21 023 läst ·
286 svar
21k läst
286 svar
Faktura Elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta är i Helsingborg, och visst har han gjort ett bra jobb, varken utmärkt eller nåt annat, han har gjort vad han skullat, bytt ut proppskåp mot automatsäkringar och installerat för el/tele/tv...Har som sagt inga som helst anmärkningar på timmar eller timkostnader, bara den totala materialkostnaden på 22.000 som i mina ögon mer rimligt bör ligga på kanske16-17.000...Efter ungefärliga amatörmässiga prisuppskattningar...
För det är väl i en perfekt värld trots allt timkostnaden som skall utgöra en hantverkares lönsamhet....
För det är väl i en perfekt värld trots allt timkostnaden som skall utgöra en hantverkares lönsamhet....
Tyvärr så ligger lönsamheten i första hand på material medan timkostnaden i bästa fall är ett netto för firman. Orsaken är väl att dom flesta i alla tider har frågat efter timpriser på "gubbarna" och inte efter materialprisena, inte minst vid större upphandlingar. Nu när dom flesta kan se vad grejerna verkligen kostar känner sig många lurade. Jag tror att prisbilden så småningom kommer att ändras så att mer av kostnaden kommer på tiden och mindre på material. Men det kommer att ta mååååånga år.
Håller med elmont, säger ena firman att dom tar 350kr/tim medans den andra firman tar 450kr/tim så väljer ju kunden den billigare men får ändå sen betala den högres timpenning i påslagen på matr.
Lite snett är det och det förklarar iaf varför den ena badrumsmannen var ovillig att lämna offert eftersom jag redan inhandlat all inredning och bara vill ha det kaklat, klinkat och installerat...=D
Oavsett, påslag på 100% o mer därutöver klarar jag mig utan...Sladd på ClasOhlson kostar 2kr/m och jag ska betala 6,5kr/m...Rosenströms slagdänga "jag har blivit lurad" känns passande....
Oavsett, påslag på 100% o mer därutöver klarar jag mig utan...Sladd på ClasOhlson kostar 2kr/m och jag ska betala 6,5kr/m...Rosenströms slagdänga "jag har blivit lurad" känns passande....
Ifall du hade köpt FK på Clas Ohlson så hade du kunnat räkna med 1,5GGR arbetstiden q(;^Hydraul skrev:Lite snett är det och det förklarar iaf varför den ena badrumsmannen var ovillig att lämna offert eftersom jag redan inhandlat all inredning och bara vill ha det kaklat, klinkat och installerat...=D
Har varit på jobb där kunden själv köpt mtrl på t.ex Bauhaus och då har timmarna sprungit iväg, det ÄR skillnad på mkt av materialet
Ok, helt sant, pris taget från ClasOhlson eftersom de skyltar med sitt pris, men även kablage från Solar, som väl ändå måste räknas till snäppet över, kostar mer än 2kr/m om du som företagare köper några hundra meter under året....
Hej hur ska vi göra i fortsättningen ska kunden själv köpa matrialen hur blir det med kunnandet
det är svårt att få med allting utan att ha ett bra sortiment i bilen för olika problem
Dvs vissa grejor blir hyllvärmare o dessutom nästan förstörda
Håll gärna med matrial men fixa alla grejor då, jag har en kund som köpt vad han trodde skulle gå åt på clas olsson o ville att jag skulle hålla med resten till samma pris o dessutom köpa dom grejorna han fick över till classe pris
Det kostar att anlita proffs men jag tar bara betalt för det som går åt, inge spill o matrial över
Ni pratar om 20-30% påslag Grattis då struntar jag att hålla med matrial det är inte värt det
Mvh Tille
det är svårt att få med allting utan att ha ett bra sortiment i bilen för olika problem
Dvs vissa grejor blir hyllvärmare o dessutom nästan förstörda
Håll gärna med matrial men fixa alla grejor då, jag har en kund som köpt vad han trodde skulle gå åt på clas olsson o ville att jag skulle hålla med resten till samma pris o dessutom köpa dom grejorna han fick över till classe pris
Det kostar att anlita proffs men jag tar bara betalt för det som går åt, inge spill o matrial över
Ni pratar om 20-30% påslag Grattis då struntar jag att hålla med matrial det är inte värt det
Mvh Tille
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
"vanliga ELJO-prylar" får man väl anta är Trend
Men även där är det skillnad mellan de elgrossisterna säljer mot det som Clas Ohlson, Bauhaus etc. säljer, de billiga är mjukare i plasten och mera känsligt för repor, har även varit med om ramar som gulnat likt de gamla ELKO gjorde.Rikard Ågren skrev:
Den "vanliga" dimmern E1901606 är en bakkantsdimmer medans den "universaldimmer" som säljs på Clas Ohlson är en framkantsdimmer.
Detta har diskuterats 100ggr redan...
5,25kr/m + moms för FK tycker jag är alldeles för dyrt.. Men 1,9kr inkl. moms finns det nog ingen elektriker i världen som kan hålla (inte på små servicejobb alltså. Om jag sålde kilometervis av bara hela rullar FK som elbutik så är det såklart lätt att få ihop det hela)
Hans timdebitering var förhållandevis billig, och materialet lite i överkant.. men det jämnar nog ut sig till en ganska normal kostnad. Jag håller med om att det skulle se betydligt bättre ut om han tom 450kr/tim sedan 10-20% påslag på materialet.
Som elektriker är det dock svårt att vända denna trend eftersom kunder som jämför olika elektriker bara ser på timpriset för arbete.
5,25kr/m + moms för FK tycker jag är alldeles för dyrt.. Men 1,9kr inkl. moms finns det nog ingen elektriker i världen som kan hålla (inte på små servicejobb alltså. Om jag sålde kilometervis av bara hela rullar FK som elbutik så är det såklart lätt att få ihop det hela)
Hans timdebitering var förhållandevis billig, och materialet lite i överkant.. men det jämnar nog ut sig till en ganska normal kostnad. Jag håller med om att det skulle se betydligt bättre ut om han tom 450kr/tim sedan 10-20% påslag på materialet.
Som elektriker är det dock svårt att vända denna trend eftersom kunder som jämför olika elektriker bara ser på timpriset för arbete.
Det där tror jag delvis är en myt... Jag jämför ofta priser och kvalitet och de prisskillnader som vi ofta kan läsa om här kan mycket väl vara exakt samma produkter.kolvas skrev:Men även där är det skillnad mellan de elgrossisterna säljer mot det som Clas Ohlson, Bauhaus etc. säljer, de billiga är mjukare i plasten och mera känsligt för repor, har även varit med om ramar som gulnat likt de gamla ELKO gjorde.
Den "vanliga" dimmern E1901606 är en bakkantsdimmer medans den "universaldimmer" som säljs på Clas Ohlson är en framkantsdimmer.
Förr kunde man inte köpa elprodukter privat och kunde därför aldrig jämföra priser. Men nu går det att handla exakt samma produkter som elektrikern gör vilket gör att konsumenten får mycket större makt. Det leder till tror jag att vi kommer få en högre timpeng och lägre priser på material...
Det här gäller alla hantverkaryrken i takt med att de stora byggvaruhusen och internethandeln breder ut sig...
Jag vet dessutom exempel på där tex hornbach utpris har varit lägre än vad hantverkarens inpris varit på identisk produkt...