Hej,

Vi har börjat riva golvet på våran övervåning (1-1/2 planshus) då det gamla golvet knarrade fruktansvärt och var ojämnt ungefär 15-20mm/120cm. Gamla golvspånet var endast spikat på bjälkarna. Bjälkarna är 50*170mm.
Nu till min fråga - hur gör jag på bästa sätt för att få detta jämnt, alltså vilken metod. Kan jag bara regla upp på befintliga bjälkar ex med 45*120 på varje sida av bjälkarna och kortla?
IMG_5146.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5150.jpeg
Skapa konto

Jag har provat att skruva fast reglar på sidan av befintliga bjälklaget när jag renoverat golv, men jag tycker att det är svårt att få det stumt. Sista tre rummen nu så skruvlimmade jag läkt uppepå bjälkarna där nivån var för låg. Sedan tog jag bort skruvarna och hyvlade ner läkten och bjälkarna (där de istället var för höga) till rätt höjd med elhyvel. Det tar lite tid, men det blir stumt. Givetvis väljs tjockleken på läkt efter hur mycket fel höjden är så man slipper hyvla i onödan.

Men jag har gamla, sneda och vinda bjälklag där sidorna är ojämna. Det går nog lättare att få det bra med reglar på sidorna när det är släta sidor som på ditt bjälklag.

Det ser förresten ut som om ditt bjälklag är skarvat. Om det inte är en bärande vägg eller en balk under så är det inte konstigt att det hänger ner sig.

Du behöver nog åtgärda detta först av allt.

PNO PNO skrev:
Jag har provat att skruva fast reglar på sidan av befintliga bjälklaget när jag renoverat golv, men jag tycker att det är svårt att få det stumt. Sista tre rummen nu så skruvlimmade jag läkt uppepå bjälkarna där nivån var för låg. Sedan tog jag bort skruvarna och hyvlade ner läkten och bjälkarna (där de istället var för höga) till rätt höjd med elhyvel. Det tar lite tid, men det blir stumt. Givetvis väljs tjockleken på läkt efter hur mycket fel höjden är så man slipper hyvla i onödan.

Men jag har gamla, sneda och vinda bjälklag där sidorna är ojämna. Det går nog lättare att få det bra med reglar på sidorna när det är släta sidor som på ditt bjälklag
PNO PNO skrev:
Det ser förresten ut som om ditt bjälklag är skarvat. Om det inte är en bärande vägg eller en balk under så är det inte konstigt att det hänger ner sig.

Du behöver nog åtgärda detta först av allt.
Ok, intressant. Lutar åt att skruva i sidan, men vill få som mycket information som bara möjligt.
Ja, det är skarvat men det går en bärande vägg under hela vägen.
Lutning/ojämnheterna är ungefär varannan bjälk vid väggen, mitten är ok - mätt med laser.

Intressant! Jag är i en väldigt liknande situation. Övre plan, lutande golv i hus från 1951. Överväger ta upp golvet och fixa lutningen men det lilla projektet "ta ner en skiljevägg" har redan eskalerat till att byta ut elen på övre plan och ytskikt i trappan.
955808-982b1ac1853b471b4ac28d312102f6cc.jpg
Skapa konto

slothy slothy skrev:
Intressant! Jag är i en väldigt liknande situation. Övre plan, lutande golv i hus från 1951. Överväger ta upp golvet och fixa lutningen men det lilla projektet "ta ner en skiljevägg" har redan eskalerat till att byta ut elen på övre plan och ytskikt i trappan.
[bild]
Aha, jo det har blivit en kraftig snöboll här också.
Funderar dock om det räcker med att kortla mellan befintliga bjälkar för att få det i nivå eller om jag bara kommer skapa mig mer problem..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.