14 491 läst ·
54 svar
14k läst
54 svar
Fakturerar rörmockaren för mycket?
Tråden glider lite OT med diskussioner som inte leder någonvart.
Jag har fått svar på min fråga som startade tråden, och jag har lagt över bollen till rörmokaren.
Föreslår att alla slutar skriva så uppdaterar jag så fort det händer något mer. Antingen genom svar från rörmokaren, eller genom en bestridan och skälig betalning från mig.
Tack till alla som engagerat sig. Det uppskattas att ni lägger tiden!
Jag har fått svar på min fråga som startade tråden, och jag har lagt över bollen till rörmokaren.
Föreslår att alla slutar skriva så uppdaterar jag så fort det händer något mer. Antingen genom svar från rörmokaren, eller genom en bestridan och skälig betalning från mig.
Tack till alla som engagerat sig. Det uppskattas att ni lägger tiden!
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Vilken otrevlig ton du har .F Freniño skrev:Tar du dig tid att läsa är det inte speciellt oklart. Jag har avtalat om löpande räkning med materialpris som är deras inköpspris + 25%. Jag skriver dessutom att de köper material från Dahl. Ahlsells är inte inblandade.
Det fanns en offert, men i samma inlägg skriver jag att den inte är relevant.
Vad vet du om deras inköpspris? Lika lite som mig. Därför har jag begärt kvitton/fakturor som styrker det de försöker ta betalt för. Med tanke på avtalet är det upp till dem att lägga fram bevis.
Du inser att jag tar mig tid för att försöka hjälpa dig .
inser nu att jag missade att det är Dahls och inte Ahlsells. Det får jag erkänna
Däremot har jag stenkoll på Ahlsells inköpspriser och bionussystem eftersom jag är kund där.
Så klart offerten är relevant , annars hade du ju inte skrivit att det fanns en offert .
Min gissning är , utan att veta alls vad som hänt är följande .
Du har fått en offert med fast pris som du tackat nej till .
Anlitat dom löpande istället med påslag för material .
När fakturan kommit vart det mycket dyrare än offerten du fick .
Så nu är du missnöjd .
Är jag ute och cyklar ?
Detta blir mitt sista inlägg in denna tråd , lycka till med rörmokaren.
I tidigare inlägg står det att materialpris aldrig var specificerat i offertenpelle plåttak skrev:
Vilken otrevlig ton du har .
inser nu att jag missade att det är Dahls och inte Ahlsells. Det får jag erkänna
Däremot har jag stenkoll på Ahlsells inköpspriser och bionussystem eftersom jag är kund där.
Så klart offerten är relevant , annars hade du ju inte skrivit att det fanns en offert .
Så nu är du missnöjd .
Är jag ute och cyklar ?
Det står klart och tydligt att överenskommelsen gällande material är installatörens inköpspris med 25% påslag. När fakturan sedan kom var det Dahls bruttopris med 15% rabatt. Materialpriserna är alltså cirka dubbelt så höga mot överenskommet.pelle plåttak skrev:
Vilken otrevlig ton du har .
Så nu är du missnöjd .
Är jag ute och cyklar ?
Förhoppningsvis har installatören bara gjort ett misstag och valt fel prissättningsmetod i sitt system och en ny rättad faktura är på väg.
Konstigt nog förstår de inte när det sker åt andra hållet. "Ja, alltså, din faktura på 48kkr, jag lade visst in fakturan för en mjukglass för 36 kr istället. Du får en korrigerad betalning nästa månad."G Gunnar Johansson69 skrev:
Till att börja med tack till alla som engagerat sig i tråden och diskussionen. Äntligen är detta förbi! Avskyr att lägga tid på sånt här.
Företaget svarade aldrig på mina frågor. Påminde i mitten av denna veckan men fick inget svar då heller.
Följde rådet om att leta upp exakt samma varor på nätet och lägga på 25% på detta pris. Letade inte billigaste utan tog bara första bästa. Efter detta bestred jag fakturan och betalade in skäligt pris för material. Jag bestred även arbetstiden då jag heller aldrig fick svar på de frågor jag hade kring detta. Betalade dock hela beloppet för tiden, men en del i protest med hänvisning till att jag skulle skicka in ett ärende till ARN för prövning. Som grund till oskäligt mycket arbetstid hade jag en offert från ett annat företag.
Detta gjorde jag igår. Idag har jag fått en ny faktura som är totalt 47% lägre än den förra. De minskade arbetstiden till exakt det som är specat i den andra offerten. Tog det verkligen inte längre tid? Eller vill de bara inte att jag ska ha något att lämna on för prövning med risk att allt ska bli offentlig handling? Det går bara att spekulera i. Jag är i alla fall färdig med företaget och går vidare i livet. Det känns skönt att misstaget är uppklarat.
Företaget svarade aldrig på mina frågor. Påminde i mitten av denna veckan men fick inget svar då heller.
Följde rådet om att leta upp exakt samma varor på nätet och lägga på 25% på detta pris. Letade inte billigaste utan tog bara första bästa. Efter detta bestred jag fakturan och betalade in skäligt pris för material. Jag bestred även arbetstiden då jag heller aldrig fick svar på de frågor jag hade kring detta. Betalade dock hela beloppet för tiden, men en del i protest med hänvisning till att jag skulle skicka in ett ärende till ARN för prövning. Som grund till oskäligt mycket arbetstid hade jag en offert från ett annat företag.
Detta gjorde jag igår. Idag har jag fått en ny faktura som är totalt 47% lägre än den förra. De minskade arbetstiden till exakt det som är specat i den andra offerten. Tog det verkligen inte längre tid? Eller vill de bara inte att jag ska ha något att lämna on för prövning med risk att allt ska bli offentlig handling? Det går bara att spekulera i. Jag är i alla fall färdig med företaget och går vidare i livet. Det känns skönt att misstaget är uppklarat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden