L Lakritsianen skrev:
Om trädet är sjukt och skadat ska skitgubben själv punkt. Det hör väl till vanligt hyfs?
Hur skadat/sjukt ska ett träd vara innan dess ägare ska tvingas kapa ner det?
Vem ska göra den bedömningen?

Säger inget om just TS kunskaper eller det här specifika trädet, menar generellt.
Räcker det att min bilmekaniker till granne säger till mig att han hittat en lång spricka i trädet för att jag ska tvingad fälla min 150-åriga ek? Eller den andra grannens 15-åriga flicka som tycker sig se ett par svampar på stammen 7 meter upp i kronan?

Hur du inte hur orimligt det låter.?

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
I Irene M skrev:
Vi har tillräckligt med sol utan att fälla trädet. Jag har ingen dold agenda.
Skriv ett brev till grannen, påtala att ni är oroliga för skada om trädet faller. ta kopia. har ni påtalat skriftligt är ansvaret trödägarens och hans försäkring. visst kan en hel björk välta med rotvälta- det gjorde en av våra två björkar vid infarten under en storm på 60-talet. Det var ett gammalt väldigt högt träd

P Primusemma skrev:
Skriv ett brev till grannen, påtala att ni är oroliga för skada om trädet faller. ta kopia. har ni påtalat skriftligt är ansvaret trödägarens och hans försäkring. visst kan en hel björk välta med rotvälta- det gjorde en av våra två björkar vid infarten under en storm på 60-talet. Det var ett gammalt väldigt högt träd
Nej ägaren är inte skyldig för det, ett friskt träd är fortfarande den drabbades försäkring som ska ta. Men om trädet visar sig vara dåligt (antar även om det finns foton som visar att det är uppenbart att den ska tippa av andra anledningar) så är han skyldig. Att trädet är stort och högt gills inte som anledning.

L Lakritsianen skrev:
Om trädet är sjukt och skadat ska skitgubben själv punkt. Det hör väl till vanligt hyfs?
Det är väl inte konstaterat sjukt och skadat...

Grannen hade ju tittat på det och konstaterat att det var friskt.

/ATW

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Det där är väl inte självklart sant över huvudtaget...

/ATW

I Irene M skrev:
Tyvärr får vi inte det.
Du har erbjudit bonden för lite pengar.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Inte alls om trädet är sjukt eller skadat då är det trädägarens strikta ansvar. Faller det kommer han få betala hela kalaset
Jag tror att du vet ungefär lika lite som ditt höga tonläge antyder. Både i sakfrågan och om juridiskt ansvar.

Jag hoppas att TS inte följer din typ av råd för att hon vill att det ska vara så.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lakritsianen skrev:
Och han kan använda rutavdrag!
Nu sitter du och hittar på hej vilt igen.
Finns det något som antyder att trädet står i nära anslutning till bondens hus? Alldeles bortsett då från att att det troligen ligger på bonden som företagare, inte bonden som privatperson.

Det är dina vanliga hittepåregler som du och en till envisas med, men där alla andra hänvisar till lagtexter etc som säger något annat.

Att du inte gillar nuvarande regelverk innebär faktiskt inte att det inte är det som gäller, hur mycket du än låtsas om det.

• Gilla
Bangan och 9 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ni behöver inte vara roliga. Er försäkring kommer hantera det hela om nått händer.
Njut av att bo lantligt istället. Här är det lummigt och fint.
Fast, det där är ju en sanning med modifikation. En björk på vår tomt gick av "på mitten", ca 3 m upp, och föll på taket på vårt byk-/brygghus, alltså en äldre byggnad. Försäkringen täckte inte åtgärdandet av taket, särskilt inte som vi ville återställa med gamla, i vårt tycke fina, 1-kupiga takpannor. Arboristen som var här och tog ner trädet (det gick inte av helt), tittade på våra andra björkar och rekommenderade nedtagning av en som han ansåg kunde gå av på samma sätt vilken dag som helst och då falla på samma byggnad. Vi ansåg att detta var att förebygga skada, vilket vårt försäkringsbolag tycker är en viktig sak att göra, men tydligen inte när det kommer till trädnedtagning?! Vi tog ner den björken på egen bekostnad.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
I vilka fall brukar försäkringsbolag ersätta förebyggande av skada? Är det inte bara normalt underhåll och därmed något man bör ängens sig åt?

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
I vilka fall brukar försäkringsbolag ersätta förebyggande av skada? Är det inte bara normalt underhåll och därmed något man bör ängens sig åt?
Jo, jag håller med om detta. Sen kan jag tycka att det finns gråzoner, även när det gäller försäkringar. Då en arborist påpekar att trädet bör tas ner, att det lika gärna hade kunnat vara det trädet som fallit, så kan jag väl tycka att vi kunde fått ersättning för fällande även av det trädet. Men, som skrivet, vi fällde det på egen bekostnad. Vi lät även arboristen titta över övriga träd på tomten (vi har många träd!), så jo, vi ägnar oss åt underhåll och förebyggande av skador.

• Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
De drabbade ägde trädet som föll och fick själva bekosta åtgärder av skadorna på stugan.
Var som jag nämnde tidigare inte helt relevant i TS fråga,,
Fairlane Fairlane skrev:
Nu sitter du och hittar på hej vilt igen.
Finns det något som antyder att trädet står i nära anslutning till bondens hus? Alldeles bortsett då från att att det troligen ligger på bonden som företagare, inte bonden som privatperson.

Det är dina vanliga hittepåregler som du och en till envisas med, men där alla andra hänvisar till lagtexter etc som säger något annat.

Att du inte gillar nuvarande regelverk innebär faktiskt inte att det inte är det som gäller, hur mycket du än låtsas om det.
Du får använda Rut till trädfällning på din fastighet, (om det är en fastighet som ägs privat då).//

harry73
P pette skrev:
Du får använda Rut till trädfällning på din fastighet, (om det är en fastighet som ägs privat då).//
Din fastighet eller din tomt?m Jag tror att det är tomt och därmed i närheten av (bondens) hus, om trädet nu står på bondens mark.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Din fastighet eller din tomt?m Jag tror att det är tomt och därmed i närheten av (bondens) hus, om trädet nu står på bondens mark.
Ja tomtfastighet menade jag. Har använt rut själv till detta //

harry73
Och det var därför @Fairlane skrev att det inte gäller här, eftersom trädet troligtvis står långt från bondens hus, och därmed inte på bondens tomt

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.