P polaris78 skrev:
jag hade nog agerat precis som sveaskog verkar göra antingen accepterar du ett avtal där en verklig värdering på skogen godkänns och du får pengarna , men svarar ägaren då att man ska driva det vidare och inte godkänner värderingen så betalar man såklart inte ut en krona, det finns liksom ingen anledning att göra det då det inte ger sveaskog nån som helst fördel bara mer nackdelar att betala ut pengar som kan försvinna och sen dras det i rätten ,sveaskog vinner då man följer lagar och regler och plötsligt står rättegångskostnader på trädägaren som snabbt kan överskrida beloppet man processar om..

Mycket smartare ur sveaskogs synvinkel att inte ge en krona innan antingen trädägaren godkänner en vettig värdering eller så väntar man på rättens beslut

Ta värderingen från verkligheten och få betalt eller var dum och tro att man kan komma med fantasier om trädvärden mot sveriges största skogsbolag där såklart såna här misstag händer ibland , rättsläget sista åren är trots allt rätt solklart mot verkliga värden och inte mot fantsasi summor mot återplantering av fullstora träd och annat svammel. om vi bortser från allèr och liknande. utan det handlar om träd i skogen som man har för att till sist avverka och sälja råvaran.
Sveaskog ska inte ha nån fördel. De ska betala skälig ersättning.

Att vägra att göra det för att tilltvinga sig en fördel är inte bara moraliskt förkastligt, det borde vara olagligt. Men jag är osäker på om det är det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
såklart såna här misstag händer ibland
Som utomstående, dvs ej skogsägare, kan jag tycka att sådana här misstag inte alls borde hända ibland och att ifall det inträffar borde det innebära en kännbar kostnad. Annars är det ju bara att köra på för Sveaskog (och andra liknande bolag). Jag tror inte att det är svårt att undvika dessa misstag om man anstränger sig lite. Nu verkar det inte som att Sveaskog behöver anstränga sig särskilt mycket alls eftersom de kommer undan relativt billigt ifall det går fel.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P
samma lagar gäller för sveaskog som för dig eller mig om vi råkar fälla träd av misstag på fel sida om gränsen..
Om det är ett ärligt misstag är det svårt att bevisa skadegörelse som kräver uppsåt. saknas uppsåt så är sjunker allvarligheten och det som man ska betala är det verkliga värdet på det som togs så att ägaren får samma som om denne själv hade avverkat och det som blir klar efter man betalat för alla kostnader och det som blev kvar i vinst på sista raden är det som är den verkliga skadan.

Man ska ersätta det som är det verkliga värdet på dessa träd minus avverkning , transporter osv

Sen brukar man såklart lägga på lite för att vara hygglig och att det ska vara rätt men har sveaskog kommit fram till att det var virke för 100 000 nånting och ägaren vill ha 400 000 så har nån räknat fel och jag tror inte det är sveaskog i det här fallet😁

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
W Weimik skrev:
Som utomstående, dvs ej skogsägare, kan jag tycka att sådana här misstag inte alls borde hända ibland och att ifall det inträffar borde det innebära en kännbar kostnad. Annars är det ju bara att köra på för Sveaskog (och andra liknande bolag). Jag tror inte att det är svårt att undvika dessa misstag om man anstränger sig lite. Nu verkar det inte som att Sveaskog behöver anstränga sig särskilt mycket alls eftersom de kommer undan relativt billigt ifall det går fel.
Det är inte fullt så enkelt att hitta markgränser och inte sällan körs det ju även i mörker och det är mycket svårare än ni tror att alltid vara helt hundra vart gränsen är då det ofta sitter nå märkningar på träden men det kan vara rätt långt mellan dessa.

