Byggahus.se

Temporär parkering på lutande gräsmatta

1. S
    Husägare · Stockholm · 23 inlägg

Stekpanna

Husägare
    Jag har precis köpt bil och kommer anlägga en parkering på framsidan av vårt radhus. Det här projektet kommer dock vänta till någon gång nästa år då vi också planerar en mindre utbyggnad. I väntan på att vi kommer fram till detaljerna kring hela framsidans utformning vill vi fixa till en temporär parkering. Jag är 100% nybörjare när det kommer till allt som har med hus och markläggning att göra!

Tanken jag har är att vi gräver ut (en decimeter djupt?) för två hjulspår och sätter plattor (en granne har ett gäng gamla plattor vi får ta) i gräsmattan. Gräsmattan lutar dock något.

Är det här en rimlig idé?
    Behöver vi ha något under plattorna? Grus?
    Finns det något bättre förslag?

vi vill kunna göra det själva med ganska minimal arbetsinsats eftersom det inte kommer vara en långvarig lösning. Vi vill helst inte stå på gatan i vinter då det bara är jag som har körkort och det känns krångligt med städdagar...

bifogar bild på ytan ungefär där vi har tänkt. Vi har mätt så vi får in 6 meter på diagonalen och även anmält till kommunen.

2. S

Stekpanna

Husägare
  3. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 137 inlägg

P-plats

Medlem
    Gräs under en bil ökar risken för fukt och rost.
    Jag skulle lägga markduk direkt på gräset och singel på markduken.
    Lätt att återställa...

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Uppsala · 634 inlägg

peroande

Medlem
    Din föreslagna lösning med plattorna kommer att funka fint som temporär lösning. Jag skulle inte bry mig om att lägga dem i grus om det bara behöver hålla ett år.

5. S

Stekpanna

Husägare
    Så du tror att plattorna direkt på gräsmattan, lätt nedsänkta kommer funka även utan någon sorts grus eller liknande? Bryr mig inte om det blir lite snett eller så eftersom det är temporärt. Kan snarare vara en fördel att det ser risigt ut så vi motiveras att fixa till det ”på riktigt” :D

6. S

Stekpanna

Husägare
    läste det gällande fukten, men då det är en tillfällig lösning så tänker jag att det kanske inte spelar så stor roll? Singel tänker jag kanske inte funkar så bra med tanke på sluttning? Eller håller det sig på plats?

7. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 137 inlägg

P-plats

Medlem
    Allt beror ju på hur mycket det lutar.
    Sen beror det ju även på om bilen ska användas ofta eller om den ska stå permanent parkerad.

8. S

Stekpanna

Husägare
    Förmodligen kommer bilen användas någon gång i veckan. Lutningen är väl ca 20-25 grader skulle jag gissa

9. Silver78
    Självbyggare · 1 702 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Markduk och singel är lätt att lägga ut. Jag hade bilen parkerad på tomten i ett år. Det var innan jag fick tjänstebil och nytt jobb. Det ledde till att fukten hade krupit upp i kabelstammen. Det kostade 15000 kr att åtgärda. Så att parkera på gräs och låta bilen stå emellanåt är inte att rekommendera.

10. S

Stekpanna

Husägare
    vad blev kostnaden för markduk och singel?
    Hade du bilen helt stående eller körde du lite då och då?

11. Silver78
    Självbyggare · 1 702 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Köp vanlig markduk n1 som du lägger dubbelt. Finns på Biltema för ett par hundralappar. Onödigt att lägga mer pengar då det är temporärt.
    Du kan dra av grässvålen så att regnet dränerar bättre men det är inte nödvändigt då gräset under kommer att ge upp när det inte får solljus.
    Markdukens största uppgift är egentligen att skilja materialen åt så att stenarna inte åker ned i jorden. Sen har singeln egenskaperna att den dränerar och täcker bort solljuset från gräset. Du bör i alla fall lägga på ett lager på 7-8 cm. Så 1 kbm singel får du nog räkna med. Vad det kostar beror på vad du bor och om du har möjligheter att hämta själv. På landet betalar jag 960 kr/m3. I Stockholm det dubbla. Är du orolig att det inte ska håla sig på plats kan du stryka av det tunt 1-2 cm med ett finare material.

Angående bilen så stod den ibland upp mot en vecka i stöten. Jobbade som röris då och emellanåt så var det en hel stora jobb och då utgick man ofta från hemmet. Firmabilen hem med andra ord. Då det var lite krångligt att köra in skåpbilen på tomten så blev det den privata bilen som fick stå där.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.