Faktura - ej fått våtrumsintyg

20k läst  138 svar

1. P
    Självbyggare Nivå 7
    Jag håller med om att detta är oerhört OT, men å andra sidan verkar tråden ha gjort sitt och TS kan nog inte få mer hjälp.

Nyfniken:
    "Det beror väl på var du bor?" Det står ju var jag bor, centralt, ca 5 min från alla företag i stan.
    Det är klart att det beror på var jobbet utförs, men nu hade detta jobb kunnat utföras på 30min INKL resor till och från företag till kund. Något annat ifrågasätter jag inte heller.

"Förresten, vem ska betala för resan hem när dagen är slut?" ;)
    Det beror på vad du menar, om du menar hem från en kund som bor flera mil utanför stan, så ska självklart den kunden betala resan, åter igen, i mitt fall ingick restiden i halvtimmen.
    Däremot om du menar resan hem från företaget för den enskilda anställda (eller företagsägaren själv). Varför skulle han/hon inte betala det själv, som alla andra anställda arbetare gör?
    Min chef (ja, jag jobbar både heltid och har enskild firma) betalar inte mina resor till/från jobbet, oavsett var jag bor :)

2. B
    Medlem Nivå 3
    okej fortsätter väl då, blir väll bannad för eller senare ändå

så du tycker resan ska bakas in restiden? då skulle man ju behöva öka timpenningen med minst 100kr för att de minsta jobben ska gå ihop vilket skulle innebära en reseersättning på 800kr för en heldags arbete någonstans, är du sugen på pröjsa det då?

3. P
    Självbyggare Nivå 7
    Det jag säger är att det är märkligt att ta betalt först för dubbla tiden de utfört arbetet på, inkl resor, sedan ta betalt 200 spänn för resor och dessutom ha en timlön på 520 spänn?
    OM man skulle baka in resor i tiden, och ta 800kr/h skulle väll folk reagera över att timpriset var högt, 520 är tydligen rimligt i folks ögon.
    Men faktum kvarstår ju att 800 spänn är för mkt för att koppla in 5 kablar, enbart beroende på att elektrikern har en licens och får utföra ett arbete som man själv inte får göra.
    Med tanke på att elektrikerutbildningen i sig inte är så avancerad måste jag säga att jag ångrar nästan att jag inte blev elektriker ist. :)
    Låt säga att de alltså drar in 800 spänn på 30min, och jobbar 8h om dagen, de har dessutom en timmes rast eftersom arbetsdagen är 9h, 7-16, det innebär ju isf att varje anställd drar in 12800 spänn per dag, och det skall alltså täcka en lokal/lager av lite elektronikutrustning och ett kontor, som kan delas på ett ganska stort antal anställda.
    Det är ju bara 256 tusen per månad och anställd, jag tror inte lokalerna kostar så mkt här i stan iaf, inte tjänstebilarna heller, det hade nog gott räckt med hälften för att få en firma att gå runt.
    MIN personliga åsikt, är att dom tar hutlöst betalt beroende på sin licens, hade jag själv varit elektriker kanske jag hade tyckt annorlunda, jag skulle iaf skämmas att ta 800 för det jobbet rent konkret, men det är väll aldrig fel med en massa stålar, men det luktar kartell.
    Nu får det räcka med elinlägg här :)

Ang. TS fråga är väll svaret ganska uppenbart, finns inget kontrakt på vilket jobb som ska utföras, eller vad jobbet ska innebära, kan väll varken kund eller företag påvisa om jobbet är utfört eller ej, sen skulle jag tro att företaget vill ha betalt i tid för fakurans förfallodatum, annars lär det ju gå till inkasso.
    Om TS får intyget är ju ingen som vet, oavsett om hon betalar eller ej.
    Dock är det märkligt med de företagare som "håller inne" med intyg bara för att få betalt, när det inte finns någon annan arbetsgrupp som gör så, framförallt när de själva i tråden påstår att 99% av alla kunder är ärliga.

