86 253 läst ·
462 svar
86k läst
462 svar
Fällde grannens hundraåriga ekar
Staffans2000 skrev:
har du läst på ännu? nä trodde inte det heller..Då finns det inget att diskutera med dig om i denna fråga, för du har ingen förståelse över vad det hela handlar om..
Det handlar inte alls om några åtgärder..
Det hela började med en hobby ornitolog..
slutade med en dom där ägarna inte får röra skogen utan tillstånd av skogstyrelsen.
skogstyrelsen själva vill inte egentligen ta i ärendet då de inte håller på med denna typ av verksamhet längre...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Fast uppenbarligen väger du egendom mot människor, samtidigt som du skriver medkännande om människor som skadats när deras egendomsrätt kränkts eller inskränkts.Maskintok skrev:
Sen är det väl i grund och botten så att egendomsskydd är noll och intet värt om det inte hänger ihop med andra individuella rättigheter.
Vad man äger eller inte blir en närmast filosofisk fråga om varje överträdelse ger någon annan rätt att slå ihjäl en.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Ja, jag lämnar debatten. Den har tagit en, som jag tycker, otäck vändning.Nötegårdsgubben skrev:
Jaså.. Man har ju rätt att använda dödligt våld för att freda sig själv vid angrepp..Nötegårdsgubben skrev:
Fast uppenbarligen väger du egendom mot människor, samtidigt som du skriver medkännande om människor som skadats när deras egendomsrätt kränkts eller inskränkts.
Sen är det väl i grund och botten så att egendomsskydd är noll och intet värt om det inte hänger ihop med andra individuella rättigheter.
Vad man äger eller inte blir en närmast filosofisk fråga om varje överträdelse ger någon annan rätt att slå ihjäl en.
För mig blir det ingen skillnad...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Ja,jag kan hålla med om att det är delvis affektionsvärde, men inte helt. Anledningen är just tiden. Du kan plantera om ett träd, men det tar oerhört lång tid innan det vuxit till sig. Och det pratas ju också om att man ska gå skadelös och ser man på vad kostnaden är att gå skadelös så är den väldigt stor. Att få ett nytt fullväxt träd planterat är ju det som krävs för att vara skadelös. Allt annat är ju bara ett försök att förminska kostnaden för den som gjort skadan.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är redan berört, men jag tycker det är illustrativt att trycka på det hårdare: Ditt träd har uppenbarligen ett stort värde för dig men knappast för någon annan. Det är det här vi brukar beteckna affektionsvärde. Och det är inte ett värde som ersätts av domstolar, försäkringsbolag eller någon annan.
Ersättningar baseras enbart på marknadsvärde. Och för att det skall kunna finnas en marknad så måste det finnas köpare. Det är marknaden som sätter värdet. Inte säljaren ensamt, och rakt inte baserat på vad säljaren känner att priset borde vara.
(Sedan så är det min åsikt att det brukar hycklas en del kring detta. Det anses fint att sätta ett stort affektionsvärde på saker. Se bara på antikrundan. När man fått reda på att arvegodset inte hade något större värde så är det ofta minspelet inte stämma överens med det stora affektionsvärde man säger sig ha. Och likaledes; när man fått reda på att saken har ett stort värde så säger man att man "Aaaaldrig, skulle kunna tänka sig att sälja", men sedan så säljs det ofta ändå.
Men det kanske inte riktigt hör hit. Det är sällan man ser träd på antikrundan.)
Och visst, jag kan absolut förstå din syn på saken vilken jag också delvis delar, men det är viktigt att förstå att det är många som inte tänker så. För att någon kallt hugger ner träd för att de besvärar en och man blir ersatt med en tre meter hög pinne med lite löv på är inte att gå skadelös. Så rent affektionsvärde kan jag inte hålla med om att det är. Det är att förenkla saken lite väl mycket. Och att förenkla hur komplexa vi är som människor.
Dessutom så har det ju tydligt visat att om vi värderar träd på grannens tomt som ved, så kommer ingen dra sig för att hugga ner dem. Man tar helt enkelt skadeståndet glatt och går vidare.
Så för mig är detta helt klart en komplex fråga. Jag tycker båda sidor har intressanta argument som är väl värda en extra tanke.
Och därför har vi böter och i värsta fall fängelse.ingenmansland skrev:
Du måste lära dig att skilja på skadestånd och straff