24 246 läst ·
76 svar
24k läst
76 svar
Fakturerad timkostnad för telefonsamtal och mailskrivande?
Frågan var väl snarast om det var rimligt att elektrikern hade suttit åtta timmar i telefon och köpt prylar för ett jobb av denna storleksordning. Jag kan inte uttala mig om hur lång tid det tar att anmäla byte av servis till nätägaren mm men handlandet borde ta max en timme. Jag kan inte heller uttala mig om antalet samtal och mail mellan TS och elektrikern, det vet bara de inblandade.
tommib: Ny elcentral är ännu inte med i detta pris, men uppskattningen av brytare och uttag verkar spot on (pun intended). Det kommer bytas både elcentral och mätarplatta (vid huvudcentralen) utöver detta, har du någon gissning på vad dessa skulle kunna hamna på?
thomasx: Yepp, det är en riktigt bra elektriker som även förklarar allt han gör på ett sätt så att en lekman som jag förstår. Jag är nöjd med jobbet, anledningen till att jag frågade från början var mest att jag blev förvånad över vad som räknas in i timpenning
Tackar för upplysningen! Visste inte att jag hade rätt till en specad faktura.
falkn: Min elektriker gillar att prata så det kan vara det
hempularen: Angående material är elcentral ännu inte inräknat. Jag är osäker på vad du menar med säkringar och jordfelsbrytare, men det som är gjort är att dra nya trådar i hela lägenheten, sätta nya uttag och brytare, och förberett inkoppling av 3-fas när elbolaget godkänt bytet (alltså dragen ny 5gruppskabel eller vad det heter, tre faser + nolla + jord). Materialet var jag inte speciellt oroad över förrän folk här började säga att det var högt
Det var mest hur tiden var specad som gjorde mig fundersam.
EyEr0n: Låt mig förklara det såhär - när vi säljer in Professional Service Hours på jobbet till kunderna tar vi betalt per timme för utfört arbete - detta inkluderar även dokumentation. Dock inkluderas inte mail som jag skickar till kunden eller telefonsamtal som inte har med detta projekt att göra. Om jag behöver sätta mig ner med min chef och någon från en annan avdelning för att diskutera vad som vore bästa lösningen för just denna kund kommer detta inte heller faktureras till kunden. Om jag säljer in ett sådant projekt till kunden kommer jag inte heller att säga "nu när vi starta projektet så tog det faktiskt 2 timmar av min tid att sälja in det här jobbet, so technically you've already used 2 hours, tough luck".
Jag har inga problem med att betala för övrig tid, det jag blir fundersam över är när det inte specificeras
thomasx: Yepp, det är en riktigt bra elektriker som även förklarar allt han gör på ett sätt så att en lekman som jag förstår. Jag är nöjd med jobbet, anledningen till att jag frågade från början var mest att jag blev förvånad över vad som räknas in i timpenning
falkn: Min elektriker gillar att prata så det kan vara det
hempularen: Angående material är elcentral ännu inte inräknat. Jag är osäker på vad du menar med säkringar och jordfelsbrytare, men det som är gjort är att dra nya trådar i hela lägenheten, sätta nya uttag och brytare, och förberett inkoppling av 3-fas när elbolaget godkänt bytet (alltså dragen ny 5gruppskabel eller vad det heter, tre faser + nolla + jord). Materialet var jag inte speciellt oroad över förrän folk här började säga att det var högt
EyEr0n: Låt mig förklara det såhär - när vi säljer in Professional Service Hours på jobbet till kunderna tar vi betalt per timme för utfört arbete - detta inkluderar även dokumentation. Dock inkluderas inte mail som jag skickar till kunden eller telefonsamtal som inte har med detta projekt att göra. Om jag behöver sätta mig ner med min chef och någon från en annan avdelning för att diskutera vad som vore bästa lösningen för just denna kund kommer detta inte heller faktureras till kunden. Om jag säljer in ett sådant projekt till kunden kommer jag inte heller att säga "nu när vi starta projektet så tog det faktiskt 2 timmar av min tid att sälja in det här jobbet, so technically you've already used 2 hours, tough luck".
Jag har inga problem med att betala för övrig tid, det jag blir fundersam över är när det inte specificeras
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Lite väl detaljerad faktura,vad är nästa steg, speca antal timmar på muggen?
Redigerat:
AndersMalmgren: Inte riktig med på vad du menar, men allt som står på den faktura jag fått är
Timmar - 49h
Material - 4160 sek
Moms
Materialåtgången och timfördelningen är det jag räknat ut (stämmer nog ganska så bra då jag själv var hemma och även hjälpte till en del av tiden). Ofc behöver man inte speca vad man gjort ner på minuten, men det vore intressant att se hur i alla fall fördelningen över dagar samt vad tiden gått åt till. Jag hade själv - med hänvisning till hur vi gör i min bransch - troligen delat upp direkt arbetstid / restid / administrativt arbete / förbesiktning för sig.
Hur hade du rekommenderat att man gör?
Timmar - 49h
Material - 4160 sek
Moms
Materialåtgången och timfördelningen är det jag räknat ut (stämmer nog ganska så bra då jag själv var hemma och även hjälpte till en del av tiden). Ofc behöver man inte speca vad man gjort ner på minuten, men det vore intressant att se hur i alla fall fördelningen över dagar samt vad tiden gått åt till. Jag hade själv - med hänvisning till hur vi gör i min bransch - troligen delat upp direkt arbetstid / restid / administrativt arbete / förbesiktning för sig.
Hur hade du rekommenderat att man gör?
Det är bara att gå in på elbutik.se, elgrossisten.se, elot.se eller någon annan näthandel. Spontant skulle jag säga att en liten normcentral med HB, JFB, en trefasgrupp 16A och ett gäng 10A enfasgrupper ligger kring 2-2500 kr om du köper ett vettigt märke (t.ex. Hager, Garo, Schneider). Här är ett exempel. http://elbutik.se/product.html/fardigmonterade-normcentaler-quick-connect?category_id=1870 Jag skulle satsa på 2x13 till en lägenhet, lite beroende på förutsättningarna. Då har du troligen ganska gott om expansionsutrymme (baserat på antalet VU/Lamputtag du specade förut). Ev räcker en 1x13 men det är i minsta laget och jag skulle inte sätta in det om det inte var tvunget.OhändigPojke15 skrev:
Mätartavla ligger på ca 2000 kr, beroende på fabrikat och modell. Där kanske du är styrd av vad fastigheten har för tavlor i övrigt.
Lägg på din elektrikers påslag så kan du troligen dubbla priserna som nätbutikerna lämnar.
Om din elektriker gillar att prata och du gillar att prata med honom skulle jag helt kallt räkna de där extra timmarna som undervisning och bara betala. En sån elektriker uppskattar jag. Alla gör det kanske inte...
2500 för en normcentral känns inte rimligt. Bara JFB kostar ca 600 kronor. Är det en enrummare kanske detta räcker, men i övrigt nej.
Kan tillägga att vår nya kostade ca 8000 enligt min elektrikers faktura. Då är påslagen ca 20-30 % mot näthandeln ink. moms vilket jag tycker känns helt okej. Alla uttag, brytare och övrig utrustning har vi själva köpt in. Centralen ser ut som följande:
Hager 3x18
JFB 4-pol - 2 st. (en för bel. och uttag och en för alla maskiner)
JFB 2-pol - 1 st. (kyl/frys)
Dvärgbrytare 1-pol 10A - 15 st. (uttag, belysning, kyl/frys o.s.v.)
Dvärgbrytare 1-pol 16A - 1 st. (ugn)
Dvärgbrytare 3-pol 16A - 1 st. (häll)
Dvärgbrytare 3-pol 10A - 1 st.
Huvudbrytare 3-pol - 1 st.
Ringledningstrafo 8/12V 16VA - 1 st.
Uttag 1-vägs jordade - 3 st. (larm, antennförstärkare..)
Samt lite kabel, fas och nollskenor
Kan tillägga att vår lägenhet är en 4:a på 125 kvadrat där hela anläggningen är ny.
Kan tillägga att vår nya kostade ca 8000 enligt min elektrikers faktura. Då är påslagen ca 20-30 % mot näthandeln ink. moms vilket jag tycker känns helt okej. Alla uttag, brytare och övrig utrustning har vi själva köpt in. Centralen ser ut som följande:
Hager 3x18
JFB 4-pol - 2 st. (en för bel. och uttag och en för alla maskiner)
JFB 2-pol - 1 st. (kyl/frys)
Dvärgbrytare 1-pol 10A - 15 st. (uttag, belysning, kyl/frys o.s.v.)
Dvärgbrytare 1-pol 16A - 1 st. (ugn)
Dvärgbrytare 3-pol 16A - 1 st. (häll)
Dvärgbrytare 3-pol 10A - 1 st.
Huvudbrytare 3-pol - 1 st.
Ringledningstrafo 8/12V 16VA - 1 st.
Uttag 1-vägs jordade - 3 st. (larm, antennförstärkare..)
Samt lite kabel, fas och nollskenor
Kan tillägga att vår lägenhet är en 4:a på 125 kvadrat där hela anläggningen är ny.
Tittade du ens på länken jag la in? En Hager GD213SF är en 2x13-central som kommer med huvudbrytare, JFB och 6 st C10A-dvärgar. Den kostar 1795 kr. Komplettera med en trepolig C16A som kostar ca 300 kr och det är klart. Kostnad 2095 kr. Med tanke på att TS har bytt ut 7 VU totalt (enligt #10) så ska det mycket till att inte sex grupper ska räcka. Det som möjligen behöver kompletteras är en överkopplingsbygel eller lite RK6, kommer inte ihåg om det ingår (tittar man på bilden ser det ut att göra det).
Jag orkar inte räkna på din central men 8000 kr för den känns spontant dyrt. En GD318SF kostar 3245 kr och då får man med 12 st C10A (samt JFB och HB).
Jag orkar inte räkna på din central men 8000 kr för den känns spontant dyrt. En GD318SF kostar 3245 kr och då får man med 12 st C10A (samt JFB och HB).
Fel av mig. Jag insåg inte att arbetet var så litet. Med tanke på antalet timmar så kan jag omöjligt förstå det.tommib skrev:Tittade du ens på länken jag la in? En Hager GD213SF är en 2x13-central som kommer med huvudbrytare, JFB och 6 st C10A-dvärgar. Den kostar 1795 kr. Komplettera med en trepolig C16A som kostar ca 300 kr och det är klart. Kostnad 2095 kr. Med tanke på att TS har bytt ut 7 VU totalt (enligt #10) så ska det mycket till att inte sex grupper ska räcka. Det som möjligen behöver kompletteras är en överkopplingsbygel eller lite RK6, kommer inte ihåg om det ingår (tittar man på bilden ser det ut att göra det).
Ang. min central så la jag ihop allting i fakturan i kundvagnen på elbutik.se (körde GD318SF) och kompletterade med resten. Totalkostnad inkl. moms blev 7200 kronor exkl. lite RQ och annat som jag inte orkade härja med. Därmed känns min elektrikers påslag helt OK.
om de tar betalt för att leta material o dyl borde ju materialpåslaget vara minimalt.. om du går in i en butik så får du ju inte betala för personalens tid, utan det är inräknat i materialpåslaget...
för jag antar du inte fått betala hans nettopris på grossisten?
för jag antar du inte fått betala hans nettopris på grossisten?
Nu är det ju någon annan som går och handlar åt dig.Boan skrev:
Ja, på arbetstid som betalas av mig.EyEr0n skrev:
Varför är detta ett koncept som är så svårt att förstå? Om jag betalar för tiden elektrikern tillbringar hos grossisten finns överhuvudtaget inget skäl att göra tillägg på priset (annat än att göra mer vinst). Som så många gånger förut: om det inte går att gå runt på de timdebiteringar som är normala får man höja timdebiteringen. Arbetskostnaden är en sak och materielkostnaden en annan.
Enkelt:tommib skrev:Ja, på arbetstid som betalas av mig.
Varför är detta ett koncept som är så svårt att förstå? Om jag betalar för tiden elektrikern tillbringar hos grossisten finns överhuvudtaget inget skäl att göra tillägg på priset (annat än att göra mer vinst). Som så många gånger förut: om det inte går att gå runt på de timdebiteringar som är normala får man höja timdebiteringen. Arbetskostnaden är en sak och materielkostnaden en annan.
För att den timdebitering som råder idag är för låg i förhållande till kostnaderna att driva företag.
Den som höjer priserna först och slutar med materialpåslag kommer bli utan jobb då folk endast jämför timpriset.
Det finns säkert möjlighet att förhandla fram ett lägre materialpåslag mot en högre timkostnad, men i slutändan är det ändå samma mängd pengar som lämnar ditt konto när jobbet är klart.
Grossisternas utpriser är även de alldeles för höga.
JULAS priser på tex vägguttag är oftast några kronor lägre än det elektrikerns pris hos gross.
Grossisternas service och leveranstider samt lager är dock ljusår bättre än JULA osv.
Flera 10 000 olika produkter att välja på och leverans nästa arbetsdag 0700 om du beställer innan 1600 dagen innan tex.
Nja, inte jag. Men jag är väl medveten om att jag är i minoritet. Tyvärr.EyEr0n skrev:
Nej, det är det inte. ROT gör att jag får dra av halva arbetskostnaden vilket gör att om jag betalar det hantverkaren faktiskt måste fakturerea för sin tid så är det mer gynnsamt för mig som kund. Det är också mer i linje med vad avsikten med ROT är. Dagens situation är som ett omvänt ROT-fusk, där mer kostnad läggs på materiel för att minska mängden ROT-avdrag jag kan göra.EyEr0n skrev:
Grossisternas nettoprislistor är en ren fantasikonstruktion vars enda syfte verkar vara att lura konsumenter. Service och leveranstider är bättre hos grossisterna, det är fakta. Den servicenivå som grossisterna har kostar pengar att upprätthålla, det är också fakta. Det är dock så att väldigt många av sakerna som behövs till en vanlig villainstallation går utmärkt att förutse och beställa i god tid i förväg. Det är lite som att jämföra Willys och 7-Eleven. Ja, du har mycket bättre öppettider på 7-Eleven men du får betala mer för mjölken. Var handlar du din mat?EyEr0n skrev:Grossisternas utpriser är även de alldeles för höga.
JULAS priser på tex vägguttag är oftast några kronor lägre än det elektrikerns pris hos gross.
Grossisternas service och leveranstider samt lager är dock ljusår bättre än JULA osv.
Flera 10 000 olika produkter att välja på och leverans nästa arbetsdag 0700 om du beställer innan 1600 dagen innan tex.