4. B
    Medlem Nivå 3
    men kan du lägga ner din naiva tro att alla jobb tar en halvtimme? de flesta jobben tar ett par timmar och då blir det helt andra siffror man snackar om då resa mm är en engångskostnad och man ska tillbaka, det ska skrivas, slängas mtrl bilvård mm Det är väl upp till dig att hitta en firma som vill jobba med halvtimmesdebiteringar Hur många elektriker ser du köra Ferrari?. På förra firman jag jobbade på innan jag lessnade på service gällde min deb 2 timmar + 400 kr i reseersättning om det så bara handlade om fem minuter effektiv tid och det var aldrig någon som gnällde över det för vi alltid väldigt noggrant i telefon om vad som gällde, sen var det upp till kunden att tacka ja eller inte. Det är mycke där ute som man får halva priset därför att arbetskraften som inte sällan består av barn tvingas jobba under slavliknande förhållanden. På en sån fabrik kan ju du också börja som gör tummen upp för "extrem stress" och inga luncher.

5. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Tänk sen på att det är ett företag som försöker gå i vinst. Ligger man nästan plus minus noll på ett litet jobb så finns det ju ingen anledning att utföra dem. Ville man jobba så, så skulle man startat jordbruk...

6. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    För att vara egen företagare och enligt sig själv ha koll så är patriklarsson grymt dålig på ekonomi.

Att sen inte förstå skillnaden mellan en fast-på-stället industrielektriker och en resande hantverkare samt sin egen sysselsättning att kränga prylar över nätet visar ju på att man har noll koll om hur verkligheten funkar.
    kan man inte förstå att man i regel allitid får acceptera en lägsta nivå på betalningen så är man lite för naiv. Ett jobb på 30 min inkl resor får man räkna med 1 timmes debitering för, det är kankse kontorspersonal som sköter fakturering och annat (om man inte gör det själv efter kl 16) som ska avlönas. Är jobbet däremot på 90 minuter så faktureras det nog oftare för 1,5 timmar, inte 2 timmar i det fallet. Är man fast på ett och samma ställe en hel dag eller varje dag i flera månader så behövs inte resor och annat och då är timdebiteringen (oftast via offert) lägre också.
    Fattar man sen inte vidare att resor som debiteras är från adress där firma är registrerad till kund och inget annat så, ja....detta ständiga tjat om resor. Arbetsplatsen är bilen, där bilen startar startar arbetsdagen...OK?
    Nä, typisk "kontorsråtta" tänkande.....

Sen vad exakt hantverkaren tar i timmen är olika på olika firmor och olika delar av landet, men att få betala för en timme fast den effektiva arbetstiden på plats varit mindre får man räkna med på sådana småjobb, det finns firmor som har förhöjt pris på första timmen också.

Skulle jag ha endast 30 min jobb, bara inne i stan mellan 07 och 16 så skulle jag inte hinna mer än max 8 jobb iaf, snarare 6 st för att tid mellan platserna, ev hämta material osv tar sån tid och någon ska ju betala för den tiden. Att ha massa kortjobb ger mindre omsättning än att vara på samma ställe i 8 timmar, så...räkna ut själv efter det istället.

Sen kan man ju tänka över hur många procent av sin omsättning som bekostar allt det man behöver som resande hantverkare (inte kontorsutrymme och adm kostnader) jämfört med ett företag som kränger prylar över nätet.
    Satt och klurade på det själv förut och kom fram till att jag skulle ha mindre omkostnader totalt om jag antingen endast sålde material eller endast åkte ut och installerade. Nu gör jag ju då båda sakerna och då främst för att det inte funkar att låta varje kund köpa in alla prylar själva och att det är totalt omöjligt att renovera tex 100 lgh där BRF eller HE ska köpa in materialet själv.

7. O
    Bannad · Nivå 15
    Tja vissa är väldigt naiva.... jag tycker att 800kr är rimligt. Man kan inte kräva att i dessa 30min som han debiterar så skulle resan ingå i priset... Om du nu är egenföretagare så borde du kunna räkna själv lite bättre....

8. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Konstigt. Jag jobbar på ett av sveriges största konsultbolag. Normalt kostar det inget att få ut en ingenjör inom storstadsregionerna. Jag tror att en duktig kattskinnselektriker kan man få för 750 sek/h. Då har vi dessutom en ENORM overhead och man brukar räkna på en debiteringsgrad på ca 75%. Lönen för en automationare är inte så dålig heller. Elektrikern tog rejält betalt om jag gör den enkla jämförelsen.

9. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Ska jag vara ärlig så förstår jag inte alls vad du menar, vad exakt du jämför med och vilken ingenjör som påbörjar - arbetar aktivt med - avslutar ett arbete GRATIS. Det är ju inte så att killen åkt ut och kollat ett jobb bara...hur menar du?

10. O
    Bannad · Nivå 15
    Egentligen är allt väldigt enkelt, allt kostar, en företagare bedriver ingen välgörenhet, inte heller patriklarsson. Alla vill tjäna pengar. Det finns ingenting som heter gratis lunch. när det gällde ingenjören så ligger säkert resan inbakat i timpenningen, man tar alltså en högre timlön.
    Egentligen är allt enkelt, bara för att jobbet tar en halvtimme innebär det inte att allt är klart för elektrikern, han måste därifrån ta sig till nästa plats, kanske åka förbi grossisten. Detta är ingenting som du kan fakturera en kund för men det är en kostnad, eftersom elektrikern inte kan utföra ett jobb.
    Att göra den uträkningen som patriklarsson gjorde tidigare, är inte korrekt, eftersom du måste ta dig till varje jobb.
    Det skulle fungera om alla jobb låg på samma ställe. Men det gör det inte. Varje stund som en elektriker inte genererar pengar kostar han pengar, och detta måste man få täckning för.
    Och bilen, alla bilar kostar pengar, även om den är avbetald. Du har servicekostnader, reparationer, försäkring. Allt sådant kostar pengar.
    800:- för en halvtimmes jobb inkl. dvärgis, är ett normalt pris. Man debiterar inte per minut utan per påbörjad timme eller halvtimme.
    Lite tråkigt att en egenföretagare inte begriper att saker kostar. Men det är väl som vanligt med folk, alla andra ska jobba gratis, utom en själv.

11. I
    Medlem Nivå 13
    Ja, jag skulle vilja gå ännu längre och säga att det är otroligt korkat att sitta här på ett forum och resonera kring varför det skulle vara för dyrt med de priser som hantverkare tar ut. Prissättningen är fri så säkert finns det vissa variationer men som kund har man möjlighet att välja. Om man tycker att alla tar för mycket betalt så betyder det bara att det inte finns någon som vill göra jobbet för det pris som ni tycker är rimligt, alltså finns det mycket som tyder på att ni har en felaktig bild av vad priset "borde" vara.

Vill ni inte ha marknadsekonomi? Vill ni att staten tvingar hantverkare att göra ett jobb för ett pris de inte vill godta?

12. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Skillnaden är väl att ingenjören inte förväntar sig att kvittera ut en ny bil i halvmiljonsklassen lite då och då utan knegar på och betalar snällt sina studielån. Konkurrensen fungerar troligtvis bättre mellan konsultfirmorna eftersom man bygger sin verksamhet på att få återkommande kunder.

Det finns en hel del hantverkare i storstäderna som kör med gdg pricipen (går det så går det). Detta underminerar förtroendet för hantverkare. Seriösa hantverkare BORDE se detta som ett stort problem. Men i en storstad är man förmodligen tillräckligt anonym för att ha och göra ändå.

13. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Är du seriös? Och återkommande kunder är väl vad en del hantverkare lever på till stor del...

//Patrik

14. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Men vänta nu.......

Menar du på fullt allvar att en elektriker har bättre förutsättningar att som du skriver "förväntar sig att kvittera ut en bil i halvmiljonsklassen lite då och då" än vad en ingenjör har.
    Jag kan aldrig tänka mig att en elektriker har bättre lön än en ingenjör även med studielånet inräknat (är väl 4 procent om jag inte har helt fel) som den duktige ingenjören så plikttroget och duktigt betalar.
    mao. så förutsättningarna att köpa en ny dyr bil torde vara bättre hos ingenjören.

Sen undrar jag med hänvisning till tidigare del i diskussionen om jag kan få ut en av dina duktiga kattskinnselektriker en halvtimma och betala honom 375:- ?? med ditt resonemang ska ju inte det vara några problem.

Känns som du blandar ihop debitering och lön lite här......

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Det är nog tjänstebil som avses. De gödslas det inte med bland ingenjörerna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: