Faktura - ej fått våtrumsintyg

20k läst  138 svar

1. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Om man fått jobbet under premissen att man levererar ett intyg ska man naturligtvis inte få lika mycket betalt om man inte gör det! :x

2. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Personligen tycker jag det är viktigare att jobbet blivit korrekt utfört och att standarden följts samt att garanti ges än att få ett diplom från GBK-klubben.

3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Kul för dig. Jag vill ha det jag betalar för. Struntar du i stämpeln i serviceboken också?

4. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Till bilar har ju marknaden anpassat sig till konsumenterna så att du kan få en stämpel i serviceboxen utan att åka till märkesverkstaden.
    I min näsa luktar denna GVK klubb ganska illa, men det är ju inte förvånande när det kommer till våta jobb (VVS/våtrumsbranchen) då vi alla vet att det är en sluten krets för inbördes beundran.

5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Jo, men nu var det ju inte det det handlade om.

Man har beställt ett intyg och inte fått det. Ska man då betala för det?

6. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Det kan du ha rätt i, vi vet inte om det handlar om intyg med GVK klubbens stämpel eller enbart den fakturerande firmans egna intyg.

7. Thomas Lundquist
    Bannad Nivå 7
    Har man beställt ett badrum som utförs av behörig så ska man få ett kvalitetsdokument.
    Så länge man inte har ett kvalitetsdokument så är inte badrummet utfört enligt BBV 10:1

Om hantverkaren väntar med att lämna ut kvalitetsdokumentet tills badrummet är fullt betalt är väl absolut inget märkvärdigt.

Kvalitetsdokumentet finns här att beskåda på sidan 16

http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf

Sen kan man kritisera BKR hur mycket man vill, men det här är ett steg i rätt riktning att få rätt kvalitet på utförda jobb.

Mäklare vill gärna se dokumentet vid försäljning, och jag tvivlar på att något försäkringsbolag mår dåligt av att dokumentet finns.

8. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Naturligtvis skadar det inte att få ett papper med GVK stämpel på men det är ingen garanti för att arbetet är bra utfört.
    I TS fall kan det mycket väl vara så att företaget som fakturerar inte är med i klubben och kan därmed inte utfärda ett GVK intyg även om jobbet är korrekt utfört.

9. Thomas Lundquist
    Bannad Nivå 7
    För det första är det här ingen klubb där alla kliar alla. Inget har kliat mig ännu i alla fall och jag är inte med i någon klubb:).

Det jag är medlem i (för dyra pengar) är en organisation som behövs för att få kvalitetsarbeten utförda. Det finns brister men så som jag ser det är det den "enda vägen" att gå.

Det ska kosta mer att anlita en BKR-anhörig och då ska man även känna sig trygg som kund.

Ett kvalitetsdokument visar hur den behöriga har utfört sitt arbete, eventuella avvikelser och vilket material som använts.
    Detta dokument kan du komma långt med om det visar sig att det finns brister i utförandet t.e.x.

Ett badrum utan detta dokument kan bli godkänt med plant underlag( vilket i praktiken kan innebära bakfall) där det inte regelmässigt blir utsatt för vattenbegjutning dvs zon 2

10. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Aha, så klubben har åxå höga medlemsavgifter, jag trodde det bara var höga kursavgifter:)
    Antagligen därför klubben verkar ha så få medlemmar.

Jag kan däremot hålla med om att det med all säkerhet finns färre klåpare i medlemsmatrikeln än det finns bland den
    stora majoriteten som till synes verkar bojkotta klubben.

11. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Nimajneb: Är det inte bra att man iaf försöker att skapa ett regelverk, med obligatoriska kurser och tester av material?
    Jag är iaf rädd om min behörighet som jag betalat rätt mycket för att få och betalar en del för att få behålla.
    GVK är från början "mattläggarna" och BKR är "plattsättarna"
    Men på senare? år har även GVK styrt om till att även gälla keramik, på gott och ont, nu finns 2 regelverk som har skillnader i utförandet, förhoppningsvis så kommer dom att mötas och enas om ett regelverk

12. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Jag tycker det är bra att det finns en standard som utvecklas baserat på erfarenheter och tester. Detta skapar ju en jättebra förutsättning för folk att skapa sina våtutrymmen utan att behöva all den erfarenhet som annars skulle krävas för att det ska fungera långsiktigt.
    Det jag reagerar på är att vi även har en lite protektionistisk klubb som tror sig ha ensamrätt på att lagstifta, döma och utföra en klassificering av folk.
    Jag hade hellre sett en öppen lösning där klubben tog fram standards, erbjöd frivillig avgiftsbelagd utbildning, erbjöd frivillig registrering samt erbjöd en frivillig och avgiftsbelagd kontroll som vem som helst kunde utnyttja.

13. nino
    Renoverare · Nivå 17
    jamen lite så är det nu...
    BKR och GVK har tagit fram tolkningar på boverketsbyggregler och skapat branschregler
    sen är det upp till var och en att gå deras kurser som kostar pengar.
    GVK har ett system där varje projekt ska registreras och dom gör även stickprov.

Vad är det för klubb du menar?

14. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Med klubb menar jag att det är ett slutet sällskap för en bråkdel av alla våtrumsfixare med höga medlemsavgifter.

15. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Tycker faktiskt inte att avgifterna är så orimliga. Problemet börjar nästan i andra änden kan jag ofta se.

Okunniga kunder (oftast inte de som läser på här och andra ställen). Dessa slår bara på gulasidorna och blocket efter snickare/hantverkare och kör på efter första offerten oavsett om det är altanbygge, dörrbyte eller våtrumsbygge.

Eftersom de flesta hantverkare ändå har gott om jobb så lockar det inte att betala för en kurs, betala årligen för medlemskap + "slösa" bort tid på utbildning/kurs när man istället hade kunnat fakturera.

Hade kunderna börjat fråga efter bkr eller gvk anslutna och tackat nej till de som saknar anslutningen så hade intresset väckts hos firmorna. Samtidigt så hade kvaliteten behövt höjas med fler stickkontroller och särskild granskning av egenkontrollen hos anslutna firmor.

Jag har själv varit med och dömt ut egenkontroll hos en ansluten firma - kan bli mörkrädd för mindre hur allt bockats av trots fel. Görs dock för sällan stickkontroller just nu...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: