tommib
gravedigger skrev:
Jag menar att det vid optimala förutsättningar som t ex. vid nybyggnad är lättare att få till en anläggning som är säkrare ur ett framtida perspektiv både vad gäller personsäkerhet och utbyggbarhet i och med att allt görs från grunden enligt nuvarande standard.
När en lekman går in och gör en förändring i en befintlig äldre anläggning saknas ibland den erfarenhet som gör att helheten fungerar på ett bra sätt både vad gäller personsäkerhet och att användningen förändras/vidare utbyggnad görs i framtiden. Sen är det säkert som du skriver att yrkesmän struntar i det och det är såklart tråkigt.
Nu har jag tillbringat ganska mycket tid ute på skärgårdsöar i Stockholm och anläggningarna och dess ombyggnader där är kanske inte helt representativa.
Nej, där ute är det nog mer "man tar vad man har" eftersom det är väldigt besvärligt att ta sig till butiken, eller för att man måste få igång strömmen NU och inte kan vänta.
Nu menar jag inte att alla yrkesmän struntar i framtidssäkring och liknande men påfallande många tänker inte på det och det kan också vara svårt för mig att förmedla exakt alla renoveringar och ändringar vi planerar närmaste åren. Personsäkerhet är en annan femma och det tänker alla som jag har mött på. Speciellt jag själv med mina två småbarn som springer runt hemma...

Jag tar inte normalt betalt för inköpsresor av material, jag köper till 90% av samma elgrossist (storel) och lägger på 20% på mitt pris. Timdebitering 650:- inklusive moms. Ibland tar jag betalt för resorna till och från kund när det är mindre jobb. Jag monterar uteslutande kvalitetsmaterial som elko/schneider. Vill kunden köpa det själv så får han göra det. Jag monterar inte billigt elmaterial eftersom jag inte vill förknippas med att ha sålt eller monterat skitgrejor som kunden köpt själv. Som en tyckte att man ska speca telefonsamtalen, säger bara kunden till i förväg så nog kan jag göra det med vem jag pratat med, telefonnummer, tidpunkt, tidslängd på samtalet, inspelning av samtalet men då tar jag ju givetvis betalt för att speca detta.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.