6 921 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Faktura för elinstallation
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 133 inlägg
Nej, men du gör väl mycket hantverksarbete själv istället? Det är idag, enligt min erfarenhet, mycket svårt att få en hantverkare att lämna en vettig offert innan arbete. Om de avkrävs offert så tar de en annan kund istället, en som inte är "krånglig".MathiasS skrev:
När jag själv ringde elektriker för några år sedan (ett gäng) så var det just precis ingen som var villig att ens diskutera materialpriser på telefon, ens själva principen för prissättning var man intresserad av att belysa.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
nja riktigt så kan det väl inte vara ? Det är ingen som begär att det ska specas ner till minsta klammer men man borde ju kunna få en indikation på om det kommer att kosta 5000kr eller 25000kr eller 100 000kr ? eller nekar de till sånt också ?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja, åtminstone många elektriker. Har anlitat vid ett par tillfällen och vid ändringar av ”befintlig anläggning” vill de inte ge en offert på grund av att det kan dyka upp så mycket överraskningar. Jag kan ha förståelse för det, men gör det ju omöjligt att på förhand veta vad fakturan kommer landa på. Även grov uppskattning var svårt att få.S Stefan1972 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 133 inlägg
De jag ringde ville överhuvudtaget inte diskutera materialpriser, på något sätt. En hakade tom upp sig "Du får ju rabatt på mitt pris..." (Antar att det var "hittepå"-listpriset som avsågs), och upprepade detta en tre fyra gånger innan jag gav upp.S Stefan1972 skrev:
Så det är klart att man kan. Men pga att prissättningen inom elbranschen ser ut som den gör, så är jag inte förvånad över att jag stötte på komplett patrull att få ens ett mellan-tummen-och-pekfingret pris.
(Och det verkar fö inte vara ovanligt, hade en hyresvärd en gång som vägrade tala om ifall en åtgärd skulle kosta 100, 1000, 10000, eller 100000. Det enda svar jag fick var, "Tja 100000 lär det ju inte gå på...." Närmare än så ville man inte speca, ty jobbet gjordes på löpande räkning...)
.S Stefan1972 skrev:
Precis så har det varit för mig gällande elektriker och rörisar. Jag vill ha en prisindikation även för mindre jobb, speciellt när de ska köpa in material. Då får jag mycket sällan inte ens en grov uppskattning. Några gånger får jag besök utan att de lämnar offert. Då är jag bara intresserad av om de vill ha 5000, 25000 eller 100 000. Den dagen man är desperat så är det bara att öppna plånboken och vara tacksam att de kunde åtgärda elfelet eller vattenläckan. De har för mycket jobb som betalar bra helt enkelt.
Ja det är 15 år sedan jag hade en hantverkare här men vilken tjänst eller produkt jag köper är helt ointressant. Man kan inte beställa saker för många tusenlappar utan att veta vad det kostar , så enkelt är det. Gör man det försätter man sig i en så korkad situation att det är otänkbart. Vill en hantverkare inte lämna en offert eller en väldig god uppskattning så tar jag nästa, om jag måste ha hjälp.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, men du gör väl mycket hantverksarbete själv istället? Det är idag, enligt min erfarenhet, mycket svårt att få en hantverkare att lämna en vettig offert innan arbete. Om de avkrävs offert så tar de en annan kund istället, en som inte är "krånglig".
När jag själv ringde elektriker för några år sedan (ett gäng) så var det just precis ingen som var villig att ens diskutera materialpriser på telefon, ens själva principen för prissättning var man intresserad av att belysa.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 133 inlägg
Nej, så jag gjorde det själv. Men det är ju inte alla som kan, eller vill. Alldeles osett lagligheten.MathiasS skrev:
Jag ringde som sagt, fem olika, sedan gav jag upp.
En normal faktura..med ett normalt pålägg på material för att man agerat bank åt kunden samt tagit kostnaden köpt100m använt 25 och förhoppningsvis kan använda det på nästa jobb...
Brukar ställa kostnaden för material mot kostaden på senaste IPHONE för10.000 i första första fallet skall prylarna fungera i 10-50år men telefonen livslängd ca 2år....ger ett perspektiv på pengar
Brukar ställa kostnaden för material mot kostaden på senaste IPHONE för10.000 i första första fallet skall prylarna fungera i 10-50år men telefonen livslängd ca 2år....ger ett perspektiv på pengar
Verkligheten är sällan så svartvit ingen är beredd att lämna offert eller en prisindikation och man inte tycker sig kunna leta till man hittar någon som kan lämna en enkel prisuppgift så får man ju kompromissa lite, försöka vara lite smidig, men ändå skaffa sig uppgifter så man förstår om det kostar 10, 15 eller 25tusen. För egen del får det vara tills jag vet vad det kostar +- 10-15% eller något sådant. Jag är hellre utan tjänsten än att beställa för tiotusentalskronor om jag inte vet om det kostar 5 eller 25k.