Hej,
Dags för ännu en tröttsam diskussion kring rörmockare och en faktura som känns saltad. Reagerade först på priset på termostaterna till elementen som var bra mycket högre än jag själv kunde hitta. Försökte leta vidare men kan inget om rörmockeri och dess produkter så behöver hjälp med ett reda ut om priserna är skäliga eller saltade. Rörmockaren handlar på Dahl. Känner till vilka möjlighet Ahlsells prissättning ger sina kunder men har dålig koll på Dahl.
Bifogar bilder på allt material från fakturan med pris. Allt är exklusive moms!
Företaget uppger att de fakturerar sitt inköpspris + 25%
Tack!!
Dags för ännu en tröttsam diskussion kring rörmockare och en faktura som känns saltad. Reagerade först på priset på termostaterna till elementen som var bra mycket högre än jag själv kunde hitta. Försökte leta vidare men kan inget om rörmockeri och dess produkter så behöver hjälp med ett reda ut om priserna är skäliga eller saltade. Rörmockaren handlar på Dahl. Känner till vilka möjlighet Ahlsells prissättning ger sina kunder men har dålig koll på Dahl.
Bifogar bilder på allt material från fakturan med pris. Allt är exklusive moms!
Företaget uppger att de fakturerar sitt inköpspris + 25%
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack!!
De fakturerar dig Dahls orabatterade pris (katalogpris, bruttpris, kärt barn många namn) och 15% rabatt på det.
Jag vågar sticka ut hakan och säga att de inte fakturerar inköpspris plus 25% av två anledningar.
1. De skriver 15% rabatt på fakturan…
2. Om det är sant har de samma rabatt på alla artiklar oavsett typ eftersom du har samma rabatt på alla artiklar och alla priser är Dahls katalogpriser, och så fungerar ingen grossist prissättning!
Vad har ni kommit överens om? Om de skall fakturera inköpspris plus 25% be dem om verifikat (deras leverantörsfakturor från Dahl).
Med detta sagt lägger jag ingen värdering om du betalar rätt eller inte, bara att du inte betalar inköpspris plus 25%.
Jag vågar sticka ut hakan och säga att de inte fakturerar inköpspris plus 25% av två anledningar.
1. De skriver 15% rabatt på fakturan…
2. Om det är sant har de samma rabatt på alla artiklar oavsett typ eftersom du har samma rabatt på alla artiklar och alla priser är Dahls katalogpriser, och så fungerar ingen grossist prissättning!
Vad har ni kommit överens om? Om de skall fakturera inköpspris plus 25% be dem om verifikat (deras leverantörsfakturor från Dahl).
Med detta sagt lägger jag ingen värdering om du betalar rätt eller inte, bara att du inte betalar inköpspris plus 25%.
Redigerat:
Notera också TP-radiatorerna. De har artikelnummer men ingen rabatt. Det betyder att de är manuellt prissatta.
6607098 har ett katalogpris hos Dahl på ca 4000, men här gissar jag att man tyckte 4000-15% var lite väl magstarkt. Så man har manuellt justerat till 2184, plus moms. Samma produkt kan du däremot köpa själv för 1900 på näret, inklusive moms.
6607098 har ett katalogpris hos Dahl på ca 4000, men här gissar jag att man tyckte 4000-15% var lite väl magstarkt. Så man har manuellt justerat till 2184, plus moms. Samma produkt kan du däremot köpa själv för 1900 på näret, inklusive moms.
Generellt nej, vi som slutkunder har inget att göra med företagets förehavanden. Men om de lovar inköpspris plus 25% och sedan bevisligen inte gör det anser jag att de har tre val.F Freniño skrev:
a) Visa sina fakturor för att motbevisa
b) Göra rättelse och informera hur de egentligen prissätter (bruttopris med 15% rabatt plus nettoprissättning på tunga artiklar).
c) Pudla och skicka ny faktura.
Vad har ni kommit överens om innan arbetet startade? Finns någon offert?
Vi har kommit överens om löpande räkning och deras inköpspris + 25% så det blir upp till dem att bevisa det. De ska även få förklara vad de hittat på med alla de där 44,5 timmarna också.
Det finns en offert (spelar egentligen ingen roll med tanke på vårt nuvarande avtal) men företaget presenterade aldrig någon materialista eller specat hur mycket som var material eller arbete.
Det finns en offert (spelar egentligen ingen roll med tanke på vårt nuvarande avtal) men företaget presenterade aldrig någon materialista eller specat hur mycket som var material eller arbete.
Bästa svaret
I ett första steg hade jag bara påtalat att de måste valt fel prissättning i sitt system då de fakturerar brutto med 15% rabatt och inväntat en ny faktura. Om du inte får markant lägre materialpriser på nästa hade jag gjort följande.F Freniño skrev:Vi har kommit överens om löpande räkning och deras inköpspris + 25% så det blir upp till dem att bevisa det. De ska även få förklara vad de hittat på med alla de där 44,5 timmarna också.
1. Öppnat Excel.
2. Matat in deras artikelnummer (RSK-nummer) och antal.
3. Kollat vad artikeln kostar hos Proffsmagasinet/Rinkabyrör
4. Bestridit fakturan och betalt det du räknat ut i punkt 3 med 25% påslag.
Vill de inte visa sin leverantörsfaktura hade jag antagit att de betalar samma eller lägre än nätbutikerna där jag som privatperson kan köpa 1 st av en vara.
Tack för tipsen. Jag har mailat dem och inväntar svar! Som tur är har de lite generösare betalningsvillkor än många andra (15 dagar) så gott om tid att räkna ihop eget om de bara skille ignorera mig.G Gunnar Johansson69 skrev:I ett första steg hade jag bara påtalat att de måste valt fel prissättning i sitt system då de fakturerar brutto med 15% rabatt och inväntat en ny faktura. Om du inte får markant lägre materialpriser på nästa hade jag gjort följande.
1. Öppnat Excel.
2. Matat in deras artikelnummer (RSK-nummer) och antal.
3. Kollat vad artikeln kostar hos Proffsmagasinet/Rinkabyrör
4. Bestridit fakturan och betalt det du räknat ut i punkt 3 med 25% påslag.
Vill de inte visa sin leverantörsfaktura hade jag antagit att de betalar samma eller lägre än nätbutikerna där jag som privatperson kan köpa 1 st av en vara.
Håller tråden uppdaterad när det dyker upp något nytt
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
OM de avtalar att de skall debitera inköpspris + x% så måste de visa vilket inköpspris de har betalat. Oavsett om det debiterade priset ser OK ut.G Gunnar Johansson69 skrev:Generellt nej, vi som slutkunder har inget att göra med företagets förehavanden. Men om de lovar inköpspris plus 25% och sedan bevisligen inte gör det anser jag att de har tre val.
a) Visa sina fakturor för att motbevisa
b) Göra rättelse och informera hur de egentligen prissätter (bruttopris med 15% rabatt plus nettoprissättning på tunga artiklar).
c) Pudla och skicka ny faktura.
Vad har ni kommit överens om innan arbetet startade? Finns någon offert?
Har också precis fått faktura ifrån min lokala VVS firman. Ser liknande ut för min del med, dock med timpris på 650:- ex moms
Förstår inte varför de inte kan ta mer i timpris istället för att luras med dessa extrema överpriser på delar!
Räknade ut att de är 250% dyrare än vad jag kan köpa in delar privat!
Skandal!
Förstår inte varför de inte kan ta mer i timpris istället för att luras med dessa extrema överpriser på delar!
Skandal!
Bestrid. Betala vad du kan köpa materialet för och lägg på 50%. Ingen domstol i världen hade gått på företagets linje vid en eventuell stämning.J Jakob92 skrev:Har också precis fått faktura ifrån min lokala VVS firman. Ser liknande ut för min del med, dock med timpris på 650:- ex moms
Skandal!
Jag har också kikat lite och det är precis som @Gunnar Johansson69 skriver ovan.
Dom kör på Dahls "grundpriser" men en vanlig rörmokare har allt från 40-85% på denna grundprislistan. Radiatorerna har du fått "mer" rabatt på. Även här är Gunnars gissning en oerhört bra profetia.
Så nej, du har inte fått inköpspris + 25% på något sätt.
Dom kör på Dahls "grundpriser" men en vanlig rörmokare har allt från 40-85% på denna grundprislistan. Radiatorerna har du fått "mer" rabatt på. Även här är Gunnars gissning en oerhört bra profetia.
Så nej, du har inte fått inköpspris + 25% på något sätt.