31 834 läst ·
21 svar
32k läst
21 svar
Fågel i skorsten Contura 510
Måste bara passa på att tacka för detta tips!!! Att röka ut fågeln blev snabbt nedröstat. Resten av familjen tyckte vi skulle ringa en sotare. Men först måste man ju försöka själv. Gjorde som du föreslog. Fick bygga på med totalt fyra tvättsvampar. Tappade fågeln några gånger men till slut kom den upp - visade sig att det var en kolsvart (bokstavligt talat!) kattuggla! 🦉S Shiraz skrev:Ett stycke fågel räddad med enkla medel.
1, Liten rutten pinne på en murarlina
2, klättra upp o sänk ner i skorsten
3, tag blått fulrep från biltema och knyt på
4, drag upp det blå repet
5, sätt fast biltvättsvamp på mitten kapad till 3/4 av fullstor
6. Klättra upp till skorsten
7, Drag...
8, trilla nästan ner när du blir asskraj när fågeln kommer och flyger iväg...
Vet att det är ett gammalt inlägg, men vill bara passa på att tacka för tipset. Kom hem efter en resa och märkte att det krafsade nåt kopiöst i skorsten. Blev lite rådvill hur jag skulle göra tills jag hittade ditt knep. En tvättsvamp på snöre blev ett lyckat mete. Fångsten var svårt att se vad det var, för den stack som ett skott, men troligtvis en kaja - rätt stor rackare. 😀S Shiraz skrev:Ett stycke fågel räddad med enkla medel.
1, Liten rutten pinne på en murarlina
2, klättra upp o sänk ner i skorsten
3, tag blått fulrep från biltema och knyt på
4, drag upp det blå repet
5, sätt fast biltvättsvamp på mitten kapad till 3/4 av fullstor
6. Klättra upp till skorsten
7, Drag...
8, trilla nästan ner när du blir asskraj när fågeln kommer och flyger iväg...
Passar på att hoppa in i tråden och påminna om att en sotig fågel behöver saneras. Gör man inte det så överlever inte fågeln.
Hos oss lossnade fågelsskyddet och en kattuggla letade sig ner hela vägen till kaminen. Den fick några veckors semester hos närmsta rehabiliterare och släpptes sen på tomten. Året därpå häckade ugglorna på tomten och fick ut tre flygfärdiga ungar. Året efter blev det 4 flygfärdiga ungar. Det var helt klart värt turen till viltrehabiliteraren.
Hos oss lossnade fågelsskyddet och en kattuggla letade sig ner hela vägen till kaminen. Den fick några veckors semester hos närmsta rehabiliterare och släpptes sen på tomten. Året därpå häckade ugglorna på tomten och fick ut tre flygfärdiga ungar. Året efter blev det 4 flygfärdiga ungar. Det var helt klart värt turen till viltrehabiliteraren.
På 9 meters höjd vill i alla fall jag inte ställa mig och försöka fånga en stressad fågel, att bara vara där är en stor risk i sig. Det är lätt att man tappar taget och riskerar att ramla ner. Jag är väldigt blödig när det kommer till djur så jag vill verkligen ta hand om dem om jag kan men jag inser också att risken med att fånga en fågel på taket är på tok för farligt.R ramsandr skrev:Passar på att hoppa in i tråden och påminna om att en sotig fågel behöver saneras. Gör man inte det så överlever inte fågeln.
Jag skulle aldrig klättra upp dit, saknar helt den kompetensen. För ett sådant jobb anlitar jag sotaren 🙄S Shiraz skrev:På 9 meters höjd vill i alla fall jag inte ställa mig och försöka fånga en stressad fågel, att bara vara där är en stor risk i sig. Det är lätt att man tappar taget och riskerar att ramla ner. Jag är väldigt blödig när det kommer till djur så jag vill verkligen ta hand om dem om jag kan men jag inser också att risken med att fånga en fågel på taket är på tok för farligt.
Klicka här för att svara