21 021 läst ·
286 svar
21k läst
286 svar
Faktura Elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Om så vore ändå. Planen för ikväll var en dundrande smokingmiddag hemma hos några av våra bästa vänner men det har en rejäl förkylning effektiv satt stopp för. Frugan och dottern gled just iväg i bästa gåbortstassen och kvar är undertecknad och en hund. Kylskåpet är tomt men barskåpet är hyfsat välfyllt och det finns oliver. Tror jag tar en drajja. En torr!Alfredo skrev:
Har tyvärr inte tiden o kompetensen för att knyta upp nätverket.tille1 skrev:Jag trodde det var sju små dvärgar
varför öppnar inte du rinkabyel eftersom du anser dig kunna branchen o dessutom ha stenkoll på övriga förekommande bitar vore väll lätt att få oss tre idioter på fall
Du kan ju få juridisk hjälp av din kompis men fråga vad det kostar först kompetens är dyrt säger en del
mvh tille
Skulle jag få frågan om en styrelseplats skulle jag överväga under förutsättning att verksamheten bedrivs från SydSverige.
Skulle gladerligen även satsa pengar i bolaget då det är en no-brainer när det kommer till potentiell avkastning.
GöttNytt på er alla balla lirare på BHd^_^b
Problemet är enkelt; lägger man ett skäligt timpris på säg 6-800/timme inkl allt (resor osv) sen säg 10% på materialet (i princip de kostnader man har för förvaring, hantering osv) så får man inga kunder eller så blir de förbannade på att man tar 6-800/timme. Varför ska vvs/el kosta 6-800 när snickaren kostar 350 säger kunden och ringer han som tar 450 "på materialet" men 350 i timmen (samma pris i slutändan mao) nästa gång.
Ja då kommer vi över på en annan sak dvs att el/vvs ofta har korta och mycket "servicejobb" typ byt en packning i en kran/ett eluttag osv. ska hela dagen fyllas så får man jobba till 22:00 varje dag. En snickare har oftast mycket längre jobb och fyllnadsgraden ökar. Jag tippar på att en el/vvs-snubbe har svårt att komma så mycket över 30h/vecka (dvs 350/h ska debiteras på 30 h= 467kr/h) plus alla resor på det. El VVS kräver också högre utbildning även om lärlingstiden är lång till alla dessa yrken därav något högre lön.
Men visst borde det upplysas om att materialet subventionerar en del av arbetskostnaden och att detta kan ordnas av kunden men då kommer ett högre timpris tas ut. (om vi nu antar att förtjänsten per jobb skall vara samma).
Summa summarum ska genomsnittskunden (alltså om man tar alla kunder och drar ett snitt)
alltid betala exakt lika mycket oavsett hur kostnaderna fördelas. Detta om ROT inte finns men då vill man ju egentligen att någon "annan" ska betala.
Grossistrabatterna är också högst varierande visst på en del saker är det säkert 50% men på andra kanske bara 5% så att då säga att han har säkert 99% rabatt på allt är ren och skär lögn. Jag _vet_ detta eftersom jag praktiserat inom VVS och hört nettopriserna.
Hur man än räknar är det någon som blir "drabbad" och någon som gynnas om man justerar de olika påslagen (tim. vs material).
Nuvarande system är knappast bra men hur ska det göras bättre då?
Och till sist som jag skrivit i andra trådar så undrar jag var alla elektriker och rörkrökare har sina guldskor någonstans för jag har då inte sett att de skulle tjäna nämnvärt mer än en vanlig fabriksarbetare och detta på ett betydligt mer krävande yrke (inte bara att släpa sig till jobbet precis).
Ja då kommer vi över på en annan sak dvs att el/vvs ofta har korta och mycket "servicejobb" typ byt en packning i en kran/ett eluttag osv. ska hela dagen fyllas så får man jobba till 22:00 varje dag. En snickare har oftast mycket längre jobb och fyllnadsgraden ökar. Jag tippar på att en el/vvs-snubbe har svårt att komma så mycket över 30h/vecka (dvs 350/h ska debiteras på 30 h= 467kr/h) plus alla resor på det. El VVS kräver också högre utbildning även om lärlingstiden är lång till alla dessa yrken därav något högre lön.