Folk på vanliga villa tomter har ju ibland svårt att veta vart gränsen är och står vi sen mitt i skogen med några märken på träden med 30-70 Meter imellan i mörker så är det inte riktigt lika enkelt att se om det där trädet står på linjen eller bakom.. linjen är rak man följer den plötsligt inser man att linjen svängde men det syns inte på kartorna man fått.. osv osv

Ibland går det fel och man hamnar några meter in hos grannen och oftast löses det smidigt mellan skogsägarna utan strul

Det är helt enkelt sånt som händer i branschen med avverkningar , trots gps trots märkningar på träd osv osv..

Det är mänskliga faktorn hos en förare på skördaren / skogsmaskinen som fäller träd i ett rasande tempo och ibland inte ens har sett platsen i dagsljus innan man är klar och ska till nästa hygge.. En modern skördare tar runt 70-90 tråd i timmen . ca 30-40 sekunder per träd... inte sällan är det skiftgång och som sagt stor chans att en av förarna inte ens hinner se platsen i dagsljus innan man är på väg till nästa hygge

så nej Sveaskog hugger inte på fel sida markgränser med flit utan det är misstag som sker ibland tyvärr

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
samma lagar gäller för sveaskog som för dig eller mig om vi råkar fälla träd av misstag på fel sida om gränsen..
Om det är ett ärligt misstag är det svårt att bevisa skadegörelse som kräver uppsåt. saknas uppsåt så är sjunker allvarligheten och det som man ska betala är det verkliga värdet på det som togs så att ägaren får samma som om denne själv hade avverkat och det som blir klar efter man betalat för alla kostnader och det som blev kvar i vinst på sista raden är det som är den verkliga skadan.

Man ska ersätta det som är det verkliga värdet på dessa träd minus avverkning , transporter osv

Sen brukar man såklart lägga på lite för att vara hygglig och att det ska vara rätt men har sveaskog kommit fram till att det var virke för 100 000 nånting och ägaren vill ha 400 000 så har nån räknat fel och jag tror inte det är sveaskog i det här fallet😁
Jag förstår vad du menar, men tycker ändå att ”ärligt misstag” är lite problematiskt. Jag vill hävda att Sveaskog är så pass stor aktör att de kan undvika dessa misstag om de vill (men får erkänna att jag inte vet exakt hur svårt det är).

Om någon skulle fälla träd på min fastighet skulle jag bli jävligt förbannad och ha extremt svårt att acceptera att det skedde av misstag, men det är å andra sidan inte en skogsfastighet. Hur som helst har jag helt enkelt svårt att acceptera alla former av ”vi råkade” om det drabbar mig.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det är inte fullt så enkelt att hitta markgränser och inte sällan körs det ju även i mörker och det är mycket svårare än ni tror att alltid vara helt hundra vart gränsen är då det ofta sitter nå märkningar på träden men det kan vara rätt långt mellan dessa.

Folk på vanliga villa tomter har ju ibland svårt att veta vart gränsen är och står vi sen mitt i skogen med några märken på träden med 30-70 Meter imellan i mörker så är det inte riktigt lika enkelt att se om det där trädet står på linjen eller bakom.. linjen är rak man följer den plötsligt inser man att linjen svängde men det syns inte på kartorna man fått.. osv osv

Ibland går det fel och man hamnar några meter in hos grannen och oftast löses det smidigt mellan skogsägarna utan strul

Det är helt enkelt sånt som händer i branschen med avverkningar , trots gps trots märkningar på träd osv osv..

Det är mänskliga faktorn hos en förare på skördaren / skogsmaskinen som fäller träd i ett rasande tempo och ibland inte ens har sett platsen i dagsljus innan man är klar och ska till nästa hygge.. En modern skördare tar runt 70-90 tråd i timmen . ca 30-40 sekunder per träd... inte sällan är det skiftgång och som sagt stor chans att en av förarna inte ens hinner se platsen i dagsljus innan man är på väg till nästa hygge

så nej Sveaskog hugger inte på fel sida markgränser med flit utan det är misstag som sker ibland tyvärr
Okej då, du verkar veta vad du pratar om och jag köper det.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen måste man ju tänka på förutsättningarna för skogsbruk. Det måste gå snabbt, snabbt med minimala arbets- och maskintimmar för lönsamhet. Jag tror det kan vara svårt för oss med bekväma - och i ärlighetens namn extremt lågproduktiva - kontorsjobb att förstå hur det funkar i råvaruindustrin och produktionen. Det är där kapitalismen har lyckas leverera på produktivitetssidan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
saknas uppsåt så är sjunker allvarligheten och det som man ska betala är det verkliga värdet på det som togs så att ägaren får samma som om denne själv hade avverkat
Så även om uppsåt finns. Dock kan straff bli aktuellt i dessa fall men det tillfaller inte ägaren.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
De som tror att något bolag/någon förare skulle göra en sådan här sak medvetet yrar i nattmössan. Skit händer och det är som sagt inte alltid så enkelt att veta exakt var gränserna går.

I inslaget på svt kan man se att Sveaskog skriver att man gett "bud om 1800 kr/m3fub". Om Sveaskog skulle råka gå in på vårt skifte och komma med den ersättningen så skulle jag fråga om de inte vill ta lite till.
Nä, Kenneth är nog ute och vimsar i det här fallet.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
De som tror att något bolag/någon förare skulle göra en sådan här sak medvetet yrar i nattmössan. Skit händer och det är som sagt inte alltid så enkelt att veta exakt var gränserna går.

I inslaget på svt kan man se att Sveaskog skriver att man gett "bud om 1800 kr/m3fub". Om Sveaskog skulle råka gå in på vårt skifte och komma med den ersättningen så skulle jag fråga om de inte vill ta lite till.
statligt anstälda skiter nog i det fast dom har gjort det medvetet finns ju inget tjänstemannaansvar

Guzzi Guzzi skrev:

Jag tror inte att någon tror att någon gör det med flit. Däremot bör i synnerhet statliga bolag göra sitt bästa för att inte göra det av misstag heller.

Jag kan som sagt acceptera vad bland annat polaris78 säger om att det är svårare än vad man kan tro att hålla sig inom rätt gränser, men rent allmänt tycker jag att staten och dess bolag ska vara väldigt försiktiga med att hävda sin rätt att begå misstag.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
jag hade nog agerat precis som sveaskog verkar göra
P polaris78 skrev:
P polaris78 skrev:
Det är inte fullt så enkelt att hitta markgränser och inte sällan körs det ju även i mörker och det är mycket svårare än ni tror att alltid vara helt hundra vart gränsen
Mycket bullshit ifrån dina inlägg här & du är inte så insatt i skog & avverkning va?
Att ens resonera som att Svea Skog har samma kännedom/kunskaper/utrusning, som en röd-vins-glad miljonär från Saltsjöbaden...som ber sin arbetare från Rumänien att ta ner trä (hos grannen) för det hindrar hans vy till att se havet typ.

M maria01 skrev:
statligt anstälda skiter nog i det fast dom har gjort det medvetet finns ju inget tjänstemannaansvar
Det är inte de anställda man ska ställa till svars i det här fallet utan arbetsgivaren som inte gör vad de kan för att förhindra att de anställda gör fel.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Givetvis är det inte medvetet, men det handlar om slarv/inkompetens/oaktsamhet. Alla maskinförare tabbar sig inte så här. Om man inte kan avgöra var gränsen går så är det ju direkt inkompetent att bara chansa och fortsätta fast man inte har en aning. Har själv fällt en hel del manuellt och nog fan ser man till att man har koll på gränser även om det givetvis kan vara snårigt och jävligt i skogen. Allt annat är slarv. Sen kan det ju vara den som markerat gränsen som gjort fel med. Och i det fallet gäller givetvis det jag skrev ovan om den som markerade gränsen.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det är inte de anställda man ska ställa till svars i det här fallet utan arbetsgivaren som inte gör vad de kan för att förhindra att de anställda gör fel.
dom är ju tjänstemän med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.