Tjena!

Nu är det snart dags att gjuta det nya golvet till badrummet. Jag har funderingar på hur jag ska lösa fallet på golvet. Jag vill gärna ha era åsikter om fallet, och gärna synpunkter på placering av dusch/badkar. Eventuellt skulle jag kunna byta plats på dem.

Jag har två golvbrunnar, den ena till dusch, och den andra till eventuellt badkar. Det ska vara klinkers på golvet. Golvbrunnarna blir 45 cm till centrum från väggarna. Måtten av rummet stämmer på bilden med fall utritat.

Hur man än vrider och vänder på det blir det alltid ett gupp, eller en bula någonstans om man ska ha fall till två brunnar. Hur är praxis, hur gör proffsen? Bulan som blir kommer garanterat ställa till det för klinkers, och det finna risk för stående vatten "på toppen".

Jag är inne på att sätta en fast duschvägg med dörr till duschen, ha lokalt fall där, och sedan resten av rummet har fall mot golvbrunnen för badkaret. Ett alternativ är att ha allt fall mot duschen, och se till att vatten kommer under och förbi duschväggen. Det kanske är bättre med tanke på att duschen lär användas mer än det eventuella badkaret, och vatten slipper rinna ut på golvet när man duschat klart och kliver ut. Man skulle även kunna ha delningen av fallen på mitten, men lite större risk för stående vatten.

Så vad säger ni, fall mot dusch, fall mot badkar, fallet delas mitt emellan? Vad tycker ni om placering av dusch/badkar (gärna synpunker på övrigt också)?

• Skiss av badrumsgolv med måttangivelser och utritat fall mot två golvbrunnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett badrum med duschkabin, badkar, handfat, toalett och måttangivelser.
    Skapa konto
  • Översiktsritning av ett badrum med måttangivelser, innehållande dusch, badkar, toalett, handfat och planerat fall mot två golvbrunnar.
    Skapa konto
BirgitS
Du kan ju pröva om det inte blir lite luftigare mot duschen om man byter plats på toalett och kommoden. Dels blir badrummet då faktiskt tillgänglighetsanpassat, vilket ju aldrig skadar, och dels blir barn bättre påminda att de ska tvätta händerna efter toalettbesöket (i stället för att den lockande dörren är så nära toan). Det är bra att badkar och dusch är längst in i rummet.

C Choom skrev:
Bulan som blir kommer garanterat ställa till det för klinkers, och det finna risk för stående vatten "på toppen".
Det kan väl inte bli stående vatten på en tätskiktsfolie som går upp i en "spets".

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju pröva om det inte blir lite luftigare mot duschen om man byter plats på toalett och kommoden. Dels blir badrummet då faktiskt tillgänglighetsanpassat, vilket ju aldrig skadar, och dels blir barn bättre påminda att de ska tvätta händerna efter toalettbesöket (i stället för att den lockande dörren är så nära toan). Det är bra att badkar och dusch är längst in i rummet.

Det kan väl inte bli stående vatten på en tätskiktsfolie som går upp i en "spets".
Jag tänker att vatten uppe på "spetsen" ovan klinker eftersom "spetsen" blir ganska mjuk. Stående vatten på tätskiktet är nog ingen fara. Jag tror att det blir bättre att ha toaletten där jag har placerat den. Den känns mer "avskiljd" där. Det borde även vara tillräckligt med plats då det är 50 cm från centrum till vägg och till möbel för tvättställ. Det känns även bra med tvättstället ganska centralt i rummet.

T
Precis som du säger så är ditt sista resonemang som gäller, alltså fall mot dusch, fall mot badkar, fallet delas mitt emellan.

Jag brukar köra 20-25mm fall per meter i duschen och till badkaret räcker det med 10mm och då behövs det en förhöjningsring på 12-13 till badkarsbrunnen och brunnarna är i samma nivå från utgångsläget. Ute på övrigt golv kör ja gpå 5-10 mm per meter och mellan brunnarna hade jag kört på 10mm så det blir en liten "topp" och brytning åt varsitt håll med fall åt båda brunnarna.

......."knäcken" får man ju planera in var den ska ligga beroende på plattstorleken.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Precis som du säger så är ditt sista resonemang som gäller, alltså fall mot dusch, fall mot badkar, fallet delas mitt emellan.

Jag brukar köra 20-25mm fall per meter i duschen och till badkaret räcker det med 10mm och då behövs det en förhöjningsring på 12-13 till badkarsbrunnen och brunnarna är i samma nivå från utgångsläget. Ute på övrigt golv kör ja gpå 5-10 mm per meter och mellan brunnarna hade jag kört på 10mm så det blir en liten "topp" och brytning åt varsitt håll med fall åt båda brunnarna.

......."knäcken" får man ju planera in var den ska ligga beroende på plattstorleken.
Ah, jag tänkte mer "hela rummet med fall mot dusch förutom lokalt fall under badkar, hela rummet med fall mot badkar förutom lokalt fall i dusch, eller ett fall som delas mitt emellan badkar och dusch?"

Jag förstår hur du tänker. Det är kanske det bästa ändå. En nackdel hade kanske varit att det blir knepigare med ev. duschvägg, men man får väl se till att den inte är tät mot golvet. Brunnarnas höjd går justera innan gjutning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.