11 351 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Fakturan dyrare än offert !
Som hantverkare är man skydig att avbryta arbetet och vänta på instruktioner från kunden innan tilläggsarbete påbörjas.
Samråder man inte med kunden har an ingen rätt att ta betalt för tilläggsarbetet. Det finns dock undantag : om värdet av det som behöver göras är obetydligt, om man har särskilda skäl att anta kunden vill ha arbetet utfört eller om det är en nödsituation där det finns risk för brand, översvämning,ras mm.
Taget från konsumentverket.
Samråder man inte med kunden har an ingen rätt att ta betalt för tilläggsarbetet. Det finns dock undantag : om värdet av det som behöver göras är obetydligt, om man har särskilda skäl att anta kunden vill ha arbetet utfört eller om det är en nödsituation där det finns risk för brand, översvämning,ras mm.
Taget från konsumentverket.
Tyvärr inte alltid det funkar så. Många som har en specifik leveransadress, som står på alla vågsedlarna. Dvs, om entreprenören gör många jobb i tex Malmö så har han en leveransadress som blir skrivet på förljesedel och vågsedel. Sen om matrialet blir levererat en kilometer därifrån kvittar för deras del. Så även om entereprenören visar upp fullständiga vågsedlar med det matrialet som påstås blivit använt så kan man inte med säkerhet veta att det blivit använt just här.Snailman skrev:
Nu säger jag inte att det är så här i detta fallet, ville bara få fram att det kan vara så.
Vad gäller rimligheten i mängden fyll lär väl en annan hyffsat erfaren markkille kunna orda om?
Det var ju inte bara några procent hot och dit, det var ju dubbla och lite till.
De vi har haft här på tomten några svängar har tumme-pekfingrat fram uppskattningar som stämt mycket väl med slutresultatet.
Det var ju inte bara några procent hot och dit, det var ju dubbla och lite till.
De vi har haft här på tomten några svängar har tumme-pekfingrat fram uppskattningar som stämt mycket väl med slutresultatet.
Ang lastkvitton, du har rätt i att det står t ex Skanska som.mottagare, men man brukar även märka dom med valfri text, större föredrag använder littra nummer som märkning, mindre skriver t ex namnet på kunden eller adressen där dom jobbar...
Sent from my LT15i using Byggahus
Sent from my LT15i using Byggahus
Jag har även fått lastkvitton på fyllet, så det ligger nog på min tomt 
Men det är grejen att han inte meddelat mig.
Jag har pratat med honom nu och bestämt möte på tomten så får vi se vad som händer.
Han säger att jag har godkänt summan, vilket jag inte har så det är ord mot ord.
Men det är grejen att han inte meddelat mig.
Jag har pratat med honom nu och bestämt möte på tomten så får vi se vad som händer.
Han säger att jag har godkänt summan, vilket jag inte har så det är ord mot ord.
Enligt konsumenttjänstlagen så är det den skriftliga beställningen som gäller. Inget annat. Det betyder att han egentligen inte kan fakturera dig en enda krona över det beställda beloppet. Jag misstänker att det inte står något om mängd fyllnadsmassor eller liknande heller i arbetet.
Stå på dig sandra_ enligt vad du hittills beskrivit här har du all rätt på din sida!
Stå på dig sandra_ enligt vad du hittills beskrivit här har du all rätt på din sida!
Ta lärdom till nästa jobb bara. Det har väl gått ganska bra ändå tycker jag.
Det är ju miss i kommunikationen bara, du har inte blivit blåst på något verkar det som.
Vad vill du ha ut av att strida med detta?
Att få pengar tillbaka?
Att han ska gräva bort de 80.000kr i extra fyllnadsmassor?
En ursäkt att han gjorde fel och slarvade rejält med att meddela detta till dig?
Lägg energin på att gå framåt istället för bakåt, men det skadar ju inte att tala om för entreprenören hur illa det kunnat gå för både honom och dig om ni började strida om detta.
Det är ju miss i kommunikationen bara, du har inte blivit blåst på något verkar det som.
Vad vill du ha ut av att strida med detta?
Att få pengar tillbaka?
Att han ska gräva bort de 80.000kr i extra fyllnadsmassor?
En ursäkt att han gjorde fel och slarvade rejält med att meddela detta till dig?
Lägg energin på att gå framåt istället för bakåt, men det skadar ju inte att tala om för entreprenören hur illa det kunnat gå för både honom och dig om ni började strida om detta.
Är det inte någonting om att offerten maximalt får diffa 10%?
Problemet som jag ser det är att man inte vet riktigt vad grävaren håller på med. Är han:
a Bara dålig på att kommunicera?
b Dålig på sitt yrke, dvs missbedömer mängden fyllnadsmassa med 50%?
c Medvetet oärlig, dvs han anger bara halva åtgången för att verka billigare än andra och sno åt sig jobbet?
a Bara dålig på att kommunicera?
b Dålig på sitt yrke, dvs missbedömer mängden fyllnadsmassa med 50%?
c Medvetet oärlig, dvs han anger bara halva åtgången för att verka billigare än andra och sno åt sig jobbet?
Man är ju hyfsat chanslös i efterhand. Jag satt med en (bra) hantverkare som körde med smygpapper då den fasta kostnaden för köksbygge, ganska lite mtrl, gått från 55' till 90'. Jag kände till saker som kunde motiverat 15-20' men 90' blev en chock. Bara in på lärkontot och vara extremt tydlig om pris nästa gång.
Det var ju ett fast pris med förbehåll om att x antal ton fyllnadsmassor ingick. Extra fyllnadsmassor utöver de som ingick i det fasta priset kostar extra.
Vidhåller som jag skrev i mitt förra inlägg att jag tycker ni fått mycket för pengarna. Andra entreprenörer hade nog gladeligen tagit mer betalt. De extra massorna var ju helt nödvändiga. Du hade ju helt klart godkänt dessa om han frågat dig innan. Är det så att han inte fick tag på dig så hade bygget stått stilla - och DET hade du garanterat fått betala extra för.
Nu är det uppenbart nåt missförstånd, men som Suhagg skriver så undrar jag också vad du vill ha ut av att bråka mer med entreprenören. Om entreprenören pratat med dig innan (vilket han såklart borde gjort) så hade du bara två alternativ - antingen säga ja till massorna eller avbryta husbygget helt.
Vidhåller som jag skrev i mitt förra inlägg att jag tycker ni fått mycket för pengarna. Andra entreprenörer hade nog gladeligen tagit mer betalt. De extra massorna var ju helt nödvändiga. Du hade ju helt klart godkänt dessa om han frågat dig innan. Är det så att han inte fick tag på dig så hade bygget stått stilla - och DET hade du garanterat fått betala extra för.
Nu är det uppenbart nåt missförstånd, men som Suhagg skriver så undrar jag också vad du vill ha ut av att bråka mer med entreprenören. Om entreprenören pratat med dig innan (vilket han såklart borde gjort) så hade du bara två alternativ - antingen säga ja till massorna eller avbryta husbygget helt.