3 176 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Fakturan är två ggr offerten, vad göra?
Jag har renoverat ett badrum och får nu en faktura från ett stort välkänt företag på 64 000 för VVS-arbete.
Problemet är att vi kom överens om ett pris på
34 700 kr efter rotavdraget. Jag har en mailkonversation sparad där företaget specificerar arbetskostnad och material kommer att kosta. Dessutom får jag känslan av att de helt sonika hittat på vad de tror skulle vara en rimlig faktura, de vill ha betalt för 62 h, de var här absolut högst fyra dagar, varav inga hela, och en av dagarna var det en lärling som inte hade koll på läget.
Så min fråga är, vad säger jag till dem när jag ringer dem imorgon?
/Rasmus
Problemet är att vi kom överens om ett pris på
34 700 kr efter rotavdraget. Jag har en mailkonversation sparad där företaget specificerar arbetskostnad och material kommer att kosta. Dessutom får jag känslan av att de helt sonika hittat på vad de tror skulle vara en rimlig faktura, de vill ha betalt för 62 h, de var här absolut högst fyra dagar, varav inga hela, och en av dagarna var det en lärling som inte hade koll på läget.
Så min fråga är, vad säger jag till dem när jag ringer dem imorgon?
/Rasmus
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om vi antar att det ni var övverens om var ett arbete på löpande räkning (dvs. det står inget om fast pris i "offereten").
I så fall är detta ett arbete på löpande räkning, där du fått ett kostnadsförslag, en prisuppskattning.
Enl. konsumenttjänstlagen så får en sådan uppskattning högst överskridas med 15%. Firman kan få ta mer betalt för ev. tillkommande arbeten, alltså sådant som är oväntat, upptäcks under arbetet. Men då skall de anmäla detta extraarbete innan det utförs, eller om det är brådskande, efter utförande men snarast i anslutning till att det utfördes.
Om det var en offert på fastpris, så får den överhuvudtaget inte överskridas.
I så fall är detta ett arbete på löpande räkning, där du fått ett kostnadsförslag, en prisuppskattning.
Enl. konsumenttjänstlagen så får en sådan uppskattning högst överskridas med 15%. Firman kan få ta mer betalt för ev. tillkommande arbeten, alltså sådant som är oväntat, upptäcks under arbetet. Men då skall de anmäla detta extraarbete innan det utförs, eller om det är brådskande, efter utförande men snarast i anslutning till att det utfördes.
Om det var en offert på fastpris, så får den överhuvudtaget inte överskridas.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om det dessutom är så att det bara var en person i max 4 dagar (gick lärlingen ensam?). Så borde det kanske dessutom vara avsevärt billigare än det uppskattade priset. Det borde ge en arbetskostnad på ca 10 000 efter ROT, till det kommer visserligen nog en del resor, men lärligskostnaden är ju tveksam. Sedan är frågan hur materialkostnaden stämmer med kostnadsförslaget.
Lärlingen gick ensam. Ren tur att jag var pappaledig och kunde förhindra att han monterade en helt annan (och mycket billigare) dusch än den vi beställt. Dessutom spelade grabben Rn'B på full patte under tiden han arbetade, mitt blodtryck har varit lägre om en säger 
Du bör snarast tala om för företaget att fakturan avviker från offerten och att den därför bestrids.
Sedan bör du omedelbart skriva ned allt du och eventuell partner e.dy kommer ihåg av när hantverkarna var där och allt som sagts muntligen. Detta är en viktig förberedelse för eventuell rättsprocess då minnet ofta sviker etthalvår eller år senare. Och ju bättre förberädd du är ju mindre blir riken att motbarten vågar ta det så långt.
För råd om examt argumentation rekommenderar jag att du lägger upp offert och faktura (med maskade namn om du så vill).
Sedan bör du omedelbart skriva ned allt du och eventuell partner e.dy kommer ihåg av när hantverkarna var där och allt som sagts muntligen. Detta är en viktig förberedelse för eventuell rättsprocess då minnet ofta sviker etthalvår eller år senare. Och ju bättre förberädd du är ju mindre blir riken att motbarten vågar ta det så långt.
För råd om examt argumentation rekommenderar jag att du lägger upp offert och faktura (med maskade namn om du så vill).
Jag skall ringa dem imorgon, reder inte ut att lägga upp allting via mobilen. Vid krångel imorgon lägger jag upp mailkonversation och faktura.
Jag tolkar TS första inlägg som att det finns en överenskommelse om ett pris så har inget oförutsett inträffat så är tipset att bara hänvisa till den. Hempularen har också gett bra råd beroende på vilken typ av uppgörelse TS haft med entreprenören.
Klicka här för att svara