1 328 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Faktura
Hej
Kanske inte den största fakturan jag sett men den har skapat lite huvudbry ändå!
Kontaktade en större saneringsfirma angående en del funderingar kring inumhusluften i huset. Problemet är att tidigare ägaren har använt sig av telefonstolpar i husgrunden.
Han kunde naturligtvis inte uttala sig om riskerna då han inte visste vad som fanns i stolparna, men han kunde skicka iväg ett prov på analys. Det lät intressant och han skulle återkomma med prisuppgift för analysen.
"1500 för analysen och nån timmes arbete för provtagning...ja en 2000 kr." fick jag på telefon och tyckte det lät rimligt och tid bokades.
Han kom hem, vi bor 1,5 mil utanför stan och hackade loss ett par träflisor ur stolparna och stoppade i en påse och åkte tillbaka.
Efter ett par veckor kommer provsvaren och han ringer upp mig och meddelar att stolparna innehåller höga halter av bla Arsenik och att han varit i kontakt med miljö o hälsokontoret på kommunen för konsultation.
Om det är någon fara för inomhusmiljön kan han inte svara på men rekomenderar att stolparna tas bort och hänvisar mig vidare till kommunen för rådgivning.
Dagen efter kommer analysrapporten tillsammans med fakturan på posten.....
....arbete provtagning rapport 1500, resa 480 +moms, totalt 4200kr med analysen.
Nu vet jag inte hur mycket jobb han fått lägga ner på provtagning och rapportering och det var kanske naivt att tro att toltalsumman skulle hamna på 2000kr.
Men samtidigt tycker jag att 2700 för arbete och resor verkar vara lite i högsta laget.
Det är förvisso inte någon jättefaktura men det var inte det jag hade räknat med.
Funderar på att kontakta företaget eller är det en rimlig kostnad för jobbet?
Kanske inte den största fakturan jag sett men den har skapat lite huvudbry ändå!
Kontaktade en större saneringsfirma angående en del funderingar kring inumhusluften i huset. Problemet är att tidigare ägaren har använt sig av telefonstolpar i husgrunden.
Han kunde naturligtvis inte uttala sig om riskerna då han inte visste vad som fanns i stolparna, men han kunde skicka iväg ett prov på analys. Det lät intressant och han skulle återkomma med prisuppgift för analysen.
"1500 för analysen och nån timmes arbete för provtagning...ja en 2000 kr." fick jag på telefon och tyckte det lät rimligt och tid bokades.
Han kom hem, vi bor 1,5 mil utanför stan och hackade loss ett par träflisor ur stolparna och stoppade i en påse och åkte tillbaka.
Efter ett par veckor kommer provsvaren och han ringer upp mig och meddelar att stolparna innehåller höga halter av bla Arsenik och att han varit i kontakt med miljö o hälsokontoret på kommunen för konsultation.
Om det är någon fara för inomhusmiljön kan han inte svara på men rekomenderar att stolparna tas bort och hänvisar mig vidare till kommunen för rådgivning.
Dagen efter kommer analysrapporten tillsammans med fakturan på posten.....
....arbete provtagning rapport 1500, resa 480 +moms, totalt 4200kr med analysen.
Nu vet jag inte hur mycket jobb han fått lägga ner på provtagning och rapportering och det var kanske naivt att tro att toltalsumman skulle hamna på 2000kr.
Men samtidigt tycker jag att 2700 för arbete och resor verkar vara lite i högsta laget.
Det är förvisso inte någon jättefaktura men det var inte det jag hade räknat med.
Funderar på att kontakta företaget eller är det en rimlig kostnad för jobbet?
Har han gett dig ett ungefärligt pris får det slutliga priset inte avvika mer än 15% uppåt. Börja med att vänligt påpeka att du fått ett pris på 2000 och du är beredd att betala 2000+15%=2300.
Har du inte fått någon rätsida på detta och förfallodatum på räkningen närmar sig betalar du in 2300 till dem och bestrider resterande belopp. Skriv bara ett enkelt brev där du förklarar att du fått ett fast pris etc.
Så länge du bestrider kan du aldrig få en betalningsanmärkning.
Har du inte fått någon rätsida på detta och förfallodatum på räkningen närmar sig betalar du in 2300 till dem och bestrider resterande belopp. Skriv bara ett enkelt brev där du förklarar att du fått ett fast pris etc.
Så länge du bestrider kan du aldrig få en betalningsanmärkning.
Jag är lite rädd för att jag kan ha missförstått honom vid telefonsamtalet och att han menade 1500 för analys + 2000 för jobbet, vilket iofs inte kommer upp i 4200.
Funderar över isåfall om 2000 kr är en rimlig ersättning för att komma och ta provet 1-1,5 timmes jobb med resa och posta träflisan, vilket jag misstänker är det ända han behöver göra och vänta på svar från labbet.
vad motsvarar 2000 kr jobb, 4-5 timmar?
Ska prata med honom på måndag.
Funderar över isåfall om 2000 kr är en rimlig ersättning för att komma och ta provet 1-1,5 timmes jobb med resa och posta träflisan, vilket jag misstänker är det ända han behöver göra och vänta på svar från labbet.
vad motsvarar 2000 kr jobb, 4-5 timmar?
Ska prata med honom på måndag.
Jag har ingen aning om vad dom tar i timmen men jag tror absolut inte du får 4-5 timmar för 2000 kronor. Har det tagit 1.5 timmar på plats tar han betalt för två.
Resan debiteras säkert med halv timlön plus milersättning. Det är inte alls orimligt med 2000 totalt.
Om du har missförstått det så att det skall vara 2000 plus 1500 så blir det ju 4375 med moms. I så fall är det ju lite billigare än vad du blivit lovad.
Resan debiteras säkert med halv timlön plus milersättning. Det är inte alls orimligt med 2000 totalt.
Om du har missförstått det så att det skall vara 2000 plus 1500 så blir det ju 4375 med moms. I så fall är det ju lite billigare än vad du blivit lovad.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast prisuppgifter skall alltid vara inkl. moms.
jag tror att det är fullt rimligt att han debiterar 1000 kr i timmen. Och tiden för besöket hos dig, att skicka proverna till lab, att utvärdera labrapporten, kontakt med kommunen osv. låter också fullt rimligt att det blir mer än 2 timmar.
jag tror att det är fullt rimligt att han debiterar 1000 kr i timmen. Och tiden för besöket hos dig, att skicka proverna till lab, att utvärdera labrapporten, kontakt med kommunen osv. låter också fullt rimligt att det blir mer än 2 timmar.
Har pratat med firman.
2000kr är en fast kostnad för mätning/provtagning + milkostnad.
Missförstod honom vid samtalet då jag trodde arbetskostnaden var "löpande" och priset han sa även innefattade analysen.
Som sagt det var ett litet jobb och inga större summor och det är klart alltid bättre att få uppgifterna på papper. Nu återstår bara jobbet med vad jag ska göra åt telefonstolparna "suck".
2000kr är en fast kostnad för mätning/provtagning + milkostnad.
Missförstod honom vid samtalet då jag trodde arbetskostnaden var "löpande" och priset han sa även innefattade analysen.
Som sagt det var ett litet jobb och inga större summor och det är klart alltid bättre att få uppgifterna på papper. Nu återstår bara jobbet med vad jag ska göra åt telefonstolparna "suck".
Klicka här för att svara
