51 860 läst ·
165 svar
52k läst
165 svar
Familjebil - Kia Niro/Ceed laddhybrid eller ej?
Låter märkligt, SEAT har hög återköp dvs att ägare av SEAT köper ofta en SEAT igen, ta en på privatleasing så binder du inte kapital och så vet du vad det kostar, kombi så kan ni lasta bra, prova en sån är mitt tipsS Stekpanna skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Är det en realistik långsiktig plan att tro att barnet alltid kommer bäras i sele av er? Det är en fullständigt ärlig fråga, inget pekfingertänk bakom den, det kanske finns shysta selar som funkar långt upp i åldrarna?S Stekpanna skrev:
Tror ni skjuter er i foten om ni inte tänker på bagaget också.
Finns absolut selar och även sjal som funkar tills åren med vagn är förbi! ☺️ Varken jag eller bebis gillar vagn. Min man tycker vagn är okej men han kan inte köra bilenG ekaa88 skrev:
Det är bra, dom skall så snart så möjligt lära sig förflytta sig själva. Skämt åsido, det funkade fint med Volvo Amazon som familjebil på 70-talet. I dag verkar vissa behöva ha enorma vagnar för att flytta avkomman.S Stekpanna skrev:
vi har varit tveksamma till att binda upp oss på leasing ifall det visar sig att vi tycker att bil är en onödig kostnad i förhållande till hur vi använder den. Fördelen med att köpa en bil är att man då inte sitter fast i ett avtal.H Husgubbe skrev:
Redigerat:
Det ör en klar fördel, köp då en bättre begagnad bil som är eftertraktad bland barnfamiljer. T.ex en Skoda Octavia 1.0 tsi kombi. Stort rymligt bagage, snål på soppan och lättsåld.S Stekpanna skrev:
Troligen ett av de minst riskfyllda valen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Själv kör jag en Passat GTE (kan säga att jag inte kommer köpa nån mer bil hos den handlaren, och är allmänt skeptisk till VAG efter det köpet)
Kia optima laddhybrid är rätt populär, vet inte om de fixat så att man kan få värme i kupén utan att starta bensinmotorn.
Annars köpte en vän nyss en Nissan Leaf, vad jag kan se är den större än jag trodde. Kan också vara något att titta på.
Kia optima laddhybrid är rätt populär, vet inte om de fixat så att man kan få värme i kupén utan att starta bensinmotorn.
Annars köpte en vän nyss en Nissan Leaf, vad jag kan se är den större än jag trodde. Kan också vara något att titta på.
Nissan Leaf har helt eländigt dålig körställning med en förarstol som knappt är inställbar. Men en bra pendlarbil för en eller två personer.13th Marine skrev:
Själv kör jag en Passat GTE (kan säga att jag inte kommer köpa nån mer bil hos den handlaren, och är allmänt skeptisk till VAG efter det köpet)
Jag vidhåller att Ioniq är en klart underskattad bil i Sverige. Halvkombi och snål på strömmen, men lite taskiga inställningsmöjligheter på stolen om man är lång.
Frågan är omöjlig att svara på om man inte först får förutsättningar och prioriteringar.
Nr 1 är ju hur långt man kör per år och hur långt man kör varje gång.
Det påverkar helt och hållet hur den ekonomiska kalkylen ser ut. Kör man flera turen mil per år är en elbil definitivt lönsam.
Kör man runt 1000mil per år, eller få men långa körningar är en traditionell bil med förbränningsmotor billigast.
Sedan får man fundera på om man värderar "nöjet" med en miljövänligare bil och om det får kosta lite extra.
Det påverkar helt och hållet hur den ekonomiska kalkylen ser ut. Kör man flera turen mil per år är en elbil definitivt lönsam.
Kör man runt 1000mil per år, eller få men långa körningar är en traditionell bil med förbränningsmotor billigast.
Sedan får man fundera på om man värderar "nöjet" med en miljövänligare bil och om det får kosta lite extra.
vi kommer inte köra långt, skulle gissa att vi hamnar under 1000km, men som sagt svårt att säga då vi inte har bil i dagsläget (hur bil ibland) och vet ju inte garanterat hur vår körning kommer se ut. Ingen som pendlar till jobbet i alla fall och bara en som har körkort i dagsläget, men förhoppningsvis har båda det snart!Huddingebo skrev:
Frågan är omöjlig att svara på om man inte först får förutsättningar och prioriteringar.
Köp en begagnad familjekombi med en liten bensinmotor, om ni inte är miljöfundamnetalister. En Skoda Octavia 1,0tsi kan aldrig gå fel. 360kr/år i skatt och dryga halvlitern i förbrukning. Jättestort bagage och framförallt eftertraktad som begagnad. Skulle gissa att det ger ett villigt bilägande och praktisk om ni vill packa in det ni behöver för en veckas bilsemester. Tråkig och oinspirerande men väl fungerande. En bilmodell som vunnit de flesta tester av C-segment bilar (Golf-klassen). En laddhybrid kan ni aldrig räkna hem ekonomiskt. För 150-200kkr så hittar ni en fin bil. Välj en med dragpaket som innehåller både dragkrok och bränsledriven motorvärmare, och framförallt en Ambition som har riktigt bra LED strålkastare. Att köpa en bil med halogen lyse är helt bortkastat.S Stekpanna skrev:vi kommer inte köra långt, skulle gissa att vi hamnar under 1000km, men som sagt svårt att säga då vi inte har bil i dagsläget (hur bil ibland) och vet ju inte garanterat hur vår körning kommer se ut. Ingen som pendlar till jobbet i alla fall och bara en som har körkort i dagsläget, men förhoppningsvis har båda det snart!
S Stekpanna skrev:
åk och provkör, det är ni som skall ha bilen och ganska snabbt känner ni om bilen är rätt eller fel.S Stekpanna skrev:vi kommer inte köra långt, skulle gissa att vi hamnar under 1000km, men som sagt svårt att säga då vi inte har bil i dagsläget (hur bil ibland) och vet ju inte garanterat hur vår körning kommer se ut. Ingen som pendlar till jobbet i alla fall och bara en som har körkort i dagsläget, men förhoppningsvis har båda det snart!
bra tips, finns motsvarande Leon och för dessa pengar får ni mycket bilGoC skrev:
Köp en begagnad familjekombi med en liten bensinmotor, om ni inte är miljöfundamnetalister. En Skoda Octavia 1,0tsi kan aldrig gå fel. 360kr/år i skatt och dryga halvlitern i förbrukning. Jättestort bagage och framförallt eftertraktad som begagnad. Skulle gissa att det ger ett villigt bilägande och praktisk om ni vill packa in det ni behöver för en veckas bilsemester. Tråkig och oinspirerande men väl fungerande. En bilmodell som vunnit de flesta tester av C-segment bilar (Golf-klassen). En laddhybrid kan ni aldrig räkna hem ekonomiskt. För 150-200kkr så hittar ni en fin bil. Välj en med dragpaket som innehåller både dragkrok och bränsledriven motorvärmare, och framförallt en Ambition som har riktigt bra LED strålkastare. Att köpa en bil med halogen lyse är helt bortkastat.
Körde en Ceed-laddhybrid hyrbil 100 mil igår och idag. Mina tankar var att det var en bekväm bil, med ganska plottrig men modern förarmiljö. Motorn var den absolut sämsta laddhybriden jag har kört. Ryckig gång, extremt slö och ett ständigt fladdrande på den analoga ”eco-mätaren” som jag höll på att bli galen på. Farthållarradarn fick också för sig att lastbilen i högerfilen jag var påväg att köra om låg framför mig i min fil och tvärbromsade plötsligt när jag låg 10-15 meter bakom.
Nej, den bilen hade jag aldrig köpt. Har kört en hel del Volvo-laddhybrider tidigare och de är långt mycket bättre i alla aspekter avseende körkänslan och komfort.
Nej, den bilen hade jag aldrig köpt. Har kört en hel del Volvo-laddhybrider tidigare och de är långt mycket bättre i alla aspekter avseende körkänslan och komfort.