1 533 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Faktura för arbete från 2024
Sida 1 av 2
Vi fick IDAG en faktura som förfaller 1/1
Fakturadatum är satt 22/12 men pga av helger etc har vi inte fått den med posten förrän nu. Arbetet i sig utfördes i APRIL 2024! Dvs för snart två år sedan. Vi väntade så klart oss en faktura då, när arbetet utfördes, men eftersom ingen dök upp så glömdes det helt enkelt av. NU hör hantverkaren av sig och vill ha betalt, med typ en dags varsel. Det ska tilläggas att det inte var något stort arbete men det rör sig ändå om några tusen som ska betalas.
Hur långt i efterhand kan man egentligen skicka ut fakturor?
Fakturadatum är satt 22/12 men pga av helger etc har vi inte fått den med posten förrän nu. Arbetet i sig utfördes i APRIL 2024! Dvs för snart två år sedan. Vi väntade så klart oss en faktura då, när arbetet utfördes, men eftersom ingen dök upp så glömdes det helt enkelt av. NU hör hantverkaren av sig och vill ha betalt, med typ en dags varsel. Det ska tilläggas att det inte var något stort arbete men det rör sig ändå om några tusen som ska betalas.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 511 inlägg
Är du nöjd och glad med arbetet så tycker jag du bara ska betala. 👍Du har redan fått en räntefri kredit på något år.
De kan skicka fakturan upp till tre år efter slutfört arbete.
Om inget annat överenskommits kan utföraren sätta hur kort tidsfrist som helst för betalning så länge det är en reell möjlighet för mottagaren att rent praktiskt kunna betala på den tiden. 10 dagar är en vanlig betalningstid.
Om inget annat överenskommits kan utföraren sätta hur kort tidsfrist som helst för betalning så länge det är en reell möjlighet för mottagaren att rent praktiskt kunna betala på den tiden. 10 dagar är en vanlig betalningstid.
Om ni inte avtalat något särskilt behöver fakturan komma inom 3 år tror jag det är. Fakturatid bör som regel vara 10 dagar (om annat inte avtalats), så man kan tänka sig att ni skulle klara er undan dröjsmålsränta även om ni inte betalat 1/1 men beror såklart lite på med postgång m m som du nämner som anledning till att ni inte fått fakturan.D Didita skrev:Vi fick IDAG en faktura som förfaller 1/1
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag har för mig att oavsett vilken betalningstid man skriver på fakturan, så får företaget inte debitera dröjsmålsränta förrän 30 dagar efter fakturadatum.
Att ni inte betalar före förfallodatumet är nog inga konstigheter. Skickar man fakturor via ”snigelpost” nu för tiden så har man nog lite överseende med det. Speciellt kring helgdagar.D Didita skrev:Vi fick IDAG en faktura som förfaller 1/1
Men frågeställningen kring om att betala eller inte kan jag inte riktigt förstå?
Den ska ju naturligtvis betalas.
Om jag pratar för mig själv så brukar jag efterlysa fakturor ibland.
Det ligger ju i mitt intresse att göra rätt för mig och säkerställa att det inte kommit fel av olika orsaker som kan leda till att det helt plötsligt trillar ner ett inkassokrav i brevlådan.
Om hantverkaren kunde vänta i ett och ett halvt år på fakturan så kan denne nog vänta några dagar till.
Jag har aldrig varit med om att fakturor som betalats några dagar efter förfallodatum varit något problem. Det är bara ett fåtal aktörer som klämmer till med förseningsavgifter med en gång, och staten brukar vara värst på detta. Transportstyrelsens trängselavgifter är det värsta exemplet.
Jag har aldrig varit med om att fakturor som betalats några dagar efter förfallodatum varit något problem. Det är bara ett fåtal aktörer som klämmer till med förseningsavgifter med en gång, och staten brukar vara värst på detta. Transportstyrelsens trängselavgifter är det värsta exemplet.
Det var absolut inte en fråga om det ska betalas, vi ska så klart betala för utfört arbete. Det var mer en reaktion på att man väntat med att skicka ut en faktura i över ett och ett halvt år och nu ska den betalas samma dag.pontuskarlsson skrev:
Att ni inte betalar före förfallodatumet är nog inga konstigheter. Skickar man fakturor via ”snigelpost” nu för tiden så har man nog lite överseende med det. Speciellt kring helgdagar.
Men frågeställningen kring om att betala eller inte kan jag inte riktigt förstå?
Den ska ju naturligtvis betalas.
Om jag pratar för mig själv så brukar jag efterlysa fakturor ibland.
Det ligger ju i mitt intresse att göra rätt för mig och säkerställa att det inte kommit fel av olika orsaker som kan leda till att det helt plötsligt trillar ner ett inkassokrav i brevlådan.
Hade ni påmint dem eller hoppades ni att det skulle glömmas att faktura?D Didita skrev:
Hur gör ni med eventuellt ROT-avdrag som ni kanske var/är berättigade till?
Ok ok, nej det är ju i närmaste skrattretande att ha så bråttom efter så lång tid.. 😂👍D Didita skrev:
Om det nu är så att det finns ett rotavdrag inblandat i denna faktura så kommer den summan brinna inne för företaget.K Kane skrev:
Med tanke på att arbetet utfördes 2024 så måste en ansökan om rotavdrag vara inlämnat den 31/12 - 2025 i detta fall. Men en ansökan kan bara lämnas in om företaget har fått sin betalning av kunden bokförd på sitt konto.
Men detta är inget som kunden behöver bry sig om då avdraget mot kunden görs direkt från hantverkaren.
Fast tio dagar är inget onormalt. Att sen helger och PostNord ställer till det är inget jag skulle fundera nämnvärt över utan är allt OK i övrigt skulle jag bara betala den. Har ni inte avtalat om någon kredittid kan de ändå inte ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar så jag har svårt att se något större problem.D Didita skrev:
Väl medveten om att det är praxis att sätta förfallodatum utifrån fakturadatum brukar jag resonera som att det är 10 dagar efter anmodan som egentligen är avtalat, dvs. när fakturan är mig tillhanda. Det kan ju ta 3 dagar innan avsändaren lägger fakturan på lådan, sen helger och postgång osv., nä det är inte rimligt.Alfredo skrev:
Fast tio dagar är inget onormalt. Att sen helger och PostNord ställer till det är inget jag skulle fundera nämnvärt över utan är allt OK i övrigt skulle jag bara betala den. Har ni inte avtalat om någon kredittid kan de ändå inte ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar så jag har svårt att se något större problem.