Hej.

Har haft en eneprenör till att renovera hemma i kåken.

Fick en äta faktura nu. Vi har upprättat ett ABT 06 kontrakt, där jag lämnat in en annudsförfrågan.

Fick nu äta på jobbet och det är några grejer som stör mig.

Byte 1st innedörr: 4h A 2200kr. Kan tilläggas att en praktikant slängde bort karmen och den gamla dörren på ca 20min. Så 3,5h tog det sedan att montera karmen och haka på dörren. Är det normal debitering?

Ventilationsarbeten: i mitt förfrågningsunderlag står det att ny frihängande köksfläkt monteras och ansluts emot stos i murstock. Även detta är upptaget som äta 2200kr man h + material 1800kr. Detta står ju med i förfrågningsunderlaget samt påvisat för enteprenören 3ggr innan byggstart. Ska denna äta betalas?

Intag av målare: blev akut att få in målare som bredspacklade och målade, gick lös på 40 000kr inkl mtrl, dock är detta medtagit av entreprenör och ett påslag med 17% a 6500kr för det. Normalt?

ABT06 reglerar ju hur ÄTA skall godkännas och kommuniceras. Vad står i er är kontrakt? Jag tolkar det dock som att du har gett muntligt OK, men att ni inte kommit överens om priset. Det är då per automatik löpande räkning som gäller. Det du kan göra nu är helt enkelt att bestrida fakturan med hänvisning till att tiderna inte är rimliga.

Ang. målaren. Vem beställde honom? Är det enbart påslaget du stör dig på eller är det resterande också? Har de tagit in målaren har de rätt att lägga på ett påslag för administration i och med att det är ett ABT kontrakt. 17% är dock oskäligt. Det brukar vara 5 % på UE:s. Detta ska ju dock också regleras i kontraktet.

Ofta förhandlar man ju om just ätorna i slutet på projektet.

falkn skrev:
ABT06 reglerar ju hur ÄTA skall godkännas och kommuniceras. Vad står i er är kontrakt? Jag tolkar det dock som att du har gett muntligt OK, men att ni inte kommit överens om priset. Det är då per automatik löpande räkning som gäller. Det du kan göra nu är helt enkelt att bestrida fakturan med hänvisning till att tiderna inte är rimliga.

Ang. målaren. Vem beställde honom? Är det enbart påslaget du stör dig på eller är det resterande också? Har de tagit in målaren har de rätt att lägga på ett påslag för administration i och med att det är ett ABT kontrakt. 17% är dock oskäligt. Det brukar vara 5 % på UE:s. Detta ska ju dock också regleras i kontraktet.

Ofta förhandlar man ju om just ätorna i slutet på projektet.
Kan tillägga att vi ej har någon konflikt och jag är nöjd med dem.

Jag var godkänt och beställt dessa jobb (montering av innerdörr och målare) trodde ju dock inte en snickare har en halv arbets dag för att montera en karm för det är ju det som är gjort.

Ang påslaget 17% ser jag detta också oskäligt. Har själv beställt jobb enl abt på mitt förra jobb där vi hade 5% påslag emot beställare.

Ja, runt 5% brukar vara standard. Kan ju vara högre, men aldrig sett något över 10 i ett kontrakt.

Ni får helt enkelt ta en diskussion kring timdebiteringen och påslaget på målaren. Det tar inte 4 timmar att sätta en innerdörr. 1 timme är mer skäligt inkl. nedmontering. Är det sedan foder och trycken också så kan du addera en timme till.

Vad gäller dörren så kanske 4h total tid inte är helt orimlig. Om vi antar att det inkluderar att åka och köpa/hämta dörren också, och även liter till dörrfoder.

Entreprenadpåslag på uppmot 15% tycker jag mig ha hört talas om vid totalentreprenad av nyproduktion. Har dock ingen egen erfarenhet, på de nivåerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.