909 läst ·
3 svar
909 läst
3 svar
Faktiskt besparing mellanbjälklag i trä vs betong?
Bygger till i 75m2 med källare under. Är i valet och kvalet mellan mellanbjälklag i trä eller gjutet i betong.
Blir den faktiska besparingen särskilt stor i att använda träbjälklag med blåst lösull?
Då måste man ju senare använda de dyra spårade spånskivorna för golvvärmeslang med mera.
Mellanbjälkglag i betong kostar 190 000 kr ink moms men jag har svårare att uppskatta träbjälklagets totalkostnad.
Blir den faktiska besparingen särskilt stor i att använda träbjälklag med blåst lösull?
Då måste man ju senare använda de dyra spårade spånskivorna för golvvärmeslang med mera.
Mellanbjälkglag i betong kostar 190 000 kr ink moms men jag har svårare att uppskatta träbjälklagets totalkostnad.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Svårt att svara på generellt brukar trä vara billigare.P plan-g skrev:Bygger till i 75m2 med källare under. Är i valet och kvalet mellan mellanbjälklag i trä eller gjutet i betong.
Men vad ingår i 190kkr för betong ? Är det isolerat och klart ?
Och gjuter du då in värmeslingorna - då får du väl räkna på flytspackel/ingjutning också
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Isolerat? Källaren kommer att vara varm då den byggs på en isolerad platta med golvvärme och isolerade väggar. Då behöver man väl inte isolera mellanbjälklaget eller? Det är själva gjutningen som 190k.klaskarlsson skrev:
Bra poäng angående flytspackling/ingjutning.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jo det förstås, men du skrev "mellanbjälklag med blåst lösull". I,e, isolering - men det var kanske för ljudet ?P plan-g skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden