21 023 läst ·
286 svar
21k läst
286 svar
Faktura Elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men vad är det för stolpskott som bara går in och köper material på faktura utan att kolla vad det kommer kosta..?Donald-Duck skrev:
Jag skulle aldrig gå in i en klädbutik och plocka med mig ett par jeans och en tröja och gå till disken för att betala utan att först kolla prislapparna..
I.o.f. lite mer omständigt att kolla priset på en elgrossist, men det är ju bara att fråga i kassan.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo kanske det, men man kan ju ändå inte gå in i en butik man vanligtvis inte besöker och anta att saker och ting inte kostar så mycket. Fast man kan väl inte i sin vildaste fantasi tro att "lite" FK ska kosta 8 000 kr....Alfredo skrev:
//Patrik
Lika bedrövligt som att det finns hantverkare som fuskjobbar och grisar sig så är oförståelsen för att företag vill tjäna pengar. Man driver ett företag för att tjäna pengar och merparten lurar inte folk, det är folk som känner sig lurade för att dom inte kollat upp saker själva och mer eller mindre skäms över att dom var så dumma, därför är det ju enklast att lägga över på hantverkaren att den har gjort något fel i någon situation. Den som nekar på det samt nekar till att dom själva inte vill tjäna så mycket som möjligt ljuger helt enkelt, vi är svenskar och vi funkar så....jävlar ta den som tjänar pengar och försöker ha det bra, inte ens en lotto, tips, V75 vinst kan unnas folk.
Att påstå att de ohemula materielpåslagen är kompensation för "låga timpriser" är bullshit.. De tas ut helt enkelt för att det (oftast) går !!! Kunden har ingen pejl, och elbranshen är inte drabbad av konkurrens pga behörighetsystemet m.m. Ingen annan anledning. Och liknande förekommer i hela byggsektorn som nämnts ovan.. Jämfört med industriverksamhet/bilverkstad etc, är kapitalbehovet lågt för en elfirma. Att hänvisa till att man får betalt efter 30 dar håller inte heller. Räntan kanske är 5%.. Ligger man ute med 100 tkr mrtl är det en ränta på "hela" 420 kr..., dvs motiverar ett MO pålägg på 1% !!!.
Och det givna svaret är att vi deassutom inte betalar servitörens timlön, hans nedlagda tid för att åka och köpa in ölen eller för den maskinaprk de behvöer för att hälla upp ölen.Elektrikersthlm skrev:
Nästa!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag vet inte vem som sa det, men i USA om man ser en person som har en fin, väldigt dyr bil så tänker folk "oj, det måste nog vara en driftig en som har råd med en sån bil".Glufsglufs skrev:Lika bedrövligt som att det finns hantverkare som fuskjobbar och grisar sig så är oförståelsen för att företag vill tjäna pengar. Man driver ett företag för att tjäna pengar och merparten lurar inte folk, det är folk som känner sig lurade för att dom inte kollat upp saker själva och mer eller mindre skäms över att dom var så dumma, därför är det ju enklast att lägga över på hantverkaren att den har gjort något fel i någon situation. Den som nekar på det samt nekar till att dom själva inte vill tjäna så mycket som möjligt ljuger helt enkelt, vi är svenskar och vi funkar så....jävlar ta den som tjänar pengar och försöker ha det bra, inte ens en lotto, tips, V75 vinst kan unnas folk.
I Sverige tänker man "Usch, vilket snuskigt rikt borgarsvin. Han borde betala mer skatt".
//Patrik
Var det någon som såg inlägget ovan där han/hon jämförde en pilsner på krogen mot kabelpåslaget hos en elektriker.
Den som skrev det är nog inte gammal nog att gå på krogen själv..... han/hon visste ju inte ens om att timpenningen hos resturangpersonalen inte debeteras separat utan allt ligger i produktpriset som tydligt redovisas INNAN köp.
Sedan finns det en massa andra orsaker varför en resturang behöver påslagen som dom har.
Den som skrev det är nog inte gammal nog att gå på krogen själv..... han/hon visste ju inte ens om att timpenningen hos resturangpersonalen inte debeteras separat utan allt ligger i produktpriset som tydligt redovisas INNAN köp.
Sedan finns det en massa andra orsaker varför en resturang behöver påslagen som dom har.
Vad bubblar du om då? Min timpening täcker lön, avgifter och en del av fasta/löpande utgifter resten av utgifterna, byggande av buffert och vinst i företaget (ja, man ska ju som företag redovisa vinst till skattemyndigheten) och skatt på vinsten genom påslag på materialet, ett påslag som också ska täcka hanteringen av meterialet men sen att vissa företag slår på en jävla massa kan ju tyckas orimligt men vad vet vi om deras kostnader??? Inte ett skit!PST skrev:Att påstå att de ohemula materielpåslagen är kompensation för "låga timpriser" är bullshit.. De tas ut helt enkelt för att det (oftast) går !!! Kunden har ingen pejl, och elbranshen är inte drabbad av konkurrens pga behörighetsystemet m.m. Ingen annan anledning. Och liknande förekommer i hela byggsektorn som nämnts ovan.. Jämfört med industriverksamhet/bilverkstad etc, är kapitalbehovet lågt för en elfirma. Att hänvisa till att man får betalt efter 30 dar håller inte heller. Räntan kanske är 5%.. Ligger man ute med 100 tkr mrtl är det en ränta på "hela" 420 kr..., dvs motiverar ett MO pålägg på 1% !!!.
Konkurrens finns hur mycket som helst då det endast krävs EN person med behörighet på ett företag och hur många företag finns det inte egentligen? Sök elektriker på hitta.se eller eniro och se själv i valfri stad hur stor konkurenssen är.
Och sen...vad är det för kvallificerat skitsnack om kapitalbehovet??? Jag själv som egen liten enmansfirma ligger ute med mellan 50.000 kr - 80.000 kr konstant, ibland mer vid semesterperioder och jul/nyår, klart som fan man måste ha en buffert för att sköta jobben.
Köpt material ska betalas inom 30 dgr till grossist men kund betalar tidigast 30 dgr efter jobbet är utfört så vad du menar med att 30 dgr inte håller fattar jag inte, fakturering mot företag är helt enkelt policy med 30 dgr och sen om man skriver 10, 20 eller 30 dgr mot privatperson så kan man sällan räkna med betalning före 30 dgr i alla fallen, även om någon nu sköter sig så och om arbetet slutförts så material ska betalas till grossist innan betalningsdag för kund så ligger man ju ute med pengarna, är vi firmor nån godtycklig bank eller? det är inte räntan vi snackar om utan ett antal pågående arbeten som kräver utgifter innan inkomster kommer.
Nä, tänk om, kolla upp och gör rätt.
Rätt i att "ölköpet" ska betala personalen också. Fel att personalen kostar för inköp då sådant levereras till stället samt fel om maskinparken då valt ölmärke står för maskinparken, kylar osv osv på allt som visar reklam och så....så ja, nästa?-MH- skrev:
Kan inte någon insatt svara på detta,
En professionel upphanldare vet vad nettopriset är hos grosisten och kommer således inte att acceptera ett påslag på 100 - 500 % på grossistens nettopriser.
Många här hädar att påslaget kommer p g a att timdebiteringen är för låg och att det inte räcker för att det annars är svårt att runt firman med vinst (alla ska få tjäna pengar).
Men svara mig då; är det så att elektrikern har en timdebitering på stora jobb, där upphandlaren inte accepterar påslagen, och en timdebitering när det gäller småkunder/privatkunder.
Och om det är som så att timdebiteringen är densamma, vem skulle då vilja ta ett stort jobb!
En professionel upphanldare vet vad nettopriset är hos grosisten och kommer således inte att acceptera ett påslag på 100 - 500 % på grossistens nettopriser.
Många här hädar att påslaget kommer p g a att timdebiteringen är för låg och att det inte räcker för att det annars är svårt att runt firman med vinst (alla ska få tjäna pengar).
Men svara mig då; är det så att elektrikern har en timdebitering på stora jobb, där upphandlaren inte accepterar påslagen, och en timdebitering när det gäller småkunder/privatkunder.
Och om det är som så att timdebiteringen är densamma, vem skulle då vilja ta ett stort jobb!
Vilken tror att ingen annan bransch gör vinst på materialet?
Jag menar att det är klart att snickar firman vill sälja material å få in en penning på det.
Sen om de gör kompletteringar med saker som tillkommer UTAN påslag är en marginell fråga.
Jag som företagare vet också vilket mtrl som är bäst och tryggast.
Vet att vissa saker som folk vill ha inmonterat men jag monterar det inte då jag får stå för säkerheten.
Eller om tex ett uttag skulle gå sönder byter man ut det gratis -tid+mtrl- om det är inom garantitiden..å säkert efter den med om det är mer jobb som man gör å byter i samma veva..
Jag menar att det är klart att snickar firman vill sälja material å få in en penning på det.
Sen om de gör kompletteringar med saker som tillkommer UTAN påslag är en marginell fråga.
Jag som företagare vet också vilket mtrl som är bäst och tryggast.
Vet att vissa saker som folk vill ha inmonterat men jag monterar det inte då jag får stå för säkerheten.
Eller om tex ett uttag skulle gå sönder byter man ut det gratis -tid+mtrl- om det är inom garantitiden..å säkert efter den med om det är mer jobb som man gör å byter i samma veva..
Jag kan fasiken inte förstå detta....
Är det extra synd om elektriker och hantverkare?
Har inte alla företag liknande omkostnader och skatter?
Blir bara trött att höra snyftvalser om hur synd det är om hantverkare som minsann måste ha den mojängen och betala den avgiften.
Att alla vill tjäna pengar är väl självklart?
Däremot gillar jag inte alla extrakostnader som hittas på. Allt från extra timmar till fåniga påslag på materialet.
Personligen så uppskattar jag att hantverkaren är tydlig med vad och hur mycket det kostar. Då har jag en rimlig förväntning sen och betalar gladeligen.
Någon tidigare i tråden hade fast pris per apparat eller liknande. Helt klart något jag oftast skulle uppskatta, även om det blir några kronor dyrare i vissa fall.
Är det extra synd om elektriker och hantverkare?
Har inte alla företag liknande omkostnader och skatter?
Blir bara trött att höra snyftvalser om hur synd det är om hantverkare som minsann måste ha den mojängen och betala den avgiften.
Att alla vill tjäna pengar är väl självklart?
Däremot gillar jag inte alla extrakostnader som hittas på. Allt från extra timmar till fåniga påslag på materialet.
Personligen så uppskattar jag att hantverkaren är tydlig med vad och hur mycket det kostar. Då har jag en rimlig förväntning sen och betalar gladeligen.
Någon tidigare i tråden hade fast pris per apparat eller liknande. Helt klart något jag oftast skulle uppskatta, även om det blir några kronor dyrare i vissa fall.