21 023 läst ·
286 svar
21k läst
286 svar
Faktura Elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nästa problem då kunden köper själv, fel mtrl eller om det fattas saker, skall då firman hålla med egna saker som KANSKE behövs eller skall de vänta på att kunden åker å köper? och fiman -med högre timpris- får vänta vilket ger högre arbets kostnad..
Om kunden köper fel mtrl som inte kan användas så innebär det också en utgift =en dyrare installation.
Om kunden köper fel mtrl som inte kan användas så innebär det också en utgift =en dyrare installation.
Ett annat intressant perspektiv är många verkar tro att alla som inte är "proffs" är idioter
Snälla dra inte alla över en kam bara för att ni kommit hem till de som har ställt till det för sig, men det var ju just p g a det som ni fick åka dit. Oss andra behöver ni inte besöka
Snälla dra inte alla över en kam bara för att ni kommit hem till de som har ställt till det för sig, men det var ju just p g a det som ni fick åka dit. Oss andra behöver ni inte besöka
De som jämför en elektrikers timpeng med en bilverkstads har nog inte riktigt tänkt till (har sett det flera ggr i denna tråd)
Det är inte lite skillnad på omkostnader, lokalhyra, verktyg, liftar, diagnosinstrument, helt andra siffror på uppvärmning av lokaler osv.
Det är inte lite skillnad på omkostnader, lokalhyra, verktyg, liftar, diagnosinstrument, helt andra siffror på uppvärmning av lokaler osv.
Inläggets rating; 10 av 10 möjligad^_^bnsiak skrev:
Jag ska vara glad jag ens fick rabatt på listpriset med andra ord...men nettopris 2.36 på FK lät vettigt!!
Elmannen ringde tillbaka o prutade av 1kr/m samt 25kr på vägguttagen..han skickar ny faktura per mail o vill ha betalt idag så pengarna finns imorrn på kontot..kan man ana att nåt skall betalas innan årsskiftet ?!?
Hoppas han har tittat på fler poster då...löjligt doslock 40kr...men jaja, 3000 ink moms ink arbete var inga problem o ändra, alltid nåt !!
Elmannen ringde tillbaka o prutade av 1kr/m samt 25kr på vägguttagen..han skickar ny faktura per mail o vill ha betalt idag så pengarna finns imorrn på kontot..kan man ana att nåt skall betalas innan årsskiftet ?!?
Hoppas han har tittat på fler poster då...löjligt doslock 40kr...men jaja, 3000 ink moms ink arbete var inga problem o ändra, alltid nåt !!
förvanad skrev:
Sa jag att elektriker inte har utgifter? Jag sa att det är STORA skillnader på dem.
Ta bara värmen tex, värma kontor och lager är struntsummor jämfört med en bilverkstad. En hall på drygt 400kvm uppvärmd till 18 grader skulle förbruka drygt 35MWh per år som lagerlokal, men med den nedkylning som bilarna bidrar med så är vi helt plötsligt uppe i närmare 90MWh om du har verkstad i den. Alla liftar, portar besiktigas årligen. Diagnosinstrument kostar i licens runt 2000kr/mån styck, har man flera märken eller flera instrument blir det inte billigt. Inköp av ett diagnosinstrument brukar ligga på 150 kkr och skall bytas med ca 3 års intervall. Mekaniker skall utbildas, jag lovar att de ca 50 kkr en ABL-behörighet kostar (som endast en på firman behöver) är nerlagd flera ggr om på VARJE mek om det är en hyfsat seriös verkstad.
Det jag menar att det är helt fel att säga att en elektriker är jättebillig när han tar ut 450kr/h eftersom en bilverkstad tar 1000kr/h
Jaja, men grundfelet är bilbranchens syn på sina kunder: bilens enda uppgift när den är såld är att generera inkomster för verkstan, och man ser till att göra bilen så svårmekad som möjligt för att ingen annan än märkesverkstaden ska kunna laga den.nsiak skrev:
Ta diagnosinstrumenten tex, finns INGET som hindrar att det skulle kunna utgöras av enkel programvara i en standardlaptop med standardgränssnitt tex USB, inget annat än viljan...samtidigt finns det bilar som behöver återställas med diagnosdatorn efter en så enkel sak som batteribyte, utan att bilen blir bättre för det, snarare tvärt om...
Lägg samtidigt till vissa verkstäders attityd, har flera gånger sett släktingar och vänner blivit direkt blåsta på tusentals kronor för enkla skitfel, typ glapp eller trasig givare, av stora märkesverkstäder, inte av småskruttar som i byggsvängen...
