31 921 läst ·
138 svar
32k läst
138 svar
Faktura - ej fått våtrumsintyg
Det betyder att man som företag måste informera kunden att man inte kan ge ett intyg på arbetet. Ifall man inte gör det så skall man som företag räkna med att kunden inte kommer att betala fullt pris. Samma gäller ju gör oss alla andra inom tjänstesektorn, utlovar jag saker jag inte kan leverera så kommer jag inte heller kunna ta betalt för dessa....Nimajneb skrev:För att kunna skapa ett sådant dokument så måste man ju vara medlem i GVK-klubben för keramik.
Det verkar som om kanske 10-15% av företagen är med i denna klubb.
Betyder detta att bortåt 90% av alla företag inte skall få betalt?
I TS fall kan det ju mycket väl vara så att firman som står för fakturan inte är med i klubben och därför inte kan skriva ut pappret som inte betyder något praktiken.
Betala överenskommet(fullt) pris ska man ju naturligtvis göra enligt vad som avtalats. Har man inte sagt något om officiellt intyg så betyder det inte att man kan dra av något från fakturan då kunden inte normalt sett kan förvänta sig ett sådant intyg.TrollMann skrev:Det betyder att man som företag måste informera kunden att man inte kan ge ett intyg på arbetet. Ifall man inte gör det så skall man som företag räkna med att kunden inte kommer att betala fullt pris. Samma gäller ju gör oss alla andra inom tjänstesektorn, utlovar jag saker jag inte kan leverera så kommer jag inte heller kunna ta betalt för dessa....
Om du hade läst dom 10 första inläggen så hade du kanske förstått att TS inte förklarat hela upplägget här.
Redigerat:
Jag har läst hela tråden, vart vill du komma? TS fråga är ju hur han skall få sitt intyg, nu verkar det vara så att han inte kommer att få något intyg som utlovats.Har avtal skrivits med fakturerande bolag eller med killen som utför jobbet? Verkar som en rätt strulig sits...
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:Oerhört korkat förslag!!
Det är bl.a rättshaverister som du som förstärker hetsjakten mot hantverkare.
En stor fet svart lista borde upprättas, så den gruppen( rättshaverister) kunde raderades bort från orderstocken.
Då skulle vi (skattebetalare) även slippa betala massa onödiga tvister.
Det finns väl inget som säger att kvalitetsdokument ska levereras innan betalning.
Det bästa är att ta kontakt med företagaren och komma överens om en praktiskt lösning.
Hur svårt kan det vara?
Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum
"Av byggbranschens allmanna bestammelser (AB/ABT) och av Konsumenttjanstlag 1985:716
framgar att naringsidkare ska utfora arbetet fackmassigt. Fackmassighet innebar bland annat att entreprenoren ansvarar for att tjansten utfors pa ett satt som man kan krava av en normalt kunnig och skicklig fackman.
For keramiska golv- och vaggkonstruktioner i vatrum ar Byggkeramikradets Branschregler for vatrum, BBV, inom hela byggsverige ansedda som riktlinjer for fackmassighet inom omradet. For att uppna fackmassighet enligt Byggkeramikradets Branschregler for Vatrum, BBV, kravs:
att arbetet utfors enligt BBV
att ett tatskiktssystem som ar godkant av Byggkeramikradet anvands enligt godkand
monteringsanvisning
att arbetena utfors av ett foretag som ar behorigt enligt BBV
att tatskiktsarbetet utfors av plattsattare som har behorighet enligt BBV, ar anstalld i ett behorigt foretag och kan uppvisa giltig fotolegitimation utfardad av Byggkeramikradet
att Kvalitetsdokument BBV, bilaga A, fylls i och overlamnas till bestallare och nyttjare/
boende, tillsammans med ett exemplar av monteringsanvisningen for det godkanda
tatskiktssystemet."
Ovan är tjänsten som köps från en hantverkare som hänvisar till att han skall arbeta enligt Byggkeramikrådets Branschregler. I min mening tydligt. Här ingår ett kvalitetsdokument. Utan det korrekt ifyllda dokument kan du inte se om allt är som det ska. dvs intyget skall inte bara finnas det skall även vara korrekt ifyllt. Om köparen inte har fått detta har inte tjänsten levererats fullt ut.
konsumenttjänstlagen säger bland annat följande:
"Är tjänsten felaktig kan du
-hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav
-kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren
-göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat"
En person som du kallar rättshaverist skulle ev kunna hänvisa till konsumenttjänstlagen.
Denna lag är, som du säkert känner till, till för att hjälpa konsumenter då de inte är (oftas) lika duktiga som hantverkarna i de tjänsterna de köper in. Jag har svårt att se att en person som hänvisar till denna är en rättshaverist. Om så vore fallet hade det bara varit att dra dem inför tinget och så hade det varit klart
MVH
Dakke
Fast vänta nu lite Dakke. Alla verkar hänga upp sig på saker som i mina ögon inte är fastställda.
Jag jobbar exakt med dessa processer och ser det inte alls så självklart att rekommendera ett bestridande och särskilt inte på hela beloppet. Du förutsätter rätt mycket då jag inte är särskilt säker på att det föreligger ett avtal om att följa BKR.
Om det inte explicit avtalats (med den korrekta avtalspart och inte någon anställd eller underentreprenör) att arbetet ska följa BKR så är det inte i mina ögon att beteckna som ett krav med våtrumsdokument under fackmannamässighet.
Som ett exempel så får inte ens vissa försäkringsbolag tag i behöriga våtrumsbyggare i vissa län utan har valt att ha vanliga byggare som entreprenörer och då utan våtrumsdokument
Jag jobbar exakt med dessa processer och ser det inte alls så självklart att rekommendera ett bestridande och särskilt inte på hela beloppet. Du förutsätter rätt mycket då jag inte är särskilt säker på att det föreligger ett avtal om att följa BKR.
Om det inte explicit avtalats (med den korrekta avtalspart och inte någon anställd eller underentreprenör) att arbetet ska följa BKR så är det inte i mina ögon att beteckna som ett krav med våtrumsdokument under fackmannamässighet.
Som ett exempel så får inte ens vissa försäkringsbolag tag i behöriga våtrumsbyggare i vissa län utan har valt att ha vanliga byggare som entreprenörer och då utan våtrumsdokument
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Muntliga avtal är lita giltiga som skriftliga i Sverige, problemet är att muntliga går sällan att bevisa, säger kunden att hantverkaren lovat en sak och hantverkaren säger att han INTE lovat något, så står kunden där med svansen mellan benen.
Därav mitt tidigare inlägg om att man alltid BÖR begära skriftliga avtal och en ordentlig offert på vad som ska ingå och vad det ska kosta.
Jag inser varje gång jag läser sådant här, vilken tur jag själv haft som "bara" blivit blåst på några tusenlappar lite här och där i mitt bygge. Hade jag haft en ordentlig offert hade jag kanske tjänat några få tusenlappar.
Men det hade lika gärna kunnat varit 10-20 tusen, hantverkare är som jag också påpekat, bra på att ta betalt för saker de ej har utfört, som arbetstid som inte går att hitta.
Enligt mig är arbetstid, när man är på plats och gör ett arbete, att skriva en faktura behöver inte kosta 520kr/h.
Normala företag tar runt 30kr i faktureringsavgift som högst och jag själv tar ingenting för det då det ingår i försäljning av varor/uträttad tjänst, men var och en gör ju som dom vill.
Enligt mig handlar det i grund och botten om hur ärlig eller oärlig man är och hur man sätter sig in i kundens situation. Jag tar helt enkelt inte betalt för saker jag inte uträttat, och det kanske är skitdumt enligt vissa
men jag är iaf ärlig.
Därav mitt tidigare inlägg om att man alltid BÖR begära skriftliga avtal och en ordentlig offert på vad som ska ingå och vad det ska kosta.
Jag inser varje gång jag läser sådant här, vilken tur jag själv haft som "bara" blivit blåst på några tusenlappar lite här och där i mitt bygge. Hade jag haft en ordentlig offert hade jag kanske tjänat några få tusenlappar.
Men det hade lika gärna kunnat varit 10-20 tusen, hantverkare är som jag också påpekat, bra på att ta betalt för saker de ej har utfört, som arbetstid som inte går att hitta.
Enligt mig är arbetstid, när man är på plats och gör ett arbete, att skriva en faktura behöver inte kosta 520kr/h.
Normala företag tar runt 30kr i faktureringsavgift som högst och jag själv tar ingenting för det då det ingår i försäljning av varor/uträttad tjänst, men var och en gör ju som dom vill.
Enligt mig handlar det i grund och botten om hur ärlig eller oärlig man är och hur man sätter sig in i kundens situation. Jag tar helt enkelt inte betalt för saker jag inte uträttat, och det kanske är skitdumt enligt vissa
Hej kinglolle,
Bifogade Byggkeramikrådets Branschregler samt en del av konsumenttjänstlagen i mitt senaste inlägg.
Jag antar att du läst hela tråden och att du sett att en del av de inlägg som finns i denna tråd handlar om att Byggare håller inne med dokumented tills att de fått full betalning.
Som du märkte i mitt inlägg är detta förutsatt att Byggfirman hänvisat till att de är medlemmar av BRK eller våtrumsbehörig. Nedan är min poäng
-Är ett arbete inte är gjort 100% eller leverans inte gjorts, bör inte 100% av betalningen ske. Att en person som hänvisar till en lag kallas för rättshaverist e ngt jag inte förstår.
Har byggfirman utfört den tjänst och levererat det som avtalats? -Givetvis får man betala.
ser du min poäng?
/Dakke
Bifogade Byggkeramikrådets Branschregler samt en del av konsumenttjänstlagen i mitt senaste inlägg.
Jag antar att du läst hela tråden och att du sett att en del av de inlägg som finns i denna tråd handlar om att Byggare håller inne med dokumented tills att de fått full betalning.
Som du märkte i mitt inlägg är detta förutsatt att Byggfirman hänvisat till att de är medlemmar av BRK eller våtrumsbehörig. Nedan är min poäng
-Är ett arbete inte är gjort 100% eller leverans inte gjorts, bör inte 100% av betalningen ske. Att en person som hänvisar till en lag kallas för rättshaverist e ngt jag inte förstår.
Har byggfirman utfört den tjänst och levererat det som avtalats? -Givetvis får man betala.
ser du min poäng?
/Dakke
MiaSthlm skrev:
Detta badrum är gjort av en kille som gör bra jobb men har svårt att komma till skott tidsoptimist osv. Betalar jag så kommer det aldrig dimpa ner några våtrumsintyg och mäklare vill ha våtrumsintyg vid försäljning annars lägre pris. Något kontrakt skrevs aldrig utan våtrumsintyg utlovades muntligt.
Mäklare vill att det skall finnas våtrumsintyg, annars blir ju priset lägre vid en försäljning.
Arbetet är gjort av en person som i stort jobbar fristående men jobben faktureras genom ett annat företag. Anledning ekonomi så klart
Förlåt mygel?? Förstår ej:S.
Badrummet är utfört av en våtrumsbehörig hantverkare och företaget som anlitar honom skickar fakturan. Och jag behöver ha lite press på hantverkaren så han skickar det utlovade dokumentet/våtrumsintyget eller vad det kallas.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det ser lite märkligt ut eller, vem är det som anlitat vem. Fakturerande företag har tydligen inte utfört arbetet utan anlitat någon annan. Då är frågan HE som skickat fakturan UE som gjort arbetet då är det väl frågan om vad man hade för avtal med HE som skall ha in pengarna. Man bör nog akta sig för att inte betala eftersom den som lovat intyg inte verkar vara avtalspart.
Redigerat:
Ja och ni kan hänvisa till hur många lagtexter ni vill men skjuter lite över målet ändå. Jag är också fastighetsjurist och har absolut ingenting emot lagtext eller regler.TrollMann skrev:
Frågan är om ni endast vill diskutera generellt så absolut kan jag hålla med er. Jag själv skulle alla dagar i veckan vilket som förorda byggfirmor att göra en fullständig kreditundersökning på sina kunder innan avtalsförhållande inleds.
Däremot om man skall tala angående TS ärende så är första steget att fastställa vilka rekvisit som finns uppställda och skall då TS kunna hävda att våtrumsdokument med egenkontroll från BKR så är kravet att hon kan bevisa att detta ingick i avalet.
Först så ska hon ens lyckas bevisa att hennes arbetare har lovat intyg.
Är detta fastställt skall det utredas huruvida denne hade fullmakt att ålägga det fakturerande bolag ansvar via sina utfästelser. Sannolikt föreligger en ställningsfullmakt men utan befogenhet att ge sådana utfästelser.
Om denne inte hade befogenhet kan ändå TS eventuellt få igenom att bolaget har ansvar då hon inte kunde inse att han överskred befogenheterna men detta beror på omständigheterna
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Åter igen, ska man göra iordning ett badrum idag, ska man göra det hos en seriös firma, och begära en exakt offekt på vad arbetet ska kosta, samt att man ska få alla intyg man vill ha, SKRIFTLIGT, innan dom sätter igång, sedan betalar man bara det som står från början att man ska betala.
Folk som äger bostadsrätter och ska snåla, genom att anlita kompisens kusin från långtbortistan, som fixar ett skitfint badrum för halva priset, det säger väll sig självt att det är något lurt.
Min referens till elektriker tidigare i tråden, är en helt annan sak, denna elektriker bröt strömmen, skruvade i 3 kablar med en skruvmejsel, byte en automatsäkring, åter igen 2 kablar, och drog på strömmen.
Det kan (i stort sett) vilken idiot som hellst göra, men vem som hellst kan inte göra ett komplett badrum som uppfyller alla dagens krav på fukttäthet!
DET kan åtminstone JAG tänka mig att BETALA för, däremot gillar jag inte att betala för saker jag hade kunnat uträtta lika bra själv, om någon förstår skillnaden och poängen..
Folk som äger bostadsrätter och ska snåla, genom att anlita kompisens kusin från långtbortistan, som fixar ett skitfint badrum för halva priset, det säger väll sig självt att det är något lurt.
Min referens till elektriker tidigare i tråden, är en helt annan sak, denna elektriker bröt strömmen, skruvade i 3 kablar med en skruvmejsel, byte en automatsäkring, åter igen 2 kablar, och drog på strömmen.
Det kan (i stort sett) vilken idiot som hellst göra, men vem som hellst kan inte göra ett komplett badrum som uppfyller alla dagens krav på fukttäthet!
DET kan åtminstone JAG tänka mig att BETALA för, däremot gillar jag inte att betala för saker jag hade kunnat uträtta lika bra själv, om någon förstår skillnaden och poängen..
Att du inte gjorde eljobbet själv då då....
Men sen, vad är skillnaden på regler och krav mellan yrkesgrupper hur avancerat eller oavancerat det än är? Det finns nog många hempulare som med större självsäkerhet fukttätar och kaklar ett badrum än att pilla med el, hur enkelt det än må vara.
Fuktskada är ju inte kul men en "poffad" spis eller brand är ju inte så skoj det heller. Du anlitade fackman med behörighet och fick betala därefter samt med en garanti på att det är utfört enligt dagens regler och krav, vare sig du fått papper på det eller inte och det beror på att man som elektriker ska göra egenkontroller tex.
Så poängen förstår jag, du tyckte det var dyrt för att du vill betala för effektiv tid i ditt hem och inget annat (men hade du anlitat en firma som tagit timpris på 800 kr/h+ moms och sen fakturerat dig endast hälften av timtiden?) och därmed skiter i att det blivit utfört av fackman med behörighet i ryggen, men skillnaden förstår jag inte.
I just det här fallet, om hantverkaren/HE firman helt enkelt inte litar på sina kunder till 100% så håller dom ju självklart på något till det är fullt betalt, lika gärna som att kund inte litar på hantverkare.....moment 22.
Men sen, vad är skillnaden på regler och krav mellan yrkesgrupper hur avancerat eller oavancerat det än är? Det finns nog många hempulare som med större självsäkerhet fukttätar och kaklar ett badrum än att pilla med el, hur enkelt det än må vara.
Fuktskada är ju inte kul men en "poffad" spis eller brand är ju inte så skoj det heller. Du anlitade fackman med behörighet och fick betala därefter samt med en garanti på att det är utfört enligt dagens regler och krav, vare sig du fått papper på det eller inte och det beror på att man som elektriker ska göra egenkontroller tex.
Så poängen förstår jag, du tyckte det var dyrt för att du vill betala för effektiv tid i ditt hem och inget annat (men hade du anlitat en firma som tagit timpris på 800 kr/h+ moms och sen fakturerat dig endast hälften av timtiden?) och därmed skiter i att det blivit utfört av fackman med behörighet i ryggen, men skillnaden förstår jag inte.
I just det här fallet, om hantverkaren/HE firman helt enkelt inte litar på sina kunder till 100% så håller dom ju självklart på något till det är fullt betalt, lika gärna som att kund inte litar på hantverkare.....moment 22.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Hade det inte varit för licensen, försäkringsfråga osv, så hade jag gjort jobbet själv.
Det finns säkert folk som gör både badrum o eljobb framförallt själva utan att fråga någon.
Du verkar förstå vad jag menar, och jag förstår även vad DU menar och håller med dig, men i just detta fall, så hade jag som egen företagare kunnat gjort jobbet för 400 spänn förutsatt att jag haft licensen, och självklart tar elektriker extra betalt för att dom har licens men dubbla priset är lite överdrivet tycker jag, framförallt när det handlar om så här pass simpla jobb som inte kräver någon utbildning.
Men nu skulle jag inte tjafsa mer om det, och jag håller med om att det beror på vad man kan och inte kan.
Frågan tråden handlar om anser jag dock helt besvarad, har kunden papper på VAD som ska göras och till vilket pris (och vilka intyg som ska ingå) och inte fått detta levererat, ska hon INTE betala självklar.
Däremot om det inte finns några papper, och det inte går bevisa muntliga överenskommelser, så har man ju köpt grisen i säcken.
Men å andra sidan, har denna så kallade företagare, ens något företag? Verkar märkligt att göra ett jobb åt ett företag som man inte ens är anställd hos. Hur kan man då skicka en faktura, han kanske inte ens har F-skatt eller är momsregistrerad?
Det finns hur mkt frågor som hellst som inte är besvarade, och TS verkar ju ha gett upp tråden..
Det finns säkert folk som gör både badrum o eljobb framförallt själva utan att fråga någon.
Du verkar förstå vad jag menar, och jag förstår även vad DU menar och håller med dig, men i just detta fall, så hade jag som egen företagare kunnat gjort jobbet för 400 spänn förutsatt att jag haft licensen, och självklart tar elektriker extra betalt för att dom har licens men dubbla priset är lite överdrivet tycker jag, framförallt när det handlar om så här pass simpla jobb som inte kräver någon utbildning.
Men nu skulle jag inte tjafsa mer om det, och jag håller med om att det beror på vad man kan och inte kan.
Frågan tråden handlar om anser jag dock helt besvarad, har kunden papper på VAD som ska göras och till vilket pris (och vilka intyg som ska ingå) och inte fått detta levererat, ska hon INTE betala självklar.
Däremot om det inte finns några papper, och det inte går bevisa muntliga överenskommelser, så har man ju köpt grisen i säcken.
Men å andra sidan, har denna så kallade företagare, ens något företag? Verkar märkligt att göra ett jobb åt ett företag som man inte ens är anställd hos. Hur kan man då skicka en faktura, han kanske inte ens har F-skatt eller är momsregistrerad?
Det finns hur mkt frågor som hellst som inte är besvarade, och TS verkar ju ha gett upp tråden..
Finns det inte en liten lag som säger att om en privatkund påstår att han/hon blivit lovad något så gäller den personens ord framför företagets ståndpunkt vid muntliga avtal?patriklarsson skrev:Frågan tråden handlar om anser jag dock helt besvarad, har kunden papper på VAD som ska göras och till vilket pris (och vilka intyg som ska ingå) och inte fått detta levererat, ska hon INTE betala självklar.
Har för mig det tagits upp här på forumet förut där slutsatsen var att företagaren alltid bör ha skriftligt avtal för att vara trygg med vad som avtalats medan det för kunden är "bättre" med muntligt? Har jag drömt detta så att jag får gå och skämmas när jag blir tillrättavisad? :blushing:
Se tex detta inlägg: http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/34178-fran-och-med-nu-galler-inga-muntliga-avtal.html#5
Redigerat:
Det är idag fullt möjligt att använda ett annat företag som står för fakturor, moms, försäkringar mm men det är inte helt vanligt och jag skulle inte lita helt på sådant.
Det som sker är att man då blir typ anställd där under en begränsad tid dvs typ ett omvänt bemanningsföretag.
Så kan man fakturera utan att ha företag.
Det man som kund vid t ex en badrumsrenovering vill åt är dock garantier och försäkringar om något händer och då kan man diskutera hur smarta sådana lösningar är. Här har jag ingen aning om vad som sker om något händer och jag tror inte att de företagen som säljer in sig på det viset har koll heller.
/Kent
Det som sker är att man då blir typ anställd där under en begränsad tid dvs typ ett omvänt bemanningsföretag.
Så kan man fakturera utan att ha företag.
Det man som kund vid t ex en badrumsrenovering vill åt är dock garantier och försäkringar om något händer och då kan man diskutera hur smarta sådana lösningar är. Här har jag ingen aning om vad som sker om något händer och jag tror inte att de företagen som säljer in sig på det viset har koll heller.
/Kent