tommib skrev:
Nja, inte jag. Men jag är väl medveten om att jag är i minoritet. Tyvärr.

Nej, det är det inte. ROT gör att jag får dra av halva arbetskostnaden vilket gör att om jag betalar det hantverkaren faktiskt måste fakturerea för sin tid så är det mer gynnsamt för mig som kund. Det är också mer i linje med vad avsikten med ROT är. Dagens situation är som ett omvänt ROT-fusk, där mer kostnad läggs på materiel för att minska mängden ROT-avdrag jag kan göra.

Grossisternas nettoprislistor är en ren fantasikonstruktion vars enda syfte verkar vara att lura konsumenter. Service och leveranstider är bättre hos grossisterna, det är fakta. Den servicenivå som grossisterna har kostar pengar att upprätthålla, det är också fakta. Det är dock så att väldigt många av sakerna som behövs till en vanlig villainstallation går utmärkt att förutse och beställa i god tid i förväg. Det är lite som att jämföra Willys och 7-Eleven. Ja, du har mycket bättre öppettider på 7-Eleven men du får betala mer för mjölken. Var handlar du din mat?
Jag handlar min mat på ICA för det mesta.
Men skulle jag handla till någon annan så skulle jag göra det där det var minst ansträngande för mig, jag kunde få fina krediter och superbra service. Att det sen är lite dyrare spelar väl ingen roll för mig? Räkningen betalar ju någon annan?

Men sen är jag inte heller den som gnäller när jag får betala 1300 för ett par jeans som jag vet att affären inte ens betalat hälften av det i inköp.

harry73
EyEr0n skrev:
Men sen är jag inte heller den som gnäller när jag får betala 1300 för ett par jeans som jag vet att affären inte ens betalat hälften av det i inköp.
stämmer, eller jag håller med dig om det. Men jag skulle dock vara lite förvånad om priset är 1300 och sen vid kassan får jag betala 2500 för att jag får betala för tiden det tog att beställa den hos grossisten och för utställningen som butiksägaren besökte för att titta på den nya kollektion och lite mejl och telefonsamtal hit och ditt. Jag skulle utgå ifrån att det är inräknad i överpriset jag betalarför byxan

• Gilla
tomasottemo
  • Laddar…
K
- Det åligger även en installatör att bortforsla och sortera överblivit/spill/demonterat materiel, dels kostar detta pengar som företag men även tid att åka ut till ÅVC.
- Ibland är just materialet man behöver akut slut hos en gross och man får åka till nästa. (I största möjliga mån beställer man i förväg och plockar upp packat och klart)
- Ibland tillkommer det projektering, och då sitter man på kontoret och ritar/skissar tar fram förslag/priser till kunden.
- Många tar nog betalt för offertarbetet när dom får jobben för att hämta hem en del av "ej debiterbar tid"
- På mindre firmor saltas det nog när montören gör vissa jobb hos andra dom inte kan skriva tid på, ingen kringla på tidsedeln, ingen full lön.

Säger inte att din elektriker har rätt, eller du har det.. men elyrket går ut på mer än att elektrifiera rent praktiskt =)

Dyrare materiel från Gross tycker jag är anmärkningsvärt, men som tidigare påpekats så finns en helt annan backning, snabba leveranser men främst garantierna, pajjar nått så får du dels ny produkt men även arbetet utfört på garanti.
Tillskillnad från när man köper materiel själv, där förövrigt fler och fler firmor gör ett rejält påslag på timdebiteringen och frånsäger sig garantier när kunden har egna prylar.

Redigerat:
tommib
EyEr0n skrev:
Jag handlar min mat på ICA för det mesta.
Men skulle jag handla till någon annan så skulle jag göra det där det var minst ansträngande för mig, jag kunde få fina krediter och superbra service. Att det sen är lite dyrare spelar väl ingen roll för mig? Räkningen betalar ju någon annan?

Nej, problemet är just att du handlar för någon annans pengar. Då är det lätt att slå på stort. Om flera hantverkare tänkte på att spara på kundens pengar skulle vi kanske slippa en hel del av trådarna här om ohederliga hantverkare. En del i att vara professionell är att kunna göra saker effektivt. Med en del av exemplen vi ser här är det inte frågan om lite dyrare, det är frågan om svinigt mycket dyrare.