Säger bara en sak byggbranschen är inte ren den är skitig. Har själv varit anställd som plattsättare i flertal år, men slutade dels för alla oseriösa , och dessa ockerpriser, känns inte bra att veta att chefen blåser kunden totalt. Kolla tex plattsättning av ett normalt badrum ink fuktspärr ,fix ,fog ex plattor ca 40tim enligt kalkyl, men i själva verket tar det kanske 30tim. Pris ca 50000:-, av dessa går det bort ca 4-5000:- i material kvar blir det 45000:-. Det är inte bara elbranschen som är rutten.
Jobbar idag som säljare inom byggbranschen så jag har bra koll på vad saker kostar! och är även snålläning
och pris medveten!
Jobbar idag som säljare inom byggbranschen så jag har bra koll på vad saker kostar! och är även snålläning
Servicebilens kostnad är inte så liten och utbildningarna som krävs idag är betydligt mer än bara en ABL, där är nog inte heller skillnaderna mellan en mekaniker och en elektriker speciellt stor.nsiak skrev:Sa jag att elektriker inte har utgifter? Jag sa att det är STORA skillnader på dem.
Ta bara värmen tex, värma kontor och lager är struntsummor jämfört med en bilverkstad. En hall på drygt 400kvm uppvärmd till 18 grader skulle förbruka drygt 35MWh per år som lagerlokal, men med den nedkylning som bilarna bidrar med så är vi helt plötsligt uppe i närmare 90MWh om du har verkstad i den. Alla liftar, portar besiktigas årligen. Diagnosinstrument kostar i licens runt 2000kr/mån styck, har man flera märken eller flera instrument blir det inte billigt. Inköp av ett diagnosinstrument brukar ligga på 150 kkr och skall bytas med ca 3 års intervall. Mekaniker skall utbildas, jag lovar att de ca 50 kkr en ABL-behörighet kostar (som endast en på firman behöver) är nerlagd flera ggr om på VARJE mek om det är en hyfsat seriös verkstad.
Det jag menar att det är helt fel att säga att en elektriker är jättebillig när han tar ut 450kr/h eftersom en bilverkstad tar 1000kr/h
Ska man sedan börja jämföra kostnader för instrument så har en lite större elfirma en hel del dyra där med, vi köpte in en fibersvets för nåt år sedan, kommer inte ihåg den exakta kostnaden men 150k räckte iaf. inte och sedan är det antenninstrument och annat samt kalibrering av samtliga mätinstrument minst 1 ggr per år så jag vill nog påstå att kostnaderna vad gäller verktyg är försumbar skillnad på.
Bromsprovare 150 kkr, 4-hjulsinställare 130kkr, hydraulpress 50kkr. billyft ca 50kkr.kolvas skrev:
Bara att vara auktoriserad kostar i runda slängar 100kkr per bilmärke och år.
Jag kan hålla på hur länge som helst och du kan tro mig hur lite du vill, en elektriker har mindre omkostnader.
För övrigt tycker jag det är sjukt ruttet att elektriker tar ut ett högre materialpris för att kompensera för låg timpenning.
Det kunden ser och frågar efter vad vi tar i timmen...
Vart skall vi ta in pengar till de kostnader vi har då?
Då tim priset bara täcker kostnaden för den anställde. ( Sociala avg, arb.givar avg .m.m)
Hur skall vi kunna driva ett företag med de utgifter som tillkommer?
Sen har vi låg hyra, litet lager, en skrubb som kontor å bara en volt meter i mät apparatur å åker i en bil vi fått...
Vart skall vi ta in pengar till de kostnader vi har då?
Då tim priset bara täcker kostnaden för den anställde. ( Sociala avg, arb.givar avg .m.m)
Hur skall vi kunna driva ett företag med de utgifter som tillkommer?
Sen har vi låg hyra, litet lager, en skrubb som kontor å bara en volt meter i mät apparatur å åker i en bil vi fått...
Nu kan man väl även nämna vilka påslag bilverkstäder har på sina reservdelar, min granne som driver en mindre verkstad säger att deras MINSTA påslag på delar är 60% men att dom oftast ligger på mellan 100 och 200%.
Och och då kan man ju fundera på vad deras höga påslag ska kompensera för ??
Och och då kan man ju fundera på vad deras höga påslag ska kompensera för ??