Men visst borde det upplysas om att materialet subventionerar en del av arbetskostnaden och att detta kan ordnas av kunden men då kommer ett högre timpris tas ut. (om vi nu antar att förtjänsten per jobb skall vara samma).
Summa summarum ska genomsnittskunden (alltså om man tar alla kunder och drar ett snitt)
alltid betala exakt lika mycket oavsett hur kostnaderna fördelas. Detta om ROT inte finns men då vill man ju egentligen att någon "annan" ska betala.
Grossistrabatterna är också högst varierande visst på en del saker är det säkert 50% men på andra kanske bara 5% så att då säga att han har säkert 99% rabatt på allt är ren och skär lögn. Jag _vet_ detta eftersom jag praktiserat inom VVS och hört nettopriserna.
Hur man än räknar är det någon som blir "drabbad" och någon som gynnas om man justerar de olika påslagen (tim. vs material).
Nuvarande system är knappast bra men hur ska det göras bättre då?
Och till sist som jag skrivit i andra trådar så undrar jag var alla elektriker och rörkrökare har sina guldskor någonstans för jag har då inte sett att de skulle tjäna nämnvärt mer än en vanlig fabriksarbetare och detta på ett betydligt mer krävande yrke (inte bara att släpa sig till jobbet precis).
Verkar även väldigt populärt att basera GNP priser till kund på Ahlsells prislista fastän man aldrig handlar där - Elektroskandia och Solar verkar vara populära leverantörer när det kommer till leverans.
Vad beror det på? Är Ahlsell genomgående dyrast så det blir bäst förtjänst att basera "rabatten" på den dyraste leverantören medan man garanterat (i alla fall de stora drakarna) har inköpssystem som plockar material från de billigaste grossisterna.
Vad beror det på? Är Ahlsell genomgående dyrast så det blir bäst förtjänst att basera "rabatten" på den dyraste leverantören medan man garanterat (i alla fall de stora drakarna) har inköpssystem som plockar material från de billigaste grossisterna.
Frågar du en hantverkare kan du också få exakta prisuppgifter, hela den här diskutionen handlar om att kund inte gör det och sen blir förbannad över att material är dyrare än vad dom tänkt sig för att dom har ett humm om vad olika saker kostar i butik och/eller vet på ett ungefär vad hantverkare köper in det för.Thomas59 skrev:Det är faktiskt lite irriterande att du skriver dina inlägg i fetstil. Det framgår nog för alla som läser att du är irriterad så det känns lite onödigt och är inte heller särskilt bra nettikett.
När man svarar direkt i en annans text så skiljer det ut betydligt bättre än att skriva i samma stil som den man svarar så det komemr jag fortsätta med för även kursiv text tycker jag inte skiljer tillräckligt mycket och det blir bara förvirrande. Att tolka fet stil till att någon är ju bara fånigt, möjligen om man körde med konstant stora bokstäver kanske man kan tolka det så.....det är ju text, inte oralt.
Att andra branscher har höga påslag tas ofta upp, dvs varför klagar ni bara på våra (hantverkarnas) påslag när andra har minst lika stora påslag. Om det inte är ett försvar kan jag inte se vad syftet med dessa återkommande jämförelser är, men du kanske kan upplysa mig?
Men....va??? Skrev jag så??? Är det någon som skrivit så och om någon nu gjort det så har jag bara sett att det menas att varför inte jämföra med andra branscher så kan man se att antingen blir man lurad av alla branscher, inte bara hantverkare eller så är det så det ekonomiska läget är mellan säljare och konsument....vari ligger problemet att förstå det?
Nej jag börjar inse att du inte förstår dig på kunderna eller problemet när du säger att det bara är att "se sig om i handeln alternativt bli kund själv hos grossist så är ju problemet (Min kommentar: ...med de höga påslagen...) löst". Allvarligt GG, tror du verkligen på vad du skriver? Att lösningen med höga påslag är att kunderna själva ska bli kunder hos grossisterna, vilket för övrigt de flesta grossister inte godtar?
