Har försökt få ett entydigt svar men det verkar svårt....

Det är så att i vårat badrum så blir det tre golvbrunnar:

I duschen som blir nästan helt inbyggd förutom ingång i ena hörnet finns en golvbrunn.

I bastun blir det en golvbrunn/spygatt.

Under badkaret blir det en golvbrunn.

Plattan gjöts i vintras med självutjämnande betong så där brunnarna skall placeras i plattan är det inte gjutet något alls utan det var frigolitskivor (~1meter x 1meter) satta som stopp för betongen.

Nu är då frågan om det räcker med att gjuta fall på dessa tre ställen eller om det måste gjutas/spacklas fall över hela badrumsgolvet (16kvm)?
:)

Har läst någonstans att man skall ha 2% fall i närheten av brunnen, och 1% fall i resten av badrummet. Tror visserligen att man ofta hoppar över det där.

Men det är väldigt irriterande när man får små pölar på olika ställen i badrummet. Så jag skulle absolut ha fall i hela badrummet. Om det är plant istället så får man det aldrig så plant att det inte blir små pölar.

Absolut fall i hela badrummet. ;)

Visst är det mest praktiskt med fall i hela utrymmet, men jag tror inte att det är krav på det. Enligt BKR så skall det vara fall på de delar av utrymmet som kan bli utsatta för vatten begjutning eller spill. TROR jag har läst någonstans att plant är OK, men gropar eller bakfall får det inte vara. Kan dock inte hitta det nu.

Tompa

Fall....fall...fall och åter fall... Lokal fall runt brunnar ca 60cm radie typ med 10 mm fall ungefär...Resterande ytor gör du med anvisningsfall..5 mm/m... Att få det plant går bort fet bort det är som gjort för bakfall/svackor... Sen om man har en liten svacka på 4 millimy är skitsamma..Anvisning är viktigare vill jag påstå.... Så våga göra det bra från början..Göra om kostar dyrt...

Har skrapat vatten från ett hörn under vv-beredaren i 10-års tid efter att barnen har badat. :P
Det är sååå skönt att äntligen ha rätt fall i badrummet ;D

Så här skriver Experten på www.byggahus.se

"FRÅGA (2004-12-03):
Finns det golvskivor med "inbyggt" fall för badrum och i så fall var?

SVAR:
Någon sådan skiva känner jag inte till. Normalt ser man till att undergolvet lutar lokalt ca 1-2 cm ca 0,5 m runt golvbrunnen. Övrigt kan golvets vara plant men får aldrig luta bort från golvbrunnen.
Red.s anmärkning: Tydligen finns det ett företag som börjat tillverka golvskivor med inbyggt fall, Mockfjärds snickarservice www.mockfjardssnickarservice.se.
/Bengt Bengtsson"

Eller....
http://www.gis.se/golv.html

Vet att mina förälldrar har en sån skiva i sin Dush.. Och det var efter att dom fick en fuktskada o försäkningsbolaget var där o fixade..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.