89 160 läst ·
115 svar
89k läst
115 svar
Falu rödfärg - Folksam färgtest
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 211 inlägg
Den färgar inte av sig förrän efter 7-8 år. Måla före så slipper man ljusa glipor mellan panel och locklist. Kan också vara lämpligt att späda 15-20% med vatten för bättre inträngning, men det är inte nödvändigt.Yrrol skrev:
Kommersiella fastighetsägare räknar på femtioårsperioder att akrylat är den mest ekonomiska färgtypen för fasader. Därefter alkyd /emulsion, därefter täcklasyr. Men - det gäller ju inte egnahemsägare som kanske bidrar med egen arbetkraft? Jag gissar, precis som flera andra i denna tråden, att slamfärg är alldeles utmärkt, då till priset av att måla om oftare och med "gratis" arbetskraft.
Tipset om motorolja har jag också fått - som ett önskemål av en kund inför ommålning av staket.
Tipset om motorolja har jag också fått - som ett önskemål av en kund inför ommålning av staket.
Har själv fått tipset, men tyvärr kanske inte följt det, att blanda i hydraulolja (ny) i Falu röd.
Här ska inte användas några extragifter!, tänkte jag...
Prickigt blev den annars tjusiga Falu Ljusröd på ett par år..:|..
Får väl måla över en torr sommar efter att mögelbehandlat på ngt vis tänkte jag först, men det gick över...man tänker inte på det efter några år har jag märkt.
Har hållit bra nu i 8 år i övrigt iaf ser ut som nytt och färgar inget av än. Gick tom att måla på den på tidigare laserad/cuprinolad brun fasad. (Har byggt till så merparten var annars ny stående lock-panel)
Här ska inte användas några extragifter!, tänkte jag...
Prickigt blev den annars tjusiga Falu Ljusröd på ett par år..:|..
Får väl måla över en torr sommar efter att mögelbehandlat på ngt vis tänkte jag först, men det gick över...man tänker inte på det efter några år har jag märkt.
Har hållit bra nu i 8 år i övrigt iaf ser ut som nytt och färgar inget av än. Gick tom att måla på den på tidigare laserad/cuprinolad brun fasad. (Har byggt till så merparten var annars ny stående lock-panel)
Redigerat:
Om man nu prompt ska hålla på och blanda i olja i sin rödfärg, varför inte linolja då?
Linolja har ju väldigt god inträngningsförmåga i trä, borde verkligen inte vara sämre på något vis än spillolja, hydraulolja eller annat högst tveksamt.
Linolja har ju väldigt god inträngningsförmåga i trä, borde verkligen inte vara sämre på något vis än spillolja, hydraulolja eller annat högst tveksamt.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Bild på mögel på röd slamfärg?
Linoljan fungerar ju som mat för möglet (har jag hört), men sytentiska oljor, för att inte tala om gamla använda oljor som är direkt giftiga.Mikael_L skrev:
Dessa prickar kom efter bara 1-2 år. Det vita är nån form av Beckers fasad/fönster-färg. Falu-färgen har bara linolja, pigment och mjöl utan antimögel-gifter i... Mao värdelöst =(Enk Projektet skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 211 inlägg
Har för mig att både Coop och Byggmax sålde 10L hinkar med FaluRödfärg förr om åren..?
Konstaterade idag att AB Karl Hedin ville ha runt 500:- (ord pris) för en 10L och den hjälpsamma damen på Nordsjö tipsade om ÖoB som säljer den för 450:-
Nordsjö har slutat sälja FaluRödfärg då de numer är miljöcertifierade, och FaluRöds blyinnehåll? inte gick inte hand i hand med policyn.
De (Nordsjö), hade fått klagomål på alla rödfärgsvarianter de sålt genom åren, så enligt hon var ingen sämre, eller ingen direkt bättre.
Konstaterade idag att AB Karl Hedin ville ha runt 500:- (ord pris) för en 10L och den hjälpsamma damen på Nordsjö tipsade om ÖoB som säljer den för 450:-
Nordsjö har slutat sälja FaluRödfärg då de numer är miljöcertifierade, och FaluRöds blyinnehåll? inte gick inte hand i hand med policyn.
De (Nordsjö), hade fått klagomål på alla rödfärgsvarianter de sålt genom åren, så enligt hon var ingen sämre, eller ingen direkt bättre.
Färdigblandad äkta Falu rödfärg innehåller numera oftast linolja (kan endast väljas bort för Ljusröd), så också i mitt fall. Det är den som gör att färgen inte kritar av sig.Micke64 skrev:
Kanske ligger problemet där, vetemjölet har dock alltid funnits i rödfärg så mat finns det ändå.
Hydraulolja har ju en del gifter i sig för att inte brytas ned o härskna, det är troligen de som ger effekt.
Betr giftinnehåll så kan man ju alltid jämföra all giftinblandning i färg från början, med vilka gifter man sprider om man måste måla om i förtid eller mögeltvätta, det är ju knappast bara vatten som används då.
Redigerat:
Det var banne mig den löjligast bluffmotiveringen jag hört!FredrikR skrev:Har för mig att både Coop och Byggmax sålde 10L hinkar med FaluRödfärg förr om åren..?
Man säljer inte vanlig rödfärg för att man inte kan tjäna alls lika bra pengar på den som på ett "system" från Nordjsö eller de andra drakarna, så enkelt är det.
4-500 för 10l Äkta Falu rödfärg är ju ett rån, sök upp de färgfabriker som blandar färdigt och anlita dem istället! Finns länkar bl.a. på http://falurodfarg.com/aterforsaljare-och-entreprenorer/
Redigerat: