Xsara Sedan ifrån 1998, blev sambo, fick barn, och vi klarade oss bra, inkl semesterpackning med tältning osv. Kombimodellen av Citroen Xsara är än mer rymlig och prisvärd. Mkt få överraskningar dessutom, om man skötte service, kom upp i något över 33 000 mil innan jag sålde del.

Skall inte föreslå någon Xsara ifrån 20xx talet, men borde finnas någon bil i prisklass 20-30 000 kr, som ändå räcker mer än väl för er och håller i flera år framåt. Och när läget är bättre, så kan man uppgradera till ren elbil. Tror många här kan föreslå en massa olika modeller.

En annan plan om ni inte skall köra så långt, är att titta på en Leaf när de fixat konstruktionen, dvs ifrån 2013 eller 2014, de är det en del prutmån på pga räckvidden. Träffat två med Leaf ifrån 2013 som fungerar bra, har mkt kvar av batteriet egentlligen, men då var batterierna långt ifrån dagens 63 KWh eller ens 42 kWh som nyare Leaf har.

2012 när jag skaffade SAAB så fick vi en bra deal pga läget, men hade kunnat köpa en ny Leaf , allra första modellen. Har en bekant som har den varianten, och är klart glad idag att jag hade lite is i magen, Leafen 2011 var so-so.

Biogas har dessutom inte varit så dumt, fungerar fortfarande, men yes nästa bil blir en elbil det också. (Har kört 9-3 i en snabb prototyp med ren eldrift, jisses, helt underbart, suck)

Redigerat:
Jag har en Kia Optima laddhybrid och kan bara inflika med att det är den mest bränslesnåla bil jag haft, även oladdat. Jag kör på 0,49 blandat el+bensin och ca 0,60 på bara bensin. Bekanta som har andra plug-inbilar menar att det inte går att komma under litern med tomt batteri i deras bilar (V60, Mitsubishi mfl). Så det gäller att välja rätt plugin också. Men rymliga är de ju inte direkt. Niron lär ju vara ännu mindre.

Vet inte om min bil var ett måndags ex men jag hade en ceed ladd hybrid som hyrbil, sprillans ny och den var rätt buggig. Laddningen fungerade i bland. Den kunde stå i timmar utan att ha laddat, i bland var jag tvungen att sätta i/ur laddkonrakterna 4-5 ggr innan bilen fattade att laddsladden var ansluten
En gång gick bilen inte att backa, fick mecka mellan de olika ”körlägena” och drive/revers i väca en minut innan den äntligen gick stt backa.

men förutom det var det en trevlig bil :)

N noone70 skrev:
Vet inte om min bil var ett måndags ex men jag hade en ceed ladd hybrid som hyrbil, sprillans ny och den var rätt buggig. Laddningen fungerade i bland. Den kunde stå i timmar utan att ha laddat, i bland var jag tvungen att sätta i/ur laddkonrakterna 4-5 ggr innan bilen fattade att laddsladden var ansluten
En gång gick bilen inte att backa, fick mecka mellan de olika ”körlägena” och drive/revers i väca en minut innan den äntligen gick stt backa.

men förutom det var det en trevlig bil :)
Hyrbilar lever ett hårt liv. Min Kia håller bättre kvalitet än alla de Audi och Volvo m fl jag haft. Men kul är de kanske inte.

K KTM950 skrev:
Hyrbilar lever ett hårt liv. Min Kia håller bättre kvalitet än alla de Audi och Volvo m fl jag haft. Men kul är de kanske inte.
Den var HELT NY, hade bara gått 19km

K KTM950 skrev:
Jag har en Kia Optima laddhybrid och kan bara inflika med att det är den mest bränslesnåla bil jag haft, även oladdat. Jag kör på 0,49 blandat el+bensin och ca 0,60 på bara bensin. Bekanta som har andra plug-inbilar menar att det inte går att komma under litern med tomt batteri i deras bilar (V60, Mitsubishi mfl). Så det gäller att välja rätt plugin också. Men rymliga är de ju inte direkt. Niron lär ju vara ännu mindre.
Hur många brukar ni åka i optiman? Upplever du att kupén eller bagageutrymmet eller båda inte är rymliga? Tycker optima verkar lite i största laget för oss, men är ju lite tveksam till storleken på Niro...

