21 023 läst ·
286 svar
21k läst
286 svar
Faktura Elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tillsynes kanske...lillePer skrev:Det där tror jag delvis är en myt... Jag jämför ofta priser och kvalitet och de prisskillnader som vi ofta kan läsa om här kan mycket väl vara exakt samma produkter.
Förr kunde man inte köpa elprodukter privat och kunde därför aldrig jämföra priser. Men nu går det att handla exakt samma produkter som elektrikern gör vilket gör att konsumenten får mycket större makt. Det leder till tror jag att vi kommer få en högre timpeng och lägre priser på material...
Det här gäller alla hantverkaryrken i takt med att de stora byggvaruhusen och internethandeln breder ut sig...
Jag vet dessutom exempel på där tex hornbach utpris har varit lägre än vad hantverkarens inpris varit på identisk produkt...
Ta tex Eljo Trend så gick pat. ut för evigheter sedan, det finns ca 20 tillverkare av kopior i världen och 3-4 som säljs i Sverige...
Hehe...prata myt i en tråd som läses och komenteras av folk i branschen och andra som har god insikt.....det är som så att det är skillnad även hos grossisten när man jämför olika fabrikat, tex kabel, svårskalad och lättskalad, fabrikat som licenstillverkas i olika fabriker i olika länder osv osv samt som du själv nämner, att handeln kan ha lägre utpris än vad hantverkare har i inpris, vad beror det på tror du?lillePer skrev:Det där tror jag delvis är en myt... Jag jämför ofta priser och kvalitet och de prisskillnader som vi ofta kan läsa om här kan mycket väl vara exakt samma produkter.
Förr kunde man inte köpa elprodukter privat och kunde därför aldrig jämföra priser. Men nu går det att handla exakt samma produkter som elektrikern gör vilket gör att konsumenten får mycket större makt. Det leder till tror jag att vi kommer få en högre timpeng och lägre priser på material...
Det här gäller alla hantverkaryrken i takt med att de stora byggvaruhusen och internethandeln breder ut sig...
Jag vet dessutom exempel på där tex hornbach utpris har varit lägre än vad hantverkarens inpris varit på identisk produkt...
Jag säger som så att jag skiter fullständigt i om kunden vill köpa materialet själv eller inte men jag påpekar då att om det är "skit" så kan det ta längre tid att montera, går det sönder så tar jag inget ansvar vare sig under arbetet (om jag nu inte skulle vara vårdslös) eller efter samt det återkommande.....mjuk, tunn slang vägrar jag arbeta med samt vissa kablar som är så svårskalade att man får slita lika länge med en skalning på dom som 5 skalningar av en annan. Förutom det så kan jag ju sälja de meter kabel som behövs medans en kund kanske har 20-30 meter kabel kvar efter arbetet som bara skräpar.
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
På krogen betalar vi t o m 65 kr för en stor stark som kostar 13 på bolaget. Där är det 500% påslag. Varför gnälla om elektrikerns priser?
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Ni kan ju inte dricka egna öl på pizzerian. Anlita elektriker kostar naturligtvis.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hehe Men skillnaden där är att öl på krogen, då snackar vi nån hundralapp man får betala mer än om man köpt på systemet.Elektrikersthlm skrev:
Faktura från elektriker, då snackar vi ofta om någon/några tusen som man får betala mer.
Liten summa = Äh, skitsamma.
Stor summa = Vad ända in i hela helv?!
//Patrik
Därför att anlitar man en fackman är det kompetensen man betalar för, köpa ett uttag klarar vilken idiot som helst.Elektrikersthlm skrev:
Vore ärligare om branchen tog ut vad det kostar per timme och normalt påslag för hantering på materialet.
Lite märkligt egentligen, bilverkstäder ligger på 5-700 i timmen, datakonsulter 700-1000...men bygghantverkare på 3-500...rörmokare och elektriker tjänar då pengarna på materialet istället, men var tar snickarn sina pengar? Fler timmar? Jag har då tagit materialfakturorna direkt från bygghandlarn när jag anlitat snickare.
Å andra sidan, det är inte bara material hos el- och rörkrökerifirmor som är dyrt i Sverige, bilreservdelar är löjligt dyra.
Tändstift tex, ett tändstift till min gamla Merca kostar femti spänn i Sverige, från England ett pund och arton pence, pundet står i 10,70...beroende på hur mycket man handlar på en gång och vad frakten kostar blir det ca 15 spänn hemma, mot femti...
