Byggahus.se

Temporär parkering på lutande gräsmatta

1. S
    Husägare · Stockholm · 23 inlägg

Stekpanna

Husägare
    Jag har precis köpt bil och kommer anlägga en parkering på framsidan av vårt radhus. Det här projektet kommer dock vänta till någon gång nästa år då vi också planerar en mindre utbyggnad. I väntan på att vi kommer fram till detaljerna kring hela framsidans utformning vill vi fixa till en temporär parkering. Jag är 100% nybörjare när det kommer till allt som har med hus och markläggning att göra!

Tanken jag har är att vi gräver ut (en decimeter djupt?) för två hjulspår och sätter plattor (en granne har ett gäng gamla plattor vi får ta) i gräsmattan. Gräsmattan lutar dock något.

Är det här en rimlig idé?
    Behöver vi ha något under plattorna? Grus?
    Finns det något bättre förslag?

vi vill kunna göra det själva med ganska minimal arbetsinsats eftersom det inte kommer vara en långvarig lösning. Vi vill helst inte stå på gatan i vinter då det bara är jag som har körkort och det känns krångligt med städdagar...

bifogar bild på ytan ungefär där vi har tänkt. Vi har mätt så vi får in 6 meter på diagonalen och även anmält till kommunen.

2. S

Stekpanna

Husägare
  3. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 137 inlägg

P-plats

Medlem
    Gräs under en bil ökar risken för fukt och rost.
    Jag skulle lägga markduk direkt på gräset och singel på markduken.
    Lätt att återställa...

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Uppsala · 634 inlägg

peroande

Medlem
    Din föreslagna lösning med plattorna kommer att funka fint som temporär lösning. Jag skulle inte bry mig om att lägga dem i grus om det bara behöver hålla ett år.

5. S

Stekpanna

Husägare
    Så du tror att plattorna direkt på gräsmattan, lätt nedsänkta kommer funka även utan någon sorts grus eller liknande? Bryr mig inte om det blir lite snett eller så eftersom det är temporärt. Kan snarare vara en fördel att det ser risigt ut så vi motiveras att fixa till det ”på riktigt” :D

6. S

Stekpanna