Det jag säger är något du helt enkelt inte vill förstå, aldrig velat förstå och tyvär nog aldrig kommer att förstå att man som kund har fri vilja att välja själv och man som kund vad det än gäller man ska köpa för sin egen skull kollar alla alternativ för att hitta en billig och bra lösning, finns väl ingen säljare i världen som ska behöva ta ansvar för en kunds val...eller? Att jag skerv som jag gjorde var att påvisa att att ett företag som är trogen kund har rabatter som dom får av grossist för att kunna tjäna pengar på sin materialförsäljning, sen hur många % som läggs på är ju upp till varje firma och sen upp till varje kund vad dom är beredda att betala för varan och passar inte det får man ju titta vidare.
Jag har aldrig påstått något om dina påslag. Var har du fått det ifrån?
När du använder dig av orden "ni" och "er" i dina inlägg så gäller det ju alla i branschen, även mig.
Jag jobbar inte som jurist även om jag är jurist så jag ska kanske inte uttala mig om juristkåren specifikt. Dom för stå för sitt eget försvar.
Jag pratade om din timdebitering som konsult.
Dina kommentarer om timprisjämförelser mellan olika branscher är ju möjligen ändå intressant så jag kan väl kosta på mig en allmän betraktelse. Visst, en advokat kan nog ta flera tusen i timmen, just beroende på att kunderna är villiga att betala dessa priser. Prisnivån i sig säger inget om priset är rimligt eller ej.
Här blir hela resonemanget motsägesefullt, ja visst, folk betalar gärna ett antal tusen för jurist och konsulter per timme och tycker i allmänhet att det är dyrt, samma med hantverkare, folk betalar, en del klagar på priser men hantverkarna behövs och får fortfarande jobb.......då får väl kunderna då kanske komma med idéer om lösningar för att ändra de orimliga priserna då, jobb verkar det ju gå att få ändå som läget är nu för hantverkare.
Till skillnad från vissa hantverkarbranscher bygger dock inte dessa advokatpriser på någon medvetet utstuderad bluffprislista eller att advokaterna skulle göra allt för att hindra prisjämförelser eller att försvåra för kunden att bedöma slutpriset. Inom advokatskrået är det relativt lätt att göra prisjämförelser och frågar du en advokat kan du få ganska exakta prisuppgifter som brukar stämma väl med slutpriset. Så är ju inte fallet i många hantverkardicipliner där fakturan ofta kommer som en kalldusch. Därmed inte heller sagt att juristbranschen är fläckfri.
Som du skriver själv: "Därmed inte heller sagt att juristbranschen är fläckfri" nämn någon bransch som är det i den bemärkelsen och ta då deras lösningar för att vara "fläckfria" och överför det till en lösning för hantverkarbranschen för att stävja dessa överpriser som visas som ett problem. Ingen kommer sälja material billigare än vad dom gör så länge folk köper och inte diskuterar pris innan arbetet är gjort.
Alla branscher har påslag på sina materialförsäljningar, EL & VVS är tyvärr sndevridet på det viset att vi ska konkurrera med för låg timpenning som det konstaterats här i tråden.
Sen var det någon som jämförde med Rinkaby Rörs inträde på marknaden och ville ha en motsvarighet på Elsidan, det finns sådana redan men det som också finns är skillnader på materialet som inte går att se utvändigt.
Sen var det någon som jämförde med Rinkaby Rörs inträde på marknaden och ville ha en motsvarighet på Elsidan, det finns sådana redan men det som också finns är skillnader på materialet som inte går att se utvändigt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Du behöver inte (bör i möjligaste mån undvika) skriva i fetstil om du använder citatfunktionen på ett korrekt sätt dvs du SKA INTE skriva i citat. Du kan enkelt dela upp citatet och besvara varje del för sig. Ditt sätt att citera och sedan kommentera i fetstil INNE i citatet lämnar för det första fältet öppet för missförstånd och för det andra gör det att det inte på något vettigt sätt går att svara på dina inlägg.

Din insikt i en normal konsuments köpbeteende, förmåga att jämföra alternativ, undersöka och göra prisjämförelser har mycket i övrigt att önska. Den konsument som du beskriver finns helt enkelt inte annat än i extemfall. Varför tror du vi har tvingande lagstiftning på många områden till skydd för konsumenter. När sen vissa branschbeteenden har till syfte att försvåra pris- och konkurrentjämförelser samt försvåra för kunden att bedöma totalpriset är vi i verkligheten ganska långt från din utopiska bild av den "upplyste" konsumenten.
Du skriver att det
Sen får du nog lära dig att leva med att dina egna inlägg ibland framstår som märkliga, tex detta i ett av dina tidigare inlägg:
Ditt svar:
Sen är du på nytt
Du Glufsglus må vara omtyckt av dina kunder men din inställning till kunder i allmänhet och konsumenträtt i synnerhet är otroligt blåögt, okunnigt och verklighetsfrånvänt. De mönsterkunder du pratar om existerar helt enkelt inte och ditt ansvar som företagare i en relation med en konsument är troligen betydligt större än du anar utifrån de åsikter du ger uttryck för. I en B2B-relation skull jag kunna ha förståelse för en del av det du säger men vi pratar faktiskt B2C här.
Jag tänker nog bara säga det en gång till till dig GG: Det är inte prisnivån i sig som är problemet, det är vilseledandet, därmed inte sagt att prisnivån skulle ligga kvar på samma nivå om vilseledandet stävjades.
Den här tråden spårade ur för länge sedan så jag förslår att vi lämnar ämnet nu.
Så här kan du dela upp citeten så slipper vi läsa dina inlägg i fetstil. Sätten att uttrycka känslor på nätet är begränsade och du har valt ett sätt att skriva som kan missförstås även jag iofs inte tvivlar på att du är upprördGlufsglufs skrev:Frågar du en hantverkare kan du också få exakta prisuppgifter, hela den här diskutionen handlar om att kund inte gör det och sen blir förbannad över att material är dyrare än vad dom tänkt sig för att dom har ett humm om vad olika saker kostar i butik och/eller vet på ett ungefär vad hantverkare köper in det för.
Jag har inga problem med att förstå varför liknelser görs med andra brancher vad gäller påslag. Vad man ofta missar är att affärslogiken/värdekedjan ofta skiljer så det blir ibland väldigt mycket äpplen och päron. Att andra branscher har höga påslag är inget försvar och att påstå att det INTE används som försvar är ju lite fånigt.Glufsglufs skrev:Som du skriver själv: "Därmed inte heller sagt att juristbranschen är fläckfri" nämn någon bransch som är det i den bemärkelsen och ta då deras lösningar för att vara "fläckfria" och överför det till en lösning för hantverkarbranschen för att stävja dessa överpriser som visas som ett problem. Ingen kommer sälja material billigare än vad dom gör så länge folk köper och inte diskuterar pris innan arbetet är gjort.
Din insikt i en normal konsuments köpbeteende, förmåga att jämföra alternativ, undersöka och göra prisjämförelser har mycket i övrigt att önska. Den konsument som du beskriver finns helt enkelt inte annat än i extemfall. Varför tror du vi har tvingande lagstiftning på många områden till skydd för konsumenter. När sen vissa branschbeteenden har till syfte att försvåra pris- och konkurrentjämförelser samt försvåra för kunden att bedöma totalpriset är vi i verkligheten ganska långt från din utopiska bild av den "upplyste" konsumenten.
Du skriver att det
och det visar väl att du är ganska okunnig om konsumenträtt. Ta lite tid nu under helgerna för studier av Konsumentköplagen/Konsumenttjänstlagen! Du är ju företagare så detta är saker du redan borde kunna.Glufsglufs skrev:
Sen får du nog lära dig att leva med att dina egna inlägg ibland framstår som märkliga, tex detta i ett av dina tidigare inlägg:
...där jag frågar dig om du tror att det är rimligt eller ens möjligt att konsumenter i allmänhet kan lösa problemet med påslagen genom att själva bli kunder hos en grossist.Glufsglufs skrev:
Ditt svar:
...verkar lite krystat eller så har du väldigt svårt att uttrycka det du tänker. HUR kan du läsa in det du säger dig påstå i det första citatet. Det är väl ändå ganska glasklart att du påstår att en lösning är att konsumenterna själva blir kunder hos en grossist, något som du sedan inte verkar vilja kännas vid.Glufsglufs skrev:Att jag skerv som jag gjorde var att påvisa att att ett företag som är trogen kund har rabatter som dom får av grossist för att kunna tjäna pengar på sin materialförsäljning, sen hur många % som läggs på är ju upp till varje firma och sen upp till varje kund vad dom är beredda att betala för varan och passar inte det får man ju titta vidare.
Sen är du på nytt
inne på att det är kundernas ansvar att förändra hantverkarbranschen på samma sätt som du tenderar att hitta orsaker tilll alla problem i kundernas beteende men det är helt enkelt inte en rimlig väg att gå, även om hantverkarbranschen verkar både handlingsförlamad och utan idéer om hur man ska komma till rätta med avarterna som förstör för hela branchen.Glufsglufs skrev:
Du Glufsglus må vara omtyckt av dina kunder men din inställning till kunder i allmänhet och konsumenträtt i synnerhet är otroligt blåögt, okunnigt och verklighetsfrånvänt. De mönsterkunder du pratar om existerar helt enkelt inte och ditt ansvar som företagare i en relation med en konsument är troligen betydligt större än du anar utifrån de åsikter du ger uttryck för. I en B2B-relation skull jag kunna ha förståelse för en del av det du säger men vi pratar faktiskt B2C här.
Jag tänker nog bara säga det en gång till till dig GG: Det är inte prisnivån i sig som är problemet, det är vilseledandet, därmed inte sagt att prisnivån skulle ligga kvar på samma nivå om vilseledandet stävjades.
Den här tråden spårade ur för länge sedan så jag förslår att vi lämnar ämnet nu.
Redigerat:
Benjamin och Thomas påvisar att dom sitter och garvar ihop med ett gäng till vid läsandet av inläggen här och jag kan bara tycka att ni då kan fortsätta med det för det visar ju bara en ovilja till att ta åt sig hur marknaden funkar och ovilja till att komma med förslag på lösningar.
Gnälla om något kan man göra till dödadagar om man inte kan komma med lösningar till något som ses av ena parten som ett ickeproblem, ta tag i sakerna istället för att komma med dumma argument om en bransch ni själva inte jobbar inom och oförmågan att inse att om ni känner er blåsta av den branschen så är ni ju mer än lovligt naiva gällande eran business med andra branscher.
Se bara på valet i höstas, ena sidan hade bara klagomål men dåligt med lösningar, orkade andra bry sig till slut vad dom hade att komma med? Nä, inse att en säljare arbetar på samma vis så länge kunder köper, inse vad som ingår i totalpriset ni får för en hantverkare istället för att bena ut vad som är orimligt dyra poster för om den ena sänks så kommer den andra att höjas för företagen vill likförbannat ha in samma pengar i företaget.
Det finns säkert dom som skulle kunna vända på steken och sälja material med minimalt påslag just bara för att täcka omkostnader att hantera materialet men därefter får man räkna med att varenda liten skruv, varenda liten bricka, varenda liten klammer kommer att ha ett pris, hantering av faktura för specning kommer ha ett pris, planering av jobbet kommer ha ett pris, den av många gratis kollen på jobbet kommer få ett pris, varenda meter i bil kommer ha ett pris, varenda minut kommer debiteras istället för att avrundas till hel eller halvtimme, varenda sekund i telefon kommer debiteras osv osv och är det så ni vill ha det så kommer ni att skrika ännu högre när ni sen får er faktura vare sig hantverkaren berättar att det debiteras för allt eller inte.
Vi har fri prisättning i landet samt en marknad som styrs av efterfrågan och efterfrågan finns så priserna går därefter, säljaren av material/tjänster lär ju inte ändra på något hur mycket det än gnälls så sntingen får ju då de som ser ett problem ta tag i det antingen genom att kolla upp kostnader ordentligt innan köp eller gå ihop sig och försöka göra något mot branschen. Inte fan kommer det att hjälpa att sitta i ett forum och garva.
För min del spelar det ingen roll om vilket för ett företag måste ändå ha in en viss summa för att vara flytande så hur det än blir med påslag på material så komemr summan att tas in någon annanstans och det kommer då gnällas om dessa poster för tydligen ska en hantverkare vara gratis enligt vissa verkar det som.
Gnälla om något kan man göra till dödadagar om man inte kan komma med lösningar till något som ses av ena parten som ett ickeproblem, ta tag i sakerna istället för att komma med dumma argument om en bransch ni själva inte jobbar inom och oförmågan att inse att om ni känner er blåsta av den branschen så är ni ju mer än lovligt naiva gällande eran business med andra branscher.
Se bara på valet i höstas, ena sidan hade bara klagomål men dåligt med lösningar, orkade andra bry sig till slut vad dom hade att komma med? Nä, inse att en säljare arbetar på samma vis så länge kunder köper, inse vad som ingår i totalpriset ni får för en hantverkare istället för att bena ut vad som är orimligt dyra poster för om den ena sänks så kommer den andra att höjas för företagen vill likförbannat ha in samma pengar i företaget.
Det finns säkert dom som skulle kunna vända på steken och sälja material med minimalt påslag just bara för att täcka omkostnader att hantera materialet men därefter får man räkna med att varenda liten skruv, varenda liten bricka, varenda liten klammer kommer att ha ett pris, hantering av faktura för specning kommer ha ett pris, planering av jobbet kommer ha ett pris, den av många gratis kollen på jobbet kommer få ett pris, varenda meter i bil kommer ha ett pris, varenda minut kommer debiteras istället för att avrundas till hel eller halvtimme, varenda sekund i telefon kommer debiteras osv osv och är det så ni vill ha det så kommer ni att skrika ännu högre när ni sen får er faktura vare sig hantverkaren berättar att det debiteras för allt eller inte.
Vi har fri prisättning i landet samt en marknad som styrs av efterfrågan och efterfrågan finns så priserna går därefter, säljaren av material/tjänster lär ju inte ändra på något hur mycket det än gnälls så sntingen får ju då de som ser ett problem ta tag i det antingen genom att kolla upp kostnader ordentligt innan köp eller gå ihop sig och försöka göra något mot branschen. Inte fan kommer det att hjälpa att sitta i ett forum och garva.
För min del spelar det ingen roll om vilket för ett företag måste ändå ha in en viss summa för att vara flytande så hur det än blir med påslag på material så komemr summan att tas in någon annanstans och det kommer då gnällas om dessa poster för tydligen ska en hantverkare vara gratis enligt vissa verkar det som.
Den fria prissättningen kanske bara ska gälla när den underlättar för kunden, jag trodde i min enfald att den fria prissättningen även innebär ett stort ansvar för köparen. Och att om köparen känner sig lurad borde han köpa av någon annan. Jag kan inte på nått sätt förstå att säljaren ska ta nått ansvar för att köparen inte ska begå misstag. Dessutom tycker jag att har man som köpare (även jag köper ibland) gjort ett misstag/blivit lurad så kan jag inte gnälla på någon annan utan jag får då bita i det sura äpplet.
Och jag ser ingen principiell skillnad i köparansvaret oavsett vad som jag köper, tror man att nån säljer för att det ska gynna köparen måste den vara otroligt blåögd. Alla som säljer gör det för att tjäna pengar.
Och jag ser ingen principiell skillnad i köparansvaret oavsett vad som jag köper, tror man att nån säljer för att det ska gynna köparen måste den vara otroligt blåögd. Alla som säljer gör det för att tjäna pengar.
Eller är det du som fammlar till det i alla dina försök att genom att ta utdrag fritt från olika stycken och meningar för att bygga motargument?Thomas59 skrev:Du behöver inte (bör i möjligaste mån undvika) skriva i fetstil om du använder citatfunktionen på ett korrekt sätt dvs du SKA INTE skriva i citat. Du kan enkelt dela upp citatet och besvara varje del för sig. Ditt sätt att citera och sedan kommentera i fetstil INNE i citatet lämnar för det första fältet öppet för missförstånd och för det andra gör det att det inte på något vettigt sätt går att svara på dina inlägg.
Endast du som verkar missförstå, jag tycker det är ett ypperligt sätt att besvara på då hela sammanhanget i texten är med och inte variant klippa och klistra.
Så här kan du dela upp citeten så slipper vi läsa dina inlägg i fetstil. Sätten att uttrycka känslor på nätet är begränsade och du har valt ett sätt att skriva som kan missförstås även jag iofs inte tvivlar på att du är upprörd
Jag bryr mig nog inte så mycket om någon anser om jag är upprörd eller inte, jag tolkar då ingen med fet stil som upprörd och återigen, jag sysslar inte med klipp och klistra för att göra en Jehovas att argumentera mot.
Jag har inga problem med att förstå varför liknelser görs med andra brancher vad gäller påslag. Vad man ofta missar är att affärslogiken/värdekedjan ofta skiljer så det blir ibland väldigt mycket äpplen och päron. Att andra branscher har höga påslag är inget försvar och att påstå att det INTE används som försvar är ju lite fånigt.
Inte försvar utan förklaring att om ni känner er blåsta av en bransch så kan ni ju börja rota i andra branscher också och se hur blåsta ni blivit där genom alla tider.
Ska jag köpa något är det mitt eget val vad jag vill betala för det och mitt eget ansvar att jag får det jag betalar för.
Precis, tack....vi har som du säger lagstiftning och hur många rättsfall har vi i landet där en hantverkare förlorat för att fri prissättning tillämpas? Sen undrar jag om du har en aning om gällande av dig med flera så kallade bluffpriser och liknande verkligen är på det viset? Är det så svårt att fråga? Även företagen har ju myndigheters krav att följa och skulle en hel bransch bluffa så hade det nog redan varit slut på det så där biter du dig själv i svansen, lagen gäller för alla.
Du skriver att det
och det visar väl att du är ganska okunnig om konsumenträtt. Ta lite tid nu under helgerna för studier av Konsumentköplagen/Konsumenttjänstlagen! Du är ju företagare så detta är saker du redan borde kunna.
...där jag frågar dig om du tror att det är rimligt eller ens möjligt att konsumenter i allmänhet kan lösa problemet med påslagen genom att själva bli kunder hos en grossist.
Ditt svar:
...verkar lite krystat eller så har du väldigt svårt att uttrycka det du tänker. HUR kan du läsa in det du säger dig påstå i det första citatet. Det är väl ändå ganska glasklart att du påstår att en lösning är att konsumenterna själva blir kunder hos en grossist, något som du sedan inte verkar vilja kännas vid.
Sen är du på nytt
inne på att det är kundernas ansvar att förändra hantverkarbranschen på samma sätt som du tenderar att hitta orsaker tilll alla problem i kundernas beteende men det är helt enkelt inte en rimlig väg att gå, även om hantverkarbranschen verkar både handlingsförlamad och utan idéer om hur man ska komma till rätta med avarterna som förstör för hela branchen.
I övrigt så förstog jag inte alls vad du ville komma fram till i mitten av ditt inlägg.
Det är ju inte jag som är blåögd, det är däremot den person som inte inser att förhållandet säljare - kund funkar lika i alla branscher och sen har jag som det ser ut bättre insikt i konsumenträtt än vad du har i hur tjänstesektorn funkar i verkligheten. Det är väl ändå verkligheten vi ska utgå ifrån, inte en fantasivärld.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Jag håller med Thomas59 här om att detta sätt att citera och kommentera är rörigt, svårläst och svårt att se vem som skrivit vad.
Jadu GlufsGlufs inse att thomas gillar att skriva långt o innehållslöst o Benjamin o hans dvärgar hänger på med lösryckta floskler om böcker med kunskap
Vi får hoppas både du o ja att vi inte möter dom i verkligheten
Gott nytt år på dig tille
Vi får hoppas både du o ja att vi inte möter dom i verkligheten
Gott nytt år på dig tille
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Nej jag sitter inte och garvar åt dina inlägg. Tvärt om. Däremot garvade jag åt påminnelsen om tidningsartikeln rörande Rinkaby och vilket "hot" det var mot branschen.Glufsglufs skrev:Benjamin och Thomas påvisar att dom sitter och garvar ihop med ett gäng till vid läsandet av inläggen här och jag kan bara tycka att ni då kan fortsätta med det för det visar ju bara en ovilja till att ta åt sig hur marknaden funkar och ovilja till att komma med förslag på lösningar.
Någon ovilja att ta åt sig hur marknaden "funkar" finns inte heller. Tyvärr vet jag alldeles för väl hur marknaden funkar och tack vare dina inlägg får man också en inblick i VARFÖR det ser ut som det gör. Tack och lov så resonerar inte majoriteten av hantvekarna på det sätt du gör även om jag gissar att du tror dig företräda "de goda hantverkarna". Din syn på kunden är verkligen verklighetsfrämmade.
Jag tror inte att det är min uppgift att komma med lösningar. Jag kan däremot peka på områden där en förändring vore välkommen ur ett kundperspektiv.
Ickeproblem - tja du kanske var spot-on där fast inte som du tänkte dig det. Vissa personer i "branchen" (inkl dig GG) verkar faktiskt inte ens ha fattat att detta är ett problem. Ska jag vara riktigt ärlig så är det tyvärr inte från personer som dig Glufsglufs, som ser "hantverkarföraktet" som ett icksproblem som lösningen kommer från. Din argumentation sker kanske lite i affekt men mellan raderna lyser en "var och en får klara sig bäst dom kan" attityd som är helt främmande för en modernt tänkande människa för att inte tala om svensk konsumenträtt. Du har helt enkelt inte hängt med GG. Det är inte Darwinismen som är den rådande normen idag.
Jo jag förstår att "företagen vill likförbannat ha in samma pengar i företaget" men si vad företagen vill är inte riktigt relevant. Givet att kunderna inte luras av företagen får företagen bara in så mycket pengar som dom gjort sig förtjänta av. Om företagen, som du skriver, VILL ha in mera pengar men kunderna inte är beredda att betala mer, tar oseriösa företag till just dom metoder som vanligtvis kritiseras här på forumet. Det är möjligen ett "Ickeproblem" för dig men knappast för kunderna.
Även om jag talar för döva öron då det gäller dig så är det INTE PRISNIVÅN i sig som är huvudproblemet utan att prisnivån uppnås genom osjysta metoder som i sig är ägnade att hålla priserna uppe.
Jag gissar att du inte läser det du själv skriver eller så förstår du helt enkelt inte vad du själv skriver. Att på ren svenska skita i kritik från kunderna och uppmana kunderna att själva ta ta i problemen (i hantverkarbranchen) gränsar ju till nåt sorts patologiskt kundförakt som jag knappast tror delas av många av dina seriösa hantverkarkollegor.Glufsglufs skrev:...säljaren av material/tjänster lär ju inte ändra på något hur mycket det än gnälls så sntingen får ju då de som ser ett problem ta tag i det antingen genom att kolla upp kostnader ordentligt innan köp eller gå ihop sig och försöka göra något mot branschen. Inte fan kommer det att hjälpa att sitta i ett forum och garva.
Nu lämnar i alla fall jag debatten och jag tror inte det är någon idé att vi diskuterar detta i framtiden heller GG. Jag diskuterar hellre med de av dina kollegor som bryr sig om kunderna vilket inte du verkar göra, tvärt emot vad du själv påstår.