Jämför gärna vad som görs med våra skattepengar. Är det ok där att de slösas bort på ineffektivitet? Tycker du att det är ok att det går åt extra administratörer/whatever "eftersom det är någon annan som betalar"?

Jag är inte heller den som gnäller över att ett par jeans kostar 1300 kr, eftersom de kostar samma i butiken bredvid. Kan inte folk sluta använda denna liknelse, den är helt fel! Butiken i detta fall är grossisten, inte elektrikern. En utmärkt jämförelse i en annan tråd var att jag skulle betala någon för att köpa ett par jeans till mig och att de då plötsligt skulle kosta 3000 kr, bara för att. Elektrikern/VVSaren/andra hantverkaren åker och köper prylar på arbetstid, som betalas av mig. Då är det totalt orimligt att ha påslag på materielen också, den kostnaden är redan betald.

KjellTimell:

Det var nyheter för mig att det skulle åligga installatören att ta hand om materiel, men jag säger inte emot. Däremot säger jag till mina hantverkare i möjligaste mån att jag själv åker och slänger materielen, just av anledningen du tar upp. Det är lyckligtvis inte något som kräver behörighet, eller någon särskild talang överhuvudtaget.

Igen, om prylarna är slut hos grossen åker hantverkaren till nästa. Jag kommer debiteras för den arbetstiden (och körsträckan). Att lägga på på materielen också är att dubbeldippa.

Om det tillkommer projektering förväntar jag mig att det faktureras som tid och inget annat. Samma gäller att ta betalt för offertarbetet, det är tid.

Det här med garantier hävdas ofta att det skulle vara en anledning till de ohemula påslagen. Är det någon som har statistik på hur mycket prylar som pajar och lagas på garanti? Premien känns spontant rätt hög. Jag beställde alla prylar till min normcentral själv. Allt fungerade som det skulle och inget har pajat än. Elektrikern hade inga invändningar mot att installera prylarna heller (Hager, i stort sett rakt igenom).

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Tommib, vad jobbar du med för något?
Med tanke på ditt senaste inlägg utgår jag ifrån att du inte " ligger ute på rulle" i byggsvängen. Inser du vilken enorm tidsåtgång det är att jaga rätt pris/produkt till kunden? Det finns helt enkelt inte på kartan! När du dessutom har så mycket jobb såååå lång uppträtt i r-ven att du inte vet vat du ska börja, ja då gäller bara en sak.
Materialt i näven så fort det bara går, kosta vad det kosta vill......frukosten tar jag i bilen och avträdet kanske jag kan få till på någon McDonaldtoalett!

Mikael_L
Ska vi tycka synd om dig nu?

Du kanske skulle överväga att bli undersköterska istället, så du slipper skita på macdonalds.

Mikael_L skrev:
Ska vi tycka synd om dig nu?

Du kanske skulle överväga att bli undersköterska istället, så du slipper skita på macdonalds.
Grattis, en 10-poängare! Jag jobbade som undersköterska i 2,5 år innan jag skolade om mig till snickare via vuxenutbildningen.

Finns +/- i alla yrken men tid är verkligen en bristvara för oss.

Mikael_L
Det är tidsbrist i de flesta yrken idag. Grattis till att du inte fann ett nytt yrke som saknar tidsbrist.
Då trycket på effektivitetsökningar är stort nästan överallt så blir detta en naturlig följd.

Detta har dock väldigt väldigt lite med att göra med trådens ämne.

Finns inget yrke där det finns så mycket tid som hantverkaryrkena, det går ju säkert 40-50 timmar på dygnet när de skickar sina fakturor... ;)

• Gilla
tomasottemo
  • Laddar…
tommib
Nils82 skrev:
Tommib, vad jobbar du med för något?
Med tanke på ditt senaste inlägg utgår jag ifrån att du inte " ligger ute på rulle" i byggsvängen. Inser du vilken enorm tidsåtgång det är att jaga rätt pris/produkt till kunden? Det finns helt enkelt inte på kartan! När du dessutom har så mycket jobb såååå lång uppträtt i r-ven att du inte vet vat du ska börja, ja då gäller bara en sak.
Materialt i näven så fort det bara går, kosta vad det kosta vill......frukosten tar jag i bilen och avträdet kanske jag kan få till på någon McDonaldtoalett!
Jag är narkosläkare. Jag skulle kunna berätta en del om stress, men nöjer mig med att konstatera att upplevelsen av det är olika från person till person. Det är naturligtvis tråkigt om du måste äta frukost i bilen, men varför är det så? Din arbetsdag är väl normalt sett åtta timmar precis som min (normalt alltså...).
Eftersom du jagar produkten på min tid så förväntar jag mig att du gör en avvägning om det är kostnadseffektivt eller inte att jaga den. Men förvänta dig inte att jag ska hoppa jämfota av glädje när du tar den bekvämaste lösningen för dig, för mina pengar. Om du har så mycket jobb att göra att du inte hinner med, varför har du (eller din chef) bokat så mycket jobb? Detta är ytterligare ett problem med hantverkare, de kommer inte på avtalad tid. Om det nu är stressigt, lova inte saker du inte kan hålla. Jag kanske tar ledigt från jobbet för att vara hemma när du ska komma, då är det extremt irriterande när ingen dyker upp. Skit kan hända, absolut, men då vill jag i alla fall ha ett telefonsamtal och en ursäkt.

• Gilla
anderols och 6 till
  • Laddar…
Har man inte insikt i en branch kan man fråga. Svaret behöver man såklart inte acceptera men vet man inte vad man pratar om så kanske man behöver hoppa ner ett pinnhål eller två, så att säga.

Jag för gärna en "hård" dialog med dem här på BH som kommer med lite tyngd och reell kompetens men i övrigt så..........

Tommib: Tyvärr är det inte bara en kund (dig) som jag ska tänka på om dagarna. Branschen ser inte sån ut, något som varken du eller jag tycker är skoj......det är skitjobbigt emellanåt.

Säg rent hypotetiskt:
Elektikern åker till Jula för att köpa den nilliga prylen. Säg 15 minuters omväg (125:-), går in i affären och det är slut i hyllan 5 minuter, letar rätt på ett affärsbiträde som springer ut på lagret för att kolla +10 min (125:- för tiden inne på Jula). Snubben åker då till Bauhaus - 30 minuter (han börjar ju 07.00 och vid det laget är det rusningstrafik då det kanske drar iväg lite till). Så innan han har gått in på Bauhaus så kostar prylen 500 mer än listpriset på jula.
Hur länge skall han jaga?
Sen en sak till som någon nämnde. Garantin! Ahlsell lämnar mig 5 år på inbyggt material, så om skiten går sönder inom 5 år får jag ny pryl på ersättning för bytandet. Försök få ut det på Jula med en pryl som köpter 6 månader sedan och som använts flitigt!
Vad tjänar en narkosläkare? Som jämförelse kan du ju räkna ut hur billig maten på ica blir om du lägger på din "timlön".

Jag kan även tillägga att på projektet som jag sköter så gjorde jag i början en massa prisjämförelser på prylar vi behövde.
Numera går allt via Ahlsell. Jag har en bra kontakt som har sina små genvägar. Jag har en generell bra rabatt. Men beställer jag innan 18.30 så har jag det mesta dagen efter runt frukostrasten - det kostar men spar tid.
Du kan ju ta tiden på när du googlar på en pryl och gör en prisjämförelse. Ha då i åtanke att 15 minuter är 125 kronor. Det springer snabbt iväg.
MEN!!! Att göra påslag på material samtidigt som man tar betalt för handlandet... det hör inte till vanligheterna!

Ska jag tolka det som att jag i och med det får en 5 årig garanti på funktionen i dimmern som du installerar åt mig så länge som du köper den från Ahlsell?

Krillekrock skrev:
MEN!!! Att göra påslag på material samtidigt som man tar betalt för handlandet... det hör inte till vanligheterna!
Är du verkligen säker på det, jag skulle nog säga att det är tvärtom. Och det är väl därför kunder blir lite upprörda när man betalar hantverkaren för tiden det tar att åka och handla, milersättning för sträckan, kostnad för servicebil och sen ett högt påslag. Men det finns så klart många firmor/hantverkare som har låga/rimliga påslag och uppenbarligen inte behöver lägga på flera 100% och där tror jag sällan att man som kund har några synpunkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.