Faktura - ej fått våtrumsintyg

20k läst  138 svar

1. nino
    Renoverare · Nivå 17
    sällskapet är hur öppet som helst, vem som helst får gå kurserna även privatpersoner.
    Medlemsavgifter måste det väl vara? Någon måste väl betala för att ta fram regelverket?

4800:- exkl moms betalar jag, 1-2 anställda 400:-/ mån ca 1h jobb

frivillig och avgiftsbelagd kontroll som vem som helst kan utnyttja, det vore jättebra!
    Vore kanon om en kund som känner sig orolig för att tätskiktet är fel utfört kunde ringa och boka in en tid och en behörig person från annan firma kunde komma ut inom tex 24h för att kontrollera arbetet.

2. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Exakt vad jag menar, en full öppenhet och sätta press på hantverkarna.
    Tycker även att man som kund måste vara mer involverad. Har just krupit runt på det nyflytspacklade badrumsgolvet tillsammans med hantverkaren för att kolla fallet. Trots att firman jag anlitar har cert så hade jag inte haft något emot att kunna kallat in en oberoende person som kollade.
    Jag ringde faktiskt runt till dom fåtal auktoriserade firmor som finns i trakten men alla sa att dom inte ställde upp på något sådant då det var emot "regelverket".

3. Thomas Lundquist
    Bannad Nivå 7
    Dina förslag du vill se finns ju redan idag, så den kritiken förstår jag inte riktigt.

• Byggkeramikrådet har tagit fram "branschregler" inte lagar.

• Jag "tror" att du kan som privatperson gå en utbildning hos BKR om du har det intresset. Men organisationen är för företag och skall så vara. Vill du starta en likvärdig hempularklubb så är det bara att dra igång, men det kan bli svårt med ekonomin tror jag..

• BKR rekommenderar besiktningsmän som du kan ringa när som helst och du står för kostnaderna.

4. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Kan förstärka din tro till att kursen är inga problem att gå som privatperson. Vissa går kurs 1 bara eller kurs 1 och 3 men vill man så är det inga problem att få gå hela kursen även om den i huvudsak är ämnad för plattsättningsfirmor.

5. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    - lagar använde jag för att göra en liknelse mot övriga samhället, vill även påstå att det är fel att kalla det branschregel utan mer korrekt är nog "standard för tätskikt i våtutrymme". Bransch som ord förstärker bara klubbstuket.

- finns ingen anledning att skapa en hemmapularklubb om man kunde köpa tjänsten.

- när jag ringde o kollade ang besiktning så var dom inte alls intresserade av mig som privatperson utan hänvisade till lokala firmor. Som jag skrev tidigare så fanns noll intresse från dessa firmor att utföra en besiktning. Kanske ville dom inte stöta sig med andra klubbmedlemmar. ;)

6. Thomas Lundquist
    Bannad Nivå 7
    BBR har ju en reglerad "standard" för våtutrymmen.
    BKR-s branschregler har mycket högre krav än BBR.
    Detta är iofs ett medvetet samarbete.

Alla hempulare har inte den kunskapen som du besitter att vissa saker/ tjänster kostar.

Ringde du någon besiktningsman som dom rekommenderade men framför allt, gick det fram att du skulle betala besiktningskostnaderna?
    Det finns ständiga besiktningar på dom anslutna vilket är bra. Men jag tycker att resurserna för detta ändamål borde styras mer åt dom som får klagomål på sig, då det är dom som sänker förtroendet för hela organisationen.
    Sen är det så att dom flesta i branschen tror sig kunna allt och har inga som helst problem att stöta sig med andra members, och det gäller framförallt teoretiker till besiktningsmän :).

7. M
    Medlem Nivå 10
    Jag är övertygad om att exempelvis BKR har en viktig uppgift men det jag blir lite förvånad över när jag tittar på deras hemsida är att BKR så tydlig tar avstånd från medlemmarnas arbete och ansvar för att de åtgärdar eventuella fel.

En jämförelse är bilverkstäder, en branch som stuntals får mycket kritik där Motorbranschens riksförbund (MRF) har en sammanslutning som de kallar kontrollerad bilverkstad (KVB), se länk

http://www.kbv.nu/About.aspx

Där tycker jag att man konkret radar upp vad företagen som är anslutna förbinder sig att följa och de har exempelvis som ett krav att medlemmarna följer ett beslut från ARN.

Jag är positiv till den här typen av branschsammanslutningar för att underlätta för kunden att hitta en seriös yrkesman, men samtidigt är det då också viktigt att det finns tydliga skyldigheter för medlemmarna om de inte sköter sig så kunden har någon nytta av valet av ett anslutet företag om det blir problem.

Till TS: Kontakta företaget och tala snällt om att du vill ha ett intyg på arbetet innan du betalar fakturan. Utifrån svaret du får kan du fundera videra på vad ni gör.

Redigerat 13 jan 2012 21:55
  8. Thomas Lundquist
    Bannad Nivå 7
    Självklart ska kraven vara stora på medlemmarna, men anlitar inte konsumenter oss anslutna så upphör hela verksamheten.

9. M
    Medlem Nivå 10
    Försöker man att erbjuda ett mervärde för kunden om man anlitar ett anslutet företag så bör man också kunna visa på en trygghet och ett mervärde om något gåt fel. Uteslutning är absolut en bra åtgärd, men att man som entreprenör förbinder sig att följa exempelvis ett utslag från ARN är ett annat bra sätt att ställa krav på medlemmarna.
    Här förstår jag inte alls din poäng. Söker sig inte konsumenten till plattsättaren? Eller är skillnaden att jobbet inte sker hemma hos konsumenten? Skulle gissa på att de flesta verkstadskunder skulle vara fullkomligt överlyckliga om service och reparationen kunde göras hemma på gården av en mekaniker som kom med en fullutrustad buss. Och vilka siffror är det du hänvisar till?
    Visst, jag håller med att om ingen sätter något värde i medlemskapet så självdör det, men något typ av mervärde är väl alltid bra som argument att anlita ett företag som är anslutet till en organisation. Exempelet med KBV var just att de tydligt anger vad deras medlemmar förbinder sig till och vad mervärdet för kunden är.

10. Thomas Lundquist
    Bannad Nivå 7
    Den dagen då ni kommer till våra badrumsverkstäder med era mögliga badrum ser jag som rätt långt bort, men har du en idé om hur det ska fungera så kör på :).

11. M
    Medlem Nivå 10
    Vad spelar det för roll var och varför tjänsten ska utföras? Konsumenten vill ha en tjänst utförd och letar efter lämplig företagare oavsett om det gäller en bilservice eller en badrumsrenovering. Antingen anlitar man ett företag som är anslutet till någon branschorganisation för att man anser att det innebär en extra trygghet och/eller är värt de extra pengarna eller så gör man det inte, svårare än så är det inte.

Tycker man som konsument att man inte får någon extra trygghet eller någon extra garanti för att man väljer ett anslutet företag så spelar det ingen roll så då kan man lika gärna välja någon annan.

Min poäng är att det räcker inte med att bara hänvisa till att man är ansluten till en viss organisation utan att samtidigt kunna visa vilka mervärden det innebär och det som kanske är absolut viktigast vad som händer om något går snett.

12. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Vad är din poäng?

13. P
    Medlem Nivå 1
    Kotym är att kvalitetsdokument utfärdas efter fullgjord betalning, fråga företaget om de skickar kvalitetsdokumentet när du gjort slutbetalningen.
    Varför bestrida ett arbete om det är bra utfört för att du tror att du "kanske" inte får kvalitetsdokumentet så fort som du vill ha det, skulle inte tro företaget uppskattar det, kan bli tråkiga konsekvenser, för en diskussion, det kommer man ofta långt med..

14. Thomas Lundquist
    Bannad Nivå 7
    Det finns tydligen brister bland stora medlemmar i denna "sagoorganisation".

Ser ingenting som tyder på att den skulle vara bättre än BKR

http://www.vibilagare.se/reportage/fusket-pa-verkstan-vi-ar-chockade-1021

15. Thomas Lundquist
    Bannad Nivå 7
    d^_^b

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: