89 158 läst ·
115 svar
89k läst
115 svar
Falu rödfärg - Folksam färgtest
Det är väl inte helt otroligt att tillverkare som placerar sig dåligt på listan häller i mer mögelhämmande tillsatser till nästa års test, frågan är bara hur länge dessa tillsatser har verkan. Testet pågår bara två år, fick höra av en person som jobbar inom färgtillverkningsindustrin att de mögelhämmande tillsatserna inte verkar särskilt mycket längre än så..
Så kan man alltid tänka, men vad skulle driva utveckling framåt om byggbranschen inte testar nytt. För mig är det underhållsfritt om det håller 50 år, då lever jag ändå intehaavard skrev:
Stämmer nog bra! Fasaden såg bra ut i ca 2 år med Falu röd, sen kom svartmögelprickarna...tompaah7503 skrev:Det är väl inte helt otroligt att tillverkare som placerar sig dåligt på listan häller i mer mögelhämmande tillsatser till nästa års test, frågan är bara hur länge dessa tillsatser har verkan. Testet pågår bara två år, fick höra av en person som jobbar inom färgtillverkningsindustrin att de mögelhämmande tillsatserna inte verkar särskilt mycket längre än så..
För onödigt vetande; nu har jag beställt bensalkonklorid 
Jag har jämfört kulörprover på Faluröd och Falu Vapen.
Ytterst liten skillnad. Faluröd är pyttelite färggladare, 100kr dyrare (10liter).
Sugen på Faluljusröd fast då hade jag åktpå frakten vid specialbeställning så får bli den tråkigt mörka ändå.

Ytterst liten skillnad. Faluröd är pyttelite färggladare, 100kr dyrare (10liter).
Sugen på Faluljusröd fast då hade jag åktpå frakten vid specialbeställning så får bli den tråkigt mörka ändå.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Var försiktig med den koncentrerade lösningen, använd både nitrilhandskar och skyddsglasögon vid hanteringen. Personligen hade jag även använt dem under målningen också. Här har du riskfraserna samt säkerhetsdatablad:Yrrol skrev:För onödigt vetande; nu har jag beställt bensalkonklorid [bild]
R21/22 Farligt vid hudkontakt och förtäring.
R22 Farligt vid förtäring.
R34 Frätande.
R38 Irriterar huden
R41 Risk för allvarliga ögonskador.
R50 Mycket giftigt for vattenlevande organismer.
R50/53 Mycket giftigt for vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön
http://yluf.com/support/uploads/allt-fraktfritt/produktdatablad/Bensaltensid-SDB.pdf
Produkter som diskuteras: "Bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Fast tro kan försätta berg så tror jag inte lite kopparslip har någon märkbar effekt mot nånting.xdigger skrev:
Det är väl som vanligt man ska använda den färg som man gillar och passar i området.
Rödfärg är kanske inte det bästa skyddsmedlet i utsatta miljöer men byggar man i fritt och luftigt i en aning torrare klimat där hus har klarat sig bra utan färg alls i hundratals år kommer ju en rödfärgad stuga att klara sig bra där med.
När det gäller ommålningsintervall är det ju en smaksak om 5-10-25 år är lagom... det finns ju inget speciell bäst före datum för en rödfärgad vägg.
Så om ni funderar på rödfärg är det ju lämpligt att man åker runt i sitt område och kollar hur de gått för de hus som finns där, och har man sitt hus där det inte finns någon rödfärgad i närheten kan det ju bero på klimatet och de skyddsegenskaper som krävs just där.
/ATW
Problemet är samma som för bensalkonklorid och kopparsulfaten, avsaknaden av bindemedel i färgen. Det är vetemjölet som agerar bindemedel och när det regnat bort (tar max ett par år) så försvinner även den mögelhämmande effekten. Filar man dessutom bara på ett kopparrör kommer partiklarna bli så stora att de snabbt regnar bort.xdigger skrev: