karlmb skrev:
Det var banne mig den löjligast bluffmotiveringen jag hört!
Man säljer inte vanlig rödfärg för att man inte kan tjäna alls lika bra pengar på den som på ett "system" från Nordjsö eller de andra drakarna, så enkelt är det.
4-500 för 10l Äkta Falu rödfärg är ju ett rån, sök upp de färgfabriker som blandar färdigt och anlita dem istället! Finns länkar bl.a. på [länk]
Hittar du Falu Rödfärg billigare än 450:- får du gärna hojta till, alltså den färgen som du bifogat länk till.
Att AB Karl Hedin tar 500:- och Jula 450:- får mig att tro att man inte hittar den till allt för mycket lägre peng.

Redigerat:
Nej det verkar svårt numera...:(
Hittade anledningen här, priset skulle upp... (Jag köpte Äkta Falu Ljusröd från Vadstena 2003):
http://www.falurodfarg.com/wp-content/uploads/2011/04/Intervju-med-dokumentmall-050929.pdf
Det konstiga är att Vadstena inte skriver ngt på sin hemsida om att man då ändå gör även äkta Falu rödfärg (eller så har de slutat med det). Priset på Byggmax för den rödfärg de säljer där, från Vadstena, är ju helt rätt annars, men den är tydligen inte äkta vara då.

Redigerat:
Hydraulvätska/motorolja är numera mer miljövänlig också så effekten av dessa tillsatser lär minska? Hemma strök vi alltid dörrarna på ladugården med spillolja. I tre år stog sig dörrarna bättre än med färg och behöll en mörkare ton men sedan vände det och den riktiga färgen gick segrande ur striden då det var tal om ommålning.

JanneT5 skrev:
Hydraulvätska/motorolja är numera mer miljövänlig.../QUOTE]

Du menar naturligtvis mindre miljövidrig. Fortfarande lika olagligt att blanda i färg. Det är inte oljan i sig som är det stora problemet utan skiten som ansamlas i den under bruk i motorn/hydraulik.

Johan Gunverth skrev:
JanneT5 skrev:
Hydraulvätska/motorolja är numera mer miljövänlig.../QUOTE]

Du menar naturligtvis mindre miljövidrig. Fortfarande lika olagligt att blanda i färg. Det är inte oljan i sig som är det stora problemet utan skiten som ansamlas i den under bruk i motorn/hydraulik.
När det gäller motorolja kan jag förstå att det samlas sot och annat i oljan, men i hydraulolja borde det ju inte bli annat än de små metallspån från pumpar och ventiler som filtret inte tar?
Jag har säkert fel och vill gärna veta, även om detta börjar luta åt OT-hållet.

JanneT5 skrev:
Hydraulvätska/motorolja är numera mer miljövänlig också så effekten av dessa tillsatser lär minska? Hemma strök vi alltid dörrarna på ladugården med spillolja. I tre år stog sig dörrarna bättre än med färg och behöll en mörkare ton men sedan vände det och den riktiga färgen gick segrande ur striden då det var tal om ommålning.
Mmm, färg är bra på dörrar.
Fast är det inte ngn som har långtidsresultat av ny hydraulolja i Falurödfärg map mögelpåväxt och andra egenskaper?
Jag ser liten nytta med att använda begagnad olja av något slag (även om min motorolja är mkt ren ändå även efter tusentals mil då jag uteslutande kör på E85..), det är inte många kronor man sparar, vi pratar ju om typ 5% inblandning. Då kan det väl vara värt att bli av med gifterna i begagnad olja?

Jag vill påstå att färg (kulör) ursprungligen var kosmetika, inte till för att skydda fasaden. Har man bra virke som förr så målades ju inte alls. Själv har jag järnvitriol sedan 1974 och har sedan dess inte gjort annat än bytt vindskivor och målat fönster. Däremot har jag grannar som målat om 2-3 ggr och någon har dessutom bytt akrylatupprutten panel.
Min tillbyggnad har jag också behandlat med järnvitriol. Visst har jag en del dåliga brädor men inget som är några problem. Sedan är det ju en annan sak att alla inte gillar silvergrått/mörkt grått. Själv tycker jag det är vackert när fasaden skiftar efter väderleken. :cool:

Vet inte om det är någon hjälp, men jag fick för mig att jag såg den för 419:- hos http://www.lagerbutiken.se idag (i den fysiska butiken, verkar inte finnas utlagd i deras webshop)
Borde tagit en bild, kan minnas fel så det kanske var 449:- där också.

Falu rödfärg skall målas när det är torrt och hög luft menar de som begriper sig på färgen i Dalarna. Själv har vi inget problem med färgen men den slits av väder och vind. Men inget större problem med ommålning, endast sopningen av gamla färgen som kan upplevas obehaglig (av människor som är rädda för att skita ner sig)

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
sydlars skrev:
Falu rödfärg skall målas när det är torrt och hög luft menar de som begriper sig på färgen i Dalarna. Själv har vi inget problem med färgen men den slits av väder och vind. Men inget större problem med ommålning, endast sopningen av gamla färgen som kan upplevas obehaglig (av människor som är rädda för att skita ner sig)
Jag som "alltid hört" att man ska måla rödfärg när det är mulet och svalt?
Förklaringen jag fått är att färgen ska få chans att suga in ordentligt i trät innan den torkar.
Detta kan vara hörsägen, utdaterad info...eller både och.
Men för mig, som inget kan om detta, låter det rimligt.

Har man sett Faluröda slamfärgens olika färgutryck beroende på väderlek, om den är torr eller blöt, sol, mulet eller skugga, så väljer man nog den. Antalet färgyttringar i en föränderlig miljö är för slamfärgens del fantastisk. Tror att den varken är så mycket sämre eller bättre än andra färger om man tar hänsyn till ommålningsintervall mm. Vissa år är "fasadmögelår" andra inte. Vill man ha ett modernt utryck tar man modern färg, vill man ha ett traditionellt utryck tar man "gamla" traditionella färger. Inget slår dock slamfärgernas färgutryck. Själv bor jag i en linoljefärgad stuga med ljusrött slamfärgade uthus. Kan vid särskilt vid vintersolstillfällen beundra slamfärgsfasadernas olika rödheter. Åtmintone för mig, är det en färg med själ...

Majgårdarna
Ullvi_roda_stugor_k.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målar med nått annat än falurödfärg här så tittar nog folk lite snett på en

• Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Om man ska ha kulör går inget upp mot Falu rödfärg!

EDIT: Svar till karlmb mfl
Orsaken var nor främst att man förr hade fri tillgång på spillolja, oljan var mycket mer farlig/aggresiv för naturen. Även material i maskiner och fordon spelar roll då det nu är mer rostfria material och mässin/kopparlegeringar förr i lager/ventiler. I hydraulolja samlas även rester från packningar och slangar.

Ot: Var och tittade på farsans ladugård i dag. Det är inte precis små brädor man spikat upp. Kan det vara så att faluröd på nått sätt lämpar sig bra till tjockare brädor?

JanneT5 skrev:
EDIT: Svar till karlmb mfl
Orsaken var nor främst att man förr hade fri tillgång på spillolja, oljan var mycket mer farlig/aggresiv för naturen. Även material i maskiner och fordon spelar roll då det nu är mer rostfria material och mässin/kopparlegeringar förr i lager/ventiler. I hydraulolja samlas även rester från packningar och slangar.

Ot: Var och tittade på farsans ladugård i dag. Det är inte precis små brädor man spikat upp. Kan det vara så att faluröd på nått sätt lämpar sig bra till tjockare brädor?
Till be miljöbovar som använder div motoroljor vill jag söga att 1 liter olja förstör 1 000 000 (1 miljon) liter grundvatten. Förr eller senare hamnar oljan på marken.:thumbdown:

• Gilla
haggan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.