Ja, så kan det vara. Min helt nya Porsche 911 Carrera höll tre dagar innan luftkonditioneringen , takluckan och ljudanläggningen gick sönder. Tog 2 år och 7 verkstadsbesök innan de fick ordning på den. Men många är nöjda med sina bilar ändå så enstaka fall är inte mycket att gå på. Kia får generellt högt betyg i användarundersökningar.

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Stekpanna skrev:
Hur många brukar ni åka i optiman? Upplever du att kupén eller bagageutrymmet eller båda inte är rymliga? Tycker optima verkar lite i största laget för oss, men är ju lite tveksam till storleken på Niro...
Kupén är jättebra, rattvärmen underbar. Sköna stolar, värme i baksätet, luftkondition i framsätena. Verkligen bra. Men bagaget är för litet, batteriet tar 1 dm på höjden. Skulle aldrig köpa den om jag hade små barn. Men med större barn är den ok.

• Gilla
Stekpanna
  • Laddar…
S Stekpanna skrev:
Om ni bara ska ha den till utflykter mm och sällanåka så skulle jag satsa på en 10 år gammal Volvo V 70. Jag har en på landet som jag drar släp med (Kian har ingen krok). Köpte för 60 000 kr, gått 19000 mil, funkar bra och är extremt rymlig. Billig i försäkring och skatt (etanol). Drar en del (ca litern) men vad gör det när man kör så lite. Värdeminskningen är inte heller nåt att tala om.

Etanolbilar har det skrivits mycket skit om så de är billiga :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
K KTM950 skrev:
När Vi bilägare testade nya Camry fick den en snittförbrukning på 0,45 när de körde runt i Sthlms förorter.
Och det är ju en bil i storlek som en S80 eller 5:serie.
Jag var sjukt sugen på att slå till men pengarna räcker inte till både bygga ut huset och köpa en ny bil...

Huddingebo Huddingebo skrev:
När Vi bilägare testade nya Camry fick den en snittförbrukning på 0,45 när de körde runt i Sthlms förorter.
Och det är ju en bil i storlek som en S80 eller 5:serie.
Jag var sjukt sugen på att slå till men pengarna räcker inte till både bygga ut huset och köpa en ny bil...
Låter ju riktigt bra. Får kolla in den sen.

En liten kostnadsberäkning per mil på min SUV också: Jag kommer ungefär 3 mil med värme påslagen under hösten i min bil, eller 4 mil utan värme. Jag väljer att räkna med värme och på hösten.

3 mil motsvarar i praktiken ungefär 7,5kWh för min bil. Jag betalar i snitt 2kr/kWh (laddar på jobbet för 2kr/kWh och hemma för ca 1,50kr/kWh, men jag laddar även på stan för 3kr/kWh rätt ofta). Jag väljer att räkna med 2kr i alla fall. Om vi antar att bensinen kostar 13kr (varierar ju en del) så innebär 0,6l/mil att den kostar:
0,6*13=7,80kr/mil
På el kostar samma bil att köra:
7,5*2/3=5kr/mil

Det gör att jag sparar 2,30kr/mil i bränslekostnad. Tittar man sedan på slitage på batterierna så kostar de någonting åt det hållet. En Mitsubishi Outlander har ett utbytespris på ca 65000kr för ett batteri som håller 10000mil ungefär. Låt oss vara generösa och säga att det håller 15000mil (på el alltså, inte mil på bilen). Då skulle batteriet kosta ungefär 4,33kr/mil. Helt plötsligt är eldriften dyrare än bensindriften. Lägg till detta iköpskostnaden som är mycket högre och hybriden är en dålig affär. Dessa pengar kan nämligen inte tjänas in på

Trots detta så är jag nöjd med min hybrid. Framförallt för körupplevelsen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
K KTM950 skrev:
Låter ju riktigt bra. Får kolla in den sen.
Kolla noga. Hyfsat stort bagage men inte möjligt att fälla ryggstödena i baksätet. Och kan inte ha dragkrok.

GoC GoC skrev:
Kolla noga. Hyfsat stort bagage men inte möjligt att fälla ryggstödena i baksätet. Och kan inte ha dragkrok.
ajdå, där gick den bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.