2 326 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Är det dyrare göra lösull isolering själv än leja ?
Hej, vi har en byggnad på 165kvm (stall) där vi tänkt lösull isolering 0,4m ,första tanke där är glasull då vi jobbat med det förut och stenull och träfiber verkar mycket dyrare, cellulosa vill vi inte ha.
Vi försöker göra mesta själva, så vår första tanke var hyra lösull sprutmaskin och köpa lösull på säck.
Vi brukar handla på Bauhaus, bra eller dåligt är inget som vi önskar att alla duktiga här lägger tid på i denna tråd tack
De har i sitt sortiment Isover FillUp till en kostnad av 189kr för en 12kg säck (ger 0,25kubik vilket jag då tolkar 25cm per kvm). Nu är Isover FillUp inte nåt man har som helhet på ny vind men går man på åtgång 0,4m/kvm går det 1,6 säck per kvm.
Isover har lösull InsulSafe (oklart åtgång då annan densitet än FillUp) men det har inte Bauhaus eller nåt annat byggvaruhus i sitt standard sortiment (förutom Beijer, Hedin möjligen, men där blir priserna därefter), vi frågade "Isover" direkt och de sa att de levererade även den till Bauhaus om de hörde av sig.
Nu till det tråden tänkt handla om, priset på lösull (om inte FillUp).
InsulSafe säljs endast på pall 54 säckar (12kg), Bauhaus ville ha 35 000kr !!! för en pall dvs nästan 650kr säcken !
Är det någon i närtid som hittat bra pris (bor i södra Norrland) på "glasfiber lösull" ?
Ska sägas att vi kollade upp lokal firma och de ville ha ca 40 000kr för 0,4m glasfiber ull....
Vi tar gärna hjälp med uträkning åtgång, säck per kvm ?
Många företag skriver densitet tex. 15 - 30, oklart hur man ska förhålla sig till det när man önskar ca Lambda 37 och 0,4m.
Ytterligare en fråga, svärföräldrarnas hus lät de sprutisolera, det var en vit ull som vad jag kände inte kliade, såg verkligen ut som samma som gul glasull men inte det gnistrande som den har av glas, nån som vet vad det är och kostar den mer/mindre per säck och var isåfall ?
Tack på förhand
Vi försöker göra mesta själva, så vår första tanke var hyra lösull sprutmaskin och köpa lösull på säck.
Vi brukar handla på Bauhaus, bra eller dåligt är inget som vi önskar att alla duktiga här lägger tid på i denna tråd tack
De har i sitt sortiment Isover FillUp till en kostnad av 189kr för en 12kg säck (ger 0,25kubik vilket jag då tolkar 25cm per kvm). Nu är Isover FillUp inte nåt man har som helhet på ny vind men går man på åtgång 0,4m/kvm går det 1,6 säck per kvm.
Isover har lösull InsulSafe (oklart åtgång då annan densitet än FillUp) men det har inte Bauhaus eller nåt annat byggvaruhus i sitt standard sortiment (förutom Beijer, Hedin möjligen, men där blir priserna därefter), vi frågade "Isover" direkt och de sa att de levererade även den till Bauhaus om de hörde av sig.
Nu till det tråden tänkt handla om, priset på lösull (om inte FillUp).
InsulSafe säljs endast på pall 54 säckar (12kg), Bauhaus ville ha 35 000kr !!! för en pall dvs nästan 650kr säcken !
Är det någon i närtid som hittat bra pris (bor i södra Norrland) på "glasfiber lösull" ?
Ska sägas att vi kollade upp lokal firma och de ville ha ca 40 000kr för 0,4m glasfiber ull....
Vi tar gärna hjälp med uträkning åtgång, säck per kvm ?
Många företag skriver densitet tex. 15 - 30, oklart hur man ska förhålla sig till det när man önskar ca Lambda 37 och 0,4m.
Ytterligare en fråga, svärföräldrarnas hus lät de sprutisolera, det var en vit ull som vad jag kände inte kliade, såg verkligen ut som samma som gul glasull men inte det gnistrande som den har av glas, nån som vet vad det är och kostar den mer/mindre per säck och var isåfall ?
Tack på förhand
Använde själv InsulSafe i mitt hus med snedtak 18 grader, i 63 cm tjocklek.Hempulfixaren skrev:
Här är åtgångslistan från Isover
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser behöver man enligt listan ca 80 st säckar per 100 kvm vid 40 cm.
Men det låter mycket tycker jag & 1 pkt 12 kg blir ju rätt stor mängd "utfluffat" med maskin.
Så "min känsla" säger att 1 pkt/12 kg komprimerat, räcker till åtminstone 3 kvm om man lägger i 40 cm tjocklek.
Tror mer man talar om densiteten när "man blåser in den" i ett snedtak, där isoleringen pressas in mellan yttertak & innertak.Hempulfixaren skrev:
Blåser man in den på en vind till 40 cm tjocklek, så ligger den ju lös & enbart egenvikten skapar då "densiteten"
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Enligt tabellen är densiteten är 26kg/kubik och man får 12kg i en säck så är det 0,46 kubik i en säck, eller 1.15kvm vid 40cm tjocklek.
Men beror inte det på hur mycket luft fluff-maskinen skapar i "blandningen"?, stillastående luft isolerar ju "bäst".13th Marine skrev:
Eller menar du att egenvikten skapar en densitet om 26kg/kubik vid en tjocklek om 40 cm?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Där är 26 säckar på en pall, eller 642kg, skulle 26kg/kubik avse ej uppfluffat material så innebär det att pallen skulle vara nästan 25kubik stor,J jawen skrev:
Jag menar att när man fluffat upp materialet korrekt får man en densitet på 26kg/kubik, och då räcker en säck till ett 40cm tjock lager över 1.15kvm.J jawen skrev:
Dessa blåser InsulSafe och utgår ifrån Avesta, men kan vara prisvärda ändå.Hempulfixaren skrev:
Kontakta dom för ett pris 👍
https://www.loovsisolering.se/losul...4yvWE3ADhKNPqkMgN1-kMumS1kK9mZRQaAua6EALw_wcB
Isover har sertifierade som blåser Insulsafe också i
070-240 56 56, 073-036 16 19
Kabelvägen 14 HUmeå901 33 Sverige
Lagergatan 3 ESkellefteå931 36 Sverige
Y-läns Miljöisolering AB
Davidstadsvägen 2Sundsvall853 50 Sverige070-240 56 56, 073-036 16 19
Bro & Tak Isoleringar AB
Ångermanlandsgatan 28 AÖrnsköldsvik891 38 SverigeBro & Tak Isoleringar i Umeå AB
Kabelvägen 14 HUmeå901 33 Sverige
CAPE Energi AB
Lagergatan 3 ESkellefteå931 36 Sverige
Jag kanske tänker fel nu (är trött i hjärnan)13th Marine skrev:
Men 1 m3 är ju 100 x 100 cm, så 1 m tjock isolering blir då 26 kg densitet.
Men lägger man 0,4 m tjock borde väl densiteten bara bli 10,4 eller?
Lös lagd på en vind eller i ett stall, så kan man ju inte packa materialet /isoleringen, uan den ligger ju bara "lös"
Hos mig med snedtak i villan, så kunde dom ju pressa in mer eller mindre isolering & på det sättet öka densiteten dvs "tätheten"
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
1m3 är 100*100*100cm.J jawen skrev:
Du behöver skilja på vikt och densitet, densitet är vikt per volym.
Så ett 40cm lager med något som har en densitet på 26kg/kubik kommer ha en vikt på 10,4kg per kvadratmeter.
Ja, om man packar det hårdare ökar densiteten. Frågan är hur stor skillnad ditt snedtak gör.J jawen skrev:
Stor skillnad när man har "ett fack" som man kan packa isoleringen i, & då hålla en mer kontrollerad densitet. (förstår annars inte hur man ska kunna påverka densiteten, utöver dess egenvikt)13th Marine skrev:
Max densitet blir då vad maskinen klarar av att trycka, & jag kommer inte ihåg exakt men har för mig densiteten "skulle vara" typ 35 i mitt tak, sedan även lite marginal för sättningar.
Listan specar enbart "slutna konstruktioner", som blir fel gente att lägga löst på en vind.13th Marine skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag räknade baklänges lite & om man istället lägger 12 kg/m3, så räcker en 12 kg säck till 2,5 kvm á 0,4 m tjockt.
Dvs 62 säckar till 150 kvm som TS vill isolera.
& med 1 pall dvs 54 säckar á 12 kg, så måste TS ned i att en 12 kg säck ska räcka till 2,78 kvm, dvs ca 10 kg/m3
Bra tips men vi har det och "småhandlare" så är det dyrt ändåClasseClas skrev:
Tex. inloggad med rabatt ville de ha 169kr för en gipskiva som typ samma bygghandeln tar 109kr för 😮
Dock är de överlägset billigast på transport, var iallafall.
Hej och tack för bra uträkningar, var fick du köpa detta någonstans och till vilket pris per säck ?J jawen skrev:Listan specar enbart "slutna konstruktioner", som blir fel gente att lägga löst på en vind.
[bild]
Jag räknade baklänges lite & om man istället lägger 12 kg/m3, så räcker en 12 kg säck till 2,5 kvm á 0,4 m tjockt.
Dvs 62 säckar till 150 kvm som TS vill isolera.
& med 1 pall dvs 54 säckar á 12 kg, så måste TS ned i att en 12 kg säck ska räcka till 2,78 kvm, dvs ca 10 kg/m3