Planera fallet mot golvbrunnar

862 läst  11 svar

1. K
    Medlem · Nivå 12
    Halloj,

Håller på lite källaren och blåst ur tvättstuga/pannrum och lagt nya golvbrunnar och murat nya väggar.
    Jag har några väggar kvar att putsa, sen är det dags att få till fallet mot brunnarna och jag försöker lägga upp en plan för utformningen.

Uppe till vänster vid murstocken, där det står "-0" det är där man kommer in i rummet. 0 är jäms golvet i hallen utanför. Golvbrunnarna sitter 30mm djupare är referensnollan.

Jag kommer inte våga mig på att flyta golvet, så jag tänkte köra på "byggspackel"/slipsats/kalladetvadduvill, typ Finja 460/480 eller Weber 4040 och helt sonika sätta avdragsbanor som är korrekt avvägda att dra av mot.
    Avdragsbanorna blir väl mer eller mindre som jag ritat dom gröna strecken.

1. I duschen tänkte jag mig ett plant fall mot duschzonen, men jag blir fundersam på om det kommer rinna ut vatten i tvättstuga då?

2. Vidare fundering på ettan, tänkte om jag sätter 13mm förhöjning på tvättstugebrunnen och höjer upp upp hela tvättstugan så att jag får en 13mm kant till duschzonen = minibadkar, så vattnet håller sig där inne.
    Kan man tätskikta en 13mm kant med dukbaserat?

3. Vidare fundering på 1 och 2: Höjer jag 13mm, så är jag 13mm ovanför referensnollan, antingen så minskar jag fallet till 5mm/m. Alternativt så jag skärmar jag tvättstugedelen längs med den längsgående väggen i rummet och bygger fall mot brunn och "passagen" framför murstocken mot pannrummet spacklar jag plant mot referensnollan.

4. Jag tänker mig kuvertskärning i lokalfallen kring brunnarna, då är ju avdragsbanorna perfekta tänker jag mig.
    Men i övriga delar, hur blir det att plattsätta den övergången/skarven?

5. När man mäter fallet vid kuvertspacklingen. Skall man utgå från dom diagonala avdragsbanorna eller till basen på triangeln?

6. Pannrumsdelen har jag inte lagt så stor vikt på just nu, känns lite sekundärt att få till det känner jag.

Kära experter, hur hade ni gjort!?

2. K
    Medlem · Nivå 12
    Inga svar, inte ens en sågning :p Hade hoppats på någon kommentar från @nino eller @Paul-Staffanstorp .
    Nåväl, jag har spånat vidare lite på att ha en kant ner till duschutrymmet, men jag blir inte klok på hur jag skall lyckas lösa tätskiktet runt den lilla klacken med dukbaserat.
    Känns görbart med rollbart iof.

Någon som har förslag samt bilder?

Redigerat 5 maj 14:28
  3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Kan ärligt talat säga att jag inte sett tråden och har ingen chans att sätta mig in i det för tillfället.
    Dock ska du ju troligtvis inte ha tätskikt i källaren ändå.
    Råkar du nu ha en isolerad platta och ändå vill ha det så är det inga problem trots kanten du nämner.
    I övrigt hade jag kört ganska plant golv med bara ordentliga lokalfall vid brunnarna.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · Nivå 12
    Lugnt! :)
    Urbilat och isolerat golv, isodrän på utsidan.. Så jag åker på tätskikt. VZ1 skiktar jag allt men i tvättstugan blir det bara uppvik.

Återkom gärna, när du har lite tid över gällande kanten, för jag blir inte klok på "problemet" med tillverkanas olika tillbehör till dukbaserat.

5. K
    Medlem · Nivå 12
    Ingen som har en idé på hur man löser tätskiktet på ett fackmannamässigt sätt?

6. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jag är amatör, men har handspacklat två badrum och ett tvättrum, och blir snart några till.

Använde ardex A45, där jag kuvertspacklade så mätte jag fallet både i diagonalen och där det var som brantast. Jag tror att max branthet är för att det inte ska luta så mycket så man kan halka, är det så, borde man inte ha brantare än max någonstans.

https://www.byggahus.se/forum/threads/flytspacklings-metoder-nyboerjare.265437/#post-2341118

https://www.byggahus.se/forum/threa...en-bit-vagraett-eller-ej.268971/#post-2406455

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180510_184632597.jpg

Redigerat 13 maj 00:36
  7. K
    Medlem · Nivå 12
    Tack @Snailman Har faktiskt bevakat en av länkarna du postade, med spacklingen. :) När du ändå är på tråden, så är det ett moment jag inte riktigt förstått:
    Gjorde du kuvertspacklingen som en uppochnedvänd pyramid, dvs så som plattorna är skurna eller konventionellt och petade ner plattorna?
    På bilden ovan, är det fall i övriga rummet? Fungerade bra att lägga 30x30 ändå?

Är det brukligast att knäcka vid kuvert, eller såga med vattenkyld klinga? Tycker sågning kan flisa kanterna men har dock inte köpt några plattor än så det kanske varierar vad man sågar..

8. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jag gjorde spacklingen vid golvbrunnarna (de som skulle ha kuvertskärning på klinkers) som en upp och nervänd pyramid, och de placerades med hänsyn till var plattornas skarvar var tänkta att placeras.

Så en Kant på pyramiden blev där det skulle vara en Kant på klinkersen.

Jag skaffade aldrig nån kakelskärare (testade med en hårdmetall rits, men det gick inget vidare) utan använde en vattenkyld kakelsåg överallt, utom där jag behövde använda en vinkelslip med diamantskiva, typ.

Jag hade fall även på övrigt golv, mina plattor var 30x30.

Ja vid sågningen vill det slå ut flisor, jag gradade kanterna med kakelfil sen.

9. K
    Medlem · Nivå 12
    Tackar, då är jag nog inne på hyffsat rätt spår tror jag.
    Apropå klacken lutar det åt att jag skippar den efter lite samråd med ett par tätskiktsleverantörer som menade på att det blir en avvikelse då det inte finns några anvisningar för lösningen.
    Blir istället att säkerställa fallet mot brunn i hela duschutrymmet att vatten som rinner ner längs glasdörren väljer att flyta mot dusch snarare än tvättstugan.

INR dörren har ingen släplist, utan är släppt en upp i luften.

10. Snailman
    Medlem · Nivå 15
  11. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Vid 8.17 är det en snubbe som knäcker till ett kuvertskärning.

12. K
    Medlem · Nivå 12
    Tack, smart sätt med spikarna när brottanvisningarna inte är lika :D
    Har en vattenkyld kakelsåg också, dock inte en sån fin där man skjuter ett "bord" med plattan på, utan får fösa plattan mot bordet. Den får duga. :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: