F Freniño skrev:
Gå tillbaka i tråden och läs så får du alla svar du behöver. Det är onödigt av dig att posta en så raljerande kommentar som detta när hantverkaren jag anlitat så uppenbart begår avtalsbrott.
Om du vet problemet varför posta här? Varför inte kontakta din hantverkare i stället då?
Ryggdunkare betalar inte dina fakturor.

• Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Typiskt hantverkare att inte orka läsa. Misstänker att det är för att du inte han fakturera för tiden?
Där fick jag känslan av att just du personifierade mitt " kan allt vet allt", ett par förstora handskar, och en kapsåg från Jula kan lösa ett problem men ett yrkesliv av arbete ger kunskap.
Nyfiken vad jobbar du med?

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
P Plåtentreprenören skrev:
Om du vet problemet varför posta här? Varför inte kontakta din hantverkare i stället då?
Ryggdunkare betalar inte dina fakturor.
Jag misstänkte ett problem men var inte säker. Fick bekräftelsen pp misstanken här. Gå tillbaka och läs så får du alla svar du söker. Hantverkaren är kontaktad via mail men har ännu inte svarat.
Och som svar på din nästa kommentar: "hantverkare hinner inte svara på mail. Ring honom istället som en rakryggad karl och diskutera. Gärna med en kopp kaffe i handen och fikabröd inkört i truten".

Allt sånt här ska skötas skriftligt för att undvika missförstånd och att det senare ska gå att bevisa. Min hantverkare har redan brutit mot något som finns skriftligt så dens ord är inte speciellt mycket värt.

Vad är du ute efter här? Vill du bara försvara ditt egna tillvägagångssätt?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Där fick jag känslan av att just du personifierade mitt " kan allt vet allt", ett par förstora handskar, och en kapsåg från Jula kan lösa ett problem men ett yrkesliv av arbete ger kunskap.
Nyfiken vad jobbar du med?
Jag bygger saker.

Med förlov sagt, är inte den här frågan grundtesen i forumets kärna?
Hantverkare är ju ockrande parasiter som vigt sin verksamhet till att lura folk.
De som svarar här är " kan allt, vet allt" men som lik förbannat anlitar dessa ockrande hantverkare.
Jämföra priser på nätet? Jo där kom det första.
Anlitar ni en hantverkare som sen säger " jag köper på nätet, leveransen kommer... snart sa dom?" Väntetiden faktureras.
Ansvar och garanti vill alla ha, men då kan ni inte köpa från Alibaba och förvänta att hantverkaren ska ta garantin. Det valdes bort där.
Rannsaka, fundera på vad ert eget arbete debiteras med och fundera på om det finns kopplingar mellan netto och brutto.
Vad ditt hittat på nätet pris är brukar sällan imponera på en hantverkare om du inte har kunskap och behörighet att montera detaljen själv. Men om så vore, kommenterade du ju inte här.
Men som svar på din fråga. Har du frågat din rörmokare om en generell rabatt på 15% motsvarar ett påslag på 25% på nettot?
Man får ta hur mycket betalt man vill.

Men man får inte avtala om en prissättning och sedan försöka blanda bort korten och ta betalt för något annat, ska det vara så svårt att förstå?

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
F Freniño skrev:
Jag misstänkte ett problem men var inte säker. Fick bekräftelsen pp misstanken här. Gå tillbaka och läs så får du alla svar du söker. Hantverkaren är kontaktad via mail men har ännu inte svarat.
Och som svar på din nästa kommentar: "hantverkare hinner inte svara på mail. Ring honom istället som en rakryggad karl och diskutera. Gärna med en kopp kaffe i handen och fikabröd inkört i truten".

Allt sånt här ska skötas skriftligt för att undvika missförstånd och att det senare ska gå att bevisa. Min hantverkare har redan brutit mot något som finns skriftligt så dens ord är inte speciellt mycket värt.

Njaaa, jag har nog inte skrivit något om hantverkare som inte hinner svara på mail.
F Freniño skrev:

Njaaa, jag har nog inte skrivit något om hantverkarens ointresse av att svara på e-mail. Sen fick du till ytterligare en negligerande fördom om hantverkaren som tyglas med kaffe och bulle. Bra där, den tjocke arbetaren i blåa hängslebyxor gör ju vad massa vill!
Som hantverkare hade jag nog läst dig ganska snart, tackat för förfrågan men åkt hem. Som köpare ska du nog släppa nätvänner, fundera på vad du behöver, söka och bygga ödmjuka förtroenden med den som hjälper dig med det du inte äger kunskap över. Att äga är inte alltid att kunna, nen jag önskar dig all lycka i ditt boende👍

• Haha
  • Gilla
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Man får ta hur mycket betalt man vill.

Men man får inte avtala om en prissättning och sedan försöka blanda bort korten och ta betalt för något annat, ska det vara så svårt att förstå?
Absolut inte, tänket är helt rätt, men frånsett vad mången komentator här tänker om hantverkare jobbas det i faktureringsprogram. De flesta har inte med påslag, utan bara procentuella avdrag, därför vore det i min mening klädsamt om trådskaparen frågade mokarn först hur han räknat. Vet vi om priset är 25% på netto är högre än 15%av?
Kommunikation med rätt part har nog aldrigt sårat någon.
Men ett nätmedhåll kan bygga ett ohehult ego.😉

• Gilla
Vedeldat
  • Laddar…
Absolut inte, tänket är helt rätt, men frånsett vad mången komentator här tänker om hantverkare jobbas det i faktureringsprogram. De flesta har inte med påslag, utan bara procentuella avdrag, därför vore det i min mening klädsamt om trådskaparen frågade mokarn först hur han räknat. Vet vi om priset är 25% på netto är högre än 15%av?
Men oavsett så borde du kunna se från din höga häst att ta 800kr för en produkt som vem som helst kan köpa för 120kr på valfritt ställe är ett jävla otyg.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Men oavsett så borde du kunna se från din höga häst att ta 800kr för en produkt som vem som helst kan köpa för 120kr på valfritt ställe är ett jävla otyg.
Min höga häst ligger nog någon meter under ditt ego, men vem som helst kan köpa billigare varför monterar inte vem som helst själv utan att belasta nätet med kvasitankar, brist på kunskap?
Bara en tanke!

• Gilla
  • Laddar…
Du har rätt i att det enkelt piskas upp en hätsk stämning på nätet, dock tror jag alla normala människor beter sig ute i verkliga livet.

Har man avtalat något man inte behärskar att räkna ut med eventuell mjukvara så utgår jag från att vederbörande kan använda en miniräknare, den fungerar åt båda håll.

Även om jag finner det osannolikt att ett kalkylprogram inte klarar av att hålla reda på inköpspris...

Det är dock helt ointressant hur en företagares system fungerar, har man avtalat om en modell kan man inte ändra sig för att man gjort en dålig bedömning av vad ens system klarar av.

Eller jo förresten, det kan man.
Men det skulle innebära att man kontaktar kunden, erkänner sin blunder och omförhandlar prismodellen.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
frånsett vad mången komentator här tänker om hantverkare jobbas det i faktureringsprogram. De flesta har inte med påslag, utan bara procentuella avdrag.
Som programmerare och användare av ekonomisystem i över 40 år måste jag protestera, riktiga faktureringsprogram klarar allt du nämner plus oändligt mycket mer.

Snarare är det brist på kompetens hos användaren eller rejält billigt skräpprogram du tänker på.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Min höga häst ligger nog någon meter under ditt ego, men vem som helst kan köpa billigare varför monterar inte vem som helst själv utan att belasta nätet med kvasitankar, brist på kunskap?
Bara en tanke!
Så bara för att man inte kan, har tid eller ( som med el) får inte så skall man räkna med att bli våldtagen, nedslagen och pissad på? Alla andra branscher inom hantverk baseras på att man tjänar pengar på nerlagd tid. Men tydligen räcker inte det för vissa yrkesgrupper utan måste körna upp lite extra

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Du har rätt i att det enkelt piskas upp en hätsk stämning på nätet, dock tror jag alla normala människor beter sig ute i verkliga livet.

Har man avtalat något man inte behärskar att räkna ut med eventuell mjukvara så utgår jag från att vederbörande kan använda en miniräknare, den fungerar åt båda håll.

Även om jag finner det osannolikt att ett kalkylprogram inte klarar av att hålla reda på inköpspris...

Det är dock helt ointressant hur en företagares system fungerar, har man avtalat om en modell kan man inte ändra sig för att man gjort en dålig bedömning av vad ens system klarar av.

Eller jo förresten, det kan man.
Men det skulle innebära att man kontaktar kunden, erkänner sin blunder och omförhandlar prismodellen.
Ja men där kan du hittat pudelns kärna. Vet vi att priset är fel?
Har kunden frågat leverantören?
Kan priset med faktureringsmodellen blivit lägre?
Det är så många om och men som vi inte vet ioch med att TS lagt frågan här där mången tror att Biltemas Italienska koppar språng är godkända i ett kommunalt VA nät i Sverige utan kunskap om tryck och flöden.
Så min ursprungstanke som mången hobby hantverkare misstod var. Prata med killen/tjejen som gjorde jobbet!
Lågprisbutiker levererar som namnet tyder lågpris

Det är så många om och men som vi inte vet ioch med att TS lagt frågan här där mången tror att Biltemas Italienska koppar språng är godkända i ett kommunalt VA nät i Sverige utan kunskap om tryck och flöden.
Så min ursprungstanke som mången hobby hantverkare misstod var. Prata med killen/tjejen som gjorde jobbet!
Och som vanligt så vill ni piskrappare glömma det väsentliga och bara läsa det man själv vill.

Ingen. Absolut ingen betalar listpris på Ahlsell eller Dahl. Och ingen jämför biltema grejor med vatette. Utan man jämför samma produkt med samma rsk nr.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Pudelns kärna är bristen på transparens från vissa hantverkare. Det enda rakryggade sättet att agera är att vara transparent med sin prissättning och låta kunden avgöra om den vill arbeta med hantverkaren på de erbjudna villkoren.

Tyvärr är det nog så att vissa hantverkare inte vill vara transparenta, eftersom de då inte kan salta sina fakturor.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.