14 491 läst ·
54 svar
14k läst
54 svar
Fakturerar rörmockaren för mycket?
Nu tycker jag att ni är hårda!
Med tanke på att marknaden mot privatkunder har minskat dramatiskt gäller det naturligtvis att kräma ur så mycket som möjligt.
Det finns många ”idioter” som inte förstår och i dagens läge får de som ändå utnyttjar tjänsterna betala.
Det här är fas 1 i en långvarig lågkonjunktur, i nästa slås företagen ut, dvs konkurs.
Med tanke på att marknaden mot privatkunder har minskat dramatiskt gäller det naturligtvis att kräma ur så mycket som möjligt.
Det finns många ”idioter” som inte förstår och i dagens läge får de som ändå utnyttjar tjänsterna betala.
Det här är fas 1 i en långvarig lågkonjunktur, i nästa slås företagen ut, dvs konkurs.
På vilket sätt tycker du att folket som svarat är hårda?B Boende45 skrev:Nu tycker jag att ni är hårda!
Jag har avtalat med rörmokaren om inköpspris +25%. De fakturerar uppenbarligen inte detta och verkar försöka bluffa till sig mer pengar genom att utnyttja listpriser som absolut inte motsvarar deras inköpspris. Är det inte bedrägligt att försöka luras när det redan finns klara premisser för vilket priset kommer vara? Om företaget visat mer transparens från början och uppgett att de ger 15% på Dahls listpriser så hade denna tråden aldrig funnits. Och jag hade aldrig varit deras kund från första början heller. Nu måste både jag och dem lägga fruktansvärt onödig tid på att reda ut något som inte borde vara ett problem
Du har naturligtvis rätt. Men de kör samma offset på varje kund och eftersom de flesta är etniska svenskar är det max 2 av 10 som reagerar. Resten knyter näven i fickan och betalar utan kommentarer.F Freniño skrev:På vilket sätt tycker du att folket som svarat är hårda?
Jag har avtalat med rörmokaren om inköpspris +25%. De fakturerar uppenbarligen inte detta och verkar försöka bluffa till sig mer pengar genom att utnyttja listpriser som absolut inte motsvarar deras inköpspris. Är det inte bedrägligt att försöka luras när det redan finns klara premisser för vilket priset kommer vara? Om företaget visat mer transparens från början och uppgett att de ger 15% på Dahls listpriser så hade denna tråden aldrig funnits. Och jag hade aldrig varit deras kund från första början heller. Nu måste både jag och dem lägga fruktansvärt onödig tid på att reda ut något som inte borde vara ett problem
Många hantverkare (även rörmokare) har låg beläggning nu och det kan de inte påverka, det handlar om konjunkturen, så de som ändå köper hantverkstjänster försöker man få ut så mycket som möjligt av.
Jag kan köpa argumentet att försöka få ut så mycket som möjligt i ett läge där det är på väg att bli tufft. Så länge de är ärliga och öppna med det är det upp till varje enskild konsument att ta beslut. Att däremot försöka lura folk på pengar är bara småaktigt och tragiskt. All respekt för någon som gör på det sättet flyger ut genom fönstret.B Boende45 skrev:Du har naturligtvis rätt. Men de kör samma offset på varje kund och eftersom de flesta är etniska svenskar är det max 2 av 10 som reagerar. Resten knyter näven i fickan och betalar utan kommentarer.
Många hantverkare (även rörmokare) har låg beläggning nu och det kan de inte påverka, det handlar om konjunkturen, så de som ändå köper hantverkstjänster försöker man få ut så mycket som möjligt av.
Redigerat:
Jag ska föreslå för den lokale ica handlaren att om det börjar gå dåligt så slår han in dubbla priset på varannan artikel. 8 av 10 kanske inte märker nåt, resten knyter näven i fickan och betalar.B Boende45 skrev:Du har naturligtvis rätt. Men de kör samma offset på varje kund och eftersom de flesta är etniska svenskar är det max 2 av 10 som reagerar. Resten knyter näven i fickan och betalar utan kommentarer.
Allvarligt talat. Om det är dåliga tider och man vill ha mer jobb borde man väl måna mer om kunderna? Inte blåsa dem?
Sämre tider i hantverksyrken, är på ett sätt att se det, faktiskt bra.
Dom mindre nogräknade bolagen brukar inte bli långvariga i dessa tider. Man klarar helt enkelt inte av att tälja guld med pennkniv längre.
Dom seriösa som håller det dom lovar har orderboken nästan alltid fylld, oavsett konjunktur.
Dom mindre nogräknade bolagen brukar inte bli långvariga i dessa tider. Man klarar helt enkelt inte av att tälja guld med pennkniv längre.
Dom seriösa som håller det dom lovar har orderboken nästan alltid fylld, oavsett konjunktur.
Vissa (eller som du själv uttrycker det "många") hantverkare är dåliga företagare och saknar de kompetenser som krävs för att driva ett företag effektivt.B Boende45 skrev:Du har naturligtvis rätt. Men de kör samma offset på varje kund och eftersom de flesta är etniska svenskar är det max 2 av 10 som reagerar. Resten knyter näven i fickan och betalar utan kommentarer.
Det yttrar sig ofta i dessa trådar med prissättning som avviker från det avtalade, jag tolkar det som man inte förstår sina kostnader och behöver dra dessa rövare på materialpriser för att kompensera för de skenande eller oförutsedda kostnaderna företaget har, säkerligen finns det även fall av ren girighet.
Det är inte enkelt att driva ett kostnadseffektivt företag, att hitta en duktig hantverkare som dessutom är duktig på att driva sin firma är inte helt enkelt, men att dessa dåliga eller oseriösa firmor går under är helt naturligt och nödvändigt.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
lite oklarheter i detta tycker jag.
Fick du först en offert med fast pris på material och arbete ?
Tackade du nej till den offerten och körde löpande timdebitering med 25% påslag istället med redovisat nettopris?
Är det så man skall tolka det ?
Har du kört med detta alternativ så kommer du få betala priserna på fakturan du visar bild på med 25 % påslag eftersom det är dom priserna dom betalar till Ahlsells .
Dock skall du veta att dom plockar ut resten av mellanskillnaden i form av bonus i slutet av året .
Alltså betalar du deras nettopris +25% .
Tackade du nej till den offerten och körde löpande timdebitering med 25% påslag istället med redovisat nettopris?
Har du kört med detta alternativ så kommer du få betala priserna på fakturan du visar bild på med 25 % påslag eftersom det är dom priserna dom betalar till Ahlsells .
Dock skall du veta att dom plockar ut resten av mellanskillnaden i form av bonus i slutet av året .
Tar du dig tid att läsa är det inte speciellt oklart. Jag har avtalat om löpande räkning med materialpris som är deras inköpspris + 25%. Jag skriver dessutom att de köper material från Dahl. Ahlsells är inte inblandade.pelle plåttak skrev:
Det fanns en offert, men i samma inlägg skriver jag att den inte är relevant.
Vad vet du om deras inköpspris? Lika lite som mig. Därför har jag begärt kvitton/fakturor som styrker det de försöker ta betalt för. Med tanke på avtalet är det upp till dem att lägga fram bevis.
Nej. Ingen installatör betalar listpriset och får resten som bonus i slutet på året.pelle plåttak skrev:
De har ett rabattbrev med olika rabatter per kategori (ex 50% på skruv och mutter, 10% på toalettstolar). Det är detta som är deras inköpspris och som de sedan skall lägga på 25% om det är överenskommelsen med kunden.
Sedan har de har några procent (5?) i slutet på året i årsomsättningsrabatt (aka bonus).
Medlem
· Östergötland
· 14 inlägg
Med förlov sagt, är inte den här frågan grundtesen i forumets kärna?F Freniño skrev:Hej,
Dags för ännu en tröttsam diskussion kring rörmockare och en faktura som känns saltad. Reagerade först på priset på termostaterna till elementen som var bra mycket högre än jag själv kunde hitta. Försökte leta vidare men kan inget om rörmockeri och dess produkter så behöver hjälp med ett reda ut om priserna är skäliga eller saltade. Rörmockaren handlar på Dahl. Känner till vilka möjlighet Ahlsells prissättning ger sina kunder men har dålig koll på Dahl.
Bifogar bilder på allt material från fakturan med pris. Allt är exklusive moms!
Företaget uppger att de fakturerar sitt inköpspris + 25%
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack!!
Hantverkare är ju ockrande parasiter som vigt sin verksamhet till att lura folk.
De som svarar här är " kan allt, vet allt" men som lik förbannat anlitar dessa ockrande hantverkare.
Jämföra priser på nätet? Jo där kom det första.
Anlitar ni en hantverkare som sen säger " jag köper på nätet, leveransen kommer... snart sa dom?" Väntetiden faktureras.
Ansvar och garanti vill alla ha, men då kan ni inte köpa från Alibaba och förvänta att hantverkaren ska ta garantin. Det valdes bort där.
Rannsaka, fundera på vad ert eget arbete debiteras med och fundera på om det finns kopplingar mellan netto och brutto.
Vad ditt hittat på nätet pris är brukar sällan imponera på en hantverkare om du inte har kunskap och behörighet att montera detaljen själv. Men om så vore, kommenterade du ju inte här.
Men som svar på din fråga. Har du frågat din rörmokare om en generell rabatt på 15% motsvarar ett påslag på 25% på nettot?
Typiskt hantverkare att inte orka läsa. Misstänker att det är för att du inte han fakturera för tiden?P Plåtentreprenören skrev:Med förlov sagt, är inte den här frågan grundtesen i forumets kärna?
Hantverkare är ju ockrande parasiter som vigt sin verksamhet till att lura folk.
De som svarar här är " kan allt, vet allt" men som lik förbannat anlitar dessa ockrande hantverkare.
Anlitar ni en hantverkare som sen säger " jag köper på nätet, leveransen kommer... snart sa dom?" Väntetiden faktureras.
Ansvar och garanti vill alla ha, men då kan ni inte köpa från Alibaba och förvänta att hantverkaren ska ta garantin. Det valdes bort där.
Rannsaka, fundera på vad ert eget arbete debiteras med och fundera på om det finns kopplingar mellan netto och brutto.
Vad ditt hittat på nätet pris är brukar sällan imponera på en hantverkare om du inte har kunskap och behörighet att montera detaljen själv. Men om så vore, kommenterade du ju inte här.
Men som svar på din fråga. Har du frågat din rörmokare om en generell rabatt på 15% motsvarar ett påslag på 25% på nettot?
Gå tillbaka i tråden och läs så får du alla svar du behöver. Det är onödigt av dig att posta en så raljerande kommentar som detta när hantverkaren jag anlitat så uppenbart begår avtalsbrott.P Plåtentreprenören skrev:Med förlov sagt, är inte den här frågan grundtesen i forumets kärna?
Glöm inte att hantverkarens inköpspris borde beräknas efter att deras kickback har erhållits - detta kan var ytterligare en massa procent mindre än listpriset som dom anger.G Gunnar Johansson69 skrev:
Hantvekrarens inköpspris borde ju vara det som under ett räkenskapsår minskar vinsten. Då måste återbäringen som fås på årsbasis vara med i kalkylen!?
//