Delar till Jaggan lika, en pryl svenska handlare vill ha 2500-3000 för får jag från de dimmiga öarna för en tusing, levererad hemma i garaget.
Senast ett strålkastarglas till Mercan, Sverige 12-1300, från Tyskland med frakt och hela faderallan...428 kronor...vad gör vi fel och de rätt??
Klart man betalar för kompetensen, men kompetensen skall väl avspeglas i timpenning, bra hantverkare som gör br ajobb ska klara att hämta hem jobb även med dyrare timpenning!
Måste ju va assurt o behöva kriga med timpenning o sen "tvingas" hämta hem ev. förlust med en fördubbling eller mer av materialpriset...
Klart som fan man som konsument blir lack när ingen sagt flaska eller hintat om nåt sånt...Fakturan går tillbaks med vändande post och bestrida pga hutlösa materialpriser...
En petitess i sammanhanget är en muntlig offert för specifikt byte av proppskåp till automatsäkringar, det skulle han ha 3000 för, vilket jag accepterade, på fakturan står mycket riktigt 3000, men det tillkommer moms...Sist jag kollade så är hantverkaren skyldig att uppge MED moms när det handlar om privatpersoner...
Måste ju va assurt o behöva kriga med timpenning o sen "tvingas" hämta hem ev. förlust med en fördubbling eller mer av materialpriset...
Klart som fan man som konsument blir lack när ingen sagt flaska eller hintat om nåt sånt...Fakturan går tillbaks med vändande post och bestrida pga hutlösa materialpriser...
En petitess i sammanhanget är en muntlig offert för specifikt byte av proppskåp till automatsäkringar, det skulle han ha 3000 för, vilket jag accepterade, på fakturan står mycket riktigt 3000, men det tillkommer moms...Sist jag kollade så är hantverkaren skyldig att uppge MED moms när det handlar om privatpersoner...
På krogen står priset på samtliga drycker i prislistan.
Fråga elektrikern vad priserna är på allt material på detaljnivå innan han ska börja jobba och han kommer att vägra att ta jobbet för han vet då att han inte kommer att kunna blås dig ;-)
Fråga elektrikern vad priserna är på allt material på detaljnivå innan han ska börja jobba och han kommer att vägra att ta jobbet för han vet då att han inte kommer att kunna blås dig ;-)
Helt rätt, det är hur surt som helst att behöva kriga med timpenning, men tyvärr är det verkligheten vi lever i, jag har blivit av med en storkund till en konkurrent som gjorde jobbet billigare/timme men sen fick jag åka på ett par av deras jobb efteråt och rätta till felen så det blev inte dyrare i längden men inte ens ett sådant argument kommer fram när man pratar med privatpersoner som bara betsäller 1 jobb vart 5:e år.Hydraul skrev:Klart man betalar för kompetensen, men kompetensen skall väl avspeglas i timpenning, bra hantverkare som gör br ajobb ska klara att hämta hem jobb även med dyrare timpenning!
Tyvärr är även det en lätt miss att med momsen eftersom man jobbar exl. moms 90% av tiden
Helt rätt vad gäller piser mot konsumet och moms.Hydraul skrev:Klart man betalar för kompetensen, men kompetensen skall väl avspeglas i timpenning, bra hantverkare som gör br ajobb ska klara att hämta hem jobb även med dyrare timpenning!
Stå på dig...
Inte då, jag har flera ggr skickat över prislista till kunder, hade t.o.m en kund som skulle ha pris på ALLT, tror att listan innehöll runt 90.000 artiklar men kunden fick listanPCLarsson skrev:
Du behöver inte lära dig något. Möjligen elektrikern. Har han gett dig ett pris exklusive moms men "glömt" berätta att moms tillkommer, så är det det priset som du ska betala. Pris till privatpersoner ska alltid anges inklusive moms. Du behöver alltså inte betala mer än det priset han sagt. Hu elektrikern sedan löser momsen är hans problem.Hydraul skrev:
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
Jag själv brukar ta 700 kronor apparaten (= vägguttag, strömbrytare osv), då ingår allt i det priset. Byte av elcentral i villa 5000 med 2 st jordfelsbrytare, hager eller likvärdigt.
Grattis!Elektrikersthlm skrev:
Du fick precis jobbet att installera rostfria Jung strömställare/dimmers i mitt hus som jag håller på att bygga om
Redigerat: